Atlas 1404 - Motor continu over verhit

Een kennis heeft een atlas 1404 mobiele kraan
13000 uur met een water gekoelde deutz BF4M1012 motor erin.
Deze machine is continu na 10 minuten werken over verhit. koelvloeistof is echt aan de kook. Meter staat in het rode en water bij de temperatuur sensor is echt 115/120 graden.

Hebben er een nieuwe waterpomp op gemonteerd. Nieuwe thermostaat er in(ook zonder thermostaat gaat hij aan de kook) koelsysteem gereinigd maar dit was niet echt vervuild. Radiateur is schoon gemaakt. luchtfilters zijn nieuw en de koppakking is gecontroleerd op lekkage.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen geen lucht in het koelsysteem vinden en hebben naar ons idee eigenlijk alles er wel aan gedaan maar hij heeft het nog steeds.

Hopelijk hier iemand met ervaring met dit probleem!
casejxu

Reacties

GROENEDEERE
Dus de radiateur is gereinigd?
Hoe oud is t koelvloeistof?
Onze oude 1304 gaf ook vaak een te hoge temperatuur aan terwijl ie maar 80/90 was.
Heb je de temperatuur ook op een andere manier gemeten?
casejxu
@GROENEDEERE jup met een thermometer. Was bij de sensor rond de 115 graden
Fendt926Driver
Misschien een visco koel ventilator die niet of te langzaam draait?
Visco vin is niet verkeerd om gemonteerd? Blazen i p v zuigend?
casejxu
@Fendt926Driver heeft ie niet. En is allemaal zuigende. Dat voel je duidelijk
atlaspower
Heb je de lucht er goed uit.. dat er geen bel in zit
casejxu
@atlaspower hoe kan je daar garantie op geven ?? als je een slang los trek ergens komt er vloeistof uit.
GROENEDEERE
Misschien een stomme vraag.
Wat doet de kachel?
Komt daar gewoon warme lucht uit?
Er moet of een verstopping zitten of een luchtbel dan dat t water niet rond gaat
casejxu
@GROENEDEERE standje sauna werkt
Wimsumar
Beste CaseJXU: Temperatuur van 120 graden kan ik me niet voorstellen. De stoomontwikkeling zal dan zo heftig zijn dat het koelsysteem heftig leegblaast (maar dit terzijde).

Een storingstabel van een Deutz-motor gaf onderstaande aandachtspunten:

Defecte verstuiver/inspuitpomp.
Oliepeil te hoog.
Oliepeil te laag.
Defect oliefilter.
Defecte turbo-compressor.
Onvoldoende verbrandingslucht.
Lek in inlaatspruitstuk.
Koelvloeistofpomp defect.
Koelvloeistof warmtewisselaar.
Ontluchtingsleiding geblokkeerd.
Koelvloeistofniveau te laag.
Defecte thermostaat.
casejxu
@Wimsumar bij die temperatuur begint het er ook uit te komen dus correct geantwoord.

Defecte verstuiver/inspuitpomp. -> motor loopt keurig en komt aan zijn vermogen zonder rook
Oliepeil te hoog.-> is goed
Oliepeil te laag.-> is goed
Defect oliefilter.-> is nieuw en met oude zelfde probleem
Defecte turbo-compressor.-> is mogelijk maar wanneer vermogen gevraagd bouwd hij druk op dus zal nog wel oke zijn
Onvoldoende verbrandingslucht.-> hangt samen met bovenstaand. verder inlaat systeem is goed op orde en schoon
Lek in inlaatspruitstuk.-> dan moet ie sissen als turbo druk opbouwt maar doet hij niet.
Koelvloeistofpomp defect.-> is nieuw
Koelvloeistof warmtewisselaar.-> dan krijg je olie in koelsysteem want smeerolie druk is hoger. Daar heeft ie geen last van
Ontluchtingsleiding geblokkeerd. -> is een mogelijke maar er komt koelvloeistof uit dus kan het met niet zo 1,2,3 voorstellen
Koelvloeistofniveau te laag.-> is op pijl
Defecte thermostaat.-> zit er niet in. oude is er uit. nieuwe maakte geen verschil volgens hen
Wimsumar
Beste CaseJXU:

Quote Reactie van @casejxu:
Ontluchtingsleiding geblokkeerd

Ik dacht dat daarmee de carterontluchting mee wordt bedoelt.

Trekt de waterpomp de onderste radiateurslang "vacuum" en zodoende dicht? (Dit zou kunnen als er nog een luchtbel in het motorblok (koelvloeistofgedeelte) zit).
casejxu
@Wimsumar nee daar zie je niks aan. Ook voel je die slang naar verloop van tijd verwarmen.

Ik dacht dat ze daarmee het onluchtslangetje achter op de kop bedoelde. Hier vandaan loopt een slang naar het reservoir.
Huuuuub
Koppakking zal wel kapot zijn, of de kop gescheurd.
Zal niet de eerste 1012 zijn die daar op sneuvelt.

Als je een 2012 of 2013 hebt kan ook nog een cilinderbus afgezakt zijn.
casejxu
@Huuuuub we zijn er idd wel bang voor ja... ondanks dat een lek test niets aan gaf
Huuuuub
@casejxu
Een lektest/CO snuffelaar is nooit heilig.
Ben er zelf ook wel vaker mee de mist ingegaan. Nu word bij een situatie als de jouwe gewoon de kop gelicht nadat de eerdere dingen gecontroleerd zijn.

Met langer kijken bereik je niks hoogstens dat je meer tijd kwijt bent.
casejxu
@Huuuuub daar ben ik ook bang voor
Ze gaan nog proberen de radiateur te spoelen en dan zal de kop gelicht worden
+1
valmet6400power
Radiateur door de leeftijd gevuld met troep waardoor de kanalen te klein worden cq verstopt zijn?
+2
mf6290
@valmet6400power heb ik ook al gehad met een trekker op 6000u, hadden ook al alles geprobeerd maar bleef te warm lopen, uiteindelijk door herhaaldelijk warm lopen begeeft de koppakking het ook, we hebben dan de koppakking vervangen en nieuwe radiator geplaatst en probleem was opgelost
mfrijder
Vaak komt er ook koelvloeistof in de diesel als de kop scheurt bij een 1012 of 2012 motor.
Hierop kun je makkelijk controleren door het voorfilter af te tappen.

Een Atlas 1404 heeft volgens mij een hydraulische koelventilator?!?
Kijk eens of de stekker van het regelventiel wel goed contact maakt, dit is ook vaak een storing van deze typen.
De koelventilator moet recht na het starten echt heel hard draaien en na verloop van tijd in toerental afnemen, dan werk het juist.
Draait de ven langzaam na het starten controleer de bedrading, stekker en magneetspoel.
casejxu
@mfrijder deze kraan heeft de koelvin rechtstreeks op de motor zitten.
DennisZ
Wij hadden jaren geleden ook een 1404 die warm werd. De hydro pomp moet zich terug regelen (minder liters leveren) als er meer druk gevraagd wordt. Die deed dat niet en dan staat de motor continu aan zijn volledige vermogen te trekken. De sticker op de hydro tank verkleurde er zelfs van...

Misschien is het onze oude wel? 🤣
casejxu
@DennisZ hadden jullie ook aan de velgen en fussee's gelast dan??😂😂
DennisZ
@casejxu staat me niks van bij... Onze was netjes, we hadden hem na aankoop zelf helemaal overgespoten met kwaliteits verf. Zat snelwissel op.
casejxu
@DennisZ oké hier zit ook cw30 op
DennisZ
@DennisZ of misschien was het onze 1304 daarvoor wel die warm werd. Is al zo lang geleden...
ronald73
Ik ken die motoren niet, dus ik weet niet of dat het bij jouw hetzelfde zal zijn. Ik schreeuw dus zomaar even iets in jouw topic: Bij een van m'n machines zit een ontluchtingsschroefje bij het termostaathuis. Als je dat toevallig niet weet ga je dus al in de fout bij het vullen van het koelsysteem.
Welgerap52
Als de motor geen vermogen hoeft te leveren wordt deze dan ook warm?
Inspuit moment fout? Kleppen veel te ruim?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1404 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!