Probleem MF 3060

Hallo we hebben een mf 3060 autotronic (32x32 bak)maar nu hebben we een probleem dat als we de aftakas gaan inschakelen hij het dan niet doet, dan gaan de 2 lampjes branden die ook gaan branden als je voor het starten de koppeling intrapt, het lampje van de aftkas knippert dan en de hi/lo gaat dan ook weer in de hi staan. je trapt het gas een keer in en die lampjes gaan uit maar de aftakas doet het dan nog niet weer.
Weet iemand wat dit kan zijn.
goeiedag eem

Reacties

mf gek
Ik denk dat dit in zn computer zit.
dus hij doet het helemaal niet meer?
Tom VB
Wij hebben het ook wel eens gehad met een 3080, zat idd in de electronica/computer. Aft. viel dan uit, even trekker uitzetten, wachten, weer starten en dan deed ie het weer. Heel irritant.
MF_3050_gek
Wij hebben ook zo iets gehad met de 3050 en toen hebben ze bij bonhof mechanesatie een soort nieuw stekkertje onder de trekker verwisselt en daarna deed de aftakas het weer. misschien is dat het.
goeiedag eem
Nee het is net zoals Tom VB omscrijft, alleen wil hij dat ook wel eens doen als je er gewoon mee op de weg rijd en dan gaan ook die 2 lampjes op het dashbord branden en valt de hi/lo ook in de hi. Trap je het gas weer in en daar gaat hij weer, allen valt dan ook de 4wd in en moet je ook weer uitschakelen, dus hij doet het niet alleen met het inschakelen van de aftakas mar ook wel eens gewoon tijdens het rijden
Wim3065
Probleempje met de autotronic maw 😄. Even naar de dealer gaan!
tom xla
Het klinkt misschien raar maar wat voor koppeling zit er in hydro/electro/mechanies en hoe zet je de aftakas aan electronische schakelaar of met een hendel?
schaubagri
Idd stekkertje waarschijnlijk
MF Paul
Ik denk ook dat het je autotronic is.
Wij hadden laatst met onze 3085 dat na een tijdje de aftakas gewoon uitviel. Hij stond toen aan de beregeningspomp. soms deed die het wel uren en soms was die niet meer aan te krijgen, maar lag bij ons aan de autotronic.
ze hebben nu een kabel buitenom de autotronic gelegd en nu doet hij 't weer. 😉
Ares550rz
@MF Paul Wij hebben dat probleem ook met onze 3055. Werkt dat goed als je de bedrading buiten de box hebt?
BouwmanH
@Ares550rz Je kunt ook de toerensensor afkoppelen. Tenminste, als de aftakas na circa tien secondes stopt. Maar dan heb je geen elektronische bewaking meer
Ares550rz
@BouwmanH Heb ik geprobeerd maar zonder resultaat. Ben verder gaan meten en denk dat de autotronic kapot is maar dat schijnt een duur ding te zijn.
BouwmanH
@Ares550rz Als het een originele Autotronic is, zou je het rubber/de hars los kunnen snijden en inspecteren of de stekkerverbinding op de printplaat niet is geoxideerd. Gebeurt vaker
Ares550rz
@BouwmanH Stekkers heb ik contactspray op gedaan. Contactpunten zien er nog uit als nieuw. Er komt wel signaal binnen van de aftakashendel (netjes 12v) maar gaat er niet uit.
+1
BouwmanH
@Ares550rz De contacten van de print naar de connector zijn van buiten niet te zien.. Maar dit is eigenlijk ook geen klusje als dat niet eerst is voor gedaan 😄
goeiedag eem
@Ares550rz zie dat ik hier de oplossing van het probleem nooit vermeld heb, denk dat het komt dat de trekker een jaar of 5 zo door gewerkt heeft met wat we (wij en de buurman die de eigenaar van de trekker is) er mee deden (leerden er mee om te gaan haha). Maar de autotronic is helemaal gereviseerd, de pomp was totaal naar de kloten, en nog meer, wat precies weet ik niet maar was wel een prijzige ingreep, zijn toen ook gelijk nieuwe platen in de hi/lo gekomen en zo, na de reparatie 4 jaar geleden heeft de trekker geen problemen weer gehad
mf gek
Als het gebeurt moet je de trekker uitzetten en dan even wachten totdat de lichtjes op het dashboard uit gaan
dan starten en dan zal die het weer even doen (miss niet heel lang)
goeiedag eem
Ja de trekker uitzetten en even wachten en weer proberen dat doen we ook wel maar dan pak hij hem soms nog niet, en daarmee lossen we het probleem niet op. We gaan er wel even mee naar de dealer toe en horen dan wel waar het probleem zit.

We dachten misschien is het een kleinigheid of een oliepeil te laag of zo iets wat simpel op te lossen is, maar dat zal het dus heelaas niet zijn

Bedankt voor de reakties
Wimsumar
Beste Goeiedag Eem: Vertel het t.z.t. hier ook even wat het was A.U.B.
marknb03
Als de aftakas rijafhankelijk is dan zit die onderin je versnellingsbak en het tandwiel dan vastzit van de koppeling naar de aftakas draaid die niet meer en gaat dan via de stapelbak door naar de aankoppeling.
goeiedag eem
@marknb03 het heeft naar ik nu weet puur met de autotronic oid temaken is mij verteld door een monteur, houd ik met het inschakelen het toerental op 1500 is er niets aan de hand en pakt hij hem, waarschijnlijk een sensor die verkeerde waardes geeft of zo. De trekker is van mijn buurman en die trekker loopt maar weinig, +/- 25 uur per jaar, dus bijna niets. Er is nu nog steeds niets aan gedaan omdat we ons er mee redden voor het kleine beetje werk wat we er mee doen en dwe rest van het werk doen we gezamelijk met onze trekker. Maar de AB bakken staan meer benkend om moelijk schakelenen dat is nu ook weer het geval, dus binnenkort zal hij een keer naar de dealer moeten en komen we er achter wat er daadwerkelijk aan de hand is, PS de trekker heeft nog maar 3300 uur gelopen en de bak is al 2 keer los geweest, dus er is iets serieus mis. als ik weet wat het daadwerkelijk het probleem was post ik het hier
mfrijder
A-B bakproblemen hebben niks met de aftakas te maken.
goeiedag eem
@mfrijder toen de ab bak niet schakelen wou van haas naar schildpad of van de A naar B deed de aftakas het ook niet, deed de aftakas het wel schakelde hij ook, maar is al 4 jaar geleden gerepareerd en alles werkt weer,
GuldnerH
De autotronic is gevoelig op massa. Met dit soort problemen is vaak de massa naar de autotronicbox rechts onder de cabine slecht. Deze even repareren kost weinig en kan een hoop problemen oplossen. De autotronic zelf is zelden defect.
Ares550rz
@GuldnerH Dus de contactpunten even goed opschuren die met de autotronic zijn verbonden?
GuldnerH
@Ares550rz ook dat, in ieder geval was bij de serie tot 93 een m6 bout de massaverbinding, vaak wat roestig geworden een dan een probleem.
Wat ook belangrijk is, is een stabiele + verzorging. Er gaan 2 verzorgingskabels naar de printplaat, als een van deze bij het opstarten geen spanning heeft, heb je vaak problemen met de hefbediening en andere dingen. Vandaar deze kabels in zulke gevallen op kabelbreuk controleren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!