Illustratie van:

Case International 1056 XL - Turbo op 1056XL

Hallo allemaal ik heb al een 856XL maar voor mijn tractie kar mis ik met deze trekker een paar pktjes. Ik ben aan het rond kijken voor een 1056XL er bij te kopen. Ik heb hier gelezen dat deze uit zijn gevoerd met turbo heb ook reclame fiche gevonden er van. Maar vind nergens officieel technische tekeningen terug ook niet bij case ih ? Klop het dat vanaf 1990 de 1056 met DT motor werden uitgevoerd zonder dit te vermelden? Iemand een idee of deze er zijn en waar ik deze plannen kan vinden? Ervaring beter of slechter met of zonder turbo zijn ook welkom.

Deel dit topic

Reacties

SJB533
De ingebouwde motor is op een gegeven moment een TT-blok geworden, wat niet heet, dat er dan ook direct een waaier op kwam. De motor was alleen geschikt, om om te bouwen naar een met een turbo. De turbo's op 956/1056XL's zijn after market. In zowel Neuss, als ook Saint Dizier zijn geen 956/1056's gebouwd met turbo, enkel geschikt voor opbouw van een turbo.
zarckx
Dus is mijn zoektocht voor niets geweest bij case. Die TT blokken zijn er dan vanaf 90 ingestoken? Hoe kan ik dit zien of weten?
+1
rijkjd
Om het misschien even te verduidelijken
motor d358 heeft serienummer DT
motor dt358 heeft serienummer TT
radium45
Staadegaart Lieshout leverde Scan turbo setjes voor deze tractoren.
Deze konden met goedkeuring van IH zonder problemen gemonteerd worden.
casejxu115
Heb er zelf een met opgebouwd staadegaard setje, loopt en trekt als een tierelier.
Zeker aan te raden alleen qua koeling word het iets moeilijker.
zarckx
@casejxu115 Jij heb een TT blok of DT blok?
casejxu115
@zarckx nog steeds niet achter, zou niet weten waar dt358 zou moeten staan. Hoop dat hier nu iemand op reageerd die dat wel weet.
zarckx
Ik ga is horen wat het kost er een turbo op zetten al bedankt voor de info. Die TT zit bij de motor serienummer want op mijn motor staan enkel cijfers geen letters?
Oldtimer-fan
Je kunt er een opbouw turbo set opbouwen, maar pas wel op met de motortemperatuur. Want de inlaatlucht bij een turbo motor is vele malen hoger dan bij een "zuigmotor". Dit omdat de inlaatlucht door de turbo gecomprimeerd wordt. En gecomprimeerde lucht gaat gepaard met warmteopbouw.
Het verschil, wat ik me heb laten vertellen, tussen een D358 blok en een DT358 blok is dat de D358 geen koelribben heeft aan de onderkant van de zuigers waardoor hij de warmte minder goed kwijt kan. De DT358 heeft die koelribben wel.
casejxu115
@Oldtimer-fan Ipv koelribben bedoelen ze zuigerbodemkoeling, zo hebben ze het mij weer verteld.
+1
Oldtimer-fan
@casejxu115

klopt. Daarmee dacht ik dat dat dan koelribben zijn aan de onderkant van de zuigers. Of hoe zien die "kolbenbodenkühlung" eruit?
+1
stephan-inter
@Oldtimer-fan
Wordt olie tegen aangespoten.
Koelribben zitten er niet op
IHC forever
Wij hebben in het verleden (1990) ook een 1056xl laten voorzien van een turbo.
Kregen inderdaad koelproblemen bij zware belasting. Oplossing; we hebben de ventilator sneller laten lopen.
Koppakking kwam er ook al vrij snel uit.
Is een metalen koppakking in gezet.
Trekker is nog jaren bij ons gebruikt.
Zat een machtig geluid in.
Buurt vindt het nog steeds jammer dat ie weg is.
+1
casejxu115
@IHC forever hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Met een kleinere poulie? Maar dan draait de waterpomp ook harder, is dat niet extra slijtage ?
wotan2
@casejxu115 pouli van 8 of 745 weet niet precies, maar die is inderdaad kleiner.
jo845xl
Casejxu115 en IHC forever , hebben jullie dan ook een andere inspuitpomp geplaatst ?
casejxu115
@jo845xl ben bezig met een 1455 pomp erop te zetten.
IHC forever
Er is inderdaad een kleinere pully geplaatst. Ik weet niet meer waar die vanaf kwam. De thermostaat hebben we er ook uitgehaald ( in de zomer). Er is een revisiepomp van een 1255 gemonteerd. Of er ook andere verstuivers op kwamen; het zal wel, kan het me niet herinneren. We kregen naar een paar jaar wel overal olie lekkage; krukaskeerringen en rondom veel zweterij. Herinner me op het laatst ook veel carterventilatie. Ja het 1056 tigje heeft het tot het eind zwaar gehad. Uiteindelijk verkocht aan een Brabantse hobbyist.
casejxu115
@IHC forever Na dat die pully verkleind was stuk betere koeling ook ?
IHC forever
@casejxu115 Koeling verbeterde aanmerkelijk. Maar bij langdurige zware belasting toch nog (te) heet. Tractor niet geschikt om bijv. een hele dag op vol vermogen gras mee te maaien. Dat kan met onze moderne trekkers wel probleemloos.
casejxu115
@IHC forever Dank u wel, ja langdurig op vol vermogen rijden moet deze ook. Maar probeer eerst nog andere dingen en dan zal ik aan een andere poulie beginnen.
IHC forever
@casejxu115 Ik raad je nou juist aan om niet langdurig op vol vermogen te draaien.
Geeft dan al vrij snel problemen zoals bovenstaand wordt vermeld. Wil je wat langer plezier aan zo'n trekker hebben dan moet je zo'n "oudje" met wat respect behandelen.
geertyb0y
@IHC forever Zolang die goed behandeld word, kan zo'n blok ook veel hebben op langere duur met meer vermogen dan origineel.
mf 6150
@casejxu115
Heb voor een 14 weleens een tropen koelfin gezien, is dat niet wat? Zitten meer bladen aan.
jordi 1455
De 1056XL met turbo had vaak een andere uitlaat dan de standaard 1056XL
zarckx
Voor mij is de bedoeling de motor zuiniger te laten draaien. Ik hoef er geen 125pk uit zoals de 1255xl, moet ik die kopen. Maar die heeft dan weer niet de mogelijkheid om de aftakas as mee op de versnellingsbak te laten mee lopen zover ik weet. De 10pk meer is leuk mee genomen. En niet te vergeten zoon turbo geluid is geweldig om mee te spelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0