Ford 8240 - Aandachtspunten aankoop ford 8240

Ik kan of wil misschien een ford 8240 kopen. Bj 1993 met 9400 uur. De verkoper zegt dat ie wel een nieuwe brandstof pomp nodig heeft.

Waar moet ik verder op letten of zeggen jullie bij voorbaat al laten staan? Het is nogal ver weg dus vandaar dat ik wat informatie in wil winnen.
hans30

Reacties

inter533thebest
De versnellingsbak en de vooras
jammermaarhelaas
Waarvoor wil je hem gaan gebruiken?
Veel staat of valt met de staat van onderhoud, is ie goed bijgehouden? Heeft ie 9400 of 19400 of 29400 uur gemaakt? Waarvoor is ie gebruikt (akkerbouw, veeboer, loonwerker). Ik zou sowieso bij zoiets eerst gaan kijken, of anders zoiets meer in de buurt zoeken misschien.
mdoornekamp
@jammermaarhelaas 19400☹ . Dat redden ze volgens mij niet.
+1
Fordje4600
@mdoornekamp onze 8340 heeft dik 20000 uur
jammermaarhelaas
@mdoornekamp

Naar behoren onderhouden loopt zoiets ook wel door 😃
Probleem lijkt me dat er maar mee doorgejakkerd wordt, zoals met de vorige generaties, en dan komen er electronica storingen, en is de hele trekker "niet meer te pruimen". De vorige generaties waren minder kwetsbaar volgens mij.
hans30
Ok. Bij mij komt ie voor mengwagen en giertank. Plus beetje maaien en zo. Het is geen dure trekker dus loont snel om te kijken
jammermaarhelaas
@hans30

Ik kan het van hier af niet bekijken, maar als je zelf handig bent, en niet voor elke kleinigheid naar een dealer moet, zou ik het misschien doen. Persoonlijk ging ik dan eerder voor een generatie ouder, de 10-serie. Al geldt daar ook weer, dat onderhoud erg gaat tellen op zo'n leeftijd. Ze zijn alleen minder gevoelig qua versnellingsbak en electronica.
hans30
@jammermaarhelaas ok. Maar her probleem is een goede 7810 of 8210 met relatief weinig uren te vinden is moeilijk....en omdat ik in Duitsland boer heb ik een Duitse trekker nodig....
hans30
@jammermaarhelaas een 6810 en 7610 zijn toch beide vier cilnders?
jammermaarhelaas
@hans30

Klopt, respectievelijk 90 en 100 pk, beide hebben een turbo.
inter533thebest
@hans30 hebben die na 10000 uur de motor niet gaar dan loonwerker hier in de buurt heeft een 6700 gehad
hans30
@inter533thebest Ben er niet geweest nog. Dus ik weet niet of ie gaar is
county854t
En waarom redden ze dat niet? Geef eender welk merk en we halen dat makkelijk of ik zorg dat ze de 3000uur nog niet halen.
Alles staat of valt met fatsoenlijk onderhoud
mdoornekamp
@county854t ligt inderdaad ook aan het onderhoud en gebruik . Maar op den duur is alles aan vervanging toe. En dan wordt het wel duur rijden om de 20.000 uren te halen
hans30
Hallo. Ik Ben bij de 8240 geweest. Rijden doet ie goed alleen met sturen maakt ie jankend geluid.... Wat kan dat zijn?
stephan-inter
@hans30
Stuurpomp versleten
hans30
@stephan-inter ok. Is dat een dure pomp en grote ingreep?
hans30
Ik heb de 8240 gekocht. Nu wil ik alleen de motorkap en de achterspatborden opnieuw spuiten.. is het beter deze delen te demonteren of gaat dat ook zo icm afplakken. En hoeveel liter verf heb ik ongeveer nodig?
InsaneNL
@hans30 De motorkap eraf is een kleine moeite en dan kan je alles zo neerleggen/hangen dat je er het best bij kan. De achterspatborden weet ik zo niet
hans30
Ok. Het is trouwens een ford van 1995 met blauw dak. Hoort er dan een ford of een new holland ebleem voor op de motorkap. Die is er af namelijk
+1
nhmonteur
@hans30 is meestal wel een afdruk te zien in de kap.
+1
BroekieJD
@hans30 met een blauw dak is meestal een nh teken
jammermaarhelaas
@hans30

Heb hier een 6640 uit 1995, heeft blauw dak, grijs frame, Ford opzij op de motorkap, en een NH teken op de neus. Wanneer dat teken eraf is kun je de vorm ervan in de verkleuring van de verflaag ook duidelijk herkennen zoals @nhmonteur zegt.
hans30
Ja ik kan zien dat er een newholland embleem op gezeten heeft.
hans30
Maar er lekt olie bij het linker voorwiel. Ik denk een keerring lek. Het drupt er langzaam uit de voor as .is dit makkelijk zelf te doen?
fastrac3155
@hans30 normaal gesproken wel, maar ik ken de vooras van deze serie niet precies.

Waarschijnlijk is het de deksel van de naaf eraf, borging van de middelste as loshalen, fusee pennen eruit, naaf aan de kant draaien, vervolgens de steekas uit de vooras trekken, nieuwe keerring in de as en dan weer de omgekeerde volgorde (wel kijken of de as niet is ingelopen, anders een speedy sleeve erop, en ik zou de keerring in de naaf ook meteen doen)

Maar @nhmonteur kan je vast meer vertellen
+1
hans30
@fastrac3155 ok dank je. Ik bel toch maar een monteur...
hans30
@fastrac3155 ok dank je. Ik bel toch maar een monteur...
nhmonteur
@fastrac3155 ik heb niks meer toe te voegen.
Fordje4600
@hans30 is makkelijk zelf te doen, let erop dat de as ingelopen kan zijn, dan moet je een nieuwe steekas hebben van ongeveer 350 a 400 euro
hans30
Als ik de aftakas op 540 wil zetten kraakt ie en de aftakas blijft langzaam draaien als ie uitgeschakeld is. Is dan de aftakas koppeling versleten? Op 1000 gaat ie makkelijker lijkt
fastrac3155
@hans30 waarschijnlijk remband kapot die om de pto koppeling zit, lijkt zelfde achterbrug als te te zijn, dan moet de hefdeksel eraf om bij de koppeling te kunnen, bandje vervangen is nogal uns gebeurt, deksel eraf is un ander verhaal
nhmonteur
@hans30 kantje wel kracht afnemen aan je aftakas? Dus hij stop niet met draaien bv met zwaar werk?
Als dit niet zo is dan is waarschijnlijk alleen het rembandje kapot van het aftakaspakket wat in principe geen kwaad kan allen dat het schakelen lastig gaat en zeer lichte machines zou kunnen gaan draaien als ze erachter zitten zonder dat je aftakas aan staat.
Als hij wel slipt/stopt dan is er iets aan de hand in je aftakaspakket.

Om je aftakaspakket en de remband er van te kunnen zien/controleren zul je de hef deksel moeten weghalen. En het pakket moeten demonteren.
Dit is geen klusje voor iemand met weinig ervaring daar mee. Zijn een paar dingetjes waar je goed op moet letten vooral bij het opbouwen/inbouwen van het pakket.
hans30
@nhmonteur hoeveel uren werk zit hier ongeveer in voor een monteur?
nhmonteur
@hans30 nou een dag kan je hier wel druk mee zijn.
hans30
@nhmonteur ok dank je👍
hans30
Ok. Hij blijft alleen draaien met iets lichts erachter. Morgen de giertank er achter dus ben benieuwd. Vanavond met voeren ging het schakelen weer goed.dus even afwachten. Is pas de eerste dag dat ie hier is. Kan het niet zijn dat ie lang stil gestaan heeft dat het daar van komt? Omdat ie nu beter lijkt.. dus morgen even afwachten en anders volgende week in de werkplaats. Moet ie sowieso voor de vooras
Fordje4600
@hans30 misschien word het ook beter als er nieuwe goede olie op komt.
+1
hans30
@Fordje4600 ja is voor aflevering nieuwe olie en filters op gekomen
+1
Fordje4600
@hans30 oke dat wist ik niet, dan moet dat wel goed zitten
Jeroen-ford
Wij hebben ook een 8240 gehad met dit probleem. Uiteindelijk de reden geweest om hem in te ruilen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!