Fordson Super Major - Blauwe rook vooral bij stationair en werken op aftakas.

Hallo,

Wij hebben een Fordson super major.
Na het starten en rijden begint hij steeds meer te roken, vooral bij het kranen op de aftak as lijkt het wel steeds meer te worden.

Ik heb er nog niks aan gedaan dus weet niet hoe oud de olie is en hoe smerig het olie filter is.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Ik hoor graag van jullie en hoop wat goede tips te krijgen.
2 buurman & buurman

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Albert Peters
Je moet hem eens echt laten werken Dat kan natuurlijk niet met de kraan Ik dat ook gedaan om hem in een zohoog mogelijke versnelling door los zand of grond te laten rijden zodat hij goed heet word Met kranen word zo n motor nooit warm
Wimsumar
Beste 2 Buurman&Buurman: Het is met oude trekkers hetzelfde als met oude mensen: als je ze van het roken afhelpt, dan gaan ze spoedig dood.
Ofwel, niet al te veel aan willen doen. Normaal onderhoud als een keer olie verversen, klepspeling controleren en de verstuiverdruk testen kan iets verbetering geven. Bedenk goed dat 60 jaar geleden trekkers (en motoren) met heel andere toleranties werden gebouwd dan tegenwoordig.

dieseldokter.nl/techniek-hoek/rookvormen/
En dat zou het rook probleem kunnen oplossen?
Zal het eens proberen dit weekend.
Dat klopt idd dieseldokter , maar kranen met slecht zicht doordat je in de rook zit is ook niet echt lekker.
Ik zie ook niet echt veel filmpjes op YouTube met een hoop rook op fordson major.
old man jose
Je maakr eerst het diesel systeem grondig schoon dwz:
tank
leidingen
filter
ook de oude diesel uit de tank doe je weg.
Nieuwe filter
nieuwe diesel
verstuivers testen en afstellen.
ontluchten.
Motor olie veversen
motor oliefilter vernieuwen
Nieuwe olie er in doen en warm draaien en kleppen stellen

!!!!!!!!!!!

PS vergeten : vacuüm systeem testen = leidingen en membraan.
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
dwz:

En dan? Witte rook? 🚭
old man jose
@Wimsumar
Dat is alleeen bij Fendt. vent
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
alleeen bij Fendt. vent

Klopt, als die stoppen met roken, dan zijn ze dood. 😉
Bedankt mannen voor jullie reactie, ik heb wat ge doen.
Mag ik nog een tip vragen?

Welke olie moet ik gebruiken voor de motor en welke voor de bak en achter brug?

Bedankt vast.
Wimsumar
Beste 2Buurman & Buurman:

Quote Reactie van @2 buurman & buurman:
Welke olie moet ik gebruiken voor de motor en welke voor de bak en achter brug?

Smeervoorschrift:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Ik zou uit het zelfde vaatje tappen als waar m'n andere trekkers ook van krijgen: 10 W 40 S.T.O.U. (eventueel aanvullend gearlube 80 W 90 voor de versnellingsbak als dat een apart reservoir is).

Nog wat SUPER MAJOR-documentatie:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Ford_super_major.pdf/
bas101
De Ford Major motor in mijn Bührer tractor gaat roken als hij een tijdje niks te doen heeft gehad , laat m even werken en t gaat weer over , t lijkt erop dat dit ook t euvel is bij jouw Ford (kraanwerk cq aftakaswerk is over t algemeen licht tot zeer licht werk) , ik zou m eerst eens laten werken voordat ik allerlei werk en kosten van diesel en oliewissel op de hals haal .
marcpd
Bij oudere motoren gaat na verloop van tijd de inspuiting van de brandstof iets te laat gebeuren. Brandstofpomp iets vervroegen en hij gaat beter lopen. Zoek laar eens op.
rene roadless
Paar centen uitgeven voor nieuwe zuigerveren en kleprubbers en 4 nozzles, wordt je wijzer van dan in die damp zitten of luisteren naar deze onzin
bas101
@rene roadless dat is echt geen onzin wat ik hier schrijf , die motor in mijn Bührer is gewoon beregoed , start direct in de winter trekt goed en loopt nog zuinig ook , 3,5ltr diesel per uur in met volgeladen aanhanger in de bergen , niks geen nieuwe zuigerveren kleprubbers en nozzles , deze wil gewoon werken .
+1
old man jose
@bas101
Hey hiemskrieg dan hoor je het eens van de vakman @rene roadless ,
Gewoon raggen met die hap.
rene roadless
@bas101 dan zal jouw kompressie goed zijn, het gaat hier ook over een fordson en niet over dat ding van jou maar goed, ik ben vandaag voor het eerst buiten en kan tegen jullie vakwerk absoluut niet op
bas101
@rene roadless als je goed gelezen had dan had je vast kunnen stellen dat in mijn Bührer traktor dezelfde motor zit als de Ford Major van vraagsteller .
jammermaarhelaas
Zit er niet een rubberen demper in de aandrijfas naar de brandstofpomp?
Verhalen van vroeger vertellen dat deze wel eens slecht kan worden, en of dat de pomp mede daardoor niet meer op tijd staat. Vervangen van dat rubber en op tijd zetten scheelt veel qua lopen, of dat ook qua roken zo is weet ik niet.
old man jose
@jammermaarhelaas Bij Fordson zit in de gewone koppeling een kruis van fiber materiaal.
In de speciale geruisloze koppeling zit een rubber verbindingsstuk.
De pomp kan bij versleten onderdelen een weinig van tijd maar niet zoveel dat je een machine krijgt die rookgordijnen aanlegt.
In de hierboven aangegeven tips zit ten meerdere oorzaken vermeld
Albert Peters
@old man jose 100 procent mee eens
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!