Veiligheid kent geen tijd

Alle burgers, boeren en buitenlui. Ik heb even magere hein gehacked. Ik ben zijn vriendin, werkzaam bij
112-alarmcentrale. Hou rekening met alle mensen die niet weten wat een traktor wel of niet kan zien, en hou je kleding ver weg bij draaiende delen. Die ene minuut die je winst heb tijdens draaiende machines, ben je snel kwijt als b.v. je armen in een rooimachine zitten. Doe voorzichtig. Sterkte met het baggeren en ploeteren met de oogst. Het is dit jaar niet makkelijk.Groetjes mw. Hein

PS Dankzij een TF lid met een IQ niet groter dan zn schoenmaat is het vorige topic gesloten.Gezien het feit dat mn vriendin dadelijks ongelukken met landbouw machines heeft en vorige week 3 maal de brandweer een boer uit de rooimachine heeft moeten laten knippen schreef ze vanmorgen even een topic op TF
Groeten Magerehein

Deel dit topic

Reacties

1046
Ik vind et goed om nogmaals een keer te waarschuwen, een gewaarschuwd mens telt voor 2
jehan
Zeer verstandig topic ..je kunt niet vaak genoeg waarschuwen
fendtjuh
Niet gek om het 'ns te horen van iemand die bij de ambulance/brandweer zit, dringt het tot sommigen misschien toch wat beter door.
Tom VB
Ja of de topic-opener zelf dusss....
sebas deutz150
Met het slechte weer hebben ook nog ellende op de weg
1046
Veiligheid voor alles
ford8630power
Een TF lid doelt Wim op, niet een admin.
janrus
Goede zaak zo'n topic. Mag van mij wel meer aandacht aan worden besteedt
DESLAGERURRE
Welk kind met de IQ van een kleuter heeft dat op zijn geweten dan ? ????
VEILIGHEID VOOR OP ! EN ACHT IS MEER DAN 1000 !!!!
was er bij toen mijn collega met de hand in de hakselaar kwam ! als je zo iets een keer het mee gemaakt praat je wel ander .. dit is juis goed z'n topic ! want de landbouw is en blijft de GEVAARLIJKSTE SECTOR !!!!!!!!!
dx11
Idd, ik heb mijn vader in de aftakas zien hangen. Dat gun je niemand.
wouterk
Ik denk dat het waar is wat diederik zegt, Heeel veel mensen onderschatten hoe gevaarlijk een machine kan zijn. pas als er wat gebeurd zijn ze alert. Als ik soms zie dat mensen hun aftakas-koker niet geborgd hebben, en dan nog even snel hun hydroliek wil controleren ofzoo.. levens gevaarlijk, je jas/sjaal/loszittende delen zal er maar in verstrikt raken..

edit: Het verhaal van DX11 dus! 😉
johndeere9620fan
@dx11, hoe is dat afgelopen? Lijkt me echt een verschrikkelijke ervaring als je je pa aan een aftakas ziet hangen!
massey-ferguson
Sloagert hef wel gelijk.maore iederberoep hef gevaren niet alleen de landbouw.op kantoor kan er niet veel fout gaan keer kop koffie op je broek ofz 😛 haha tja mensen die werken maken fouten druk druk en niet naar gaan denken.
DESLAGERURRE
Ja maar de landbouw is de gevaarlijkste MF 😉 is aangetoont !
massey-ferguson
Oow nouja as dat is aangetoont.maar mening verschillen.
johndeere9620fan
Niet alleen werken met machines, maar wat dacht je van openliggende mestputten enz.
DESLAGERURRE
Wat kuj er nog aan mening verschillen dan als het aangetoont is ? :lol:
Valtra-Fordpower
Diederik heft PB 😛
johndeere9620fan
Helemaal niks eigenlijk 😛
massey-ferguson
Jaa precies.maarja in de bouw is het ook niet altijd veilig.maar ik zeg altijd maar zo je kunt aan je eigen veiligheid werken.
DESLAGERURRE
Klopt helemaal 😉 maar het is zo gouw een sleur in de landbouw @MF ..(B.V) .. even de prop een trap geven .. .........
Siebenga
Geluk is met de dommen 😃 Daarom leef ik nog
SJB533
Sieb, alleen ik ga nooit dood 😃
massey-ferguson
Jaa oke dat is zo.maar daar kan je zelf ook heel veel aan doen.ik zeg altijd maarzo je kunt niet meer als werken.bijv als er ijzer in hakselaar zit of dat je pickup ff leeg moet pluken denk maar niet dat ik daar zo met mien klauw in ga.de piloot komt er ook maar ff af om zekker teweten dat er niks gebeurt.dingen zijn al zo geluids stil waardoor er snel mis verstanden kommen. maarja allemaal lekker lullen en praaten idd het gebeurt je.
john deere 7810
Je vergeet het snel 😉
mwHein
Ik heb maar even een eigen account aangemaakt. Even een korte introductie. Ik heb dit topic gestart omdat, direct en indirect, in de agrarische sector in deze periode veel meer ongevallen gebeuren. Wij krijgen de bijna ongevallen niet eens te horen. De ongevallen die wij wel gemeld krijgen, daarvan hebben een heleboel mensen de geluk van de wereld dat ze er met een schrammetje vanaf komen. Er zullen ook mensen op dit forum zijn die droevige verhalen kennen. Een ongeval zit in een klein hoekje en is altijd te betreuren. Zoals eerder gezegt.....
DESLAGERURRE
Weet nu wie de boosboener van die andere topic was .. sneu figuur ! denk dat ie nu naar rose konijntjes aan het kijken is 😃 .. maar het blijft een bloed serieus onder werp !
mwHein
Dit is een voorbeeld van geluk hebben
Jb26
Zeker goed dat erop gewezen wordt!
Hoe vaak heb je wel niet iet van "oei dat ging net goed" nou ik dagelijks
1046
Leuk omaatje hahaha
1046
Bij ons op de zaak worde ook de bijna ongevallen gemeld , van fouten ken je leren, groot of klein , dat maakt nie uit , altijd melden en veiligheid boven alles
eppo
Ja vaak denk je achteraf van oei dat scheelde niks maar meestal leer je ergens van en kijk je daarna wel beter uit. maar met dit weer maak je lange dagen en kan het wel eens gevaarlijk worden
newhollandTL
Jap eppo ik denk dat vooral vermooeidheid in combinatie met het snel door willen werken een grote factor is bij de ongeluken of denken van dat gebeurt bij mij niet ik was laatst bij de dealer en daar hadden ze het net over een boer die aan het stront rijden was en wat op de achterbrug van de trekker wou verstellen en aftakas gewoon aan laten staan boer heeft geluk gehad omdat die een knop op het spatbord had waarmee die de aftakas uit kon zetten anders had die het niet na vertelt
mwHein
Het is niet altijd de agrariër. Ook andere verkeersdeelnemers kunnen verkeerde inschattingen maken. Bv verkeerd schakelen bij passeren van een tractor van 5 naar 2 ipv 4 en volgende passerende auto rijdt te kort op en gaat achterin de schakelende auto.
steyrcvt6160
Elke boer weet dat hij veilig moet werken en ja af en toe komte zune stase mens aan mee zen auto en die gooit hem er voor en dan hep je wel eens kans dat er een ongeluk gebeurt
anoniem
Hier in de buurt is het laatst helaas minder afgelopen. Een boer was aan het proberen met een spitmachine, en had een plaat erop gemaakt (of die zat er al op) waar hij op kon staan. Helaas is deze doorgebroken met alle gevolgen van dien. De brandweer heeft er uren over gedaan om hem eruit te krijgen, helaas niet levend.
Op de trekker zat een andere boer, met zijn zoontje erbij, deze lag met een trauma in het ziekenhuis.
newhollandTL
Ja das inderdaad erg vervelend maar klinkt mischien stom maar die boer die er dan opstond hoort ook niet boven op dat ding te staan en we kunnen allemaal wel inschatten of een stuk opgelast ijzer nog veilig is als je erop wilt gaan staan
jehan
Hier in de krant stond in dat de politie extra controles gaat uit voeren tijdens de oogst campagnes ..wat ik een goede zaak vindt ..maar het mooiste in het verhaal vondt ik dat de politie de burgers opriep om alert te zijn als ze een trekker tegen kwamen..
Groothengeveld
Naja, het is natuurlijk zo dat boeren soms wel eens iets veiliger kunnen werken. Maar burgers beseffen vaak ook niet dat ze de doppen los moeten houden als ze een landbouwvoertuig tegen komen. Dit omdat deze vaak breder en gevaarlijker zijn dan "normale" voertuigen.
jehan
Burgers moeten ook weten dat als ze een trekker zien met zwaailicht aan dat ie dan echt breder is dan 2.60..ben je smaller en je hebt dan het zwaailicht aan mogen ze vanmij degene een boete geven ..want het werkt verwarrent als iedereen met een breedte onder de 2.60 de zwaailamp aan doet
Groothengeveld
Naja, ik moest laatst 's avonds laat met de achterlader, uitstekend en zonder verlichting, over de weg. En dan doe ik toch maar even het zwaailicht aan voor de veiligheid. Maar dat zou in principe geen verkeerd idee zijn.
me
Wel eens goed dat mensen erop gewezen worden! Jehan: Welke trekker zit er tegenwoordig nog binnen de 2.60 meter ? Beetje trekker valt niet mee, onze 6400 op banden die niet eens breed zijn zit al op 2.20 meter. Zwaailampen met uitzonderlijk vervoer vindt ik zoiezo geen probleem zoals een ploeg die uitzwenkt keer bij een afslag aanzetten kan dan geen kwaad lijkt me.
Laten een hoop boeren maar is regelen dat ze de verlichting in orde hebben want daar heb ik een hekel aan alst niet zo is 😄!
mwHein
Misschien overbodig, maar mocht je nooit 112 hebben gebeld en ooit genoodzaakt zijn om 112 te moeten bellen. Bij alle 112 gesprekken wordt alles opgenomen. Spreek duidelijk en langzaam, naam , locatie, wat er is gebeurd, hoe het is gebeurd, wat voor voertuigen/werktuigen erbij betrokken is/zijn , hoe de toestand van de persoon is (bewustzijn,adequaat, ademhaling, verwondingen) en je telefoonnummer. Vooral op het land, hoe ben je het snelste te bereiken. Indien mogelijk, zorg dat er iemand aan de weg staat om ze op te vangen en naar het ongeval te begeleiden
SJB533
Of een ander gevaar, toch, Johan?
jehan
Daan je blijft dan ver onder de 2.60 ..als loonwerker stoor ik me mateloos aan die mensen die met elk wissewasje de zwaailamp aan hebben ..burgers gaan denken als je een keer met zwaailicht rijd als je er een brede machine achter hebt ach daar komt weer zon trkkertje aan dus ik kan dr zat langs ..wat dan op het laatste moment nog weleens rare gevolgen kan hebben ..maak het geregeld mee
me
Burgers hebben zoiezo vaak geen idee hoe het spul rijd en zeilt... Zeker niet kwa remweg etc.
jehan
Klopt me maar om de burgers niet verder in verwarring te brengen heb ik weleens gezegd ..vanaf 2.60 1 zwaailamp en breder dan 3.00 2 zwaailampen
Groothengeveld
@ jehan: Oké, begrijp ik ja. Maar dat neemt niet weg dat je met een uitzwenkend werktuig of een werktuig dat breder is dan de trekker waarschuwingsborden oid op het werktuig moet bevestigen. Heb ook al wel eens geregeld de berm in moeten duiken omdat de tractorbestuurder alweer naar rechts ging na het inhalen of omdat een boer met kuilbloter een inrit in draaide.
1046
En dan nie te vergete de achterwerklampen die onnodig aanstaan op de openbare weg
NH-Ford
Helemaal mee eens jehan! vaak genoeg van die jongelui die eindelijk is met een trekkertje in donker mogen rijden, hoppa, geljk zwaailampen aan, het liefst 2.
een burger kijkt dan op den duur helemaal niet meer extra uit bij een zwaailmp. in principe zeg ik, zwaailamp bij 3mtr en breder.
me
Pff dat wordt een heel gepruts want dan hebben velen hun verlichting niet voor elkaar. En 3 meter moet je eigenlijk begeleid worden maarja dat gebeurt ook nergens 😄! Vindt wel goed dat ze tegenwoordig nog wel eens lang scholen gaan en kinderen laten inzien hoe groot t spul is en wat t doet.
me
Als ik met 2 balenwagens rijd en het is een beetje druk dan gaan gewoon de zwaaiers ook aan simpel zat ..
mwHein
Leuke weetjes;
In het bos en langs landwegen heb je anwb padddestoelen. Vermeldt het nummer van de paddestoel. Deze is op speciale kaarten terug te vinden.
Veel trekkers hebben tegenwoordig gps, de meeste meldkamers zijn zo uitgerust dat ze ook coordinaten kunnen invoeren. (Helaas weten niet alle centralisten hoe dat moet. Bij ons de meeste gelukkig wel).
NH-Ford
Vindt ik persoonlijk dus overdreven thom, als je normale verlichting gwoon werkt...
wouterk
Mischien een idee om deze tips apart hier op de site te publiceren, op de hoofdpagina bijvoorbeeld? Deze zijn namelijk érg belangrijk mocht je 112 een keer nodig hebben!
SJB533
Had laatst nog zoiets: spiegels. Ook zeer belangrijk. Gewoon zorgen dat zij alles zien, maar ook jij alles ziet!
me
Met 2 wagens over smalle wegen .. als ik zo zit te tellen zit ik dan ook op 2.60 meter breedte en een lengte van 25 meter waarbij ik 2 banen nodig heb met bochten draaien etc. Dan gaan ze bij mij gewoon aan, zeker als je rond uur of 5 rijdt .. Sommige dnken ook heej een kar effe inhalen, terwijl je dan ongewaarschuwd wel gek lang bent.
Siebenga
Durf te wedden dat iedereen hier van deze site wel een verhaal kent van iets of iemand die wat kwijt raakt door een machine. of erger het moet bekopen met de dood
mwHein
En ja..... burgers weten niet dat melk uit de koe komt en spinazie niet in de diepvries groeit, maar jullie weten de gevaren wel als het goed is. Het is absoluut niet de bedoeling een wijzende vinger naar jullie te richten..... ik wil liever voorkomen dat je, de rest van je leven een nare smaak houdt, met de gedachte had ik maar.....
NH-Ford
Meerdere sieb! te veel.
HekmanCase
Waar ik me ook heel erg aan kan ergeren is dat automobilisten je snelheid niet meer kennen.(50/55 km/h)
ze denken vaak, o daar komt een trekker aan daar kan ik zat voorlangs de weg op draaien.. en dan kun je met je poot op de rem gaan staan als je niet je frontgewicht bij ze achterin de auto wilt drukken.
wouterk
@ Siebenga

Daarom heb ik respect voor de medewerkers van 112 die hier (alle dagen?) mee te maken hebben!

--

Of mensen die de lengte van bijv je schudder onderschatten, Laatst had ik bijna een auto gespiest omdat hij me inhaalde terwijl ik een zijweg naar rechts instak!
Siebenga
Ik heb respect voor alle reddingswerkers
Groothengeveld
@me: Miss een idee om een bordje te maken met: "lang transport" oid. En daarbij werd in mijn trekkertheorieboek ook aangegeven dat je als je met meerdere tractoren achter elkaar rijd, je altijd plaats voor enkele auto's er tussen moet laten. Stel je voor dat een auto inhaalt en niet doorheeft dat hij langs twee combinaties moet ipv 1.
me
Ja maarja dan splits je halverwege weer op of rijd je keer alleen dan heb je dat geemmer weer. Op vrachtwagens heb je daar aparte borden voor als vrachtwagen .. vrachtwagen met oplegger of vrachtwagen met aanhanger .. Maar ach ik vindt wel best 😄 !
SJB533
Defensievlaggen voor een konvooi er op 😃
Groothengeveld
Juist Seiebenga. Ik heb daar verder weinig aan toe te voegen. Ik snap dan ook niet hoe sommige malloten het zich in de kop halen om reddingswerkers en hulpverleners aan- of lastig te vallen!
NH-Ford
Compleet mee eens siebenga!

werkende verlichtings is al heel wat bij boeren!
ik rij zelf niet prettig als ik weet dat iets niet doet, komt dan ook bijna nooit voor, breedte verlichting wat betreft dubbelluchten, tank vindt ik ook vereiste, hebben wij dan ook.
maar alst aan pa lag... die is maar een boer..
Groothengeveld
@NH-Ford: mijn vader is "ook maar een boer" maar dat zegt niks over de verantwoordelijkheid die je nemen moet. Wij hebben ook een breedtebord op de cultivator.
maartendankers
Wat dacht je van automobilisten die niet snappen dat als je nou even 10 seconden wacht in een inrit dat je elkaar dan veel makkelijker kan paseren...
1046
En dan te bedenken dat bij een hoop de achterwerklampen branden in et donker , als je er achter rijd word je aardig verblind, zorg voor goede verlichting op de machine , dan kunne die werklampe uut
NH-Ford
Verantwoordelijk moet je als boer ook nemen, alleen schort het daar juist nogal is aan, me pa zou zo doorrijden met paar niet werkende verliching..
zo kun je nog wel even doorgaan maarten, zijn nog zat dingen meer 😉
1046
Gewoon de werf nie afgaan als de verlichting nie goed werkt
1046
Als bestuurder ben jezelf verantwoordelijk
maartendankers
Dit: tractorfan.nl/picture/321552/ en dit: img26.imageshack.us/img26/296/… zou ook verplicht moeten worden. Er komt een klein beetje licht op en je ziet gelijk hoelang je combinatie is... Bij vrachtwagens is het volgens mij al verplicht.
CaseCS130
Goede waarschuwing, maar of het helpt weet ik niet. De categorie die wel om veiligheid denkt deed dit al en de categorie die roept dat het hen nooit zal gebeuren trekken zich nergens wat van aan is mijn ervaring.
mwHein
Dank aan allen met lovende woorden voor de hulpverleners. Zoals magere hein al zei. Ik heb de afgelopen weken veel meldingen gehad. Soms door toedoen van burgers, andere door 'eigen schuld' van boeren, soms door onvoorziene omstandigheden. Mijn hart gaat uit naar allen die er niet zo goed vanaf gekomen zijn. Hopelijk gaat iedereen zijn lichten controleren, een keer extra omkijken als ze gaan afslaan, geen domme constructies maken die gevaarlijk zijn en geen gekke dingen uithalen bij draaiende delen.
fendtjuh
Ik denk dat voor degenen die dit topic lezen het wel doordringt, een heel stuk beter in ieder geval als iemand het van de 112 alarmcentrale verteld dan een of andere billy.

Complimenten moet ik zeggen voor dit topic en de toevoegingen mwHein 😄.

Het is gewoon allemaal rekening houden met elkaar, zelf zorgen dat je alles op orde heb zodat jou zo min mogelijk te verwijten valt als er wat gebeurd. Je moet er zelf ook mee leven dat als iemand zich dood rijdt tegen jouw trekker omdat je de verlichting niet op orde had....

Auto's kijken ook werkelijk niet uit, gister gewoon overdag rij ik met een wagen, fietser inhalen, haalt zo'n idioot het in z'n hoofd om mij ook nog even in te halen... terwijl ik naar links ging, hij in de remmen, ging maar weer net goed.
mwHein
Fendtjuh, je verwoord het goed.
Het zijn niet alleen de loonwerkers en akkerbouwers die de wegen onveilig maken en bevuilen.
tractorfan.nl/picture/404908/

ook handig voor in het donker 😉.
afgelopen week iets van 300/350km per dag gemaakt met trekker. en elke dag gewoon paar keer gehad dat ik in ankers moest voor voorschietende of inhalende auto`s die er niet snel genoeg voorbij waren!. het is gewoon verschrikkelijk opletten als je met combinaties rijdt die over de 60 gaan. nu zelf ervaren na een paar dagen op een 936. dan is dat nog weer heel anders als bij een trekker die ''maar'' 50 loopt
mwHein
@joriskleingunnewiek,

mwHein - 1 uur geleden

en ja..... burgers weten niet dat melk uit de koe komt en spinazie niet in de diepvries groeit, maar jullie weten de gevaren wel als het goed is. Het is absoluut niet de bedoeling een wijzende vinger naar jullie te richten..... ik wil liever voorkomen dat je, de rest van je leven een nare smaak houdt, met de gedachte had ik maar
bert8210
Vind het vreemd dat jullie in nederland de zwaailichten niet altijd aanhebben, hier in belgie is het verplicht van zodra je de baan opgaat met een traag voertuig
1046
Bij ons pas als je breder bent dan 2,6meter
Tuurlijk kennen we de gevaren maar als iedereen er zich maar aanhoudt worden er ook geen wijzende vingers op ons gericht. Hier doel ik op verlichting, schone wegen en wees een heer in het verkeer. Dat laatste vooral in de oogsttijd.
eddie
Ja heel leuk die veiligheid, ik heb ook vca weet ''precies'' hoe ik veilig moet werken, maarja ik ben een man van de praktijk en toch gaat et soms niet veilig terwijl ik het zelf weet, kun je zeggen, domme luI, maar het gebeurd gewoon soms en tja het gaat 99 van de 100 keer goed, maar net die ene keer kan het gebeuren.. ja ... ik vind het altijd een moeilijk onderwerp Veiligheid :|
1046
Veiligheid is iets wat je met ze allen doet , verlichting en dergelijke ligt bij de verantwoording van de bestuurder, verlichting nie goed , late staan of reparere
mwHein
Korte samenvatting van deze weken; vast in aardappelrooimachine 3x, 2x balenpers in de brand, meerdere medewerkers onwel geworden in de boomgaard (bv polen met alcohol onthoudingsverschijnselen), met hartaanval van trailer gevallen, passerende auto's verkeerde inschatting gemaakt 2x, motorrijden in afslaande tractor gereden, tractor in de sloot, kippenschuur in de brand, tractor over been gereden... Dit zijn degene die ik weet, mijn collega's hebben nog meerdere meldingen gehad die ik niet weet
mwHein
Wie herkent dit???
mwHein
mwHein
Even een samenvatting: deze filmpjes zijn niet afkomstig uit Nederland dus dit herkennen we niet.
mwHein
Laat je verbeelding spreken...... plaatjes kijken mag ook
mwHein
Ik bedoel niet de exacte incidenten, meer als voorbeeld hoe ongelukken ontstaan of te voorkomen zijn. Ik gebruik express geen materiaal uit nederland omdat het altijd mogelijk is dat iemand het persoonlijk herkent. Met buitenlandse filmpjes is de kans kleiner dat het een TF-fan kwetst
maik
@ JoriskleinGunnewiek
in dat eerste filmpje herken ik wel iemand in (ik wil geen namen noemen) 😃
huub
Dat dacht ik dus ook maik 😃
mwHein
@ maik en @ huub, jullie maken mij nieuwsgierig
maartendankers
Hij rijd graag op een valtra 😃
maik
Ach ja die man is oud en wijs genoeg zou je zeggen 😃
DESLAGERURRE
Tomme maik die zocht ik ook al .. had al bijna de hele valtra gebeuren door gespit ..
mwHein
Idd 1x maal struikelen was genoeg, en 's avonds branden de lampen van een stilstaande tractor en men is gaan kijken wat er aan de hand was..... is al eens waar gebeurd
Ik zeg al niks meer. 😄 Als je zo'n kerel voorbij ziet hobbelen met zijn ploeg schieten mij de tranen in de ogen. 😄
1046
Dan bennie gewoon nie wies
maik
Ach ja hij zet er niet voor niks bij don't try this at home. deze x ging het goed maar de volgende x gaat zoiets mis..
Snaky Bill
Veiligheid kent geen tyd . moeten maaar eens hart op teden tegen jongeeren van onderde 17 jaar die nog na 1900 uur s`avonds nog in het land werkzaam zyn. moet een wed komen for die gevallen die het meest in een machiene komen en een ongeluk krygen daardoor, je ziet haast geen boeren dochters zo laat in het land werkzaam.
SJB533
Joris, dan lach ie oe kröppel?

Snaky Bill, wie heeft jou dat wijsgemaakt? (Leuk, hè, kinderen, die kun je nog wat wijsmaken :D)
HollandNew
Sjoerd: 😃
Maar veiligheid staat bij mij ook nooit voorop. Als ik met de fiets ben meestal wel de kant in als het kan maarja
Groothengeveld
@Snaky bill: Volgens mij generaliseer je een beetje. Er zijn natuurlijk jongeren die zo gouw ze mogen als een onwieze met de trekker overal (door)heen rijden. Maar er zijn ook jongeren die zich gewoon netjes aan het verkeer aanpassen. Misschien nog wel beter dan sommige mensen met ontzettend veel ervaring. Dit omdat jongeren vaak onzeker zijn en dus liever iets rustiger aan doen. Tenminste, dat is bij mij wel zo.
mwHein
De ongevallen die ik de afgelopen weken afgehandeld heb, is ongeveer 80 % op het land en 20% op de weg. Er waren geen "broekies" bij.
307beul
@ mwHein:
Dat er geen 'broekies' bij waren verbaasd me niks. Zelf merk ik dat ik hoe langer hoe meer mijn machines leer kennen, en dus -onbewust- makkelijker een risico neem. Toch krijg ik van m'n vader en m'n zwager nog wel eens te horen dat ik 'te voorzichtig' ben. Nu ben ik niet iemand die zich te makkelijk laat beïnvloeden, maar het zegt wel iets over de belangrijkste oorzaak van ongelukken met machines:
de gedachte dat 'dat wel ff gauw zo kan'.
@mwHein: vaak zijn het de werkgevers zelf die het niet nauw nemen met de veiligheid.
Tinus
Dit filmpje is hier ook goed op van toepassing:
boeren.nu/movie/24/
mwHein
@joriskleingunnewiek
je bent er zelf bij om in te schatten of iets wel of niet kan. Nogmaals deze topic is niet om een vinger te wijzen naar iemand. Het is om een ieder even stil te laten staan bij de gevaren. Meer dan de helft van de ongevallen hadden voorkomen kunnen worden. Filmpje van @Tinus is maar een van de voorbeelden
mwHein
@Jehan, ik geloof dat een familielid van jouw een reactie heeft gegeven op jouw actie. Ook al was het een stoere actie die nu is gelukt. Misschien wordt je thuis liever niet als stuntman gezien.:-)
mwHein
Ook een bekende bij ons is een koe die door de roosters is gezakt.
www.stigas.nl/download.php?file_id=1221
mwHein
Nog een volgende tip;
Incidenten met kinderen!Je hoopt dat het nooit gebeurd, maar als er dan toch iets gebeurd waarbij je 112 moet bellen..... Vermeld de leeftijd van het kind en indien mogelijk het geschatte gewicht. Dit is voor de aanrijdende ambulance belangrijk voor het berekenen van medicatie. Dit wordt tijdens het aanrijden voorbereid, zodat er ter plaatse sneller gehandeld kan worden. Ook kunnen ze dan bedenken of ze de koffer voor volwassenen of kind mee moeten nemen, ivm de grootte van bepaalde ondersteunende middelen zoals tubes en spalken.
mwHein
Brand;
Indien je brand hebt in aanhangend voertuig. Indien nog mogelijk koppel het af. Mocht het meevallen, kan je het altijd weer aankoppelen, wacht je te lang, heb je kans dat je ook nog je trekkend voertuig kwijt bent.
mwHein
Brand in schuur;
vermeld wat er in de schuur aanwezig is aan voertuigen/opgeslagen materialen. Vooral berucht zijn de bijkeukens aan huis. Later blijkt soms dat de bijkeuken in een grote opslagschuur met kunstmest was.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
119
DEELNEMERS
38
WEERGAVES
2