Illustratie van:

Same Minitauro 50 - Lekkage aan buisjes stoterstangen

Hallo,

Ik heb een Same Minitauro 50. De trekker lekt olie aan de buisjes van de stoterstangen. Nu was mijn idee om deze o-ringen te vervangen. Ik heb de tuimelaars gedemonteerd en de stoterstangen eruit gehaald. Probleem is dat de buisjes niet tussen cilinderkop en motorblok uit willen. Moet ik nu echt de cilinderkoppen demonteren om de de o-ringen van de stoterstang buisjes te vervangen? Iemand hier ervaring mee? Tevens ben ik ook benieuwd wat de klepspeling zou moeten wezen. Gaat om motortype DA 953

Groeten Arjan.

Deel dit topic

Reacties

wim-same
Klopt Arjan. De cilinderkoppen moeten eraf. Motortype DA 953 staat trouwens voor Boring 95 mm en 3 cilinders.
goeiedag eem
@wim-same als je bij een deutz wat handig bent krijg ik de buisjes er wel tussen uit, zonder de koppen eraf te halen, dit is toch nagenoeg hetzelfde als een same? ik heb een waterpomp tang met de uitsparingen gemaakt waar ik de veer mee inknijp en dan pak ik de buisjes er ook zo weer tussen uit, en kan de veer ook mooi beheerst op spanning laten komen, zodat je de afdichtringen goed op de plaats kan zetten
wim-same
@goeiedag eem Klopt, Bij een Deutz motor kan dit wel, maar bij een Same motor niet.
goeiedag eem
@wim-same oke dus moet je ze met het monteren ook weer tegelijk met de cilinderkop erop zetten
wim-same
@goeiedag eem Klopt helemaal. Er zijn wel nieuwe packing sets verkrijgbaar.
goeiedag eem
@wim-same oke weer wat geleerd, dacht dat de motoren nagenoeg hetzelfde waren kwa opbouw maar zitten dus wel wat verschillen in met de montage,
wim-same
@goeiedag eem Klopt, Ik geef toe dat Same en Deutz altijd al bij elkaar afgekeken hebben. Het olie lekken bij de stoterstangen was een kwaal bij luchtgekoelde motoren. De temperatuur verschillen tussen warm en koud waren te groot waardoor de rubber afdichtingen gingen verharden en lekken.
Bij de Deutz motoren, en vooral de 912 motoren, met hun aluminium koppen,
gingen bij oververhitting ook de koppen nog verbranden. Deze motoren hadden ook geen koppakkingen, maar moest je iedere keer de koppen vlakken met schuurpasta, De 913 motoren waren al stukken beter. SAME motoren hadden dit probleem minder, maar olie lekken uit de stoterstangen hadden zowel de Deutz en de SAME motoren.
goeiedag eem
@wim-same dat de koppen gaan lekken wil nog wel eens voorkomen, heb ik met onze 6006 ook gehad, maar dat is nu over, heb er wat aan veranderd zodat hij altijd dicht is en er niets tussen kan dringen, dat in schuren met pasta ben ik geen voorstander van, als je het machinaal vlakt is het vlak en een stalen bus met pasta in schuren op een aluminium kop schuur je in verhouding de kop veel sneller weg. Wat ik heb gedaan is de koppen gevlakt op de draaibank en de bussen ook, en heb nadat de bus "schoon" gedraaid was heb ik he beitel 0.03 mm verder gezet en weer afgedraaid maar dan een randje van ongeveer 3 a4 mm laten staan, (een soort drukvlak verkleining) en die trek je dan weg in de aluminium kop en hij zit altijd dicht en heb geen last weer gehad, heb in mijn 10006 stalen ringen er tussen zitten en heb die op de slijpbank nog over geslepen omdat ze mij niet zuiver vlak genoeg waren, alles afblauwt met toecheerpasta en alles lag perfect dicht, en wa tik vaak doe op aanraden van een monteur, de boutenwat meer op spanning te zetten dan wat in het boek staat (35 n/m en dan 3x 45 graden aantrekken voor een deutz) en daar maak ik 4x 45 graden van en dat werkt perfect
wim-same
@goeiedag eem De aanhaal spanning had ik ook al aangepast. Strakker en stukken beter.
+1
goeiedag eem
@wim-same ja precies, dat werkt super, en nu ik de koppen zo vlak heb ik geen probleem meer, mijn 6006 draaid al jaren op 90 pk (82 pk /pto) en geen probleem meer mee gehad,
wim-same
@goeiedag eem klopt, waren super motoren. wij hadden ze in onze Atlas kranen.
goeiedag eem
@wim-same ja als ze niet goed geweest waren hadden ze ook niet nagenoeg ongewijzigd gebleven van 1968 tot en met midden 90er jaren
wim-same
@goeiedag eem ja maar midden jaren 90 waren het al wel de 913 motoren. deze waren al beter dan de 912 motoren. Dat was bij SAME ook zo. midden jaren 90 waren de motoren ook stukken beter, en super sterk.
+1
goeiedag eem
@wim-same klopt tot in de beign jaren 90 lagen de 912 nog in de trekkers zie ik net de dx6.05 en daarna zijn het de 913`s die hebben zwaardere krukassen en pisiton pennen en zuiger koeling.
wim-same
@goeiedag eem Dit had SAME met de P-motoren. ook zuigerkoeling en smering, en zwaarder gelagerd.
joop-same
@goeiedag eem Bij de SAME "P" Motoren kan ook de stoterpijp er uit zonder dat de kop er af moet.
wim-same
@joop-same maar helaas voor @Kuyper heeft een Minitauro 50 geen P - motor
+1
goeiedag eem
@joop-same oke ik heb geen same motor los liggen maar het kan dus wel bij sommige types, zit dus wel verschil in, bij een deutz kunnen ze er wel zo tussen uit de 612,712,812, 912 en 913 vandaar mijn reactie erop,
wim-same
@goeiedag eem Klopt, maar dit zijn wel een beetje typische Nederlandse problemen. Wij willen altijd meer uit een motor of een trekker halen dan een Italiaan. Vandaar dat een Nederlandse trekker of kraan vaak meer gewerkt heeft dan een machine uit een ander land. Vandaar ook dat veel merken machines testen in Nederland. o.a. New Holland.
+1
goeiedag eem
@wim-same ja dat is zo moet altijd meer, raar volk die nederlanders hahah
+1
joop-same
Arjan, De klepspeling moet voor de in en de uitlaat 0,2 mm met koude motor zijn.
Als er olie lekt op meer plaatsen oa, onder de cilinders , uit het peilstok gat, cilinder kop ed, dan heb je vaak te veel carterdruk en dat wil zeggen dat de zuigerveren en of de zuiger versleten zijn.
Toch gauw de boeken bestellen denk ik.
+1
joop-same
Arjan, De klepspeling stel je als volgt af, Cilinder 1. de kleppen op tuimelen zetten, dan kun je kleppen 3 en 6 stellen, 360 graden door draaien en dan de kleppen 1 en 2 - en 4 en 5 stellen.
wim-same
@joop-same En altijd de kleppen stellen als je een nieuw packing set gemonteerd heeft.
Kuyper
Een ieder bedankt voor de info!! Top! Ik zal binnenkort de kopjes demonteren en de lekkage`s verhelpen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Minitauro 50 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0