Fendt 612 - Aftakas koppeling slipt altijd

Onze 612 LSA-E heeft al jaren last van een slippende aftakas koppeling. Kan er bijna niets aankoppelen want het begint meteen te stinken. Dealer heeft de platen en de keerringen van de bak al eens vervangen omdat ze zeg maar bijna in brand gevlogen waren. Maar het slippen blijft. Is er iets af te stellen of vervangen in de drukgroep? Koppeling wordt op lucht geschakeld. Koppelings platen zijn geloof ik van buitenaf bereikbaar?
DennisZ

Reacties

Fendt926Driver
Als de dealer er al naar gekeken heeft wat kunnen wij dan nog veranderen?
Aftakas pakket kun je van onderen uit de trekker halen zonder dat die doormidden moet.
Pakket wordt ingeschakeld met lucht.
Misschien lucht druk op de booster te laag?
DennisZ
@Fendt926Driver De dealer heeft toendertijd de platen vervangen en de keerringen in de bak nadat de trekker bijna in brand gevlogen was. Maar hebben nooit naar de oorzaak gekeken...
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Misschien lucht druk op de booster te laag?

volgens de boeken 4 - 4,1 bar op de booster
Arrie94
Welk bouwjaar?
Fendt926Driver
@Arrie94 87 - 93
Arrie94
@Fendt926Driver Oja, LSA-E...
radium45
De mijne werkte dmv schotelveren. Hadden ook niet het eeuwige leven. Verving die nog wel eens.
DennisZ
@radium45 Waar zitten die precies?
radium45
@DennisZ poe, das alweer lang geleden. Was ook nog maar een aap van 16-17 jaar. volgens mij moest de accubak er onder weg en dan kon je een deksel verwijderen. Dan zag je een as met een redelijk grote moer met daarachter de schotelveren.
DennisZ
@radium45 ok zal eens een blik werpen daar.
redeagle14
@DennisZ zoals @radium45 aangeeft de schotelveren drukken de platen op elkaar en de lucht trekt of drukt hem vrij. Als de veren een paar keer warm zijn geweest is de fut er uit.
Fendt926Driver
@redeagle14 voorop gesteld het klopt wat je zegt.
Maar hoe kan het dan dat bij geen lucht maar wel voorkeuze aftakas op 540 of 1000 toch de aftakas niet gaat draaien?
Bij geen lucht zit de 4wd er wel altijd in....
DennisZ
@Fendt926Driver onze heeft alleen 750 en 1000....
Dat en het feit dat hij altijd slipt is de reden dat hij jaren voor een kar of een dumper gestaan heeft. Een mest strooier kan hij wel aan maar de voer mengwagen, waar hij destijds voor gekocht was, geen denken aan... Dat kon zijn voorganger, een 312 dus wel.
Fendt926Driver
@DennisZ 540/ 1000 was een optie op de 600E serie. Maar onze 615 trok alles op de aftakas. Rapide 140 gingen de messen eruit maar wel door laden.
Het moet dus wel op te lossen zijn. Misschien nieuw pakket en schotelveer.
Favorit614
@Fendt926Driver ik heb mijn twijfels of er een schotelveer inzit.
Denk dat de booster of niet genoeg druk heeft (manchet lek), of de slag bij gesteld moet worden.
Zal een afbeelding plaatsen vd koppeling
Favorit614
@DennisZ Ik zit ff in het werkplaatshandboek te lezen .
hier in staat : Ausfurung 1: 12 buitenlamellen , en 12 binnenlamellen.
Ausfurung 2 : 11 buitenlamellen , en 12 binnenlamellen , 2 sinus binnenlamellen.
Ausfurung 2 word pneumatisch bekrachtigd.

Hebben ze in het verleden vd trekker de verkeerde koppeling gemonteerd?
De vrije slag van de bedienings hendel is 22 mm, de booster drukloos, mag er op hart gat gaffel, en hart gat vd hendel met de hand naar beneden gedrukt 22 mm tussen zitten
DennisZ
@Favorit614 dat van die verkeerde platen zou ik niet weten. Hebben de trekker gebruikt gekocht ooit bij Kofo. Mag toch aannemen dat de dealer hier er toen genoeg in gezet heeft. Zal ze eens tellen. Heb nog geen tijd gehad er naar te kijken, was bezig de motor te reparen. Cilinder 3 heeft een klep door de kop heen gewerkt... En was onze Case IH 956 die gespoten is weer aan het opbouwen.

Hoeveel speling moet een B motor eigenlijk hebben op de kleppen?
Favorit614
@DennisZ 20 - 20
Fendttrisixfan
@Favorit614 in en uitlaat zijn toch niet gelijk van mwm??? Is 20-30 of 30-40, maar als ik thuis ben kijk ik even in de boeken
redeagle14
@Fendttrisixfan heel wakker. De oude 226 is 20-20. De latere 226-B heeft 20-30.
Fendttrisixfan
@redeagle14 ja net even gekeken, is idd 20-30
Fendtman5
Zou zeker eerst de druk aan de booster meten,zelf heb ik eens gehad dat de druk voor de bedienhandel goed was (4 bar) en na het bedienhandel 1.5. Bij 2 verschillende trekkers gehad.
DennisZ
@Fendtman5 en waar zat hem dat in? Vuil in het ventiel ofzo?
Fendtman5
Ik zag er niets aan weer in elkaar gezet met wabco vet, na een aantal keer in en uit elkaar doet hij het alweer een aantal jaar goed. Ik zou wel de druk op een aan tal plaatsen meten het kan natuurlijk ook in het reduceerventiel zitten welke de druk terug brengt naar ongeveer 4 bar
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 en hebben de trefwoorden aftakas , koppeling en drukgroep geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!