Stikstofbol kiezen voor fronthef

Voor mijn fronthef ben ik aan het rondkijken voor een stikstofbol. Deze zal werken onder drukken van 15-50 bar ongeveer en is met name om gewicht geveerd op te hangen.

De keuze is tussen balg en membraanaccumulators. Wat is de beste keus voor deze situatie? De balgbol heeft meer volume dan een membraanbol voor dezelfde prijs maar ik zie vaker zo'n membraan.
Arrie94

Reacties

JD92
Balgaccu's worden vaker voor hogere flows gebruikt. Aangezien jij er mee wilt veren zou een membraanaccu voldoen. Neem niet aan dat je de fronthef geheel op en neer wil laten veren.

Het rekenwerk aan accumulatoren vond ik vrij complex, als je hier mee bezig gaat is het dus misschien slim om dit ook op het forum te bespreken. En hoe kom je aan die data, 15-50 bar heb je dat met (digitale) meetapparatuur gemeten?
Fendttrisixfan
@JD92 niet zo moeilijk om te weten met hoeveel druk de bol moet gevuld worden, even drukmeter tussen de leiding en kijken tot hoeveel de druk piekt en dan een bar of 5minder instellen
Arrie94
@JD92 @Fendttrisixfan Ik heb de fronthef zelf getekend en maten van de cilinders gekozen dus ik kan ook de momenten en armen berekenen. Bij 250-750kg net voor de kogels zal de druk 17-50 bar zijn (gewoon recht evenredig). Ik heb gelezen dat je de druk net iets onder de minimale belasting moet instellen, dus net onder die 17 bar.
Fendttrisixfan
@Arrie94 zoals ik al zei, een 5bar onder de gehaalde druk, maar verwacht niet als je hem met 17 bar afstelt dat hij ook dan ook nog veert bij 50bar belasting
Arrie94
@Fendttrisixfan Dat klopt denk ik ja, omdat hij dan al voor 3x zo ver ingedrukt is. Dan kan hij niet veel extra olie meer opnemen
+1
Fendttrisixfan
@Arrie94 eventueel kan je een 2de bol erbij hangen om een groter bereik te hebben
fastrac3155
@Fendttrisixfan vuistregel is dat de accumulator druk ongeveer 2/3e vd werkdruk is, mr de werkdruk van in fronthef is idd nogal variabel
Arrie94
@Fendttrisixfan @fastrac3155 Precies, zeker als je in de 5,5 ton en 6 tons klasse wilt rijden...
radium45
@Arrie94 Dit snap ik niet, wat heeft dit met TP te maken?
Arrie94
Quote Reactie van @radium45:
wat heeft dit met TP te maken?

Dat tussen die klasses het gewicht in de fronthef factor 3-4 verschilt (en juist in de lage klasse het meest moet veren omdat ie daar het snelst gaat springen)
JD92
@Fendttrisixfan In mijn ogen is het lastig een accurate druk af te lezen op een manometer. Die pieken gaan zo snel dat je aflezing vaak een grote afwijking van de werkelijke waarde heeft. Als je het goed wilt meten zal je digitale aflezing met bijvoorbeeld een max. geheugen functie moeten gebruiken. Maar in dit geval zou ik voor de vuistregels gaan en eventueel een bevriend hydrauliek bedrijf vragen of ze je na een proefronde nog even willen helpen met het finetunen van je accudruk.
mdoornekamp
Bij 17 bar druk functioneert het sowieso niet zo goed meer. Daarom heb ik een extra kogel kraan op mijn fronthef gezet, zodat ik 1 cilinder uit kan schakelen. Met een klein frontgewicht ( 400 kg) hangt ie dan aan 1 cilinder en veert ie als de beste.
Arrie94
@mdoornekamp Dat klinkt zo gek nog niet! Maar gooi je dan die ene cilinder los of draai je er dan een ontluchtingsnippel in? Anders zit je met volumeverandering in die andere cilinder
Arrie94
Dan denk ik dat het er 2 van 0,35 liter worden. Bij kramp kosten die goed 50 per stuk. De ene met 15 bar en de andere 30. Op die van 15 een kraan om af te sluiten om niet teveel olie te verliezen bij zwaardere belasting. Klinkt dat ergens naar?
fastrac3155
@Arrie94 ik zou tussen beide een kraan zetten, dan kun je variëren, teveel druk dan werkt het ook niet, met 2 kranen kun je mooi spelen met de hoeveelheid veerring, vindt het ook een goed idee om het zo te doen.

Heb trouwens nog even gekeken, op onze mobiele kraan zat in accumulator van 4 liter volgens mij, om de giek te laten veren op de weg, deze staat op een gasdruk van 50 bar
Arrie94
@fastrac3155 Bedankt! Ik bedoelde 0,35L ipv 0,5, maargoed. De hele fronthef neemt 1,2 liter enkelwerkend
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!