Illustratie van:

Mc-Cormick D 219 - Vorstschade koelwater in carter

Door de strenge vorst is in een nacht de koeling bevroren. Oliepeil in Carter is veel te hoog. Bij starten (wat lukte) liep de olie in grote stralen door de overstort van de Carter linksvoor.

Toen ik voor het starten de koelvloeistof bij wilde vullen kwam ook door de overstort olie er uit stromen.

Is het een geval van lekke koppakking of is er een seal kapot gevroren?

Wat zijn dan de kosten? Geschat.

Deel dit topic

Reacties

Klein Rot
Peter219,

Dat ziet er niet goed uit, waarschijnlijk het motorblok of de cilinderkop kapot gevroren. Dat de olie uit de carterontluchting spettert komt omdat het nivo in het carter veel te hoog is doordat het water erbij in is gelopen.
PeterD219
@Klein Rot dat was ook mijn conclusie. Ondanks dat hij afgedekt in de schuur stond. Toch bevroren. Bedankt.
bas101
Ik denk eerder dat er een stuk gietijzer uit t blok gevroren is dan wel een scheur in t gietijzer ontstaan is , wordt een dure reparatie waarvan je nog kunt afvragen of zich dat loont.
PeterD219
@bas101 is het de moeite waard om er door een specialist naar te laten kijken of is afschrijven de enige optie?
bas101
@PeterD219 je kunt t door een specialist naar laten bekijken maar door een specialist t laten repareren lijkt mij economisch gezien niet interessant , als je t blok zelf kunt vervangen of repareren in de vrije uren dan is dat nog een optie .
stephan-inter
Plaats eens foto's?
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote:
Toen ik voor het starten de koelvloeistof bij wilde vullen kwam ook door de overstort olie er uit stromen.

"Meevallertje" is dat het dan waarschijnlijk geen vorstschade is maar 'gewoon' een geval van kop(pakking)rot.
Bij vorstschade komt er in beginsel geen olie in de radiateur.

P.S. voor de volgende winter: De afdekking in het schuurtje geeft nagenoeg geen vorstbescherming hoor!
PeterD219
@Wimsumar ik had koelvloeistof (water) in het Carter. Geen olie in de radiator. Overtuigd dat ergens iets de scheiding tussen olie en water niet hee kunnen houden in de vorstperiode.

Inderdaad volgende keer vorstbeveiliging er onder zetten.
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
Geen olie in de radiator.

Waarom lees ik dat dan? Of bedoel je dat met het bijvullen van het koelwater (je gebruikt toch geen water hoop ik? ) de olie 'ergens' uit het motorblok stroomde (door jou de overstort genoemd).
Met (echt) water in het motorblok was het ook de goden verzoeken schade op te lopen. Koelvloeistof / antivries kost een paar euro per liter en je hebt er geen omkijken naar tot +/_ 35 graden vorst. A.U.B. geen 'vorstbeveiliger' eronder zetten. Met 'primitieve' kacheltjes is er de laatste dagen al weer veel te vaak brand ontstaan.
goeiedag eem
@PeterD219 heb je er wel goede koelvloeistof in gehad, die bevriest niet tot -26 , of heb je er een paar keer gewoon water bij op gedaan ipv koelvloeistof?
PeterD219
@goeiedag eem volgens de bedrijfsinstructies van IH moet er water in. Dat is het boekwerk wat ik op de site heb gezet. Alleen zeggen hun dat ik hem winterklaar moet maken, door de koeling leeg te laten lopen. Echter heb ik hem bijna iedere week nodig.
+1
goeiedag eem
@PeterD219 dan is het ook logisch dat hij bevroren is geweest, daarom hebben ze koelvloeistof uit gevonden, en een voordeel is dat het wat vettiger is waardoor het minder snel gaat roesten, en of de koelkanalen aan tast, tenzij je het er 30 jaar in laat zitten
Wimsumar
Beste Peter D219:

Quote Reactie van @PeterD219:
volgens de bedrijfsinstructies van IH moet er water in. Dat is het boekwerk wat ik op de site heb gezet. Alleen zeggen hun dat ik hem winterklaar moet maken, door de koeling leeg te laten lopen.

Hoe jammer de vorstschade dan al is, "hun'' van IH schreven ook in het boekwerk over vorstbeveiliging met een anti-vriesmiddel.

Pdf-pagina 10 paragraaf Vorstbeveiliging:

tip1.tractorfan.nl/pdf/6/…
+1
PeterD219
@Wimsumar helaas goede raad is erg duur. Voortaan gewoon antivries er in dus.
Bedankt
Peter
CormickWillem
Denk dat waarschijnlijk het blok gescheurd is. Maar je kunt er nu moeilijk iets over zeggen zonder het gezien te hebben. Kans is dus groot dat het motorblok vervangen moet worden.
Kosten, indien je ermee naar een mechanisatie bedrijf moet dan loont zich het niet. Maar ben je zelf een sleutelaar dan kun je nog wel eens een gebruikt blok opzoeken en gaan sleutelen.
Bij mijn eigen D-219 heb ik ook het blok vervangen.
Heb je tips nodig of enkele vragen laat het mij maar weten. Misschien dat ik jouw kan helpen.
PeterD219
@CormickWillem ik sta voor ieder advies open. Eigenlijk wil ik er niet vanaf, maar hik tegen de hoge kosten aan. Schat rond 1500€ totaal.

Alvast bedankt
Peter
PeterD219
Ik heb gekeken naar de prijs van een blok, deze komt rond de 750€.
Vraag mij af of dat wel de moeite waard is. Heb dan nog geen garantie dat hij loopt. Ik gebruik hem voor kleine karweitjes. Niet om hem te showen of zoiets.
Misschien dat iemand een idee hierover heeft. Ik ben geen echte techneut en blijf voor afstellingen etc afhankelijk van anderen en de daarbij behorende kosten. Op het blok na werkt alles dus wel.

Ik zie graag jullie adviezen hierover.

Peter
SjoerdHylke
@PeterD219 Het is maar net wat voor waarde je aan je trekker hecht. De trekker die ik nu heb heb ik ook gekocht in de hoop dat ie goed was, niet dus. Ik heb er al aardig wat geld tegen aan moeten gooien, maar dat komt omdat ik er waarde aan begin te hechten. Als je geen waarde aan je trekker hebt, kun je hem zelf voor onderdelen aan bieden of naar een sloper brengen, want voor 1500 heb je misschien wel een andere goede cormick.
Het kan ook zijn dat je zin hebt om hem zelf weer goed te maken om er zo van te leren. In dit geval met behulp van tractorfan en/of werkplaatsboeken. Als je de trekker weg moet brengen en de reparatie laten doen, gaat het je nogal wat geld kosten. En al helemaal als die naar een LMB gaat die circa 50 euro per uur rekenen.
ford3000case745
@SjoerdHylke valt het zo erg tegen dan?
SjoerdHylke
@ford3000case745 mwoah wel aardig, meer dan verwacht. Ding heeft hele tijd zonder olie gelopen terwijl de verkoper zei dat ie eigenlijk niet zonder olie had gelopen.
ford3000case745
@SjoerdHylke dus het hele blok is ook gaar?
SjoerdHylke
@ford3000case745 Dat valt mee, voornamelijk de achterbrug. Motor zat nog wel olie in.
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
Ik ben geen echte techneut

Het kan geen kwaad dat je zelf met demonteren begint om ook concreter aan te kunnen geven wat er allemaal kapotgevroren is. Misschien valt het mee.
Er zijn trekkermerken die er bekend om staan zwakke plekken in het motorblok / koelsysteem te hebben waar (inwendige) lekkage optreedt als gevolg van 'simpel' doorroesten.
+1
stephan-inter
We hebben nog steeds geen foto's gezien van de schade.......
+1
PeterD219
Allen, ik zal vanavond even foto's maken.

Ik ga inderdaad zelf de boel demonteren, kijken wat ik er mee kan en of het de moeite waard is.
Ben er alleen welk achter dat de blokken voor een D-serie niet voor het oprapen liggen.
PeterD219
Ik heb de foto's geplaatst. op mijn profielpagina / foto

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
foto's geplaatst

Die is lek als een vergiet. Allemaal door de vorstschade?

Jouw fotoreportage:

tractorfan.nl/user/40838/…
PeterD219
@Wimsumar Nu je het zo zegt, hij lekte altijd wel wat olie, de kant van de vuldop was vaak vet, regelmatig met compressor met lucht droog geblazen. Zou het toch de koppakking zijn, of denk jij dat het blok echt verrot is?
ford3000case745
@PeterD219 als ik jou was zal ik de kop er even af halen en het blok en de kop even af laten persen als je geen lek ziet. Want het zal zuur zijn als je alles los haalt en er dik in investeerd en er dan achterkomen dat het helemaal niet nodig was.
PeterD219
@ford3000case745 dat is ook de reden dat ik nog niet ben beginnen met demonteren. ik kan aan de buitenkant niets zien, en vorige week lag er ook geen water of olie onder (motorblok), pas toen ik hem startte gutste het er uit via overstort carterdruk.
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
Zou het toch de koppakking zijn, of denk jij dat het blok echt verrot is?

Daar is voor mij vanachter toetsenbord/beeldscherm natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen. Ik heb aanvankelijk genoemd een lekke koppakking te verdenken maar toen later bekend werd dat er water in het koelsysteem zat vrees ik nu toch voor groter schade. Demontage van de cilinderkop zal uitsluitsel geven.

P.S.: Ga bij het demonteren zeer zorgvuldig schoon te werk. Met name het brandstofsysteem waar alleen gefilterde dieel door gaat (pomp, hogedrukleidingen en verstuivers) zijn uiterst kwetsbaar voor vervuiling. Plak (tape) leidingen en aansluitingen netjes dicht.
+1
856xlih
Kan je m niet beter afvullen met met water
En dan het systeem onder druk zetten met lucht van 0.5 bar druk
Dan kan je goed kijken waar die lekt
Zometeen ga je dingen los halen
Die achteraf niet los hoefde
This maar een idee
+1
PeterD219
Dat is wel de manier waarop ze druktoetsen uitvoeren. Nooit met lucht, altijd met water. Inderdaad een idee.
Bedankt.
PeterD219
Hallo allemaal

Ik wil gaan beginnen met het demonteren van de onderdelen van de motor, (uitlaat, luchtfilter etc.) wat kunnen jullie mij aanraden om te doen? Foto's maken voor ik iets los maak en merken of zo?

Ik zie de reacties wel.

Alvast bedankt.
+1
SjoerdHylke
@PeterD219 als je duidelijke foto's maakt hoef je niet te merken, anders zou ik et wel doen
stephan-inter
Bij zo'n klein blokje wijst eigenlijk alles vanzelf.
Wel zou ik overal de bouten en moeren terug plaatsen waar ze uit en af komen.
+1
PeterD219
Ik ben inmiddels begonnen aan demonteren. Startmotor, luchtfilter en deel radiator. Nu de startmotor er af is, heb ik het idee dat er iets meer eerder aan de hand was. Zal daar morgen een foto van delen. Lijkt wel de cilinderkop.
PeterD219
Allen,
Ik heb gisteren een motorblok bekeken, blijkt dat daar een overdrukslangetje op zit voor de koeling, iets wat op het huidige blok niet zit. Ik heb de werkplaatshandboek van de D217S bekeken en daar wordt het wel in aangegeven. In de beschrijving van de D219 wordt hierover niets geschreven. Dat betekend dat ik als ik dit blok er op zet minimaal 2 PK inlever. Ook zit er geen hydraulische pomp op.
Gaat dit problemen geven in de toekomst?
Ik zie jullie reactie hierover wel.
Groet
Peter
SjoerdHylke
@PeterD219 Als er geen hydraulische pomp op zit, hoe wordt dan de hef aangedreven? Of had de trekker waar het motorblok van is geen hef? En tja qua pk's, wat is het zwaarste wat je met de trekker doet?
ford3000case745
@SjoerdHylke desnoods kun je die 2 pk er wel bijhalen door de pomp wat bij te stellen. Want volgendsmij heeft blok van een 217 de zelfde inhoud als een 219
Klein Rot
@PeterD219

Dit slangetje zorgt ervoor dat de luchtbel uit de kop kan ontsnappen, dit slangetje word op de koeler aangesloten. Er voor zorgen dat als je deze motor gaat gebruiken dit slangetje niet verstopt is.
PeterD219
Ik heb op het oude blok wel een pomp zitten, die kan ik overzetten. het zwaarste wat ik er mee doe is weislepen, met cultivator de rijbak losmaken en eventueel met de achterlader de mesthoop en andere graafwerkzaamheden doen.
PeterD219
Het aantal motorblokken van een D219 zijn niet echt ruim bezaaid. Ik wil graag weten of het de moeite waard is om een ietwat lichter blok er op te zetten. Of dat ik de beslissing neem om de trekker voor reserve onderdelen in de verkoop te zetten.
ford3000case745
@PeterD219 maar het oude blok reviseren, is dat geen goedkopere/betere oplossing? Dan weet je wel zeker dat het blok weer goed is. Of was het oude blok niet meer te redden?
PeterD219
@ford3000case745 hij is tijdens de vorst eind februari kapot gevroren. zat water in het carter en bij het vullen van de radiator liep het in een keer door naar het carter, ik ben bang dat daar een grote scheur of zelfs een gat in het blok zit.
+1
SjoerdHylke
@PeterD219 Wat betreft maakt die 2pk niet gigantisch veel uit, als je oude trekker het werk makkelijk kon doen, kan die dat met 2pk ook makkelijk zat. Als je de oliepomp over kan zetten en alles past bij elkaar dan valt het wel te doen.
PeterD219
Ik heb net nog 3 foto's van dat blok geplaatst. Misschien dat jullie kunnen zien of dit een 217 is of een 219.
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
of dit een 217 is of een 219.

Een Mc Cormick D217 en een D219 zijn motorisch gelijk. Beiden hebben motortype DD-72, een 2 cilinder met 1.217 cc inhoud, 87,3 X 101,6 boring X slag en maximaal 17 p.k. bij 1.900 toeren.

Bron:
D-217:
konedata.net/traktorit/international/…

D-219:
konedata.net/traktorit/international/…
PeterD219
@Wimsumar Ligt het er aan op welke site je kijkt?

fahrzeugseiten.de/Traktoren/IHC_McCormick/…
fahrzeugseiten.de/Traktoren/IHC_McCormick/…

Hier staan wel verschillende vermogens aangegeven. Voor de rest inderdaad gelijk.
PeterD219
Ik heb zojuist de foto's van het oude blok geupload en daar zie het verschil tussen radiator D219 en D217. (geen overdruk slangetje naar radiator)
CormickWillem
Hallo Peter, het kale blok van een D-217 en D-219 is gelijk.
De meeste onderdelen kun je overzetten. Let wel op de timing van de brandstofpompjes. Dit stel je met vulplaatjes af, en is verschillend per blok.
Ik zou eerst verder onderzoek doen naar het huidige blok. Zou eerst willen weten of het blok gescheurd is of de kop. Persoonlijk denk ik eerder aan een gescheurd blok.
Edwin v/d Elsen in Veghel heeft ook vaak gebruikte onderdelen van een Cormick. Je kunt ook even met hem contact opnemen. Bijgevoegd een blok die ik zelf van hem heb gekocht en daarna opnieuw opgebouwd.
Ook het blok van mijn trekker was gescheurd, vooraan bij de dynamo en binnenin.

(klik om te vergroten)

+1
PeterD219
@CormickWillem Het probleem is inderdaad een grote lekkage in het blok. Toen ik de radiator bij wilde vullen klotste het in het blok, en na de carterplug er uitgedraaid te hebben, kwam eerst water en daarna olie er uit lopen. Dus FUBAR (Fucked Up Beyond Any Repair).

De pllatjes vanuit het oude blok zouden dan toch ook over gezet kunnen worden? Ik was trouwens toch van plan om het oude blok te kannibaliseren. Alles wat er af kan is te gebruiken.

Ik hou jullie (jou) op de hoogte. Het blok is bijna helemaal kaal, zodat ik het er tussenuit kan hijsen.

Groet
Peter
PeterD219
Weer een paar foto's geplaatst, het blok is er af en de hydrauliek pomp is er vanaf gehaald.
PeterD219
Maandag eindelijk het andere blok ophalen. Hopen dat het allemaal eens mee zit. Van de week nog even de koppelingsplaten er uit gehaald, ziten niet op het andere blok.
+2
PeterD219
Vorige week het nieuwe blok gehaald, weer opgebouwd (startmotor, hydrauliekpomp)
Vooras er weer op gezet. Het begint er op te lijken. langzaamaan ook weer aansluiten.
Zal er morgen weer wat foto's van maken en plaatsen.
PeterD219
Hallo allemaal,

Het blok zit er op, alles aangesloten, maar ik krijg geen brandstof in de verstuivers. alles vanaf de tank nagelopen, vanaf de brandstofpomp komt nu wel diesel, maar via de vaste leiding naar de verstuiver blijft het leeg. Wat kan ik daar nog verder aan doen?

Peter.
Mrtn Hwr
Ontluchten?
Klein Rot
Eerst aan de inspuitpompjes ontluchten, door de kleine 6kant schroefjes iets open te draaien, als daar voldoende diesel uitkomt de ontluchtingsschroefjes weer dichtdraaien. Dan de gashandel op max zetten de nippels op de verstuivers iets lossen en dan starten tot er diesel komt. Dan deze leidingen weer vastzetten en starten.
PeterD219
Vanmiddag had ik op beide verstuivers diesel, na een paar keer startpoging heeft hij ongeveer 30 seconden gedraaid. Maar bij meer gas geven stopte hij weer. Moet ook starten met halfgas anders doet hij niets.
Klein Rot
Nog een keer de verstuiverleidingen lossen en controleren of er diesel komt als je start, anders de hele ontlucht procedure op nieuw doen. Kan zijn dat er nog ergens een luchtbel is blijven zitten.
PeterD219
@Klein Rot bedankt, ga ik proberen.
PeterD219
Heb net de trekker gestart, met gas half blijft hij nu met redelijk toerental draaien, maar als ik gas bij geef stottert hij en stopt. Als ik gas terugneem, gaat hij weer harder draaien. Maar na +/- 2 minuten stopt hij dan toch. Enig idee wat hier de oorzaak van is.

Daarbij komt nog een ander ding, als hij draait loopt de radiator over bij de vuldop. Hoort dit, zit er dan te veel koelvloeistof in de radiator soms??

Ik zie jullie reactie wel.

Alvast bedankt
Peter
PeterD219
Ik zal proberen er een filmpje van te maken.
CormickWillem
Hallo Peter,
Weet je zeker dat het nieuwe blok geen vorstschade heeft gehad.
Als de motor warm wordt kunnen eventuele scheuren in het blok uitzetten, hierdoor ook druk in het koelsysteem waardoor de radiator overstroomt.
Ook kan er dan water boven de cilinder komen en hierdoor stopt de motor.
PeterD219
@CormickWillem Dat hoop ik niet, denk/hoop dat het met afstelling heeft te maken. Ik heb hem net 10 minuten achterelkaar aan de gang gehad. Moet alleen iedere keer het gas een beetje bijgeven en dan weer iets terugnemen. Dan loopt hij gelijk weer met meer toeren.

Je maakt mij met jou opmerking er niet geruster op. Ik heb de indruk dat hij teveel brandstof krijgt en daardoor "verzuipt".
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
teveel brandstof krijgt en daardoor "verzuipt".

Ik denk dat het motortje een lekke koppakking heeft aangezien je schrijft dat de koelvloeistof wordt uitgeblazen.
Daarbij heb je dan ook compressieverlies en een te rijk lucht-/brandstofmengsel ("verzuipen").

P.S.:
Heb je brandstofpomp en cilinderkop van de oude motor overgebouwd op het 'nieuwe blok, of was het blok compleet?
PeterD219
@Wimsumar Ik heb aan het blok zelf niets toegevoegd, er op gezet zoals gekocht. Alleen de dynamo, hydrauliekpomp en startmotor van de oude afgehaald en overgezet.

Inmiddels draait hij netjes, ik zal zo een filmpje er op zetten. Alleen afstellen van gas en koppeling (die moet echt worden afgesteld, met veel toeren vinden de tandjes dat niet fijn)
CormickWillem
Hoe ziet de olie er inmiddels uit. Als er water / koelvloeistof bij komt kun je het zien. Ook even kijken in de radiator.
PeterD219
@CormickWillem Olie ziet er goed uit en ook de koelvloeistof is de goede (originele) kleur. Niveau ook goed in carter. Denk dat de radiator te vol zat. Beschrijving zegt 10 liter, maar na 9 liter liep hij al over. In het filmpje zie dat hij niet meer overloopt.
PeterD219
Ik heb het filmpje er op gezet. Hoor jullie reacties wel.
CormickWillem
Mooi dat de motor nu goed loopt.
Heb je weer een mooi complete trekker.
Veel succes er weer mee en dat je er nog leuke dingen mee mag doen.
PeterD219
@CormickWillem Dankjewel
Klein Rot
Zo te horen is er weinig mis met motor, is het koelwater nog schoon geen vermenging met olie?
PeterD219
@Klein Rot Alles is zoals het hoort, olie en koelvloeistof in originele kleur. Ik hoor van anderen dat deze beter klinkt dan het oude blok.
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
beter klinkt

Ja, ze tokkelt mooi op de video en, geen schuur vol rook. (Jammer dat je niet wat het toerental hebt gespeeld).
PeterD219
Hallo Allemaal,

Ik heb nog even een vraag, ik krijg het toerental niet goed. Bij het handgas op half maakt de motor maximale toeren. Als dan het gas terugneem valt hij bijna uit. Dit gebeurt ook als ik gas teveel geef. Wat moet ik hieraan doen.

Kan iemand mij daar iets over vertellen.

Alvast bedankt.
Peter
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
Kan iemand mij daar iets over vertellen.

Misschien de persoon waar je deze motor hebt gekocht?

Heb je de smeerolie in de inspuitpomp gepeild/ververst/bijgevuld?
PeterD219
@Wimsumar Ik heb het blok er zo opgezet, en het loopt zoals in het filmpje. Ik heb wel het gewone carterpeil gecontroleerd, dat is goed. Ik zou niet weten hoe ik dat van de inspuitpomp zou moeten doen.
Klein Rot
@PeterD219

Zijn de stangen van de gashendel naar de brandstofpomp wel goed gemonteerd, zitten er misschien meerdere gaten in waar de pennetjes door kunnen, waardoor je met de halve beweging van de gashendel de pomp al van min. naar max. versteld.
PeterD219
@Klein Rot Het zijn kabels/stangen zoals ze er al op zaten. Niets aan gewijzigd. Maar kan natuurlijk ook zo zijn dat deze anders reageert op minimale beweging.
PeterD219
Ik was vanmorgen bij iemand die mij vertelde dat het mogelijk was dat de inspuitpomp niet juist is afgesteld, waardoor hij bij volgas te veel brandstof krijgt, en dan bijna verzuipt.. Kan dit inderdaad een oorzaak zijn?
Wimsumar
Beste PeterD219:

Quote Reactie van @PeterD219:
volgas te veel brandstof krijgt, en dan bijna verzuipt

Dat gaat bij een dieselmotor gepaard met een wolk zwarte (onvolledig verbrandde dieselolie) uitlaatgas.

De brandstofpomp is geen BOSCH-lijninspuitpomp (wat ik verwachtte) maar 2 "losse" pompelementen welke motoroliesmering zullen krijgen.

De regelaar staat op pdf pagina vanaf 75:

drive.google.com/file/d/…
PeterD219
Wie weet wat ik kan doen om de motor op het juiste toerental te krijgen.

Afgelopen zaterdag heb ik de kap van de voorkant van brandstof pomp er af gehaald. Volgens het werkplaatshandboek dienen diverse moertjes en bouten geborgd te zijn met een loodje. Niets is minder waar. Iemand heeft blijkbaar wat zitten rommelen. Als ik gas bij geef, hapert hij en als ik gas minder gaat hij harder lopen. Als ik het handgas helemaal naar voren zet, zou hij moeten stoppen. Dat doet hij na verloop van tijd.

Er zitten wel wat verschillen tussen dit blok en het oude 219 blok. Daarin zitten kogels als gewicht voor afregeling van het gas/toerental. In het 217 zitten 2 gewichten in de vorm van een halvemaan. Net als in het werkplaatshandboek.

Ik heb het idee dat er wat veren missen. De hendel welke is verbonden met het gaspedaal/handgas komt ook niet vanzelf terug. Nu staat erin het boek dat on het bovendeksel van de brandstofpomp een veer zou moeten zitten. Heb ik nog niet naar gekeken.

Wie o wie kan mij helpen.

Ik hoop dat ik er bijna ben, want wordt er wel wat moedeloos van.

Alvast bedankt voor de raad en daad.

Peter
stephan-inter
@PeterD219
Kan je niet beter je oude over zetten?
PeterD219
Dat gaat niet, er zit een verschil in de regelateur. 219 blok met kogels en 217 blok met halve maan. Deksels aan voorkant zijn ook verschillend.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 219 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
84
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN