Illustratie van:

Joskin Injecteur - Hefcilinder van de injecteur steeds krom

Vorig jaar met gier injecteren hebben we de injecteur laten zakken en toen is er zo veel druk op de cilinder gekomen dat hij krom is gebogen toen hebben we hem met een beetje geweld er weer in gekregen. en deed hij het weer goed voor ca. 30 keer heen en weer. nu hebben we hem weer uit de schuur gehaald en na 10 vaten rijden deed hij het weer. heeft iemand hier ervaring mee? (nergens tegen aan gereden of rare dingen mee gebeurd)

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

koenclaas
Op de foto lijkt het wel dat die over het dode punt is gegaan. Gaat de bemester niet te ver naar beneden?
jd6300
@koenclaas dat vind ik zelf ook dat de Beemster ver naar beneden ging hoe kan je dit veranderen?
jd6300
@jd6300 bemester*
donkey63
Ben geen deskundige, maar lijkt het er niet op dat jouw injecteur ergens is blijven hangen en niet helemaal naar onder ging. Dan bouwt zich druk op en drukken de cilinders zich zelf krom. Hoort er geen overdrukventiel op te zitten?
Cilinders zijn toch meer bedoelt om de injecteur omhoog te tillen, zakken zal hij toch voor een groot gedeelte op eigen gewicht doen.
jd6300
@donkey63 hij gaat altijd mooi naar beneden en blijft niet hangen
+1
Wimsumar
Beste JD6300: Als ik de foto zo bekijk, dan drukt de cilinder op ongeveer 30 cm onder bovenste scharnierpunt tegen het frame. Hierdoor moet de cilinderplunjer krom buigen bij verder uitschuiven.
jd6300
@Wimsumar hij komt nergens tegen het frame aan
Wimsumar
Beste JD6300:

Quote Reactie van @jd6300:
komt nergens tegen het frame aan

Dan bedriegt de foto kennelijk.
Komt het onderste scharnierpunt van de cilinders in de verdrukking op de topstangen van de vierpuntbevestiging dan?
CaseCS130
@Wimsumar Dat was mijn idee ook. Maar die achterste cilinder is nog veel krommer, dat kan eigenlijk niet alleen door dat bovenste scharnierpunt komen. Of hij moet een klein knikje door dat scharnierpunt krijgen waarna de druk in de vlinders hem helemaal krom drukt. Zoveel druk zou er echter niet in mogen staan volgens mij. @jd6300 Hoe zit de hef aangesloten? Rechtstreeks op dubbelwerkend trekker ventiel? Of via een elektrisch regelblok of volgordeventiel?
arjanvw
@Wimsumar Die indruk had ik ook... het groene gedeelte van de cilinder kan niet ver genoeg door schanieren waardoor de zuigerstang krom gaat bij te ver zakken.
wim-same
Ik zie dat de cilinder boven niet verder naar binnen kan. Waarschijnlijk is de bemester dieper naar beneden geweest dan normaal, en zoveel kan de cilinder niet naar binnen, omdat er een plaatje tussen gelast is. maximale diepte komt niet overeen met wat de cilinder kan hebben. Dit moet toch aangepast worden. Als je het zelf niet kan, ga dan naar je mechanisatiebedrijf, en laat het probleem zien. Als je er niets aan doet komt het gegarandeerd weer terug.
jd6300
@wim-same welk plaatje bedoelt je?
wim-same
@jd6300 Aan de bovenkant waar de cilinder bevestigd is zit aan de achterkant toch een verbindingsplaatje in het frame gelast, waar de cilinder op de foto tegen aan komt. De cilinder kan op die manier niet verder naar binnen scharnieren. Een ander belangrijk punt is inderdaad ook dat de hendel wel in de zweefstand moet staan, dus bij geforceerd omhoog drukken dat dit ook kan, en dat de hydrauliek de boel niet blokkeerd.
GROENEDEERE
@wim-same
Maar dan zou de cilinder de andere kant op krom moeten gaan dus naar voren ipv naar achter omdat de voorwaartse beweging beperkt wordt
hobbyboer
Ik denk dat er gewoon te veel druk op heeft gestaan.

Staat de stuurschuif in de zweefstand tijdens het bemesten?
Anders kan de druk enorm oplopen als je weiland een beetje golft.

Misschien is het verstandig om de bovenste slangen aan te sluiten op de drukloze retour.
Eventueel met een apart overdrukventiel ertussen als je ook wil drukken om de bemester in de grond te drukken.
Ik zou max 50 tot 100 bar aanhouden, gok ik zo.
jd6300
@hobbyboer er zitten veren op de rollen van de bemester hierdoor zal het bijna onmogelijk zijn dat er te veel druk op komt te staan.
hobbyboer
@jd6300 Heb je er een drukmeter opzitten zodat je weet wat er gebeurd?
jd6300
@hobbyboer nee zit er niet op
GROENEDEERE
Cilinder staat op druk wanneer die naar beneden staat.
Wanneer je hoogte verschillen hebt zal de bemester flink weerstand geven waardoor de cilinders dus krom gaan staan.
Er moet een druk klep op zitten of maak de cilinders drukloos wanneer de bemester op de grond rust
jd6300
@GROENEDEERE er zitten veren op de bemester zodat er niet te veel druk op de cilinders komen
GROENEDEERE
@jd6300
Die veertjes zijn ook eens uitgeveerd.
Onze oude bemester had precies hetzelfde probleem toen de drukregelklep stuk bleek
+2
Nick421
Enkelwerkende cilinders plaatsen? Weet je zeker dat ze niet meer te hard drukken
+1
casepowers
Die plaat onder de cilinder. In het groene U ijzer is het probleem. De cilinder zit hier tegen aan. En als de het dan nog verder zakt dan gaan de cilinders krom.
+1
Veens
Zou het niet helpen om de topstangen iets uit te draaien? Als ik de foto zou bekijk zou je zeggen dat het bevestigingspunt van de cilinder dan iets omhoog komt, misschien is dat net genoeg?

Ik weet van onze Joskin injecteur dat hij juist de bemester onder druk houdt om diep genoeg te snijden. Daar zit wel een drukregelventiel op dat je kan afstellen.
andre Q
@Veens Mee eens volgens mij behoord een snijmolen vlak te staan , en als je de topstangen bv. 10 cm uitdraait komt de bemester wel 20 cm. eerder op de grond en hoeven de cilinders ook niet zo ver uit te schuiven.
T6040
De cilinders kunnen niet vergenoeg naar de tank draaien. de cilinders zitten bovenaan tussen twee platen bevestigd. een stukje lager zit een koker tussen deze platen gelast. hier komt de cilinder op waardoor hij niet verder naar de tank kan draaien. bij de voorste cilinder is dit duidelijk zichtbaar. Dus inderdaad topstangen een eind langer draaien zodat de injecteur weer vlak staat dan hoeven de cilinders niet zo ver uit te schuiven en draaien niet naar de tank toe.
jammermaarhelaas
Een zodenbemester moet (bij mij, ik heb een Slootsmid) op de bodem gedrukt worden om de kouters in de zode te laten snijden. Elk element heeft een veer, en om de veer onder spanning te brengen wordt de oliedruk tijdens het laten zakken en in werkstand staan van de hef door een reduceerventiel teruggebracht tot dat het genoeg is om de bemester goed te laten werken. Zou je hem drukloos laten zakken dan loopt de bemester over de zode en komt de mest op in plaats van in de zode te liggen. Om te ver zakken te voorkomen wordt het bemesterframe gedragen door een aantal steunwielen.
Tevens moet de bemester in de werkstand horizontaal en verticaal staan. Je zou zo te zien de topstangen aan weerszijde iets moeten uitdraaien om dat te bereiken. Dit is mede nodig om de mest in de verdeler gelijkmatig te laten uitstroomen. Staat ie duidelijk scheef, dan gaat er minder naar de slangen aan de hoge kant en meer naar de slangen aan de lage kant (zwaartekracht).

Ik vermoed dat bij jou de volle druk, dus zonder reduceerventiel, of reduceerventiel kapot of verkeert afgesteld, op de cilinders staat tijdens het bemesten, en dat daardoor de boel krom gaat. Werk je met een bouwlandbemester dan is het misschien een optie om de hef drukloos te laten zakken, en op zweefstand of drukloos te laten staan tijdens de werkgang, hierdoor kan de bemester zo nodig ook wat omhoog (rijden door een greppel of glooiend land) ?

In een volgordeventielblok zit een reduceerventiel ingebouwd. Zo'n ventielblok zorgt ervoor dat je met 1 trekkerventiel (kan zowel enkelwerkend en dubbelwerkend) de hef kunt laten zakken, verdeler laten draaien, klep van tank openen en neerwaardse druk op bemester hebt. Hier zit vaak ook een meter op waarmee je de oliedruk voor de neerwaardse druk kunt afmeten.
+1
CaseCS130
@jammermaarhelaas Niet alle volgorde ventielen zijn in staat druk op de hef te zetten. Bij Joskin is dat standaard bijvoorbeeld niet zo en dit is verreweg het meest verkochte blok. Er zijn genoeg bemesters die de hef drukloos gebruiken en alleen door hun eigen gewicht in de bodem komen. Verder ben ik het volkomen met je verhaal eens en denk ik ook dat de hef de volle bak druk krijgt van de trekker.
+1
ford8630power
@CaseCS130
Sommige types volgordeventielen drukken de bemester met een bepaalde ingestelde druk de grond in en de oliestroom naar de hefcilinders worden dan 'afgesloten'. Dus bij niet vlak land komt er enorm veel kracht op de bemester als je met de tank door een gat rijdt bv. Denk dat dat hier het geval is. Schouten tanks hebben daar ook last van.
jammermaarhelaas
@ford8630power

Hangt mede af van de rijsnelheid en de ingestelde druk. Bij flinke greppel hef ik de bemester gewoon even van de grond, onderin een greppel wordt ook niet gemaaid.
+2
T6040
Zie rode cirkel om foto cilinder kan niet verder draaien.

(klik om te vergroten)

GerbertXL
Dat het weer gebeurd lijkt mij gewoon een gevolg van dat de cilinder al eens krom geweest is, dat krijg je nooit meer echt goed. Als de hef niet dubbelwerkend gebruikt word maak m dan gewoon enkelwerkend. Als je bang bent dat de boel weer krom gaat koop dan nieuwe, kortere cilinders en doe er een stuk ketting tussen, dan kan er nooit druk opkomen. En als je er wel vertrouwen in hebt, vervang de ene cilinder en hoppa, doorgaan. Bovenstaande is natuurlijk niet van toepassing als er een volgorde of reduceer dinges tussen zit want dan heb ik er de ballen verstand van.
lukasbelarus
Zuigerstang wordt kromgetrokken omdat het het cilinderhuis tegen die strip aankomt. dan trekt de bemester met zijn volle gewicht onder een hoek aan de zuigerstang tov het cilinderhuis waardoor de stang zo krom is
jammermaarhelaas
@jd6300

Hoe ging het bemesten naast dat de cilinders krom gaan?

Het is inderdaad zo dat de cilinders lijken aan te lopen (topicstarter zegt zelf van niet) en mede omdat de bemester (bouwlandbemester?) zo diep weg zakt, zou ik steunwielen adviseren, of een ketting aan linker en rechter hefkogel om werkdiepte in te stellen en te ver zakken te voorkomen.

Verder zoals hierboven reeds verteld, een reduceerventiel houdt de neerwaardse druk van de hef tijdens het werk op juiste waarde, indien nodig bij de gebruikte bemester.
bartdereu
Het lijkt me overduidelijk dat deze inderdaad geplooid is door het stuk ijzer dat aan het frame is gelast. Ze zijn volgens mij ook gewoon te lang en te dun voor dit werk;

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis Injecteur en hebben de trefwoorden joskin en giertank geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN