Illustratie van:

Deutz F1L514 - Hoe asbest remvoeringen vervangen

Hallo,

Ik heb een Deutz F1L514 en een F2L612 en wil hierbij de remvoeringen vervangen van de trommels en de handrem. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik ben er een beetje terughoudend ik omdat het asbest remvoeringen zijn. Moet ik dit door een specialist laten doen, of is die veilig zelf te doen?

Ben benieuwd hoe mensen op dit forum het hebben aangepakt bij het vervangen van de rem voeringen.

Groeten,
Len

Deel dit topic

Reacties

+4
stephan-inter
Zonder te weten hoe het bij deze trekkers zit toch even een tip.
Asbest is ongevaarlijk zolang het nat is.
Ik zou plastic op de grond leggen.
Remmen nat houden doormiddel van onkruidspuit of iets dergelijks.
Spul er afhalen. Goed inpakken en wegbrengen naar een milieustraat.
Fordje4600
En je kan altijd een stofmasker bij gebruiken die de asbest tegen houd
+5
walker1
Dat asbest gevaarlijk spul is weten we allemaal, maar van een keertje een paar remvoeringen vervangen is de kans verwaarloosbaar dat je daar iets van oploopt. Diegene die er ziek van geworden zijn, zijn vooral mensen die er jarenlang beroepsmatig mee gewerkt hebben.
Maar wees evengoed voorzichtig en neem de eerder genoemde tips in acht. Nat houden kan het beste met een plantenspuit of zo. Probeer de voeringen zo heel mogelijk te verwijderen, vezels komen eigenlijk alleen vrij bij bewerken, bv breken, zagen, slijpen, etc.
Stofkapje gebruiken kan ook, zorg wel voor een goed kapje, want het goedkopere spul houd alleen grof zand tegen en alles wat fijner is gaat er gewoon doorheen. Eventueel kan je ook een wegwerp overall aan doen en die met de voeringen en het plastic op vloer naderhand afvoeren.
Met de wegwerp overall voorkom je in ieder geval dat er vezels op je normale kleding komen en die vezels vervolgens in je woonkamer rondzweven.
Als je klaar bent met het werk gebruikte gereedschap schoonmaken en jezelf ook goed wassen.
+1
Albert Peters
Van een beetje rem vervangen ga je niet direct dood al zou ik het nu niet meer schoon blazen met het luchtpistool
ster
Dat asbest niet goed is voor ons weten we allemaal, echter kan er in feiten kan er weinig gebeuren als je maar aan bepaalde voorwaarden houdt.
Heb zelf veel asbest naar de stort plaats gereden en inderdaad reed ik dit het liefst met regenweer, ook al zat het goed verpakt.
Het is net wat @walker1 aangeeft, alles goed nat houden ook de werkplek zodat de vezels in het vocht neerslaan.
Met schoon blazen een goed mond masker dragen, bezuinig hier niet op en neem de tijd hiervoor.
Heb je alles klaar, dan alles goed schoonmaken.
Veel succes gewenst,
LG0enga
Bedankt allen voor jullie reactie! Hier kan ik wat mee. Ik zal nieuwe onderdelen bestelen en zorgen voor een goed stuk plastic en mondmasker.
old man jose
@LG0enga
Je mag geen onderdelen be stelen.!!!
jos-hogervorst
Wil van mijn Deutz F1-514-51 de remschoenen vervangen,heb dit echter nog nooit gedaan.
Zag dat ik in duitsland losse voeringen kan bestellen met klinknagels.
Weet niet hoe ik die op de schoenen vast kan krijgen?
Weet ook niet of er ergens complete remschoenen te koop zijn.
Heb mijn wiel er inmiddels af,en de twee M10 schroefdraadgaten even schoon gesneden met blinde tap.
N.B. mijn klacht was ,dat van de een op de andere toerrit mijn rechterwiel direct blokkeert als ik de rem ook maar aanraak.
Jos uit Delfgauw
+1
bas101
Ik heb voor ik er aan begon eerst met de stofzuiger t stof opgezogen wat zich in t trommelhuis bevind , of dit een goed idee is weet ik niet , jaren later nog eens een afvoerpijp doormidden geslepen met zon goedkoop stofmaskertje ervoor maar ik rook toch de geur van die pijp , kom ik nu 10 jaar eerder in mn kist te liggen ?
+1
Albert Peters
@bas101 als het zo erg was had ik al 45 jaar dood geweest maar je moet wel opletten Slijpen is ook niet echt gezond maar af en toe valt best wel mee alleen met gegalvaniseerd ijzer proef je het zink op je tanden en als je dat last of brand kan je al snel een nacht heel ziek zijn daarna weer voorbij Dat moet je niet te vaak doen
demuywo
Ik ga ook de remvoeringen vervangen (D40), de oude nagels zijn uitgeboord, oude voeringen zijn eraf. Nu wil ik morgen de nieuwe erop slaan, hoe doe ik dit best? 1 kant met de keer, of gewoon links rechts links rechts en zo tot het einde?
roscho
@demuywo Er waren vroeger remrevisiebedrijven die de nieuwe voering er voor je op kunnen "bakken" (heet lijmen). Als je het hele remdeel meeneemt, kunnen ze de voering precies zo dik maken als ertussen past. Zo heb je er het langst wat aan.
Probleem: het bedrijf dat dit ooit voor mij heeft gedaan (Enschedese Remdienst) bestaat niet meer en ik weet niet waar je nu terecht zou kunnen.
Fordje4600
@roscho vekoma in (volgens mij) Raalte maakt ook nieuwe remvoeringen,
roscho
@Fordje4600 Fijn dat je dit even doorgeeft, heb ik ook weer een adresje.
demuywo
Fotootje ter illustratie 🙃

(klik om te vergroten)

Oude remvoeringen van de remschoenen geboord.
demuywo
Mja, ik heb wel wat bedrijven gevonden die alleszins 'remvoeringen' vervangen, of ze dat ook van tractoren doen weet ik niet, ik zal eens informeren... to be continued 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz F1L514 en hebben de trefwoorden asbest , remmen en handrem geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN