Renault 681 - Oliepeil te hoog? Koppakking

Vanmiddag even peilstok gecheckt. Zag dat de olie wat grijs / beige was. Na een half uurtje draaien was het weer een normale kleur. Wat kan dit zijn? Peil lijkt wel iets boven half te staan. Maar weet niet exact meer hoe vol ik hem heb gedaan toen ik hem hebt ververst. Stom van mij.

En wat als het de kop is? Wat zijn de kosten om dit te vervangen?

Kan het ook nog een interne lek zijn? Koelvloeistof heeft wel een mooie schone kleur nog.
RenaultN94

Reacties

Ferdinanddijkstra
Kan de koppakkingen zijn, zitten er 4 op.
Halve dag werk om te demonteren ( als alles los wil)
Koppen even laten vlakken en halve dag monteren.
Pakkingen van kop en klepdeksel en spruitstukken vervangen.
Maar het kan ook de keerkring van de olie pomp zijn.
Dan loopt je olie peil ook omhoog.
Gaat wel redelijk snel.
Borreld hij in de radiateur ?
RenaultN94
@Ferdinanddijkstra Nee tractor blijft ook mooi op temperatuur. Olie lijkt wat diesel te bevatten....
andre Q
@RenaultN94 Nu niet gelijk de koppen demonteren , als er diesel in de olie zit kun je dat wel ruiken aan de peilstok. Ik weet niet of die motor een dieselopvoerpomp heeft maar die kan wat diesel in de olie lekken, makkelijk te repareren en ook niet zo duur dan een revisie
Fendttrisixfan
Is dit 1 met mwm motor?
boegie
@Fendttrisixfan ja, een d227-4
Fendttrisixfan
@boegie dat is met natte bussen?
Ferdinanddijkstra
@Fendttrisixfan deze renault heeft droge bussen .
Renault heeft bijna geen natte bussen.
Als de olie naar diesel ruikt zal het opvoerpompje wel stuk zijn
RenaultN94
@Ferdinanddijkstra weet bijna zeker dan het om kvs gaat.
a3vandiejen
@boegie Ik zie de Renault van je profiel foto nergens staan bij jou foto,s klopt dat....
+1
boegie
@a3vandiejen haha dat klopt ja, nieuwe aanwinst, is een 96. Zal er eens een foto van uploaden
@Fendttrisixfan dat zou ik niet weten
+1
a3vandiejen
@boegie Dat is mooi hahaha...
Fendttrisixfan
@boegie denk haast van wel, dan hoeft de topicopener niet verder te zoeken achter het probleem
RenaultN94
@Fendttrisixfan wat zegt dat dan?
stephan-inter
@Fendttrisixfan
Rubbers onder de bussen vergaan?
+1
Fendttrisixfan
@stephan-inter ja indien je bij een mwm met natte bussen KVS in het Carter hebt zijn het bijna altijd de rubbers
RenaultN94
@Fendttrisixfan maar ik heb geen natte bussen?
Fendttrisixfan
@RenaultN94 dan zal het waarschijnlijk dat niet zijn, staat er een oliekoeler op?
+1
Favorit614
Quote Reactie van @RenaultN94:
maar ik heb geen natte bussen?

Zeker weten?
als je in de lijst van Granit kijkt , staat er voor jou type trekker , en motor wel bij dat de zuigers en bussen met o ringen geleverd worden
+1
RenaultN94
Draaiuren zijn 3800.
stephan-inter
@RenaultN94
Waarschijnlijk 13800.?
RenaultN94
@stephan-inter Nee 3800 uur ex gemeente. Heb bij dealer opgevraagd uren klopte.
RenaultN94
Net even de carterplug los gedraaid. Kwam allemaal water uit. Daarna de oliën aan de peilstok zagik dit niet. Kan er intern een scheur zijn? Of is het de koppaking?
stephan-inter
@RenaultN94
Je zou een druktest kunnen doen op kvs circuit.
Dan kan je wat uitsluiten
RenaultN94
@stephan-inter is die druktest zelf uit te voeren? Hoop niet dat ik op zoek moet naar een ander motorblok.
stephan-inter
@RenaultN94
Zou je idd zelf kunnen als je wat handig bent.
Dealer of lmb hebben zo spul voor liggen
RenaultN94
@RenaultN94 met water bedoel ik koelvloeistof.
Wimsumar
Beste RenaultN94:

Quote Reactie van @RenaultN94:
water bedoel ik koelvloeistof.

Er ontbreekt dus een hoeveelheid uit het koelsysteem? Of heb je de trekker(uitlaat) afgelopen winter buiten als regenmeter gebruikt?
RenaultN94
@Wimsumar er mist koelvloeistof. Tractor heeft nooit in de regen gestaan bij mij.
RenaultN94
Ik zie ook net dat één van de 4 koppen wat vochtig/zweterig is. Degene die vooraan zit.
Wimsumar
Beste Renault N994
Quote Reactie van @RenaultN94:
één van de 4 koppen

Als je dan 'geluk' hebt, is er slechts alleen de koppaking van deze zweetkop lek en is niet het "natte bussen lekkageprobleem" van toepassing. Deze kop kan in ieder geval los.
RenaultN94
@Wimsumar Wat is het natte bussen probleem dan?
stephan-inter
@RenaultN94
Afdichting onder de bus wil nog wel eens vergaan.
Dan kan de bus er uit.
En als je hem toch los hebt gebeurd vaal dan ook nieuwe bussen zuigers veren drijfstanglagers enz.
RenaultN94
@stephan-inter Wat is nu wijs om
te doen?
stephan-inter
@RenaultN94
Enkele kop heb je er zo af.....
Favorit614
Quote Reactie van @RenaultN94:
Wat is nu wijs om te doen?

Druk testen van het koelsysteem , daarna evt. de eerste kop er afhalen om de koppakking te kunnen bekijken. (koppakking setje kost je de kop niet )
Kom je daar niet verder mee, kop voor kop los pakkingen bekijken.
als het daar niet aan ligt , moeten de zuigers en de bussen er uit, om bij de 0 ringen te komen.
Dan ben je reeds bijna halfweg revisie ( om te overwegen)
De hobby gaat dan wel wat meer kosten dan je gehoopt had.
RenaultN94
@Favorit614 en wat voor kosten praten we ongeveer dan over?
Favorit614
@RenaultN94 partnershop.granit-parts.nl/productlist/…
De bovenste set piston 35mm kost 300.76 ex btw
De onderste set piston 32mm kost 576.70 ex btw .
De losse o ringen krap 3 euro per stuk ex btw.
partnershop.granit-parts.nl/productlist/…
koppakking set vanaf 52.21 tot 77.85 euro ex btw.
Prijzen kunnen varieren per dealer wat die rekent voor de onderdelen, en bij wie hij ze besteld
RenaultN94
@Favorit614 Dank. Revisie lijkt mij eerst nog niet nodig. Tractor heeft echt de 3800 gedraaid. Laatste jaren niks gedaan en nu weer aan het werk.

Maar kan bij de koppaking veel kvs naar de karter gaan?
Favorit614
@RenaultN94 koelwater word warm en komt onder druk te staan.
Dus is het niet onmogelijk dat het relatief snel gaat.
als het niet aan de koppakking ligt, moet je dieper het blok in.
Dan word het niet leuk meer .
Wimsumar
Beste Renault N94:

Quote Reactie van @RenaultN94:
natte bussen probleem

Dat is het ouderdomskwaaltje van motoren met natte cilinderbussen: Het doorroesten van de bussen, en/of vergaan van de afdichtingen.
RenaultN94
Het rare is dat hij motorisch mooi draait. Als de koppaking stuk is kan rr dan snel een grote hoeveelheid kvs in de carter komen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 681 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!