Holder B16 ombouwen van gloeilont naar gloeibougie

Ik wil een Holder B16 2-takt diesel ombouwen van gloeilont naar electrisch voorgloeien. Via een website voor oude trekkers ben ik geadviseerd en heb een gloeistift BERU 175M (op doosje staat GV 175, E2519222202A1) met bijbehorende voor schakelweerstand (zgn zoutpotje) gekocht. Gloeibougie past er netjes in, motor wil echter niet aanpakken. Met de orginele gloeilont start hij meteen. Ongemonteerd blijkt de gloeistift in ong 45sec felrood/geel te worden. De spanning op de bougie tijdens gloeien is 11,5V. Alles lijkt dus goed. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik een verkeerd type gloeibougie heb. Hij is nl ong 5mm korter dan een nieuwe gloeilont in de schroefhouder. Wie heeft zo'n ombouw eerder gedaan, of weet welke gloeibougie er in hoort. Bvd

Deel dit topic

Reacties

AG35
Wij hebben ook een b16 omgebouwd, van startlont naar gloeistift. Weet zo niet meer welke, moet ik morgen even in de schuur gaan kijken.
Er hoort origineel, geen gloeistift in, dus ''origineel'' is er geen.
Een gloeistift is ook heel wat anders, dan een startlont, met een startlont, springt de motor, als alles goed is, meteen aan. Met gloeistift niet......
Dit is ook de rede, waarom we er maar 1 omgebouwd hebben.
Startlont is wat omslachtiger, maar werkt wel.
Lang gloeien, en dan nog eens lang starten, is niet ideaal met zo een kleine accu.
fergusonnetje
Een gloeibougie moet toch veel eerder gloeien dan 45 seconden? De gloeibougies op mijn Ferguson gloeien al na 5 seconden.
Fonsie
Hoi AG35,
Zou mooi zijn als je kan kijken welke gloeibougie bij jou wel werkt. Als dat een ander type is, kan ik die nog proberen. De accu trekt de motor vlot rond, daar ligt het niet aan. Start met gloeilont ook meteen.
AG35
Hallo Fonsie,

Wij hebben ook de beru GV175 ingebouwd.
Past volgens mij, ook niks anders in.
Maar zoals al gemeld, hebben wij hetzelfde probleem, als jij er mee.
Met startlont, slaan ze bij de eerste slag aan, met de gloeistift niet.
Startlont, is een in een ether gedoopt papier, doet meer, als de lucht een beetje opwarmen.
Toch merk je, wel verschil, tussen starten, met en zonder gloeien.
Voor de rest is het slechtere aanslaan, meestal een gevolg van slijtgage.
Als de motoren goed in orde zijn, slaan ze ook bij 5 graden, na 2 of 3x rondgaan aan.
Je gebruikt de koudstartknop, op de brandstofpomp?
Fonsie
Hoi AG35,
Een neef van mij is de eigenaar, ik sleutel er af en toe aan. Hij start in ieder geval op dezelfde manier als met het gloeilont, dat verschil is er niet. Maar ga informeren of hij de koudstart knop gebruikt. Wordt vervolgd
Fonsie
Hoi AG35,
Hij gebruikt inderdaad de koudstartknop. Ook dat is het dus niet. Als niemand verder nog oplossingen heeft, dan moet ik de boel gewoon terugbouwen naar gloeilont. Jammer van de moeite en de onderdelen. Iemand nog interesse in een gloeibougie en voorschakelweerstand (zgn zoutpotje)?
AG35
Hallo Fonsie,

Dan is het waarschijnlijk, gewoon slijtage aan de motor, waardoor het starten wat langer duurt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0