Schuitemaker Rapide 130 - Linker rotorlager kapot, en opnieuw kapot

Heren,

Ik heb sinds 3 jaar een schuitemaker rapide 130. Vorige week ging het linker lager van de rotor kapot (aan de kant waar ook de pick-up weer aangedreven word), toen dacht ik nog, niks aan de hand, kan gebeuren.
Pikant detail, sinds ik de wagen had, had ik het idee dat dat lager niet goed gesmeerd werd. Dus logisch dat het lager de geest liet.
Nieuw origineel lager, met nieuw lagerhuis erin gezet, 20 wagens mee gedraaid, en het lager ging weer kapot.
Op dat moment dat ik nog, pech, kan gebeuren, diezelfde dag heb ik een ander tweedehands (passend) lager erin gezet, want je wilt toch door. Heb de wagen minuut of 5 laten draaien, ben er zelf naast gaan zitten, en er was niks aan de hand, geen trillingen, geluid, niks.
Dus weer gaan kuilen, na het eerste rondje weer gevoeld of lager mischien warm werd, was niet het geval. Op het moment dat ik de wagen afvul gaat weer dat lager kapot!

Na deze pech weet je zeker dat het geen toeval kan zijn, dus olie van de aandrijfkast gecontroleerd : blank, geen slijpsel te zien, rotor is compleet goed, en zelfs behoorlijk recent.
Franse importeur (of ik) snapt er ook niks van en helpt me ook niet verder.

Daarom mijn vraag, herkent iemand dit, of weet iemand mischien meer?

De techniek is rechttoe rechtaan, en snap daarom niet wat ik over het hoofd heb gezien. Daarbij word de wagen getrokken door een trekker van 130pk. Van de importeur moet ik gewoon een 3de lager proberen.

Alvast bedankt,
jjthefrenchman

Reacties

Welgerap52
Te veel axiale voorspanning? Schuift het lager wel ver genoeg op de as? Of trek je met monteren veel voorspanning op het lager te veel vullingen er tussen? Het lager moet zonder spanning tegen de montage plaat aan schuiven!
jjthefrenchman
@Welgerap52 Goed punt!
Beide lagers zijn zonder spanning gemonteerd, 2de lager is zelfs los gemonteerd, en toen draaiend aangetrokken, en dit ging heel soepel, wel hoorde je dat het lager zn 'plek' zocht. Daarna nog even naar zitten kijken en alles zat goed.
casejxu
Trek je het lager met monteren niet te veel op spanning? Er zitten shimms achter en als je er teveel achter heb trek je m op spanning.
Welgerap52
Dan zou je toch nog spanning er op gedraaid kunnen hebben! Als je de 4 bouten los draaid komt er dan weer ruimte tussen lager en plaat?
jjthefrenchman
@Welgerap52 Nee dan blijf het lagerhuis tegen het frame geplakt
Fendt926Driver
Misschien dat @dezw dezw het weet. Die werkt volgens mij bij schuitemaker
Welgerap52
Toch geen Alibaba lager? Ik mag aannemen dat er een zelf instellend lager in zit! Zit de Wals wel in de midden uitgeshimd?
jjthefrenchman
@Welgerap52 Eerste vervangen lager was origineel rme50 ina zelf instellend lager, 2de lager was een skf lager welk de smit had liggen. Ik wacht nu weer op nieuwe ge50-krr-b lagers.

Hoe bedoel u of de rotor in het midden zit uitheshimd? Bedoelt u daarmee dat die 2 vulringen ertussen zaten die op het onderdelenboek staan?
Welgerap52
Bij plaatsen nieuw lager zou ik een shim weg halen! Rotor zoek toch de midden wel op
+7
jjthefrenchman
Vannochtend schuitemaker in rijssen even gebeld, kreeg gelijk een technisch persoon aan de lijn, die wijd het probleem aan teveel ruimte.
Ik moet de rotor/as maximaal naar de aandrijfkast duwen, en dan opmeten met hoeveel shim's ik de boel op moet vullen.
Spelling max eigelijk niet meer als 0.5mm zijn.
Als de spelling significant meer is, schijnt de rotor de gaat 'lopen' op de as, en drukt hij het lager er uit.
+3
Fendt926Driver
@jjthefrenchman mooi dat je het even terug koppeld.
Kunnen wij ook weer van leren.
Succes met repareren. Hopen dat die weer heel blijft
jmos
@jjthefrenchman
Bij te veel ruimte is er ook kans dat je je messen er stuk voor stuk uit tikt met laden
dx11
@jmos dan moet de rotor echt een centimeter kunnen bewegen
+4
jjthefrenchman
De op te vullen ruimte was 8mm! En de eerste shym was een hoekje uit, ruimte opgevuld (13mm), en gister probleemloos 12ha gekuild!
Nu doet de bodemketting het maar de helft van de keren, en het probleem is electrisch 😞 .....
casejxu
@jjthefrenchman controleer de 4 polige kabel eens tussen bedieningskast en print op de opraapwagen
Fendt926Driver
@jjthefrenchman de bodemketting regeling is electrisch via can bus.
Dus meerdere signalen over 1 kabel.
Kijk even of jou andere schakelaars wel exact in 0 positie staan.
Want een andere functie bedienen als bodemketting aan staat gaat bodemketting stil staan.
Kan ook zijn dat jou stroom niet optimaal is.
Pak een kabel rechtstreeks van de accu naar de stekker van de stroom van de kast.
Als door het schakelen van een powershift de stroom even onder een bepaalde waarde komt gaat de kast ook storen.
+2
fastrac3155
@Fendt926Driver eigenlijk het eerste en beste wat je kunt doen bij elektrische storingen, zorgen voor een goede plus en een goede massa, liefst beide rechtstreeks van de accu. Scheelt vaak al de helft
Fendt926Driver
@fastrac3155 klopt 100%.
Dat had ik ook als eerste moeten zetten in mijn verhaal om de storing op te lossen
RobVolvo
@jjthefrenchman De joystickjes op de kast van schuitemaker willen ook nog wel eens wat haperen naarmate ze ouder worden...
jjthefrenchman
@Fendt926Driver @fastrac3155 @RobVolvo @casejxu Alvast bedankt voor het meedenken!

Voor de laatste paar wagens heb ik de kabels van knikdissel op de electromagneet geschroefd, en dan werkt het prima. Alleen heb ik nu geen ''beveiliging''.

Behalve de ''lossen'' functie deed alles het, electromagneet is goed, hij krijgt dus gewoon geen stroom het merendeel van de tijd.

@casejxu Stekker en kabel ben ik langsgegaan, een pool was gecorodeerd en heb ik schoongemaakt + contactspray.

@Fendt926Driver Een andere functie staat niet aan, omdat de andere functies het allemaal wel naar behoren doen.

@fastrac3155 Plus en massa lijken me in orde, want overige functies doen het perfect, of is deze gedachte te kort door de bocht?

@RobVolvo Hoe test ik deze joystickjes? Stroom of spanning meten? (dit zou het best kunnen zijn denk ik zelf )
RobVolvo
@jjthefrenchman De joystick kan je even loshalen en dan met de multimeter door piepen. Dat tekentje met die geluidsgolfjes, als hij soms niet piept of haperend piept op de juiste pootjes dan kan je er vanuit gaan dat hij wat slecht contact maakt... 😉
Fendt926Driver
@jjthefrenchman de lossen functie zorgde bij mij altijd voor problemen die heb ik uitgeschakeld en bedien nu de walzen hydraulisch.

Wat betreft de stroom. Ondanks dat alles goed lijkt zou ik zeker een voldoende dikke kabel van de accu halen met een zwevende zekering ertussen en een contactdoos waar de stekker van de stroom van de bedieningskast in kan.
Kost 20 euro en als de storing bij de 2e snede zich blijft voordoen kun je zo van stekker wisselen.

Mijn 615E was helemaal een puinhoop met stroomvoorziening daar had ik een constante 12v stroom contactdoos en moest ik de lampen aandoen want dan kwam er nog extra 12v naar de kast toe via de stroom stekker.
fastrac3155
@jjthefrenchman kortzichtig denk ik niet, maar het is een maatregel die redelijk simpel is om te maken, en het wordt er nooit slechter van, hebben al ooit vreemde storingen gehad, die achteraf waren te herleiden naar massa problemen
Dennis_dB
Je kan om wat dingen uit te sluiten met de functies op de joystick wisselen.
josje
Bij ons weigert die wel is na het omtoetsen van laad naar los programma en andersom.
Even de stekker eruit halen of soms weer wisselen met laad los programma.
Fendt926Driver
@josje laad en losprogrammas zitten op de laatste 135 en de nieuwere.
Een 130 heeft nog de kast met de 3 joysticks en de 4 knoppen/lampjes erboven
josje
Oke duidelijk maar werken die ouwe ook op can-bus dan.
Fendt926Driver
@josje ja de oude werken ook op can bus.
Er gaat een 4 aderige kabel van de wagen naar de bedienings kast.
Plus en min en 2 kabels voor de can bus.
De hele oude als mijn rapide 80 hebben een 28 aderige kabel van kast naar de wagen waar er meestal zo n 20 van zijn aangesloten
jjthefrenchman
Massa en voeding komt toch uit 3-plot stekker? Daar zitten ook 3 werklampen achter op de wagen op, en die doen het perfect.
Ik zal het eerste eens met een extra kabel parallel proberen.
thmtrader
Controleer de kabel eens onder de 4 polige stekker die gekoppeld word onder de bedieningskast, de trekbeveiliging wil wel eens zorgen voor een breuk.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide 130 en hebben de trefwoorden rotor en lager geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!