4 of 6 cilinder trekker

Nu er met een 4 cilinder al 200 PK behaald kan worden vraag ik mij af wat jullie zouden kiezen als jullie zouden investeren?

hier een paar voorbeelden
-valtra (N174 of T174)
-Massey ferguson (6718s of 7718s)
-fendt (516 of 716)
-new holland (T6175 of T6180)
-enz.

graag reactie met onderbouwing

Groet Rickboer
rickboer blija

Reacties

Voor welke werkzaamheden?!!??!
rickboer blija
@valmet6400power maak niet zo veel uit, je kan het ook in groepen indelen
@rickboer blija
Dat slaat nergens op, ik koop de Valtra en @Fendt926Driver de Fendt en dat heeft alleen te maken met onze merkvoorkeur..
rickboer blija
@valmet6400power ik bedoelde niet specifiek op merk, maar meer in groepen zoals loonwerk, akkerbouw, veehouderij of transport
+4
Fendt926Driver
Altijd een 6 cylinder.
de pk s vooral 200 moeten ook op de grond worden over gebracht en dan moet je gewicht hebben.
ook machines die 200 pk nodig hebben moeten gewicht in de neus hebben om veilig over straat te gaan.
en een 6 cylinder kan het veel makkelijker doen dan een enorm uitgeknepen 4 cylinder.
maar dat is mijn bescheiden mening
+2
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
dan moet je gewicht hebben

Nog altijd makkelijker dan een lichtere trekker verzwaren dan andersom..
+1
Fendt926Driver
@valmet6400power wat wil je met een lichte 200pk trekker gaan doen dan. weideslepen?
+2
@Fendt926Driver
Aardappels planten in 1 werkgang.
Ties6210
@valmet6400power gras schudden
bas101
@Fendt926Driver een 4 cilinder met 8 ltr inhoud wint t van een 6 cilinder met 4 liter inhoud
+1
Fendt926Driver
@bas101 interesseert mij geen bal. Ik wil een 6 cylinder
fendtjecis
@Fendt926Driver is wat de boer zelf wil, hier 3 4cilinders en met 1 al veel prul gehad. nooit nog geen 4 wordt hier gekocht. okal zijn de kleinste 6 na een tijd 200pk
Mdbm
@fendtjecis Met een 6 kan je evengoed problemen hebben. Worden de volgende trekkers dan 3-cilinders?
fendtjecis
@Mdbm 6 cilinder de bedoeling. Alleen bij fendt is de kleinste 6 nu een 714scr, die al +-140pk levert wat meer als voldoende is voor ons. Ze zijn wat duur voor die pk'tjes
walker1
@fendtjecis Omdat jullie met 1 van de 4 cilinders problemen hebben zijn meteen alle 4 cilinders slecht? En met 6 cilinders zal je natuurlijk nooit geen problemen hebben?
fendtjecis
@walker1 nee dat zeker niet, maar een 6cilinder kan beter tegen lange tijd zwaar belasten. Voor de nieuwe 4cil trekkers van 170 pk zijn we niet voor te vinden. Kan niet anders dat je deze lam rijd na een paar jaar zwaar werk te verrichten
walker1
@fendtjecis En waar baseer jij dat op?
fendtjecis
@walker1 uit ervaring 😁
walker1
@fendtjecis Je komt net kijken.
bas101
@Fendt926Driver interesseert mij op mijn beurt weer geen bal
Fendt926Driver
@bas101 super.!!!!!!
+1
Zal bij elke de 6 cylinder doen behalve de new holland omdat die dan niet met autocommand of dynamiccommand leverbaar is
+1
fastrac3155
@fan van trekkers eigenlijk nog nooit opgevallen dat je de t6.180 niet met auto en dynamic command kunt krijgen, zullen ze denk ik doen om de mensen dan toch meer naar de lichte t7 te pushen.

Ben persoonlijk ook absoluut geen fan van die elektro command, Ben blij dat we destijds een gebruikte TM met range command Hebben gekocht, en geen nieuwe tsa met elektro command
@fastrac3155
Case levert op zijn 6 cylinder maxxum wel een cvx, dus zal wel moeten kunnen
ares697
Heel erg afhankelijk van de werkzaamheden.

Voor echt zwaar werk voor een 200pk trekker zoals ploegen etc een 6cilinder.

Voor meer lichter werk zoals poten, verzorgingswerkzaamheden en minder zware grondbewerking tot +/- 140pk is een 4 cilinder tegenwoordig ook wel wat.

Maar bedenk wel dat de grote 4cilinders van tegenwoordig net zo zwaar en groot zijn als de wat oudere 6 cilinders.
stannetje96
Met de 4 cilinder ben je tenminste op tijd thuis, dan is dat kleine tankje al weer leeg
rickboer blija
@stannetje96 dat komt tegenwoordig ook aardig dicht bij elkaar, voorbeeld: n174 (4 cilinder) 315 liter t174 (6 cilinder) 360 liter
fendtjecis
@stannetje96 dat klopt, hier een 4cilinder van 100pk. Begin ik om 6u smorgens met maaien is om 12u de tank van 120l weer leeg. Waarom geen tank van 200l? zo kan je tenminste een dag doorkomen
@fendtjecis
Onze Valmet uit 1992 van 95 pk heeft al een 165 liter tank?
fendtjecis
@valmet6400power dat zal dan weer een nadeel zijn van Fendt 😁 , op de specificaties staat bij onze ook 150l maar met 120 is die al aardig ver leeg
@fendtjecis
Roep het niet te hard straks krijg je collega fendt rijders op je dak hahaha
fendtjecis
@valmet6400power ja dat ik schrik heb dat ik met 30liter niet meer tot aan de pomp geraak 😂
trean
@stannetje96 kan met een 6 cilinder ook in 5 uur de tank leeghebben. Zijn ook 4 cilinders die je na 12 uur zwaar werk nog niet leeg hebt.
trean
Ik zou voor thuis een 6 cilinder als hoofdtrekker kiezen. Een beetje extra eigengewicht met mestrijden en kuilvastrijden of voor de opraapwagen is nooit weg.

Een akkerbouwer zal eerder voor een 4 cilinder kiezen voor werk op cultuurbanden.

4 cilinder is ook zuiniger en kan je zwaarder maken als het nodig is.
4 cilinder met 18 tonner of zelfs een drieasser gaat prima.
fendtjecis
@trean 4cil met 3asser? dat weet ik toch zo niet als je er aardappelen mee gaat rijden
+1
ares697
@trean 18 tonner gaat wel, maar een 3 asser is toch gek zak. Die kan maar zo de trekker omduwen als het spannend wordt.
trean
@ares697 er komt wel eens een valtra N163 met drieasser bij ons langs. Als je normaal laadt en rustig rijdt gaat het prima. Als je grond gaat verzetten of als het nat wordt is kan je een grote kipper ook halfvol doen.
+1
trean
@ares697 als het spannend wordt gewoon je verstand gebruiken en rustig rijden.
Drieasser is altijd gestuurd dus gaat vrij makkelijk door de bocht.
Een 20 of 22 tonner ongestuurd tandem drukt veel meer door in de bocht als een drieasser.
arjanvw
@ares697 kon weleens gebeuren dat een 20 tonner op tridem lichter loopt dan een 18 tonner tandem.

Laatst stond er op trekkerweb een Claas 640 (175 pk) met een grote 3 asser mesttank met bouwlandbemester liep mooi volgens het artikel...
trean
@arjanvw tridem trekt verassend licht in het land. De loonwerker kon met een tridem 18 m3 joskin meststrooier verder komen in nat land dan een 11 m3 tandemas. Door de eerste as iets te liften hou je oplegdruk en de voorste as druk de grond íets vast/omlaag waardoor het tandem erachter lichter loopt.
+1
@trean Hier op het moment aan het ploegen met een Valtra n154e met 155 pk 4 cilinder. Deze is ingeruild voor een MF 6290 6 cilinder. Valtra gebruikt op t moment 2 liter meer op een bunder.......
rickboer blija
@marijn-van-harten ik hoorde laatst ergens dat valtra vooral als ze nieuw zijn meer verbruiken, en later zuiniger worden
@rickboer blija Had de dealer het ook al van dat ie eerst moest inlopen maar staat ondertussen al 200 uur op.
trean
@marijn-van-harten ploegen is lastig vergelijken. Ploeg je even diep? Trekt het even zwaar of is er afgelopen herfst veel vastgereden/verdicht.
Omstandigheden wisselen te veel.
Maar meestal en vooral bij lichte werkzaamheden is een 4 cilinder zuiniger.

Jij vergelijkt ook verschillende generaties. Nieuwere trekkers gebruiken meer om aan de milieu eisen te voldoen.
T6020 power
@trean Dat is ook niet helemaal meer waar, want onze oude 110pk 4pitter tier3 moest de onverbrande diesel weer verbranden wat weer diesel koste voor emissie.
Op de nieuwe tier4b met adblue is het verbruik volgens mij een stuk lager omdat daar de adblue voor de emissie is en niet die extra diesel.
hummy
@trean vastrijden Kuil en opraapwagen gebruik je vaak op het zelfde moment, moet je nog twee zescilinders hebben.
trean
@hummy een viercilinder met frontgewicht of voorlader kan ook prima vastrijden. 170 pk viercilinder kan ook een flinke opraapwagen.
+2
walker1
Paar jaar geleden heeft Boerderij of Trekker een test gedaan wat nou beter uit de bus kwam, 4 of 6 cilinder met uiteraard evenveel pk's. Conclusie was dat een 4 cilinder nauwelijks onderdoet voor een 6. Alleen bij zwaar grondwerk zoals ploegen kwam de 6 beter uit de bus en met transport werk was de 6 wat comfortabeler, maar dat kwam enkel door de langere wielbasis en niet door de 2 extra cilinders. Als ik dus moest kiezen zou ik vooral van het soort werk wat ik er voornamelijk mee zou gaan laten afhangen. Ik snap ook wel dat niet iedereen enthousiast is over een 4 cilinder waar zoveel mogelijk vermogen uit geperst wordt, maar lang niet iedereen zal ook altijd elke dag de volle 200 pk van zo'n trekker nodig hebben, menig 200 pk trekker staat vaak genoeg werk te doen wat ook met 150 of 100 pk kan.
walker1
De grondsoort waar je op zit kan je ook laten meewegen in de keuze. Op bv hooggelegen zandgrond maakt het extra gewicht van een 6 cilinder niet echt uit, zit je echter in een veenweide gebied, dan heb je liever een zo licht mogelijke trekker en zal de keuze eerder op een 4 cilinder vallen.
+1
@walker1 een 4 cilinder op veen? Durf wel te zeggen dat dat in dit veenweide gebied niet werken gaat. Gaat uit als een dovende kaars. 6cilinders houden hem veel beter vast op toeren en dat is naast laag eigen gewicht misschien ook wel 1 van de belangrijkere factoren in deze regio hartje frieslaaaand
walker1
@Deutz 8006spezial Misschien dat het typisch Fries is wat jij verteld, maar ik ken genoeg veenboeren die toch echter liever een zo licht mogelijke trekker hebben. Meeste werkzaamheden zijn toch graslandverzorging en voederwinning. dan heb je vooral vermogen aan de aftakas nodig en niet zo zeer voor het zware trekwerk
trean
@walker1 juist voor bemesten en voor de opraapwagen moet je gang houden op het veen. En dat gaat makkelijker met een taaie 6 cilinder.
walker1
@trean Tegenwoordig is een 4 cilinder nauwelijks minder taai dan een 6 cilinder. Vroeger was dat anders, meestal werd er dan een geblazen 4 cilinder vergeleken met een ongeblazen 6 cilinder en dan had je bij de 4 dus een turbo gat. Tegenwoordig heeft bijna elke motor een turbo en dat turbogat van vroeger is er ook nauwelijks meer.
T6020 power
@walker1 NH t6 is allemaal 6cil wielbasis maar stuurt nog wel het kortst dacht ik.
En 6cil gaat tot 600pk en vier tot 200 in het uiterste komt dan uit die laatste twee 400pk? Zal wel met boring en slag te maken hebben maarja.....
walker1
@T6020 power De cilinder inhoud wordt groter, meestal zit het bij lichtere tractoren rond de 1 liter per cilinder, bij 600 pk kan het zomaar een cilinderinhoud van 2 liter zijn.
+1
@walker1 veen en veen is ook nogal een vergelijking. Maar ik heb liever de 6cilinder 130 pk dan een 3/4cilinder 130 pk. Over het algemeen kan je zonder aanpassingen onder de 6cilinder ook een iets grotere maat banden wippen
@Deutz 8006spezial Valtra n154e 4 pitter gaat R42 onder
Hoe groot is dan dat gewichtsverschil tussen een 4 en 6 cilinder?
Mij lijkt het prijsverschil en het verschil in specificaties tussen de diverse merken al groot genoeg.
rickboer blija
@jammermaarhelaas weet toevallig dat bij de valtra precies een ton verschil tussen de 4 en 6 cilinder
walker1
@jammermaarhelaas Dat speelt ook mee, ik ken niet echt de specificaties van al de genoemde types, maar bv een Fendt 516 of 716, dan kies je dus of een 500 serie of een 700 serie, dan praat je waarschijnlijk ook over bv een veel zwaardere achterbrug, meer hefvermogen, etc. Dan lijken mij de genoemde NH types (beide T6 serie) een betere vergelijking.
rickboer blija
@jammermaarhelaas en de massey ferguson is 6000 kg om 6300 kg voor 6718 en 7718
jmos
@rickboer blija
6616vt is op de weegbrug 300kg zwaarder dan een 6480
+1
@rickboer blija onze 6615 weegt 6800 kg en de 7616 7300. Zijn allebij dyna6, gelijk uitgevoerd.
+1
arjanvw
Wij hebben een 4 cil van 155pk en ook 2 6 cil van 140 en 170 pk. De 4cil gekozen vanwege de wendbaar en prijs. Hij kan het werk prima aan, maar moet wel een beetje op toeren blijven. De 6 cil is onderin en eigenlijk over de hele linie vasthoudender. Qua afmeting en wielbasis is de 4 cil Claas 540 gelijk aan de 6 cil Fendt 512... Als ik weer voor de keus staat, ga ik toch voor de 6 cil, al is het alleen al voor het geluid! 😉
walker1
Los van alle voors en tegens, dergelijke discussies blijven altijd. 30 jaar geleden moest je bij 80 a 90 pk al kiezen tussen 4 en 6. Tegenwoordig is de keuze in die klasse 3 of 4 cilinders.
arjanvw
@walker1 klopt idd, is ook vooral de oorzaak van de hoge milieu eisen..
Gerron
Ik heb begrepen van o.a . onelonleyfarmer dat een 6 cilinder minder trillingen geeft dan een 4 cilinder.
walker1
@Gerron ja en 8 nog minder en een 12 cilinder nog veel minder trillingen, dus waarom hebben we dan niet allemaal een 12 cilinder? Is er wel eens een trekker uit elkaar gevallen omdat de 4 cilinder teveel trillingen gaf? Kortom, beetje een onzin argument om voor een 6 cilinder te kiezen, net zo als dat het geluid mooier zou zijn.
Gerron
@walker1 Ik weet de reden niet maar het valt toch wel op dat vrachtwagens vrijwel altijd 6 cilinders hebben op een enkele v8 na. Dan heb ik het over 320 tot 500 pk.
Gerron
@walker1 Boven de 6 cilinders in lijn wordt te lang en een v-motor is duurder om te maken.
hummy
Prijs zal ook mee tellen.
Valtrapowerr
Hangt af wat je ermee wil.doen. veel voor kipper mesttank of opraapwagen 6 cilinder. Rest kan prima met 4 mooi wendbaar
bas101
Door met de vraag te formulieren met `wat zouden jullie kiezen ` krijg je een oeverloze discussie die eigenlijk al gaande is sinds beide motoren op de markt zijn , als je de vraag formuleert met ik ga er dit of dit mee doen , ik prefereer weinig kosten boven een mooi motorgeluid dan kun je een concreet antwoord op geven .
@bas101
Precies!
rickboer blija
@valmet6400power @bas101 dat was eigenlijk ook een beetje de bedoeling, ik was benieuwd naar de meningen
+1
Ritchie
Voor 99% van de werkzaamheden die boeren uitvoeren is een 4 cilinder al genoeg meestal, bij akkerbouwers ligt dat wel anders. Maar ik heb het idee dat zoonlief een dikke trekker ook heel belangrijk vindt, en dat zo'n ding ook gekocht word om de buurman en de anderen hun ogen uit te steken...

En zoals @valmet6400power al zegt, voor kuilaanrijden e.d. kun je een lichte trekker altijd verzwaren. Een zware trekker lichter maken voor bijv. voorjaarswerkzaamheden valt zwaar tegen..
Fendt926Driver
@Ritchie zolang als iedereen overal nog met een enorm frontblok over de straat rijdt maak ik mij geen zorgen dat ze nadenken over grond verdichting
+4
newholland6640
@Fendt926Driver

Daarom rijden ze er ook alleen mee over straat 😛
+2
Ritchie
@Fendt926Driver

Daar wordt ook helemaal niet over nagedacht, die loonwerkers komen ook allemaal mee 3-as mesttanks en trekkers van 300 pk, laat me niet lachen. Het is bezopen. Op mijn werk is er 1 6 cilinder, een 818 Turboshift. Die komt in het voorjaar niet het land in, trekker weegt 8,5 ton als het geen 9 is. Wat heb je daar mee te zoeken op de klei? Zolang de fotograven maar over het land lopen, dat is tegenwoordig belangrijk. Die hele rage met aardappels planten op brede banden is puur door die veel te zware combinaties.
+1
@Ritchie
Ja echt zo, net als ploegen met een Fendt 1050 bijvoorbeeld. Leuk, stoer, voor op Facebook of trekkerweb maar voor je bodem niet.
arjanvw
@valmet6400power misschien moet je wel anders denken... kan misschien wel zijn dat je met een 120 pk trekker met een 3 schaar meer schade (slip in de voor) rijdt dan een 500 pk trekker die met een 10 schaar bovenover rijdt...
Ritchie
@arjanvw

Mwa, dat weet ik nog niet zo. Bij dezelfde omstandigheden (slip in de voor dus) sta met je 1050 of bijv. Axion 950 ook te kijken denk ik, zeker bovenover. Een Axion 950 weegt klaargemaakt 16,5 ton meen ik, op 710's is dat toch een beste bodemdruk lijkt me. Een 1050 zal nog wel ff wat meer zijn.. 😉
+1
@arjanvw
Ik sluit me bij @Ritchie aan. Een trekker die in de voor ploegt zal misschien maximaal 580? mm brede banden hebben achter. Laat die trekker 6 ton wegen. Denk niet dat die 1050 dan 18 ton weegt en met 3x 580 mm = 1740 mm brede achterbanden rijdt met ploegen. Nee maar die grotere banden hebben een grotere luchtkamer. Dan nog, hij rijdt niet met 1050 (haha) mm brede banden bovenover. Gewicht wordt niet gecompenseerd. Hij rijdt alleen minder vaak over je perceel..
arjanvw
@valmet6400power @Ritchiemisschien is deze vergelijking wat extreem, maar ik ben van mening dat slip onderin meer schade ( storende laag) aanbrengt dan slip bovenop. Een dergelijke grote trekker staat vaak op 900-46. Met 4 mtr werkbreedte gaat die ook veel minder het land over dan met 1.20 mtr...

De vraag is idd of het wel zo groot moet, maar heeft zeker niet altijd nadelen. .
stannetje96
@valmet6400power maar je drukt waarschijnlijk wel minder diep aan met die 1050 en bovenover. Dan kan je na de oogst weer toe met je kleine trekker voor de woelpoot omdat je niet zo diep hoeft 😜
SJB533
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
zolang als iedereen overal nog met een enorm frontblok over de straat rijdt

Daarvoor hebben ze doorgaans geen viercilinder nodig...
JJ
Een “nieuwe” motor met alle milieu eisen hebben een hoger brandstof verbruik als de “oudere” motoren. Dat staat los van het 4 en 6 cilinder verhaal.
Welke het beste is ligt zoals vaak gezegd aan de werkzaamheden!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden 6 cilinder en Nieuwe trekker geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!