Illustratie van:

Fendt 411 - Kopen of niet?

Wat zijn jullie ervaringen met de 400 reeks ?

Deel dit topic

Reacties

Shrekkie
Heel goede ervaring met lage kostprijs!
me
Lage kostprijs aan onderhoud of lage kostprijs aan afschrijving? .. Want als je fendt koopt moet je wel de 10000 uur mee maken als je bij 2 of 3000 stopt dan heb je behoorlijke afschrijving per uur.
Mengeledriver
Jep, en als iemand gaat schreeuwen dat Fendt duur is moet je eff op de beurs in de polder op de Fendt stand een oude 926 opzoeken en het verhaal eens lezen.
Shrekkie
We hebben een 411 gehad en is met 4500 uur weg gegaan. Afschrijving kwam op € 6,- per draaiuur
me
Als je als loonwerker je fendt over de 10000 uur rijdt ( wat de meeste makkelijk halen ) dan leveren ze nog goed geld op, dan hebben ze idd lage kostprijs!
RobinBos
De fendt stand zeg je? dat is dan ook de enigste plek waar ze in die hoge restwaarde geloven.
me
Dat valt idd alles mee, heb er gezien die minder voor hun trekker terug kregen en zowat op 10tje uur zaten. Aan afschrijving
Shrekkie
@Me kan je niet lezen? ow je hebt hem nu pas gelezen haha

@Robinbos niet alleeen op de Fendt Stand kijk eens naar de 626 😉
Koe
En hoe kom je bij die 10.000 uur Thom? gaat toch om de kosten/draaiuur? en waarom zouden die bij 10.000 uur lager liggen dan bij 4000 uur?
HollandNew
626 is een exclusief model 😉
claasenfendtfan
Wij hebben een fendt 412 uit '01. hele goede ervaringen mee. weinig probelemen mee gehad! onze heeft nou 5000uur gelopen denk ik, echt een prima trekker in z'n klasse 😉
RobinBos
@shrek, niet alleen die fendt stand nee, er zijn ook dealer bedrijven die in dit fabeltje geloven. is het je nooit opgevallen dat er buiten dealers en importeurs in nederland maar weinig handel zit in fendt tractoren?
mark_geffen
Koe, heel simpel. Dan verdeel je de aanschafprijs al over een vele grotere tijd 😉
Shrekkie
@Robinbos is het je wel eens opgevallen dat er weinig Fendt in de handel ziet?
RobinBos
Dat zeg ik net. maar wat wil je daarmee zeggen?
Koe
Ja, maar de restwaarde is dan ook veel lager... En op zich is veel afschrijven niet zo verkeerd als je dreigt winst te maken...

Kostprijs: Aanschafprijs+kosten-restwaarde/aantal uur. Dus wat dat betreft weet ik niet of je een trekker 10.000 uur moet laten draaien of bijvoorbeeld na 5000 uur weer moet inruilen voor iets anders
Shrekkie
Daar wil ik mee zeggen dat deze trekkers wel goed in de markt liggen betreft verkoop. Ze zijn gewoon goed verkoopbaar. Dat zie ik bij andere merken wel eens anders 😉
RobinBos
Bij dealers en importeurs staan ze bij bosjes, alleen bij handelaren niet, omdat die niet met de prijs mee kunnen kopen, anders gezegd, omdat ze er niet zoveel voor over hebben als de fendt dealers.
Bovendien is fendt totaal niet populair in Engeland, waardoor die grijze import er niet is, iets wat je van andere merken, die wel heel populair zijn in Engeland, wel veel ziet
Shrekkie
Hmm kan niet zeggen dat er veel bij dealers staat. Ik zoek nog wel eens naar types maar vind er behoorlijk weinig. Qwa export zou je wel gelijk kunnen hebben geen idee
Koe
Boer hier in de buurt heeft 2 nieuwe Fendt-trekkers aangeschaft, mech-bedrijf wilde hem nu ook wel een contract aanbieden waarin vast werd gelegd voor welk bedrag hij hem over 5 jaar kan inruilen... Vindt ik ook wel iets zeggen over een merk, past dat verhaal van jou niet echt in Robin
Mengeledriver
@Robin:
Je hebt hier al veel klinklare onzin uitgekraamd maar dit slaat werkelijk nergens op, bij ons wordt dagelijks het tegendeel bewezen:
RobinBos - 15 minuten geleden

@shrek, niet alleen die fendt stand nee, er zijn ook dealer bedrijven die in dit fabeltje geloven. is het je nooit opgevallen dat er buiten dealers en importeurs in nederland maar weinig handel zit in fendt tractoren
Mengeledriver
Fendts worden juist ook uit het buitenland naar NL geïmporteerd, bij CNH en JD is het vaker andersom. Fendt staat juist bekend om dit fenomeen en dit samen met de enorme restwaarde. Je ogen zijn weer eens te veel groen/geel gekleurd of de plaat ervoor 😃
RobinBos
Past er perfect in, bij fendt willen ze heel graag dat je weer een fendt koopt, daarom zijn alleen die fendt dealers zo scheutig met de inruil. bij een aantal grote bedrijven staan dan ook veel van dat soort ingeruilde trekkers. vroeger altijd bij de vor (weet niet of dat nog steeds zo is?) bij abemec, bij martien visser, allemaal grote voorraad jong gebruikte trekkers, die nou niet echt dat je zegt de deur uit vliegen, terwijl er toch vanuit de handel weinig concurrentie is.
Bij andere merken is die concurrentie een probleem, omdat die goedkoper aan kunnen bieden (dus ook inkopen) als de dealers zelf.
Bij fendt komen die handelaren gewoon niet goedkoop aan een trekker.
RobinBos
Ag ja, het is nu jouw woord tegen het mijne. Welke landen komen dan onder andere allemaal gebruikte fendts vandaan? niet uit engeland enzo.
Op mijn beurt zou ik ook kunnen zeggen dat jij nog nooit wat zinnigs hebt uitgekraamd, en dat je vorige berichten het niveau nog verder hebben laten dalen.
Mengeledriver
Inruilprijs wordt bepaald door de kwaliteit Robin..... En De Vor heeft geen grote voorraad JD's.....
En het ligt niet aan de prijs dat er geen concurrentie is maar je verdraait het, het is de kwaliteit en betrouwbaarheid die klanten zoeken. Dit vinden ze niet in de goedkopere merken. Nog steeds een lulverhaal. Dit keer zit je wel heel erg mis met je reactie. Met deze reactie begon het al:
RobinBos - 30 minuten geleden

de fendt stand zeg je? dat is dan ook de enigste plek waar ze in die hoge restwaarde geloven.
Mengeledriver
Dus je gelooft nog steeds niet dat er juist wel in Fendt gehandeld wordt en dat de restwaarde een +punt is?
RobinBos
Je leest maar half wat ik schrijf. een handelaar kan moeilijk aan een voordelige fendt komen, omdat de fendt dealers zelf zo scherp inruilen. dat verhaal gaat helemaal niet over andere merken die jij er wederom bij haalt (waarom?) het gaat hier alleen over fendt!
Mengeledriver
Om aan te geven dat dit niet klopt:
RobinBos - 30 minuten geleden

de fendt stand zeg je? dat is dan ook de enigste plek waar ze in die hoge restwaarde geloven.

Maar deze discussie ga ik geen energie meer insteken. Het heeft in dit geval geen zin, alsof je tegen een muur praat 😃
RobinBos
Ik volg je even niet? wat wil je aangeven wat niet klopt? en waarmee wil je dat aangeven?
walker1
Fendt is in het buitenland geen groot merk. sinds ze bij het Agco concern horen worden ze wel in steeds meer landen verkocht. Maar vroeger was het alleen Europa en vooral Duitsland, Benelux.
Vandaar dat er minder in/export handel in zit dan grote internationale merken als JD en NH.
Maar Fendts zijn zeker wel waardevaste trekkers en ook 2ehands behoorlijk aan de prijs. Daarom denk ik ook dt een Fendt alleen uit kan als je er genoeg uren mee draait.
Shrekkie
Gewoon zoiets kopen daar hoef je geen discussie om te voeren 😉

tractorfan.nl/picture/397773/
Mengeledriver
Juist, maar volgens Robin is zoiets letterlijk te scherp ingeruild door een dealer? En daardoor zijn ze kuntmatig te duur te koop? Ik volg hem ook niet helemaal meer.
walker1
Alsof dealers van andere merken nooit te scherp inruilen....
Mengeledriver
Ik zeg maar...
RobinBos
Ik zeg niet té scherp, maar scherp genoeg zodat de handel en grijze import geen kans krijgen. ik zeg niet dat dit slecht is ofzo, dat is juist heel slim. eventueel een ander merk overwegen laat je op die manier wel uit je hoofd, omdat je dan die hoge inruilwaarde kwijt bent.
Mengeledriver
Gaáaap
Boswachter
Blader maar eens door de Agritrader of Agra Power het staat vol met van die blauwe smurfen.
Die markt is helemaal verzadigt...allemaal inruil.
RobinBos
Andere merken roepen ook niet dat hun trekkers per definitie een hoge inruilwaarde hebben.
Boswachter
Hoorde van de week al een NH dealer daar over klagen....
Shrekkie
Baluwe smurfen??? Nog nooit in de Agritrader gezien Daniel! 😃 Zoek altijd nog Smurfin
Mengeledriver
Nee, dat is ook niet zo, idd wat Boswachter zegt. Open de Agritrader en er gaat een wereld voor je open....
Boswachter
New Holland heeft veel trekkers verkocht laatse 8 jaar en dat is nu een blok aan hun been.
Mengeledriver
Nee, been van de gelukkige eigenaar?
Siebenga
Blok aan NH's been of aan de dealers?
Boswachter
Dealer veel inruil heeft staan zit er veel geld in... en kan dus niet scherp inkopen
Siebenga
Denk dat het CNH helemaal niks uit maakt.. Maar dat er zo veel inruil is heeft ook te maken met dat finincieringsplan en voordelig leasen he boswachter! Zo veel uur en er uit met die meuk voor je er omkosten aan krijgt.

edit: OWzo ja dat zal wel
walker1
Ja bij CNH wordt veel geleasd, dat komt allemaal na paar jaar weer op de markt.
Siebenga
Over die nieuwe vario bak van NH heb ik nog geen verkeerd woord gehoord.. Dat vind ik ook best wel vreemd want die oude t7000 serie was in sommige gevallen echt een ramp met sensorretje dit en sensorretje dat
Boswachter
Rij nog mooi twee jaar door met de TS trekker brengt toch geen drol op als je hem nu inruilt. 😃
Siebenga
Jij liever dan ik, ik hoop voor je dat ie niet evalueert in een vario ts net als de TM 😃
ford8630power
Inderdaad Siebenga, dat vind ik ook heel vreemd 😃 Normaal is het altijd wat met NH, maar je hoort geen slechte verhalen over de auto command 😉
Siebenga
Kheb 1 iemand horen klagen hier op tf.. en viavia hoorde ik dat het niet aan de bak heeft gelegen
Boswachter
Ach op zijn tijd wat nieuwe olie er daar bromt het weer heen 😃
guy
Zowel van ieder merk is de markt verzadigd, alle merken trekkers...
Siebenga
Slaggie bij ken je de 3meter maaiers wel overnemen 😃
Boswachter
Mag er nog wel een turbo bij op 😃
Siebenga
Ben best beniewd hoe lang het gaat duren voor nh met omkeer inrichting komt
maartendankers
Nou als er klachten zijn over die NH vario dan horen we het deze week wel siebren? :lol:
Mengeledriver
Ohoh, triple maaier plannen??
Siebenga
Heel mooi setje te koop gezien.. maar daar kan een 936 plat voor 😃
Boswachter
Kuperus heeft nog wel wat staan haha 😃
Boswachter
Kan de TM zijn pk's wel kwijt even wat frontgewichten voorop 😛
Siebenga
Broekens heeft een precies de zelfde te koop btw
Boswachter
Ja idd maar dat was wel wat 😛 bunders maaien!
Mengeledriver
@Sieb: volgens mij kunnen jullie veeeel beter de loonwerker inschakelen dan een grote trekker te kopen! Of heb ik dat mis?
bartdereu
Ow, das wel héél oftopic aan het gaan ! 😃
Mengeledriver
Haha, je hebt ook een pb.
Siebenga
En de tank en maaiers weg doen? die zijn echt niet in een opwelling gekocht
weurding
Weet je wat het is, mensen (met name vertegenwoordigers)die een ander zijn merk afzeiken hebben te weinig over hun eigen te vertellen
maartendankers
Loonwerker zal graag even 140 ha komen maaien bij een boer maar daar maken ze andere klanten niet blij mee 😛
Mengeledriver
Tja, Big M kopen samen met een paar andere grote boeren?
Siebenga
Boven in friesland zit ook een heel erg grote boer, die doet het ook zelf..
Geen optie er wordt met het mes door het gras geslagen als men daar zin in heeft dat is met een loonwerker andere koek. En helemaal voor een loonwerker kan het ook nog wel eens passen en meten worden. Als je in 1 keer 140 hectare er af gaat klappen bij een boer moet je veel nee verkopen of later op tijdstip vna de dag komen wat de tevredenheid laat afnemen. EN met zo veel hectares is eigen machine;s zo gek nog niet
maartendankers
Zoiets werkt niet paul...
magerehein
Ze zullen daar toch een beetje fatsoenlijke trekker moeten houden.Paar honderd koeien doe je niet meer met de kruiwagen.Dus dan maar een grote waar je ook wat aan hebt
Mengeledriver
Maar een grote trekker kopen voor die maaiers? Laatst is er een NH FX hakselaar met 3 gereviseerde maaiers geveild voor maar iets van 14.000 euro ofzo. De vraagprijs voor de veiling bij de dealer was nog meer als 20.000.
Maar da's goedkoop maaien hoor.
maartendankers
Het blijft NH paul 😉 😃
magerehein
Da s wel leuk Paul maar voor de rest van t jaar staat dat ding in de schuur te kijken.En tis ook weer de ellende van een ander
Mengeledriver
Tja, maar een frame, kabine en een Iveco motor en 3 goeie maaiers, spul was aardig jong!
Liever 15.000 betalen en goeie maaiers op de koop toe als een hele dikke dure trekker kopen die je het hele jaar door half belast......
Siebenga
Van de dikke 1000 uur die de trekker maakt zal 600 uur sowieso lomp werken zijn. ook een trekker van 180 pk
Mengeledriver
Dus je zoekt een 824?
fendtjuh
Je ziet juist wel weer dat de grote boeren het landwerk weer zelf doen, loonwerker heeft vaak niet 123 even tijd om 150 ha te maaien of onder de mest te rijden. Plus dat als je zoveel hectares heb het spul veel gebruikt wordt en eerder terugverdiend heb. Liever een maaier in 10 jaar inruilen dan na 20 jaar ook al heeftie dan dezelfde ha's gedaan...
Mengeledriver
Dat is ook wel weer zo ja. Maar je moet niet een hele grote trekker kopen als je hem alleen voor het maaien met een triple maaier gebruikt ofzo. Maar achter een trekker van 180 pk kan wel een fatsoenlijke mesttank + bemester! Ploeg kan groter, dikke kipper erbij en een grote opraapwagen 😃
fendtjuh
Tja, maar zo ga je in cirkelredeneren, 'als die trekker er toch is moeten we dit ook maar groter kopen' enz, dat zie je ook vaak bij boeren, pk's zijn er dus moet alles weer ingeruild worden voor dikker spul en zo ga je maar door totdat je weer niks verdient met de 'nieuwe' trekker.

Nouja, behoorlijk wat maaien en de mesttank, zitten wel wat uurtjes in dus of het dan zo gek is...
Siebenga
Bij een boer zie je juist grote werktuigen kopen en de trekker wordt dan te klein 😃 Kieper niet nodig kunne we zo bij de loonwerker vandaan halen. Ploeg hoeft van mij niet groter. Mooi met de fiat ploegen en met de andere trekker op 650 of 700 mest rijden. Gras zelf na de bult rijden wordt denk ik nooit meer zelf gedaan. Loonwerker is goedkoop en erg snel. waarom zou je zelf 4 dagen gras gaan rijden als de loonwerker het in 1 dag aan de kant krijgt. Dan investeer ik persoonlijk liever in ene lomp gewicht en een goede verdeler
keeko
Volgens mij vroeger er iemand of een 411 een goede trekker is!
fendtjuh
Was dat de vraag? Owww 😃
Mengeledriver
Ja, maar da's via pb al geregeld 😃 Veel beter als die JD en CNH verhalen hierzo 😃
maartendankers
Een trekker heb je snel verkracht paul 😉 😃

Maar bij dobbe pakken ze het wel goed aan. Ze kopen eerst grote machines en dan pas een grotere trekker 😃
maartendankers
JD 6410 van 2001 is veel beter 😃
fendtjuh
Kost dat maarten?
maartendankers
Google will guide you through Guido 😉 😃
fendtjuh
Kon wezen dat jullie zo'n ding te koop hadden 😛
maartendankers
Als je een goed bod doet krijg je de 6510 vast wel mee denk ik 😃
fendtjuh
Nee das net weer te gek he.
kace
Robinbos

Geen grijze import uit egeland ??

Ken een handelaar die heeft er vorig jaar 60 fendts gehaalt.

Shrekkie

626 ? goud kun je ook te duur betalen ,als ze zo goed waren waren er wel meer van gebouwd.
Een aannemer uit de buurt hier had er ook een maar heeft hem weg gedaan omdat de billen telkens afbraken.
Zoek je er trouwens nog een ?
Shrekkie
Yup zoek er nog 1 😄 Wie was de aannemer?
sanderfendt
Ik heb goede ervaring met fendt 411, zijn fijne trekkers
ligt natuurlijk wel aan de prijs of je hem koopt ofniet, maar ik zou het je aanraden
Tom VB
Even over de restwaarde van een NH : nou kunnen ze tegenwoordig plastic wel prima shredderen & recyclen dus die restwaarde gaat allen nog maar omhoog bij NH. Grondstoffen worden weer duurder dus...

😃
fendt-412
Hoorde laatst van iemand die een machine ging importeren vanuit japan, dat apparaat kon van plastic weer olie maken, wat na rafinage weer als brandstof kon dienen. Dus die NH's zijn straks 2e hands erg schaars 😃
weurding
Denk dat aan een nh niet meer plastic zit dan aan een claas oid
Wimsumar
Beste Bartdereu: Fendt is mijn huismerk ( 300 serie) maar de series van de laatste 15 jaar is echt Fendt-onwaardige rotzooi!. Ik zie het in mijn omgeving wel ( o.a. een 411), de een na de andere onbenullige storing (vaak in het ''electrische'') wat je zelf niet kan repareren en klauwen geld kost.
fendy
Ik kan alleen spreken over onze eigen ervaringen !
In 2000 een 411 gekocht. reparaties in de eerste twee jaar:
elektrische stelmotor van de variobak (garantie), scherm van de terminal( onder garantie, omgewisseld voor kleurenscherm).
Daarna nog een keer de schakelaar van de hef, en bij 8000 draaiuren de verbindingsschijf tussen de motor en de vario.
Bij 11.500 draaiuren hebben we hem ingeruild, restwaarde : 55% van de aanschafprijs !!!

We hebben hem gewoon ingeruild op een nieuwe 411, we zouden gek zijn als we het niet zouden doen denk ik !

@ robinbos, wat zit je nou te zeiken over de hoge inruilprijzen van de dealer, als je een nieuwe wil aanschaffen is dat toch net een voordeel ?! En wees gerust, de dealers raken er in no time weer vanaf, Fendt is net 1 van de weinige merken die niet met een bult inruiltrekkers blijft zitten waar ze niet vanaf kunnen ! Kijk naar NH, daar gaan de verdelers kopje onder omdat de export van oude trekkers was stilgevallen...
fendtjuh
Fendt verkoopt ook zowat als enige trekkers met 12000 uur of nog meer soms, worden zo weer verkocht.

Inruilprijs is gewoon erg hoog als het spul nog een beetje jong is, eerste keer doet het pijn maar dan krijg je er later wel weer veel voor terug. Maarja, een neiwue kost ook weer veel dus of het verschil uiteindelijk zoveel uitmaakt?

Bovendien, wat je nu niet uit hoeft te geven hou je weer over voor aflossingen/andere investeringen...
fendtjuh
.
bartdereu
@Wimsumar

Dat lijkt me je reinste onzin; Wat wil je, dat fendt opnieuw op de markt komt met een 300 serie met techniek van 30 jaar geleden ? komaan ! Wij rijden een 514 en een 412 en hebben er bijzonder weinig problemen mee. Komen van NH en man man dat was elk jaar prijs met grote kosten. das bagger
Wimsumar
Beste Bartdereu: Met een 'kleine' update aan de versnellingsbak met toevoeging van een 4-traps powershift ( in plaats van de L-M-S) en omkeerschakeling zou de 300-serie bij velen nog steeds "een beste koop" zijn.
P.S.: Ik denk dat meerdere merken goed zouden scoren met (her)introduktie van 'afgedankte' series als 'budgettrekker'.
Waldman
Een viertraps powershift en omkeerschakeling dat heeft Fendt al gehad in de 500 en de 800 !!! De 400 is een hele goeie trekker met veel werk en rijplezier en als je aan de vario gewend bent wil je nooit meer anders. De trekker,s die wel problemen hebben komen in de regel uit de handel en dan weet je nooit wat er mee gebeurt is! Dit geldt voor alle merken!
Rene2506
Grappig dat hier iedereen loopt te roepen over 10.000 uren trekkers die flink geld op brengen in hoeveel jaar tijd? tov de nieuwprijs???
en daar de afschrijving op calculeren, dan vergeet je toch 1 groot punt. de inflatie..ik wil niet zeggen dat die de laatste 2 jaar enorm is geweest. maar die jaren ervoor?

ik kan me niet voorstellen dat als je een profesionele boer bent van beroep je bereid bent om zoveel geld voor een gebruikte trekker neer te tellen met die uren.

de risico's dat er wat kapot gaat met een bepaalde urenstand is gewoon vergelijkbaar met de andere merken tractoren. natuurlijk zijn er mensen die er altijd in geloven dat een mercedes 400.000km kan draaien zonder problemen, maar dat zou een Volkswagen ook kunnen. de risico's die je daarin loopt zijn nagenoeg hetzelfde
en mocht het misgaan gooi ik liever de VW bij de sloop dan de mercedes, omdat het je aardig meer wat geld kan kosten om dan op de mercedes afteschrijven omdat je daar tenslotte wat meer geld voor hebt betaald.

Maarja, dat is mijn mening.
Ramrod2
@Waldman

Heeft Fendt een omkeerschakeling gehad in de 500 serie? Volgens mij is het gewoon een voorkeuze schakeling, want de koppeling moet nog steeds gebruikt worden.
SJB533
@Ramrod2

Klopt idd. Geldt ook vor de 800 zeker?
Ramrod2
@SJB533

Die ken ik niet zo goed, maar dat is wel aannemelijk
SJB533
Vreemd eigenlijk, bij de Steyrs kon je wel zo wisselen, zelfde bak. Weet trouwens niet of de (daaroptionele) kruip ook zon rotding was met wisselen naar gewoon of andersom. Door neutraal en 100% stil staan...
Waldman
Het is weldegelijk een omkeerschakeling bij de 500 en de 800 want je schakelt de rijrichting om in de zelfde versnelling dus evensnel V als A En het werkt met lamellepakketten (dus geen mechanische schakeling zoals bij de 300 ) Alleen heeft Fendt het omschakelen beveiligd met het intrappen van de koppeling maar in de noodbediening klap je hem met een tuimelschakelaar zo om net als een ander merk.
Ramrod2
@Waldman

Heb je wel eens zo'n bak losgehaald/ gezien?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 411 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
114
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
19