Illustratie van:

Renault 681S - Olie uit peilstok Renault

Dag allen,

Gisteren een tractor gekocht. Zag er goed uit geen problemen.
Nu hebben ze deze vanmiddag gebracht en er lekt olie tijdens lopen bij de peilstok vandaan.
Het zijn wat druppen steeds.

Waar kan dit aan liggen? Heb het buisje van de cater er af al gehaald, maar die lijkt helemaal schoon te zijn (niet verstopt)

Er lijkt wel wat vocht uit de plek te komen waar de slang aan vast zat.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste RenaultN94:

Quote:
Gisteren een tractor gekocht.........vanmiddag gebracht

En op de valreep is afgelopen nacht het motorblok kapotgevroren? Hoe hoog staat het oliepeil?
RenaultN94
Staat nu op midden tussen Max en min. Tractor heeft laaste jaren weinig gedaan. Olie is pikzwart. Motorblok kapotgevroren....zou toch niet? Hoe krijg ik de carterventilatie filter los?
basia
@RenaultN94

Bovenop het carter ontluchtings filtertje zit een moertje (10 mm ) eraf draaien en je kunt het filtertje van het distributie deksel halen .
Goed uitspoelen in benzine of ontvetter en uitblazen , en weer monteren , zit soms vol drab en/of olie/sludge resten .
RenaultN94
@basia Dank. Die filter zit waar het buisje/slangetje ook aan vast zit?
basia
@RenaultN94

Ja ; klopt
RenaultN94
Als het blok gescheurd is zal ik toch ook andere symptomen moeten hebben?
+1
basia
Ja; blok scheurt vaak aan buitenkant . Zat er dan geen koelvloeistof of antivries in ?
RenaultN94
@basia Er lekt alleen olie bij de peilstok. Als ik de peilstok eruit haal sputtert het er wat uit. Ook als peilstok erop zit drukt het wat.
+1
basia
Niet direct bezorgd zijn ; maak eerst dat filtertje maar schoon , en hopelijk word het daar beter van .
Overigens een beetje carterdruk heeft eigenlijk elke motor .
+1
limbo
Als de olie zo zwart is zou ik toch maar eens de olie vernieuwen het kan zijn dat de kanalen verstopt zitten en er maar een weg is waar de druk met olie er uit kan. en dan is de gemakkelijkste weg waar de minste weerstand is.Daarom mijn tip laat de moter eerst warm lopen en laat dan de olie af en laat hem een nacht uitdruppelen ,Maak wel allebei de aflaat pluggen los,
RenaultN94
@limbo Ik zie eentje bij de carterpan. Kan het warmdraaien geen kwaad nu dan?
+1
limbo
Er zitten er 2 aan de carterpan aan ieder kant een en het warm lopen kan geen direct kwaad lat wel op dat hij niet tewarm loopt ,De moter kan wel wat verdragen als het een mwm moter is.
+1
Wimsumar
Beste Limbo:

Quote Reactie van @limbo:
2 aan de carterpan

2 aftappluggen is het geval bij een 4-wielaangedreven trekker waar de aandrijfas van de 4-wd het motorcarter in 2 gedeeltes opsplitst.

@RenaultN94:

De manual van Renault 781 (681 niet beschikbaar). Op pdf pagina 43 de aftapplug(gen) en de vulplug voor de motorolie:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Voor motor, versnellingsbak/hydraulisch systeem kun je met multifunctionele S.T.O.U.-olie werken (deze olie kan in voornoemde reservoirs gebruikt worden).

kroon-oil.com/nl/productadvies/…

P.S.: Een Renault is 's winters niet een vlotte starter. Je kan in plaats van 15 W 30 (bovenstaande Kroon olie advies) ook kiezen voor een koud dunner vloeibare 10 W 30 of 10 W 40. De motor draait dan bij de koude start iets makkelijker/vlotter rond.
RenaultN94
@Wimsumar Dank. Ga ook de het koelvloeistof verversen. De site van kroon geeft Coolant 16sp aan. Is dit goed?
Wimsumar
Beste RenaultN94:

Quote Reactie van @RenaultN94:
Coolant 16sp aan. Is dit goed?

Als je de produktomschrijving van Coolant 16SP leest, dan is het 1 van de betere koelvloeistoffen (waarom er zoveel keus is weet ik niet). De prijs zal er ook naar zijn maar met de wetenschap dat vrijwel niemand zich houdt aan de verversings-adviestermijn voor koelvloeistof, dan er maar geen hoofdpijndossier van maken.
Veel belangrijker is het na het aftappen van motor/radiateur gebruik maken van de gelegenheid het systeem met schoon water door te spoelen (met watervulling ook de motor even laten draaien).
Is het een cabinetrekker? (met verwarming) zorg dan dat de verwarming "open" ( warme stand ) staat zodat deze ook leeg kan stromen en eventueel meespoelen.
Het systeem tap je af met een kraantje onder de radiateur (of de onderste radiateurslang losnemen) en een kraantje op het motorblok (laatstgenoemde is belangrijk omdat er anders enkele liters in het motorblok achterblijft).
Controleer tevens alle slangen op ouderdomscheurtjes.
limbo
Morgen Wim, mijn 681s heeft geen 4wiel drive maar toch de gedeelde carter bak En ook ik gebruikt stou olie van olie handel.nl Wat ik nog wilde zeggen ik gebruik altijd nog antivries ,Omdat in de koelvloeistof altijd dividende zitten die de rubbers aan kunnen tasten bij een ouderen moter zoals de rubbers,werkt overigs prima.
Wimsumar
Beste Limbo:

Quote Reactie van @limbo:
ik gebruik altijd nog antivries ,Omdat in de koelvloeistof altijd dividende zitten die de rubbers aan kunnen tasten bij een ouderen moter zoals de rubbers

Antivries is (ook) prima. Overigens, een fabrikant zal wel gek zijn motorkoelmiddelen te maken/verkopen die de rubberslangen van het koelsysteem (binnen afzienbare tijd) op zouden 'vreten'.
( Mijn oudste trekker (31 jaar) heeft trouwens nog de originele, jawel, antivries (van de Vor) in het systeem en de koelingsslangen zijn (uitwendig(!) nog 'puntgaaf ' 💯 ).
limbo
@Wimsumar Maar waarom zij er dan zoveel verschillende koelmiddelen ? ik heb nog steeds geen vraag hierop gekregen bij de vak handel.Alleen dat het vlgs hun aan de toevoegingen zou liggen welk gebruikt worden ,bv bij mijn lux wagen moet rose in en er mag geen blauwe in.DOE IK Natuurlijk ik ook niet. .
Wimsumar
Beste Limbo:

Quote Reactie van @limbo:
bij mijn lux wagen moet rose in en er mag geen blauwe in.DOE IK Natuurlijk ik ook niet. .

Zo lang er niets uit is gelekt o.i.d., dan hoef je ook niet bij te vullen.
Als vermenging van koelmiddelen tot 'puddingvorming' zou leiden, dan had de A.N.W.B. het veel drukker. Veel auto's zullen puur bij toeval bij een willekeurig tankstation, met een willekeurig "goedkoopste" merk/soort koelmiddel bijgevuld worden, omdat er een dashboardlampje begon te trutten,. ... ehhh,.. te knipperen.
De vele soorten,... kweenie,.. pure commercie zal het zijn. (Zo lang ze maar geen bio-toevoeging hebben zoals we hebben beleeft met de biodieselbijmenging).
RenaultN94
Zojuist carterfilter los gehaald.

(klik om te vergroten)

Carterfilter
RenaultN94
Is het slim om de carterpan los te halen?
+1
limbo
@RenaultN94 Als ik dit zo zie misschien een goed idee,er zal heel wat drab onder in zitten Je kunt het beter nu goed aan pakken en alles wat je schoon kunt maken schoon maken.
RenaultN94
@limbo Dank. Is het een simpel klusje om de carterpan af te halen?

Ik heb alle olie eruit nu. Maar kan door omstandigheden niet eerder dan zaterdag ermee aan de slag is dat erg? Heb de carterplug weer dicht gedraaid.
limbo
Nee de carter pan is er zo onder uit pas wel op is nogal zwaar,maak alles schoon met diesel kijk ook ff of de lagerschalen niet al te veel ingesleten zijn.Met renault verveel je je nooit meer.
RenaultN94
@limbo Dank. Moet ik daarvoor nog onderdelen bestellen? Pakking oid?
walker1
@limbo Zijn toch degelijke trekkers, zeker met de MWM motor.
+1
limbo
Het zijn zeker degelijke trekkers maar de ouderdom telt ook bij trekkers mee.alleen het electrisch gedeelte geeft nog al eens kopzorgen de kabels worden "'kort: en zijn allemaal de zelfde kleur Alleen op het einde zit (zat) een kleur code mofje maar dit is bijna niet meer te zien .Ik heb laatst ook de carter bak er onderuit gehad en toen bij montage dikke vloeibare pakking gebruikt,werkt goed is in ieder geval dicht.
RenaultN94
Zojuist de Carterpan eronder weggehaald.
Vieze drap zat er in. Nu zag ik een rooster/filter bij de aanzuiging. Kan ik deze schoonmaken? Wat zijn de stappen die ik nu beste kan doen? Carterpan terugplaatsen met al wat olie erin? En direct olie vullen? Of vergeet ik iets.
+1
valmet6400power
@RenaultN94

Carterpan er leeg onder terughangen lijkt mij praktischer anders moet je nog meer gewicht sturen om hem te kunnen monteren. Daarna de olie weer bijvullen en de trekker pas starten als je op je peilstok weer een niveau meet dat acceptabel is.
RenaultN94
Moet er bij de starterkrans ook een pakking?

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste RenaultN94:

Quote Reactie van @RenaultN94:
bij de starterkrans

Alleen op de rand van de carterbak en motorblok moet een pakkingafdichting.
limbo
Ik hoop dat je de filter schoon gemaakt hebt met bv diesel .Ik doe zoals ik al eerder schreef ff rond om wat vloeibare pakking vooral bij oudere motoren omdat die niet altijd even recht meer zijn.Je kunt nu beter wat extra pakking er op doen als dat het lekt na montage ,moet je hem weer los halen,
Wimsumar
Beste Limbo:

Quote Reactie van @limbo:
Je kunt nu beter wat extra pakking er op doen

Je kunt beter een originele carterpakking gebruiken (in plaats van stukjes overtollig vloeibare-pakkingmateriaal in het carter).

Voorbeeldpakking (voor M.W.M. 227D motor in FENDT 305LS) :

techniekwebshop.nl/carterpakking-4-cil-f1502042100…
+2
RenaultN94
Dank allen. Afgelopen weekend een orginine pakking opgehaald bij de claas dealer. De carterpan helemaal schoon gemaakt. Eerst vloeibare pakking erop gedaan daarna de pakking erop gedaan en daar weer vloeibare op gedaan. Dun streepje maar. Alles is dicht. En de hij sputterd geen olie meer!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 681 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN