Illustratie van:

Massey Ferguson 35 - Startproblemen, de motor krijgt diesel en de batterij is goed, maar de trekker start niet goed, de motor draait met behulp van st

De trekker loopt goed wanneer die start maar slaat niet over zonder startpilot, de motor krijgt diesel, er zit geen lucht in de leidingen en de batterij is goed, ik denk dat het te lage compressie is maar weet niet zeker, het gaat over de 4 cilinder

Deel dit topic

Reacties

Huuuuub
Doen de gloeiers het?
zo ja, kleppen stellen.
als dit niet geholpen heeft pomptiming controleren en compressie meten.

Deze motoren zijn slechte starters, ook vers gereviseerd in de zomer.
deutzfan
Er is enkel een gloeier in de inlaat en deze werkt,
hooidonk
Maakt de startmotor wel genoeg toeren?
deutzfan
250-300 ongeveer, is dit voldoende?
hooidonk
@deutzfan
Oei, toerental zou ik zo niet weten.
Maar als je het idee hebt dat hij enigszins moeizaam gaat, helpt dat niet met vlot starten
Je kan ook eens op de site van annatefka kijken, daar is dit onderwerp al vaker behandeld, zoals hier (aanklikken)
JarnoMF
Vaak de pomp time die iets verloopt dat verhaal van die slechte starters is volkomen onzin wat ze in de volksmond zeggen... puur de pomp time die iets verloopt vaak opnieuw optijd zetten en klaar.. zorg wel voor een goeie accu en gloeiers mijn 23c starte ook bar en bar slecht.. pomp time opnieuw afgesteld en starte weer als n nieuwe.
Welgerap52
Heeft deze motor geen gloeiers in de cijlinderkop? 4 stuks!
90% heeft ze wel !
Als. Ze er niet opzitten dan gaat de trekker nooit goed starten tenzij je ze erop maakt ( dat werd vroeger veel gedaan)
bas101
Er zijn 2 koppen voor deze motoren , ene met 4 gloeistiften in de kop en de andere met 1 gloeistif in de buis , vooral die laatste staat slecht bekend , ik heb zelf ook een tractor met deze motor en 4 gloeiers in de kop die slecht start maar wel mooi loopt , eerste verdachte zijn de verstuivers , 2e de gloeistiften hoewel deze dr 4 jr terug nog nieuw in zijn gekomen , toen starte die na 5 seconden gloeien meteen.
deutzfan
En hoe kan je de pomptiming afstellen?
verwijderd
bas101
@ajtr kleppen stellen met draaiende motor ?? en een sneldraaiende startmotor erop zetten dan start ie zonder gloeien ??
old man jose
@ajtr
Welk sprookjesboek heb je gelezen kerel,
of heb je aan de duim gezogen?????????????????
bas101
@old man jose idd ik heb al wat prietpraat gelezen maar deze spant de kroon
deeremeneer
@ajtr kunt u mij eens uitleggen hoe je kleppen stelt met een lopende motor? Ik ben ook benieuwd waarom je dit met een lopende motor zou doen. Dit ook voor de brandstofpomp timing.
+1
deeremeneer
@ajtr kunt u alstublieft antwoord geven op mijn vraag? Ik leer graag nieuwe dingen. Alvast bedankt.
deeremeneer
@ajtr Erg jammer dat u niet meer reageert.
deeremeneer
@deeremeneer iemand anders dan die ooit de kleppen met draaiende motor heeft gesteld?
bas101
@deeremeneer nee ik nooit en ik denk dat ajtr dan ook met de mond vol tanden staat.
ajtr
Quote Reactie van @bas101:
nee ik nooit en ik denk dat ajtr dan ook met de mond vol tanden staat

Nee ajtr staat niet met de mond vol tanden..Door Fam. omstandigheden ben ik een tijd afwezig geweest vandaar.
Dacht dat dit Forum er was om anderen te helpen met hun probleem c.q problemen .Maar als ik lees van sprookjes,pietpraat en duimzuigen e.d heeft dit niets te maken om anderen te helpen.Die gene(n) die zo schrijven hebben weinig kennis en ervaring in huis hoe het ook anders kan en hier zelf geen kaas van hebben gegeten maar wel zulke negatieve opmerkingen schrijven.Iemand die een probleem of een vraag stelt heeft hier niets aan.Als oude rot in het vak leerde je vroeger zulke trucjes waar de jonge garde helaas geen weet of kennis van heeft.

Voorbeeld: je denkt dat je een slechte of kapotte verstuiver hebt maar welke.??Geen gesleutel pak gewoon een potlood en je weet het binnen een mum van tijd.Zo ook om een Tractor band(en) van een velg afhalen..geen duur apparatuur o.i.d. nodig maar neem gewoon een stuk houd,dikke hamer en in een mum van tijd haal je de band(en) van de velg.Het werkt heel simpel en is ook nog eens spotgoedkoop. Wie heeft hier ervaring mee of wist of kent dit...Denk van weinigen..
Wat ik hiermee wil aangeven is ,dat de oude rotten in dit vak meer van deze trucjes af weet en kennis van in huis heeft dan de jongeren want die leren dit niet op school of in de praktijk.Jammer want zo gaat er veel van het oude ambacht en kennis verloren waar vooral een hobby sleutelaar veel aan zou hebben zonder duur apparatuur aan te hoeven schaffen ...
deeremeneer
@ajtr fijn dat u weer reageert. Ik leer graag trucjes van weetjes van anderen. Zou u dan misschien ook wat van uw kennis willen delen? Ik heb u gevraagd hoe kleppen te stellen met een draaiende motor zoals u als advies gaf maar dan moet u wel uitleggen hoe dat moet. Ik ben zelf monteur en zou dit zelf ook wel willen kunnen. Ook ben ik nu benieuwd hoe je een verstuiver test met een potlood.
RPCounty
@deeremeneer ik denk dat het potlood op de desbetreffende leiding moet drukken en met je oor tegen de andere kant. Dan zou je idd verschil horen in de piekdrukken.
ajtr
@deeremeneer Defecte verstuiver zoeken met een gewoon potlood.?
Ja dit kan zonder dat je een verstuiver hoeft te demonteren .Er van uitgaande dat alle verstuivers bij montage de zelfde bar druk hadden. Na verloop van tijd(en) komt er aan één (of meerdere) verstuivers slijtage door vuil in gasolie of slijtage en de tractor zal minder mooi gaan lopen.Maar welke verstuiver(s) is het..? Dit kun je heel gemakkelijk op sporen met een gewoon potlood.Neem de potlood in je mond en doe die tussen je tanden en bijt er op.Zorg dat het potlood recht voor uitstaat en houw nu de punt van het potlood op een verstuiverleiding. Duw nu in je beide oren een vinger.Ga zo alle verstuiverleidingen 1 voor langs en je zult een geluid verschil horen in de leiding van een niet goed werkende verstuiver(s). Dit alles uiteraard met een draaiende motor met de zelfde toeren.
bas101
@ajtr t begint hier bi
jna lachwekkend te worden met prietpraat en zattemansgel.ul , alleen jammer dat je er niet bij vermeld hoe je een verstuiver met een potlood test , die banden afleggen met een hamer en een stuk hout ( met een t ) hoeft dan weer niet want ik heb in mn leven ontelbare keren banden gedemonteerd zonder dat dure demontage apparaat , enkel voor dat stuk hout neem ik persoonlijk 2 ijzeren staven .
fastrac3155
@bas101 klinkt als de categorie, vroeger was alles beter.....

Kleppen stellen met un draaiende motor, zelf al kon het, dan kunnen ze nog m'n rug op, ik ben m'n vingers nog niet beu.

Die tank cleaners en dat soort onzin geloof ik niet echt in, als dat spul echt zo goed was dan waren die bedrijven allang opgekocht door Shell of BP e.d.

Tja banden omleggen zonder zo'n duur apparaat....waar zou je een gat graven met een kraan als je toch een schep hebt?

Gemak dient de mens, en hier zeggen we, wat met oliedruk kan, moet je niet met bloeddruk doen.
Tuurlijk voor 10 banden per jaar is het niet lonend, maar als je enigszins un beetje royaal machine park hebt, dan is het de investering zeker waard, alleen al aan tijdwinst en ziektekosten omdat je rug naar de knoppen is, en zo'n apparaat gaat makkelijk 20 jaar mee.
bas101
@fastrac3155 idd dat dure bandenapparaat betaald zich zelf terug als je elke week banden om moet leggen , tegenwoordig gaat nog een enkeling met hamer en bandenlichters in de weer om een band te lichten de rest gaat naar de bandenboer , dit forum is bedoeld om mensen bij te staan met probleemoplossingen in de tractorwereld maar wat ajtr doet is iets neer schrijven zonder duidelijk uitleg hoe je echt te werk moet gaan wat niet bijdraagt aan een probleem opklossen t draagt enkel bij raadspelletjes te creeren .
+2
radium45
@ajtr Laten wij even een ''stand-still (Stihl) inlassen en overnieuw beginnen voordat iedereen op elkaar begint te emmeren en te zeiken. Ik geloof je meteen dat je kleppen kunt stellen bij een lopende motor, deden ze in de autowereld ook. Ik ben ervan overtuigd dat je kunstjes en handigheden kent die je niet op school bijgebracht krijgt. Dus, zoals jij al zegt, dit is een informatie site, deel jouw handigheden met ons en je zult zien dat je zo respect op bouwt.
Wimsumar
Beste Radium45:

Quote Reactie van @radium45:
dat je kleppen kunt stellen bij een lopende motor, deden ze in de autowereld ook

Toch blijft het handiger per cilinder minstens 1 bougie los te draaien zodat je die V8TwinsparkQuatroValve van jouw handmatig rond kan tornen.
Daarnaast, voordat je aan klep 32 toe bent is je voelermaatplaatje al dusdanig uitgeslagen dat deze nog zilverpapierdikte en afmetingen als een rijplaat heeft. 😉

P.S.:
Eigenlijk leent alleen een FORD-motor het toe deze al draaiend kleppen te stellen. Vrijwel alle andere merken maken je heel erg nerveus (lees: kwaad) de schroevendraaier in het gleufje van het stelschroefje te houden bij bewegende tuimelaar.
ajtr
Bas101 en old man jose hebben jullie het wel eens op deze manier geprobeerd /gedaan dan....gezien jullie berichtjes niet dus.Dan vraag ik mij af waarom zo negatief reageren als je er geen kennis/ ervaring of verstand van hebt.
+1
Sojaboontje
@ajtr bas101 en Old man Jose hebben wel degelijk verstand van zaken alleen vinden wij het gek dat je met draaiende motor de kleppen stelt
bas101
@ajtr dat aanslepen werd mij als 10 jarig jongetje al geleerd , ik zat toen op t slepende voertuig , je krijgt hiermee idd slecht startende motoren makkelijk mee aan de praat , ik heb t dan wel over benzine en direkt ingespoten dieselmotoren , voor- en wervelkamermotoren moeten tijdens t aanslepen alsnog gegloeid worden, heel leuk allemaal vooral s s of t weekeinde wanneer je tijd over hebt maar ik denk dat er weinig mensen zin hebben ieder morgen hun buurman of wie dan ook te moeten aanspreken om zijn tractor weer te moeten aanslepen , en zoals jij schrijft dat een sneldraaiende startmotor een motor kunt starten zonder te gloeien ( we hebben t dan over motoren met voor- of wervelkamers) en dus feitelijk de gloeispiralen overbodig zijn , moet jij mij eens uitleggen waarom de fabrikant dat dan niet zo gemaakt heeft
verwijderd
old man jose
@ajtr
Daar dan de motor meer toeren maakt en de ontbrandings-temperatuur hoger word, en het aanslaan vanzelf makkelijker gaat.
joop-same
@ajtr Je hebt weinig "Goudbuikjes"gereviseerd vroeger anders wist je ook wel dat er van die modellen bijna geen één was die normaal wou aanpakken met dat gloeispiraaltje in de aanzuig buis, ik heb bij meerdere gloeispiralen in de kop laten boren en dan deden ze het wel goed ook zonder de zuigers en bussen en kleppen te vernieuwen. Punt.
ajtr
@joop-same ik heb genoeg goudbuikjes gereviseerd en gerepareerd maar gaten in de kop boren was er niet bij.Ik gebruikte en zette er een goed werkende Gloeibougie op en het heuvel was verholpen.Minderwerk met goed resultaat.

(klik om te vergroten)

bas101
Ajtr ik ken je verder niet en gezien je leeftijd met alle respect maar ik lees geen 1 zinnig woord in je bijdrage : slecht starten ligt vaak aan de persoon dan aan de motor , ze moeten veel langer gloeien en met een snelle startmotor kan t in 1 keer zonder gloeien ? , met een flacon dieselreiniger in de tank maak je de hele motor schoon ? kleppen stellen met draaiende motor ? anti nok startpilot slecht voor de motor en remmenreiniger niet ?
mfrijder
Ik zou heel graag het onderdeelnummer vaan dat snelle anker willen hebben!
ik weet wel dat er ooit voor case ih 4 cilinders een snel anker is gemaakt voor dan enkel de bosch startmotoren maar verder heb ik er nog nooit een tegen gekomen.

ook zou ik graag willen weten hoe je de kleppen afstelt met draaiende motor.
old man jose
@mfrijder
Gewoon naar de Boschdienst daar kunnen ze die ankers gewoon maken
bas101
Vragen naar een 9v anker , je.kunt daarmee een motor met slechte compressie wat sneller starten maar t is geen vervanger voor defecte gloeibougies
+1
mfrijder
Een 9 volt anker bestaat niet voor lucas en motoroli starters
bas101
Vroeg t mij ook al of t bestond voor die Lucas M45G startmotoren , wellicht overschakelen op Bosch voor zover die er 1 hebben , lijkt me toch t beste de eerst de verstuivers pomp en gloeisysteem na te kijken da pak je t probleem bij de bron aan .
bas101
Foto is niet te openen
old man jose
@bas101
Dat ligt aan jouw systeem.
bas101
@old man jose met niet te openen bedoelde ik een link naar de advertentie , excuseer mij voor de onduidelijke explicatie .
Welgerap52
Een snelle startmotor is niets meer dan een sterkere startmotor.

Bv van 3 naar 4 kw
bas101
@Welgerap52 zonder hier de leraar uit te willen hangen moet ik dit antwoord helaas integraal fout rekenen , een snellere startmotor heeft een anker met lager voltage , een sterke startmotor met meer Kw is in staat een zwaardere motor starten maar hoeft automatisch zeker geen snellere startmotor te zijn , ik kan zelfs voorbeelden aanhalen dat deze juist langzamer zijn .
verwijderd
+1
bas101
@ajtr als je dan hier de link naar de advertentie erbij wilt plaatsen zodat de mensen kunnen zien waar deze te koop is dan kun je veel MF35 bezitters een plezier mee doen , op deze manier lijkt t erop dat je zelf de tekst heb geschreven en er simpelweg een foto bijplaatst .
ajtr
@bas101 het schuin geschreven gedeelte en de startmotor heb ik v/d site van die gene gekopieerd en hier geplaatst die deze starmotoren verkoopt.Heb bewust geen link gelegd daar ik het bedrijf niet ken en ook niet weet hoe de kwaliteit van deze starmotor is en daar ikzelf deze nog nooit heb gebruikt.Het art. nr. en de link heb ik maar wil eerst meer gegevens over en van het bedrijf weten.Wat jij er bij schrijft van "op deze manier" en "simpelweg" schrijf ,schrijf dat maar onder jou schoenzolen want dat is een onjuiste suggestie van jou kant.
bas101
@ajtr als jij nou gewoon de informatie verstrekt welk type startmotor dit is en waar deze te koop is , en de eerste gebruiker hiervan mij bevestigt dat t nu mogelijk is een Standard 4 cilinder diesel smorgens met koude motor direct te starten zonder te gloeien dan zal ik mijn bijdrage onder mijn schoenzolen schrijven , leg je ons ook nog even uit hoe je de kleppen op 0,01mm nauwkeurig stelt met draaiende motor? daar zijn meerder forumgebruikers erg nieuwsgierig naar .
Wimsumar
Beste Bas101:

Quote Reactie van @bas101:
welk type startmotor dit is en waar deze te koop is

Nou, 'gewoon' bij:

histoparts.com/nl/webshop/…
bas101
@Wimsumar ok nu nog afwachten of t werkt
hooidonk
@bas101
Volgens mij is een koude motor starten iets anders dan een motor starten zonder te gloeien.
bas101
@hooidonk de omschrijving bij histoparts is : u kunt nu de motor koud starten zonder al te veel problemen .... m.a.w. er blijven nog enkele kleine problemen of lees ik dat nu verkeerd .. ?
Welgerap52
@bas101 zou kunnen! Maar startmotoren zijn altijd serrie motoren
Het karakter van serrie motoren is dat hoe lichter het gaat hoe sneller ze draaien! Daarom mag je een startmotor nooi loos laten draaien
Praktisch komt het er op neer dat dat je met een 9 volt anker even veel bereikt dan met een zwaardere strartmotor . En als je een 9 volt anker gebruikt dan gaat het amperage omhoog dus ook het vermogen.
bas101
@Welgerap52 wat zijn serrie motoren ? waarschijnlijk bedoel je serie-geschakelde startmotoren , startmotoren heb ik tijdens revisie al hoe vaak onbelast op de bankschroef ofwel loos laten draaien nog nooit wat mee gebeurd ..
ajtr
@Welgerap52 ik wil even kort reageren op jou berichtje.Ga er van uit dat je serie motoren bedoeld in plaats van sessie motoren.Zal kort omschrijven hoe een serie motor werkt.

We kunnen permanente magneten gebruiken
maar we kunnen ook elektromagneten nemen.
Deze elektromagneten gebruikt men bij seriemotoren.!
De stoom word toegevoerd en doorloopt de wikkeling
van de beide elektromagneten.
Deze wikkelingen noemen we weer
de veldwikkelingen. Er ontstaat weer een
magnetisch veld. Als de stroom de veldwikkelingen
heeft doorlopen, gaat ze door de ankerwikkelingen.
Het anker gaat draaien.De stroom doorloopt de
beide wikkelingen achter elkaar. De veldwikkelingen
en de ankerwikkelingen zijn dus in serie geschakeld.
Deze motor heet daarom “ SERIEMOTOR .
Een startmotor onbelast laten draaien ben ik ook geen voorstander van maar hier hebben sommige anderen een andere mening over.
Welgerap52
@bas101 bedoelde inderdaad serie motoren, in theorie mag je serie motoren niet onbelast laten draaien omdat ze dan uit elkaar zouden kunnen spatten ,in de praktijk valt het wel mee
Ik heb zelf ook een 4 cil alleen dan een mf25 bij ons startte hij ook niet en hebben we bij gewoon weer een hele startaccu leeggestart. Toen heb ik een heteluchtföhn die 600 graden blaast boven de luchtinlaat gezet en startte hij zo misschien werkt dit bij jouw ook

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 35 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN