Atlas 1302D - Te weinig luchtdruk. Nieuwe compressor?

Onze 1302D pompt al een tijdje weinig druk meer. Ik heb ooit al van 2 oude compressoren een goeie gemaakt, maar hoger dan 4 of 5 bar is hij nooit gekomen. De ketel is leeg (geen water en drap meer) en de lucht lekkages zijn opgelost.
Een nieuwe compressor op zo'n oud ding is wel een vlag op een modderschuit, dus wou ik vragen of er nog meer mogelijkheden zijn die ik eerst kan controleren voor ik zo'n dure compressor erop bouw.
mauser

Bijlages

(klik om te vergroten)

Kan dit (afblaas?)ventiel verstopt zitten of kun je er misschien iets aan afstellen??

Reacties

casejxu
Goed schoonmaken en kan je boven op afstellen.
mauser
@casejxu op dat m6 boutje? Stel je daar de afblaas druk mee af?
casejxu
@mauser jup
mauser
@casejxu mooi zal ik 'm is uit elkaar halen en cleanen
stephan-inter
Anders compressor reviseren?
Deze kranen worden ook veel gesloopt dus een goede 2e hands is ook prima te doen.
mauser
@stephan-inter ja zat ik ook aan te denken. Maar bij een 2e handse weet je ook niet wat je koopt. Dus ik zal eens zoeken voor een revisie setje. Zal de wereld niet kosten den ik.
stephan-inter
@mauser
Bij de bekende slopers heb je gewoon garantie.
wessel8830
Keer met een goede compressor lucht opzetten kijken of die afblaast en bij welke druk en anders kan zijn dat de kleppen in de compressor niet goed meer sluiten. keer loshalen en schoonmaken wil ook wel is helpen, kun je gelijk ff zuigerveren controleren als je hem iets verder uit elkaar haalt
willem-brinkman
Hi, ben een nieuwkomer en zit zelf in het buitenland met ook een Atlas 1302, goed kraantje maar heb nu toch wat problemen met de luchtdruk. Hoe heeft @mauser het opgelost en wat was nu het probleem?
mauser
@willem-brinkman haha nog niet opgelost jammer genoeg
+1
willem-brinkman
@mauser Hoe kan dat nou man, ik ben er ook mee bezig en ik wil toch echt 7 bar op de wijzer zien. Het ventiel wat je laat zien, drukregelaar, heb ik er ook af en alles uit elkaar in de ultrasoon (zag er niet uit) en we gaan een koppeling maken om het eerst op de compressor te testen.
Daarna zal ik ook de stuurklep van de stabilisators er af halen om te reinigen en dan te testen voor goede werking.

Die compressor moet het eigenlijk allemaal doen, en dus die check ik eerst zorgvuldig en de toevoerslang voor lekkage. Er hoeft maar iets te lekken en je bent je druk al kwijt, lijkt op een speld in een hooiberg. Maar......we vinden het en ik laat het weten.
+1
willem-brinkman
We hebben de cylinder getrokken en we zagen wel dat dat de compressieveren versleten waren, ze sloten niet goed meer aan en er zat een matige opening tussen de slots. Ik ga dat nog voorleggen aan een revisie bedrijf om te horen afkeur of niet.
De cylinderwand daar ontbreekt de bekende kruisstreek voor het vasthouden van de olie, een heel klein gedeelte heeft nog zichtsporen van deze kruisstreek.

Dus optimaal lijkt zij mij niet, en dat laat in de praktijk zien dat 7 bar onmogelijk is in deze omstandigheid. Volgens mij moet 10 bar voor deze compressor makkelijk kunnen, het is een behoorlijke zuiger met 4 veren.

Dus @Mauser uitdaging voor je, maar dan heb je wel wat denk ik.

Grt. Willem
mauser
@willem-brinkman ik heb de compressor er al eens af gehad en van 2 weer 1 gemaakt. Maar dat hielp ook niet echt. Ik zal een nieuwe moeten zoeken. Tenminste. Goed gebruikt dan. Als ie maar 6 bar pompt vind ik het al goed. Het is voor de hobby dus mag niet alles kosten
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1302D ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!