Illustratie van:

David Brown 1490 - de hydra-shift van onze 1490 werkt pas als de trekker warm is , na ongeveer 30 minuten

Vroeger werkte de hydra-shift na 5 'a 10 minuten maar nu na een half uur rijden vooraleer hij de derde en zeker de vierde versnelling aanpakt . We hebben de filters en de olie ververst maar het heeft allamaal geen zin wat zou dit kunnen zijn ,de traktor heeft 6000 uren.Als de trekker warm is werkt hij perfect,wie weet wat er aan de hand is.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste JansK: Olie wordt dunner vloeibaar bij de opwarming. Heb je er veel te dikvloeibare olie in (gedaan) ? Is het aanzuigfilter schoon?
jansk
@Wimsumar Er zit Q8 t 2200 op voorgeschreven door Q8 minerale olie.
valmet6400power
Herkenbaar dat de hydrashift niet gelijk schakelt! Onze 1394 met 6300 uur heeft hetzelfde bij een koude motor en als die dan eenmaal in de 3 zit dan kun je de hele dag op en afschakelen geen probleem. Soms pakt ie de 3 in 1x soms na 4x.

Zou het kunnen dat je bowdenkabel die de hydrashift bediend versleten is of aanzienlijke speling heeft? Dat hij met dikke olie niet wil schakelen maar met een warme olie wel?
jansk
@valmet6400power De bediening van de hydrashift zit wel wat speling op het hendel maar niet echt zoveel want in de eerste versnelling zal hij de hydrashift schakeling wel aannemen maar in derde versnelling niet tot hij warm is en dan gaat hij perfect schakelen ganse dag.
HeitecNL
Heb je de aanzuigfilter van de hydrashiftpomp ook schoongemaakt? Die zit aan de onderkant van de versnellingsbak, is een grote bout die je losdraait waar een zuigkorf aan vast zit. Als die schoon is kan het ook zijn dat de rubber ringen van de platenpakketen hard zijn geworden en niet meer afdichten. Als ze warm worden, worden ze weer enigszins soepel en dichten ze wel weer af. In het laatste geval moet de gehele bak uit elkaar.
+1
jansk
@HeitecNL De filters zijn, onder de traktor gereinigd en achterkant van de traktor achter de hulphefcylinder vervangen ( altijd om de 400 uren ) en er is verse olie van Q8 t 2200 op gedaan volgens de fiche de juiste olie van Q8.We hebben ook eens prijs gevraagd om het schakelprobleem op te lossen maar het zou tussen de 2500 en 3000 euro kosten , als ik dan lees van de verharde ringen zou dat wel eens kunnen maar ze wouden niet zeggen wat het probleem was van het (koud) schakelen, veel werk zegden ze .Als we een plan hadden van de versnellingsbak zouden we er wel zelf aan beginnen maar hoe kunnen we hier aan geraken?
HeitecNL
Je hebt de IT tractor service manuals al vind ik die zelf niet heel goed. Wat je ook zou kunnen doen is de de versnellingsbak uitbouwen en naar een specialist als de With of Braspenning kunnen brengen. Die reviseren de bak waarna je m zelf weer in kunt bouwen. Lijkt mij een goed compromis.
jansk
@HeitecNL De versnellingsbak zelf uitbouwen en dan laten reviseren zal wel de beste oplossing zijn en ook de goedkoopste, de traktor is van bouwjaar 1983 en heeft op de markt geen verkoopwaarde meer,maar alvast bedankt voor de goede raad.
+1
valmet6400power
@jansk
Precies om die reden houden wij onze 1394 ook. En hij is nieuw bij ons gekomen in 1985 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 1490 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0