Schuitemaker Rapide 130 - Linker rotorlager kapot, en opnieuw kapot

Heren,

Ik heb sinds 3 jaar een schuitemaker rapide 130. Vorige week ging het linker lager van de rotor kapot (aan de kant waar ook de pick-up weer aangedreven word), toen dacht ik nog, niks aan de hand, kan gebeuren.
Pikant detail, sinds ik de wagen had, had ik het idee dat dat lager niet goed gesmeerd werd. Dus logisch dat het lager de geest liet.
Nieuw origineel lager, met nieuw lagerhuis erin gezet, 20 wagens mee gedraaid, en het lager ging weer kapot.
Op dat moment dat ik nog, pech, kan gebeuren, diezelfde dag heb ik een ander tweedehands (passend) lager erin gezet, want je wilt toch door. Heb de wagen minuut of 5 laten draaien, ben er zelf naast gaan zitten, en er was niks aan de hand, geen trillingen, geluid, niks.
Dus weer gaan kuilen, na het eerste rondje weer gevoeld of lager mischien warm werd, was niet het geval. Op het moment dat ik de wagen afvul gaat weer dat lager kapot!

Na deze pech weet je zeker dat het geen toeval kan zijn, dus olie van de aandrijfkast gecontroleerd : blank, geen slijpsel te zien, rotor is compleet goed, en zelfs behoorlijk recent.
Franse importeur (of ik) snapt er ook niks van en helpt me ook niet verder.

Daarom mijn vraag, herkent iemand dit, of weet iemand mischien meer?

De techniek is rechttoe rechtaan, en snap daarom niet wat ik over het hoofd heb gezien. Daarbij word de wagen getrokken door een trekker van 130pk. Van de importeur moet ik gewoon een 3de lager proberen.

Alvast bedankt,
jjthefrenchman

Reacties

Welgerap52
Te veel axiale voorspanning? Schuift het lager wel ver genoeg op de as? Of trek je met monteren veel voorspanning op het lager te veel vullingen er tussen? Het lager moet zonder spanning tegen de montage plaat aan schuiven!
jjthefrenchman
@Welgerap52 Goed punt!
Beide lagers zijn zonder spanning gemonteerd, 2de lager is zelfs los gemonteerd, en toen draaiend aangetrokken, en dit ging heel soepel, wel hoorde je dat het lager zn 'plek' zocht. Daarna nog even naar zitten kijken en alles zat goed.
casejxu
Trek je het lager met monteren niet te veel op spanning? Er zitten shimms achter en als je er teveel achter heb trek je m op spanning.
Welgerap52
Dan zou je toch nog spanning er op gedraaid kunnen hebben! Als je de 4 bouten los draaid komt er dan weer ruimte tussen lager en plaat?
jjthefrenchman
@Welgerap52 Nee dan blijf het lagerhuis tegen het frame geplakt
Fendt926Driver
Misschien dat @dezw dezw het weet. Die werkt volgens mij bij schuitemaker
Welgerap52
Toch geen Alibaba lager? Ik mag aannemen dat er een zelf instellend lager in zit! Zit de Wals wel in de midden uitgeshimd?
jjthefrenchman
@Welgerap52 Eerste vervangen lager was origineel rme50 ina zelf instellend lager, 2de lager was een skf lager welk de smit had liggen. Ik wacht nu weer op nieuwe ge50-krr-b lagers.

Hoe bedoel u of de rotor in het midden zit uitheshimd? Bedoelt u daarmee dat die 2 vulringen ertussen zaten die op het onderdelenboek staan?
Welgerap52
Bij plaatsen nieuw lager zou ik een shim weg halen! Rotor zoek toch de midden wel op
+5
jjthefrenchman
Vannochtend schuitemaker in rijssen even gebeld, kreeg gelijk een technisch persoon aan de lijn, die wijd het probleem aan teveel ruimte.
Ik moet de rotor/as maximaal naar de aandrijfkast duwen, en dan opmeten met hoeveel shim's ik de boel op moet vullen.
Spelling max eigelijk niet meer als 0.5mm zijn.
Als de spelling significant meer is, schijnt de rotor de gaat 'lopen' op de as, en drukt hij het lager er uit.
+1
Fendt926Driver
@jjthefrenchman mooi dat je het even terug koppeld.
Kunnen wij ook weer van leren.
Succes met repareren. Hopen dat die weer heel blijft
jmos
@jjthefrenchman
Bij te veel ruimte is er ook kans dat je je messen er stuk voor stuk uit tikt met laden
dx11
@jmos dan moet de rotor echt een centimeter kunnen bewegen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide 130 en hebben de trefwoorden rotor en lager geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!