Door de strenge vorst is in een nacht de koeling bevroren. Oliepeil in Carter is veel te hoog. Bij starten (wat lukte) liep de olie in grote stralen door de overstort van de Carter linksvoor.
Toen ik voor het starten de koelvloeistof bij wilde vullen kwam ook door de overstort olie er uit stromen.
Is het een geval van lekke koppakking of is er een seal kapot gevroren?
Wat zijn dan de kosten? Geschat.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 219 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat ziet er niet goed uit, waarschijnlijk het motorblok of de cilinderkop kapot gevroren. Dat de olie uit de carterontluchting spettert komt omdat het nivo in het carter veel te hoog is doordat het water erbij in is gelopen.
"Meevallertje" is dat het dan waarschijnlijk geen vorstschade is maar 'gewoon' een geval van kop(pakking)rot.
Bij vorstschade komt er in beginsel geen olie in de radiateur.
P.S. voor de volgende winter: De afdekking in het schuurtje geeft nagenoeg geen vorstbescherming hoor!
Kosten, indien je ermee naar een mechanisatie bedrijf moet dan loont zich het niet. Maar ben je zelf een sleutelaar dan kun je nog wel eens een gebruikt blok opzoeken en gaan sleutelen.
Bij mijn eigen D-219 heb ik ook het blok vervangen.
Heb je tips nodig of enkele vragen laat het mij maar weten. Misschien dat ik jouw kan helpen.
marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/…
Vraag mij af of dat wel de moeite waard is. Heb dan nog geen garantie dat hij loopt. Ik gebruik hem voor kleine karweitjes. Niet om hem te showen of zoiets.
Misschien dat iemand een idee hierover heeft. Ik ben geen echte techneut en blijf voor afstellingen etc afhankelijk van anderen en de daarbij behorende kosten. Op het blok na werkt alles dus wel.
Ik zie graag jullie adviezen hierover.
Peter
Ik ga inderdaad zelf de boel demonteren, kijken wat ik er mee kan en of het de moeite waard is.
Ben er alleen welk achter dat de blokken voor een D-serie niet voor het oprapen liggen.
(klik om te vergroten)
En dan het systeem onder druk zetten met lucht van 0.5 bar druk
Dan kan je goed kijken waar die lekt
Zometeen ga je dingen los halen
Die achteraf niet los hoefde
This maar een idee
Bedankt.
Ik wil gaan beginnen met het demonteren van de onderdelen van de motor, (uitlaat, luchtfilter etc.) wat kunnen jullie mij aanraden om te doen? Foto's maken voor ik iets los maak en merken of zo?
Ik zie de reacties wel.
Alvast bedankt.
Wel zou ik overal de bouten en moeren terug plaatsen waar ze uit en af komen.
Ik heb gisteren een motorblok bekeken, blijkt dat daar een overdrukslangetje op zit voor de koeling, iets wat op het huidige blok niet zit. Ik heb de werkplaatshandboek van de D217S bekeken en daar wordt het wel in aangegeven. In de beschrijving van de D219 wordt hierover niets geschreven. Dat betekend dat ik als ik dit blok er op zet minimaal 2 PK inlever. Ook zit er geen hydraulische pomp op.
Gaat dit problemen geven in de toekomst?
Ik zie jullie reactie hierover wel.
Groet
Peter
De meeste onderdelen kun je overzetten. Let wel op de timing van de brandstofpompjes. Dit stel je met vulplaatjes af, en is verschillend per blok.
Ik zou eerst verder onderzoek doen naar het huidige blok. Zou eerst willen weten of het blok gescheurd is of de kop. Persoonlijk denk ik eerder aan een gescheurd blok.
Edwin v/d Elsen in Veghel heeft ook vaak gebruikte onderdelen van een Cormick. Je kunt ook even met hem contact opnemen. Bijgevoegd een blok die ik zelf van hem heb gekocht en daarna opnieuw opgebouwd.
Ook het blok van mijn trekker was gescheurd, vooraan bij de dynamo en binnenin.
(klik om te vergroten)
Vooras er weer op gezet. Het begint er op te lijken. langzaamaan ook weer aansluiten.
Zal er morgen weer wat foto's van maken en plaatsen.
Het blok zit er op, alles aangesloten, maar ik krijg geen brandstof in de verstuivers. alles vanaf de tank nagelopen, vanaf de brandstofpomp komt nu wel diesel, maar via de vaste leiding naar de verstuiver blijft het leeg. Wat kan ik daar nog verder aan doen?
Peter.
Daarbij komt nog een ander ding, als hij draait loopt de radiator over bij de vuldop. Hoort dit, zit er dan te veel koelvloeistof in de radiator soms??
Ik zie jullie reactie wel.
Alvast bedankt
Peter
Weet je zeker dat het nieuwe blok geen vorstschade heeft gehad.
Als de motor warm wordt kunnen eventuele scheuren in het blok uitzetten, hierdoor ook druk in het koelsysteem waardoor de radiator overstroomt.
Ook kan er dan water boven de cilinder komen en hierdoor stopt de motor.
Heb je weer een mooi complete trekker.
Veel succes er weer mee en dat je er nog leuke dingen mee mag doen.
Ik heb nog even een vraag, ik krijg het toerental niet goed. Bij het handgas op half maakt de motor maximale toeren. Als dan het gas terugneem valt hij bijna uit. Dit gebeurt ook als ik gas teveel geef. Wat moet ik hieraan doen.
Kan iemand mij daar iets over vertellen.
Alvast bedankt.
Peter
Afgelopen zaterdag heb ik de kap van de voorkant van brandstof pomp er af gehaald. Volgens het werkplaatshandboek dienen diverse moertjes en bouten geborgd te zijn met een loodje. Niets is minder waar. Iemand heeft blijkbaar wat zitten rommelen. Als ik gas bij geef, hapert hij en als ik gas minder gaat hij harder lopen. Als ik het handgas helemaal naar voren zet, zou hij moeten stoppen. Dat doet hij na verloop van tijd.
Er zitten wel wat verschillen tussen dit blok en het oude 219 blok. Daarin zitten kogels als gewicht voor afregeling van het gas/toerental. In het 217 zitten 2 gewichten in de vorm van een halvemaan. Net als in het werkplaatshandboek.
Ik heb het idee dat er wat veren missen. De hendel welke is verbonden met het gaspedaal/handgas komt ook niet vanzelf terug. Nu staat erin het boek dat on het bovendeksel van de brandstofpomp een veer zou moeten zitten. Heb ik nog niet naar gekeken.
Wie o wie kan mij helpen.
Ik hoop dat ik er bijna ben, want wordt er wel wat moedeloos van.
Alvast bedankt voor de raad en daad.
Peter