Ford 8240 - Aandachtspunten aankoop ford 8240

Ik kan of wil misschien een ford 8240 kopen. Bj 1993 met 9400 uur. De verkoper zegt dat ie wel een nieuwe brandstof pomp nodig heeft.

Waar moet ik verder op letten of zeggen jullie bij voorbaat al laten staan? Het is nogal ver weg dus vandaar dat ik wat informatie in wil winnen.
hans30

Reacties

inter533thebest
De versnellingsbak en de vooras
jammermaarhelaas
Waarvoor wil je hem gaan gebruiken?
Veel staat of valt met de staat van onderhoud, is ie goed bijgehouden? Heeft ie 9400 of 19400 of 29400 uur gemaakt? Waarvoor is ie gebruikt (akkerbouw, veeboer, loonwerker). Ik zou sowieso bij zoiets eerst gaan kijken, of anders zoiets meer in de buurt zoeken misschien.
mdoornekamp
@jammermaarhelaas 19400☹ . Dat redden ze volgens mij niet.
+1
Fordje4600
@mdoornekamp onze 8340 heeft dik 20000 uur
jammermaarhelaas
@mdoornekamp

Naar behoren onderhouden loopt zoiets ook wel door 😃
Probleem lijkt me dat er maar mee doorgejakkerd wordt, zoals met de vorige generaties, en dan komen er electronica storingen, en is de hele trekker "niet meer te pruimen". De vorige generaties waren minder kwetsbaar volgens mij.
hans30
Ok. Bij mij komt ie voor mengwagen en giertank. Plus beetje maaien en zo. Het is geen dure trekker dus loont snel om te kijken
jammermaarhelaas
@hans30

Ik kan het van hier af niet bekijken, maar als je zelf handig bent, en niet voor elke kleinigheid naar een dealer moet, zou ik het misschien doen. Persoonlijk ging ik dan eerder voor een generatie ouder, de 10-serie. Al geldt daar ook weer, dat onderhoud erg gaat tellen op zo'n leeftijd. Ze zijn alleen minder gevoelig qua versnellingsbak en electronica.
hans30
@jammermaarhelaas ok. Maar her probleem is een goede 7810 of 8210 met relatief weinig uren te vinden is moeilijk....en omdat ik in Duitsland boer heb ik een Duitse trekker nodig....
hans30
@jammermaarhelaas een 6810 en 7610 zijn toch beide vier cilnders?
jammermaarhelaas
@hans30

Klopt, respectievelijk 90 en 100 pk, beide hebben een turbo.
inter533thebest
@hans30 hebben die na 10000 uur de motor niet gaar dan loonwerker hier in de buurt heeft een 6700 gehad
hans30
@inter533thebest Ben er niet geweest nog. Dus ik weet niet of ie gaar is
county854t
En waarom redden ze dat niet? Geef eender welk merk en we halen dat makkelijk of ik zorg dat ze de 3000uur nog niet halen.
Alles staat of valt met fatsoenlijk onderhoud
mdoornekamp
@county854t ligt inderdaad ook aan het onderhoud en gebruik . Maar op den duur is alles aan vervanging toe. En dan wordt het wel duur rijden om de 20.000 uren te halen
hans30
Hallo. Ik Ben bij de 8240 geweest. Rijden doet ie goed alleen met sturen maakt ie jankend geluid.... Wat kan dat zijn?
stephan-inter
@hans30
Stuurpomp versleten
hans30
@stephan-inter ok. Is dat een dure pomp en grote ingreep?
hans30
Ik heb de 8240 gekocht. Nu wil ik alleen de motorkap en de achterspatborden opnieuw spuiten.. is het beter deze delen te demonteren of gaat dat ook zo icm afplakken. En hoeveel liter verf heb ik ongeveer nodig?
InsaneNL
@hans30 De motorkap eraf is een kleine moeite en dan kan je alles zo neerleggen/hangen dat je er het best bij kan. De achterspatborden weet ik zo niet
hans30
Ok. Het is trouwens een ford van 1995 met blauw dak. Hoort er dan een ford of een new holland ebleem voor op de motorkap. Die is er af namelijk
+1
nhmonteur
@hans30 is meestal wel een afdruk te zien in de kap.
+1
BroekieJD
@hans30 met een blauw dak is meestal een nh teken
jammermaarhelaas
@hans30

Heb hier een 6640 uit 1995, heeft blauw dak, grijs frame, Ford opzij op de motorkap, en een NH teken op de neus. Wanneer dat teken eraf is kun je de vorm ervan in de verkleuring van de verflaag ook duidelijk herkennen zoals @nhmonteur zegt.
hans30
Ja ik kan zien dat er een newholland embleem op gezeten heeft.
hans30
Maar er lekt olie bij het linker voorwiel. Ik denk een keerring lek. Het drupt er langzaam uit de voor as .is dit makkelijk zelf te doen?
fastrac3155
@hans30 normaal gesproken wel, maar ik ken de vooras van deze serie niet precies.

Waarschijnlijk is het de deksel van de naaf eraf, borging van de middelste as loshalen, fusee pennen eruit, naaf aan de kant draaien, vervolgens de steekas uit de vooras trekken, nieuwe keerring in de as en dan weer de omgekeerde volgorde (wel kijken of de as niet is ingelopen, anders een speedy sleeve erop, en ik zou de keerring in de naaf ook meteen doen)

Maar @nhmonteur kan je vast meer vertellen
+1
hans30
@fastrac3155 ok dank je. Ik bel toch maar een monteur...
hans30
@fastrac3155 ok dank je. Ik bel toch maar een monteur...
nhmonteur
@fastrac3155 ik heb niks meer toe te voegen.
Fordje4600
@hans30 is makkelijk zelf te doen, let erop dat de as ingelopen kan zijn, dan moet je een nieuwe steekas hebben van ongeveer 350 a 400 euro
hans30
Als ik de aftakas op 540 wil zetten kraakt ie en de aftakas blijft langzaam draaien als ie uitgeschakeld is. Is dan de aftakas koppeling versleten? Op 1000 gaat ie makkelijker lijkt
fastrac3155
@hans30 waarschijnlijk remband kapot die om de pto koppeling zit, lijkt zelfde achterbrug als te te zijn, dan moet de hefdeksel eraf om bij de koppeling te kunnen, bandje vervangen is nogal uns gebeurt, deksel eraf is un ander verhaal
nhmonteur
@hans30 kantje wel kracht afnemen aan je aftakas? Dus hij stop niet met draaien bv met zwaar werk?
Als dit niet zo is dan is waarschijnlijk alleen het rembandje kapot van het aftakaspakket wat in principe geen kwaad kan allen dat het schakelen lastig gaat en zeer lichte machines zou kunnen gaan draaien als ze erachter zitten zonder dat je aftakas aan staat.
Als hij wel slipt/stopt dan is er iets aan de hand in je aftakaspakket.

Om je aftakaspakket en de remband er van te kunnen zien/controleren zul je de hef deksel moeten weghalen. En het pakket moeten demonteren.
Dit is geen klusje voor iemand met weinig ervaring daar mee. Zijn een paar dingetjes waar je goed op moet letten vooral bij het opbouwen/inbouwen van het pakket.
hans30
@nhmonteur hoeveel uren werk zit hier ongeveer in voor een monteur?
nhmonteur
@hans30 nou een dag kan je hier wel druk mee zijn.
hans30
@nhmonteur ok dank je👍
hans30
Ok. Hij blijft alleen draaien met iets lichts erachter. Morgen de giertank er achter dus ben benieuwd. Vanavond met voeren ging het schakelen weer goed.dus even afwachten. Is pas de eerste dag dat ie hier is. Kan het niet zijn dat ie lang stil gestaan heeft dat het daar van komt? Omdat ie nu beter lijkt.. dus morgen even afwachten en anders volgende week in de werkplaats. Moet ie sowieso voor de vooras
Fordje4600
@hans30 misschien word het ook beter als er nieuwe goede olie op komt.
+1
hans30
@Fordje4600 ja is voor aflevering nieuwe olie en filters op gekomen
+1
Fordje4600
@hans30 oke dat wist ik niet, dan moet dat wel goed zitten
Jeroen-ford
Wij hebben ook een 8240 gehad met dit probleem. Uiteindelijk de reden geweest om hem in te ruilen
hans30
De remband van de aftakas was inderdaad kapot. Is nu een nieuwe in en werkt weer allemaal zoals het hoort.

Een vraag over de omkeerhendel, kun je deze wat afstellen? Vooruit is geen probleem maar achteruit pakt ie hem niet altijd goed aan, is daar wat aan te doen? Je voelt hem net niet helemaal fijn schakelen zeg maar.
jammermaarhelaas
@hans30

Wanneer je er een hebt met bowdenkabels aan de schakelhendels dan kun je deze op juiste lengte afstellen met een huls en borgmoer. Je kunt er bij door de rubber mat op de cabinevloer eruit te halen, en dan de vierkante metalen deksel midden op de vloer eruit te halen door de boutjes rondom uit te draaien. Nu zie je de kabel voor de omkeer en die van de versnellingshendel zitten. Door de omkeerhendel te bewegen zie je wel welke van de omkeer is.
hans30
@jammermaarhelaas ok danke je wel. Weet jij of iemand anders wat het controle lampje links naast het 1000 aftakas lampje is? Lijkt me iets van koeling?
jammermaarhelaas
Dat is een vereenvoudigde afbeelding van een differentieel, dit lampje gaat aan als het diff. slot erin zit.
Wanneer je de knop voor het diff. slot helemaal indrukt gaat het slot erin, raak je dan de rem aan (links en rechts samen, het werkt op de remlicht schakelaars, dus je hoeft niet werkelijk te remmen), dan gaat ie er weer uit. Ook wanneer je de knop helemaal terug zet gaat ie er weer uit.
De knop heeft een "halfweg" stand, die is handig als je het slot er met de rem vanaf gedaan hebt en daarna er weer op wilt zetten.

Het slot gaat er alleen uit als het niet teveel belast is (beide wielen zo goed als synchroon lopen), maar dat wist je denk ik wel.
hans30
Het was het lampje van het luchtfilter.
Schoon geblazen en lampje is uit. Maar hij brandde na 2 uur alweer en er zat veel roet in. Hoe kan dat? @jammermaarhelaas
jammermaarhelaas
@hans30

Ik denk via de slang die van de uitlaat naar het filterhuis loopt (die ronde pot waar het filter in zit).
Op zich kan het denk ik geen kwaad om het buitenste luchtfilter-element en het binnenste luchtfilter-element te vervangen (als ze al een aantal jaren oud zijn, er staat vaak wel een productiedatum op), en dan even goed opletten of met name de binnenste wel goed afsluit achter in het filterhuis.

Maar de oorzaak van de vele roet zal dat allicht niet wegnemen, maar een filter wat niet goed doorlaat zal de luchtaanvoer wel wat knijpen, het waarschuwingslampje gaat namelijk aan op teveel aan onderdruk in de inlaatbuis.

Heb je veel zwarte rook uit de uitlaat? Een keer wat roken kan wel, maar op zich roken deze modellen niet bijzonder (in standaard afstelling).
hans30
@jammermaarhelaas ok. Ja hij rookt wel aardig maar hij moest ook goed aan het werk en veel op de straat. Volgens mij is het filter nog geen 200 uur oud. Maar ik kijk morgen wel even
hans30
Ok. Ik maak er wel een foto van. Ik was bij mijn vorige reactie er bij te zeggen dat ie alleen brand wanneer ik volgas geef.
@hans30 het eerst volgende probleem wat je waarschijnlijk gaat krijgen is lekkage aan de remmerij en een versnellingsbak die voor de helft uit valt. Hier een 7840 gehad met 11000 uur die dat soort problemen kreeg. Dan moet je denken aan een totale reperatie van ong 5000 euro. Lekkage aan de aftekas en olieventielen wil ook wel voorkomen denk ik. Op het laatst lekte de onze 60 liter hydroliek aan de aftekas in een hele week gieren... toen toch maar weg gedaan
fastrac3155
@bernard-vant-klooster je schetst nou wel echt een extreem doem scenario, remmen vervangen kost echt geen 5000 euro en waarschijnlijk is je bak gaan haperen door voering van diezelfde remmen, die in je systeem zijn gekomen.

En 60 liter per week kwijtraken via de pto, dan is het toch een flinke vetzooi geweest achteraan je trekker.
@hans30 ik zou me niet mega veel zorgen maken over de remmen enzo, misschien wel verstandig om een keer de Hydrauliek filters los te schroeven en om te kiepen in een zuivere bak, als je dan ziet dat er veel rotzooi mee komt, dan hebben waarschijnlijk je remmen wel de beste tijd gehad, mr ik zou er niet teveel zorgen over maken.
@fastrac3155 remmerij zit op mineraal olie, bij ons (hoeft dus niet bij iedereen zo te zijn) is dat behoorlijk gaan lekken. Een halve liter mineraalolie in 2 weken, dan waren je remmen helemaal weg en kon je weer bijvullen. De bak is stuk gegaan door een koppeling in een van de groepen van de powershift. De helft van de versnellingen deed het dus gewoon niet meer. Om dit te maken moest de trekker in 2en en moest de bak open gemaakt worden. Daar zitten behoorlijk wat uren in. De lekkage aan de pto had te maken met versleten keerringen enz. En de hydropomp was aardig versleten, zat weinig druk meer op. Als je een sle hebt ben je aan de beurt want een nieuwe hydropomp kost een beste pot geld bij die serie en die hadden we bij 9000 uur al een keer laten reviseren. De moter is wel keisterk die houd nooit op en als de bak goed werkt kun je daar ook wel plezier aan hebben. En elektronica is echt wel een dingetje. Behoorlijk storings gevoelig
+1
fastrac3155
@bernard-vant-klooster je afdichtingen van de remzuigers hebben dan gelekt, dit zijn un paar lullige o ringen, mrja zo is dat bij vrijwel elke fabrikant op hetzelfde principe, is met un flinke dag sleutelen wel opgelost

Was je koppeling echt kapot of waren de lamellen van de koppeling slecht?

Mr 60 liter lekkage over de pto keerring kan bijna niet, dat is meer dan de helft vd olie in de achterbrug, is niet eerder de hydromotor van de snijverdeler lek geweest en ben je olie aan het mee injecteren geweest?
@fastrac3155 nee want met onze nieuwe voor de tank is er niets aan de hand. Bovendien zagen we het gewoon gebeuren bij de pto... toen maar een bakje eronder gezet voor het lekken. Moet wel toegeven dat de trekker bij zn vorige baas al behoorlijk was mishandeld hoor. In de eerste week dat we m hadden knapte de aandrijfas van de voorwielaandrijving en hielden de remmen ermee op. Er was dus verkeerde olie in de remmen gegooid. Maar als ik jou zo hoor was de reperatie waarschijnlijk helemaal niet zo duur😉 had dat even eerder gezegd dan hadden we jou gevraagd dat ding te repareren want ieder mechanisatiebedrijf vroeg er meer voor dan de trekker nog waard was
fastrac3155
@bernard-vant-klooster ik weet niet wat voor un bedrag ze jou aan wilden rekenen voor de rem reparatie en die pto keerring, maar ut Zou toch eigenlijk niet extreem duur mogen zijn.
hans30
@fastrac3155 ik had dus bij een voorwiel keerring kapot, incl btw 900 euro, en bij de aftakas remband, een een of andere schakelaar, veel kleine dingetjes ringen, boutjes enz.... 28 arbeidsuren erin 3000 euro.... nu is ook alles weer goed maar ik schrok me rot toen de rekening in de bus zat!
fastrac3155
@hans30 voor die 900 had ik met liefde en plezier die keerring vervangen, mrja daar is het nou wat te laat voor, die grote keerring is wel duur, mr die 2 kleintjes niet, heb vd week nog die 2 kleintjes vervangen was 4 uurtjes werk.

De remband vd pto vervangen is wel un beetje un rot karwei, mr ook dan is 28 uur werk flink, als ik zo m'n mening mag geven
hans30
@fastrac3155 daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik heb maar 1 trekker en die moet snel klaar zijn. Dus daar betaal ik dan ook voor
+1
fastrac3155
@hans30 ja, en de uurtarieven zijn eigenlijk ook belachelijk hoog, mrja iedereen doet er vrolijk aan mee.

Hebben thuis een loonbedrijf, en hebben altijd ons eigen onderhoud en reparaties gedaan, en dat heeft bakken met geld gespaard, geen monteurs kosten en sneller klaar waardoor de machines ook weer eerder aan het rijden zijn, en de kennis en ervaring van al dat zelf sleutelen gebruik ik nou sinds anderhalve maand als zzp monteur bij oa een dealer in de buurt en collega loonwerkers
Fordje4600
@bernard-vant-klooster hoe veel uur had die trekker?? Onze 8340 heeft dik 20000 en hebben nog nooit grote reparaties gehad. Oliepomp levert nog genoeg druk, motoroliedruk is nog zeer goed, schakelt nog zeer goed zonder al te veel bokken en stoten
+1
hans30
@Fordje4600 van deze reactie krijg ik moed! Ieder merk en type trekker heeft zijn "maandagmorgen" trekker, ooit een case mxu gehad maar na 2000 uur ook al 4 x midden door gehad.... het valt en staat met normaal gebruik en onderhoud.
+1
nhmonteur
@hans30 inderdaad, heel veel heeft te maken met onderhoud maar nog meer over het gebruik.
Zijn trekkers afgeleverd bij ons die je nooit weer ziet behalve voor eventueel onderhoud, maar ook trekkers van het zelfde type afgeleverd en die zie je zowat maandelijks met soms de gekste dingen.
Fordje4600
@hans30 vroeger zijn er van allerlei werkzaamheden mee verricht, ploegen, mais poten, mais en gras hakselen, balen persen, balen wikkelen, kuil aanrijden, kilveren en noem maar op
@Fordje4600 11000 uur
bartdereu
Uiteindelijk denk je een goeie trekker te kopen maar de continue kosten gaan op de duur zeer tegensteken. Ik heb m'n 7840 al ingeruild op 5500u , was altijd stipt onderhouden maar de motor was gaar , tranmissie reeds 7x open geweest en alle keerringen vervangen die je maar kon denken. Blauw is na deze trekker van het erf verdwenen , dan koop ik liever iets duurder bij aankoop dan dat je een een trekkerwaarde uitgeeft aan herstellingen , met frustratie en ellende er bovenop. Maar je hebt altijd mensen die graag sleutelen natuurlijk .
+1
@bartdereu misschien heb je de motor te lang gekookt dat ie zo gaar is
hans30
Ik wil een of twee zwaailichten op de ford maken. Weet iemand of er standaard een kabel voor ligt boven bij het dak?
fastrac3155
@hans30 bij sommige zit er volgens mij al een voorbereiding in het dak waar je een magneet zwaailicht met een stekker in kan steken, maar weet het niet zeker, mr als dat zo is dan kun je daar gewoon je stroom vandaan halen
Wimsumar
Beste Hans30:

Quote Reactie van @hans30:
twee zwaailichten op de ford maken. Weet iemand of er standaard een kabel

Een zwaailamp is een behoorlijk grote stroomvreter. (Om te zwijgen van 2 stuks). Het is niet vanzelfsprekend dat er al bekabeling aanwezig is tot boven bij het dak. Dit hangt van het (merk +) type trekker (cabine) af. Als je geluk hebt kun je gebruik maken van de (ongebruikte) kentekenplaatverlichting(bedrading) die op sommige FORD(cabine) trekkers aanwezig is. Let wel op: deze bedrading zal te licht zijn om 2 zwaailampen te voeden. Ook met het aftappen van stroom bij bijvoorbeeld de radio of de ventilator boven in de cabine, kun je niet ongestraft 1 of meerdere zwaailampen op aansluiten.
In ieder geval moet je voor 2 zwaailampen een aparte voldoende dikke voedingsstroomdraad (liefst vanaf de accu) aanleggen, met eigen zekering en voldoende degelijke schakelaar.
hans30
@Wimsumar ok . Dankje. De schakelaar zit er al. Ik er eens naar kijken als het slecht weer is.
Wimsumar
Beste Hans30:

Quote Reactie van @hans30:
schakelaar zit er al.

Welk type FORD gaat het om?
De aanwezige schakelaar (+ bedrading) zal waarschijnlijk smelten/verbranden als je daar 2 zwaailampen op aansluit tenzij je "energiezuinige" LED-zwaailampen neemt.
martijn1998
@hans30 kijk eens bij je dakrand, sommige ford/new holland modellen hebben daar aan de zijkant of onderkant van het dak een 2 polige aansluiting voor en zwaailamp zitten (model kleine sigarettenaansteker)
hans30
@martijn1998 ja klopt links en rechts zitten stekkers, maar dat is boven de deur. Ik wil normaal achter een of twee zwaailichten maken. Ik zal er met slecht weer eens naar kijken
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!