91

Is een trekker inruilen wel zo slim?

De prijzen van tweedehands trekkers stijgen in rap tempo. De markt voor een ‘no-nonsens’ model zonder filters, katalysatoren, Adblue en ingewikkelde computers groeit. Daardoor stijgen de prijzen. In extreme gevallen heb je zelfs niets afgeschreven op een trekker van 20 jaar oud.

Bron

Deel dit topic

Reacties

10 jaar geleden is hier nog een nieuwe John Deere 6130 gekomen. Basisversie met wel wat opties, maar geen luxere premium. Echte boerentrekker dus, zonder allerlei elektronische snufjes, computerschermen en ook nog zonder zaken als ad blue, scr, ect. Als ik wel eens naar 2ehands exemplaren kijk op internet, dan is er in 10 jaar misschien 30 á 35 % van de nieuwprijs afgeschreven. Als dan verder kijk naar oudere series zoals 6120, 6130 dan zal de afschrijving ook de komende jaren niet veel zijn.
Quote Reactie van @walker1:
dan is er in 10 jaar misschien 30 á 35 %

Probeer je trekker daar maar voor te verkopen gaat niet meevallen. Tussen verkopen en kopen van de zelfde trekker zit meetsal een flink verschil.
+1
@pietjepuk Voorlopig willen we er nog niet van af dus hoef niks te verkopen. Verder baseer ik mij ook niet op de allerhoogste vraagprijs die ik op internet kon vinden, maar meer op de reële prijzen.
Quote Reactie van @pietjepuk:
zelfde trekker zit meetsal een flink verschil.

ge mot ze wel een bietje bij houwe war ,valt me hier ook altijd reuze mee wat ze opbrengen
@de hoef probeer de volgende keer dan is een trekker aan je dealer te verkopen zonder er wat anders voor terug te kopen.
@pietjepuk verkoop ze regelmatig in de handel na inruil, en dan delen de dealer en ik de winst
+3
Ik heb twee jaar terug mn fendt 102s van 45 jaar ingeruild op n 306 van 30 jaar. Vond ik al n flinke verbetering. Draait 300 uur per jaar dus denk nog lang niet aan inruilen 🙊
+1
Viel mij mee wat een 2e hands koste, JD en Fendt. Maar die willen je het liefst in de lease drukken.
Een trekker inruilen om de afschrijving is natuurlijk ook een beleidsvorm, maar of het kostentechnisch wel altijd beter is vraag ik me wel eens af.
Inruilen kost je sowieso geld, de handelaar wil ook wat verdienen. En velen zullen niet zitten wachten op het zelf uitventen van hun gebruikte trekker via marktplaats.

Er is op een bedrijf vaak genoeg af te schrijven buiten de trekker om (de ene keer wil je wat, de andere keer moet je wat).
Ik heb net vorige week m'n grote trekker ingeruild maar ik kijk altijd wat Ik toe moet betalen en niet wat een andere kost.
Vanavond docu gezien over de lelijke eend, kosten ten tijde van productie iets van 10000 gulden, dik 4500 euro, nu voor een opgekalefaterde 16500 euro, oftwel 36000 gulden, ben je overtuigd dat er geen gebreken aan komen en er geen grote waarde geboden wordt, houden, je ziet ook al dat hele nette trekkers als deutz 4006 ihc 533 633 en fendt 105 etc al meer opbrengen dan ze nieuw kosten, zeker in dld rijzen de prijzen
+2
@weurding klopt helemaal. Zocht een blokkenwagentrekker. Zag n fendt 104. Niet rot maar niet mooi. Vroegen ze ook al 4000 voor. Ik koppel nog maar n tijdje om denk ik 😊
+1
@grondlozeboer heb een ihc 433 1975 nieuwstaat met 1691 uur, hebben ze ook grof voor geboden, maar moet iets hebben wat me plaagt 😁
@weurding zijn mooie dingen. Houden de waarde wel.
@weurding oeps, mijn 433 bracht maar €1000 op met 15000 op de klok. Wel box 4.
@weurding Heb ik nog wel een JD 2130 die half uit elkaar valt en mij nu plaagt.
Is misschien iets voor je?

Dick
@Dick van Driel no thanks... 😀
@weurding
Heb van de winter een nette 7007c gekocht met 9500 uur, 8000 euro, voor 14.000 heb je een nieuwe Agrolux.
@grös maar dan stap ik toch veel liever of de 07c dan de agrolux
@grös agrolux is toch same kloon? en uit india ook nog denk ik, 7007 is nog een echte deutz
Quote Reactie van @weurding:
grolux is toch same kloon? en uit india ook nog denk ik, 7007 is nog een echte deutz

Ja maar hier is er een kalvermester die met zo'n gek ding jaarlijks dik 800 uur maakt voor voermengwagen. Ruilt hem na 4 jaar in op weer een nieuwe of demo. Dingen kosten 18000 euro of zoiets.
@George
Wat levert zo'n ding nog op bij 3200 uur, ik verwacht dat ie dan nog wel flink afgeschreven heeft.
Quote Reactie van @grös:
Wat levert zo'n ding nog op bij 3200 uur, ik verwacht dat ie dan nog wel flink afgeschreven heeft.

Zo'n ding heeft ook niet heel veel gekost dus valt afschrijving altijd mee. Stel de helft minder waard na 4 jaar en 3200 uur. Dat is dan €9000 . Bij een beetje auto ben je dat het eerste jaar al in waarde kwijt.
Quote Reactie van @George:
. Bij een beetje auto

niet iedereen rijd bmw war
+1
Quote Reactie van @de hoef:
niet iedereen rijd bmw war

Gelukkig niet , stel dat iedere boerenlul daar in rond reed dan hoefde ik er geen meer. 😄
@George och, toch blij met onze vw polo, kostte nieuw 15000 in 2012, kan er nog 8000 voor krijgen, zal wel geen "beetje" auto zijn maar schrijven er weinig op af
Quote Reactie van @weurding:
och, toch blij met onze vw polo, kostte nieuw 15000 in 2012, kan er nog 8000 voor krijgen, zal wel geen "beetje" auto zijn maar schrijven er weinig op af

Dat klopt maar als je een nieuwe Mercedes van € 65000 koopt ben je binnen 1 jaar al gauw meer kwijt dan €9000.
Het is net zoals met die Agrolux van €18000 , doordat aanschafprijs niet hoog heb je bij halvering in waarde na 4 jaar toch nog goedkoop gereden.
Maar VW Polo's / Golf zijn gewoon erg waardevaste dingen. Ik heb ze ook hoor voor de kinderen , niet eens naar iets anders gekeken. Toch was jij vorig jaar minder te spreken over de Polo of de kwaliteit/garantie daarvan.
@George de coulance van vw houdt niet over, een bekend euvel van de tsi waar je na 72000km de volle mep aan reparatie moet betalen vind ik niet netjes, kia en hyundai geven 7 en 5 jaar garantie, de sjoemelaffaire zal hun al genoeg gekost hebben 😉 echter qua afschrijving/restwaarde is het gewoon top
@weurding Dat afschrijvingsverhaal bij VW valt ook wel mee. In 2010 heb ik een nieuwe Fiat Punto gekocht, met zuinige dieselmotor, waar je destijds geen BPM en houderschapsbelasting voor hoefde te betalen. Uiteraard heb ik destijds ook naar andere modellen gekeken, waaronder de VW Polo met de welbekende bluemotion diesel. In de basis lagen de prijzen redelijk bij elkaar, echter was de Fiat standaard al een stuk luxer dan de VW. Dus ook gekeken wat het ging kosten als ik de VW qua uitvoering en opties gelijk wou krijgen aan de Fiat, zou bijna € 4000,- meer worden. reactie van de VW verkoper destijds: "Ja, maar op een VW schrijf je veel minder af, dus die meerprijs krijg je later bij verkoop ook weer terug en oh ja, de Fiat is een stuk minder degelijk."
Dat de Fiat minder degelijk is, heb ik tot op heden, want ik rijd er nog steeds mee, nog niks van gemerkt, alles doet het nog en heb er geen gekke dingen mee gehad. Wat de afschrijving betreft, als ik naar 2ehands prijzen kijk en dan ook kijk naar zo goed mogelijk vergelijkbare auto's, dan wordt er gemiddeld voor VW's wel meer geld gevraagd dan voor Fiats, maar dat is echt geen € 4000,- verschil meer. Dus dat afschrijvingsverhaal gaat ook niet op.
+1
@walker1

Je hoeft maar te kijken of een auto gewild is. Die houden het beste waarde. De jeugd willen allemaal wel een Polo of Golf terwijl dat bij een Fiat een stuk minder is.
@George Nou, als alle jeugd ook nog een Fiat wou hebben ipv een VW, dan ging het minder afschrijving verhaal van de VW dealer al helemaal niet meer op 😄
@walker1
Dat klopt , de meest begeerde auto's zijn het meest waardevast en dat zijn vaak al jarenlang dezelfde series of modellen. Mercedes C /E klasse , VW Polo/Golf , BMW 3/5 serie , Audi A3/A4
@walker1 heb al heel wat merken gereden, in 2010 een nieuwe twingo voor de vrouw gekocht, 11000 euro, kon na 2,5 jaar nog 5500 inruil beuren, vertel me niks van de franse en italiaanse merken, zat gehad, prima auto's, reden meestal beter dan duits kwa vering, maar afschrijving ook stuk hoger, wees eens eerlijk, optie's...... veel dingen die bij aankoop mooi lijken maar je vaak nooit gebruikt,bv electrisch verstelbaar stuur, stoelen etc, ook na paar jaar is updaten van een originele navi duurder dan een nieuwe tomtom,
@weurding Mijn ervaring is, afgaande op wat een Fiat Punto en een VW Polo nu doen 2ehands, dat je de meerprijs van een VW t.o.v. een Fiat bij verkoop niet helemaal meer terugkrijgt, waardoor de uiteindelijke afschrijving van de VW toch hoger is als die van de Fiat.
Wat de opties betreft, dat is natuurlijk erg persoonlijk wat je wel en niet nuttig en prettig vind. Maar de VW was in de basis wel erg kaal, bv iets simpels als mistlampen was al optie.
@van Ittersum Ben nu niet op zoek naar een andere auto hoor. Ik deelde enkel mijn ervaringen wat afschrijving betreft en dat die lagere afschrijving van bv een VW ook niet altijd waar is.
@walker1 denk vooral de grotere auto's van vw als passat en phaeton dat je daar veel op afschrijft, echter een polo comfortline, zoals wij hebben met mistlampen en cruisecontrol en elect. ramen voor en achter weer niet, kleine auto's staan meestal garant voor een hogere inruilwaarde, mar die twingo viel me zo tegen
@weurding Ja, grotere auto's schrijven snel af en diesels al helemaal.
@van Ittersum wel een oud vergelijk, de twingo is er al 3 jaar in 4 deurs versie met motor achterin
@weurding ja, ik zie het nu ook, is idd oude model.
@weurding
Die garantie van Kia stelt ook niks voor, als na 2 jaar en 10.000km de koppeling er uit ligt kun je gewoon dokken, en vergeet niet dat je ook 7 jaar lang elk onzinnig onderhoudsbeurtje moet doen bij de dealer, ook nog met originele onderdelen.
@grös Heb zelf geen Kia, maar er zitten inderdaad de nodige uitzonderingen en voorwaarden aan die 7 jaar garantie.
Quote Reactie van @walker1:
Heb zelf geen Kia

En dat wil ik graag zo houden.
@George niets mis mee hoor george. Hier in de omgeving zie je ze steeds meer. en wat me dan nog het hardste opvalt eerst koopt 1 gezinslid een kia en een paar jaar rijdt heel het gezin in een kia. zit wel een uitstekende dealer in de buurt. en daar valt of staat een automerk mee.
@pietjepuk kia romme?
@George aanrader voor in de stad. Alles er op en er aan voor weinig geld. Ik ben (voornamelijk mijn vrouw) zeer content mee. Voordeel naast mijn "vliegdekschip" van het merk Skoda is dat je met de picanto voor het gevoel in de BB nooit te hard rijdt.
@George Dat weet ik niet, ben zelf niet merkvast en eerlijk gezegd zijn die Koreaanse auto's de laatste jaren erg mooi geworden en technisch zit het ook allemaal wel goed in elkaar.
Quote Reactie van @weurding:
ok na paar jaar is updaten van een originele navi duurder dan een nieuwe tomtom,

Ik heb in de laatste 3 BMW originele fabrieksnavigatie en dat werkt toch echt wel beter dan een TomTom. Altijd signaal en in de laatste wagen werkt alles zo subliem. Spraakinvoer werkt prachtig voor allerlei zaken , radio zender kiezen , telefoonnummer of naam zoeken , iets googlen in de auto , internet alles op het scherm. Op naam of woonplaats iets inspreken of intoetsen en de auto zoekt het adres erbij. Prachtig werkt dat. Van Mobiel of PC uit googlemaps route naar de BMW versturen werkt allemaal . Een vakantieroute uitstippelen op je PC en doorsturen naar BMW het kan allemaal. Navigatie kan ik levenslang gratis updaten middels een LFC life time code welke ik gekocht heb voor €45. Met downloaden moet je wel geduld hebben want zijn erg grote bestanden van 45 GB.

+1
@George tja, zal allemaal beter werken, daar is de nieuwprijs ook naar, al gauw een polootje of 4 denk ik 😂 best wel luxe voor iemand die blind de weg vinden kan naar bombarino, 😁 overigens tomtom heeft ook instap en exclusieve versie's
+1
@weurding Dat klopt het is allemaal waar naar geld. Maar ik ben er wel blij mee maar dat wist je al. 😄
@George Zie ik nu ali-express onderdelen?
+1
Quote Reactie van @weurding:
in 2010 een nieuwe twingo voor de vrouw gekocht,

En ze is nog steeds bij je , ongelooflijk eigenlijk he 😂 😂 😂
+1
@George niet veeleisend wa
+3
@George dan zal @weurding wel zoveel persoonlijke kwaliteiten hebben dat zijn vrouw die Twingo als een hobbeltje ziet die geen gevolgen heeft voor deze relatie😉👌
@van Ittersum ben nog denkende welke .... 😁
@weurding alsof "echte deutz" uit die tijd garant staat voor "geen problemen" . Hoeveel zouden er in al die jaren uit de versnelling zijn geschoten?
@vedder elk merk heeft zijn eigenaardigheden.. zelfs fendt. Problemen worden vaak veroorzaakt door nalatig onderhoud
@vedder bij Deutz nog nooit gehad.
Loonbedrijf had vroeger case zo'n Mx 135 daar gebeurde het regelmatig dat de pook uit de bak los ging. Krijg hem er dan.maar weer goed in.
@vedder
Volgens mij was dat meer bij de dx85 dx90 enz een probleem, bij Case XL series was het bijna standaard bij 8000 uur.
@grös de 6 cilinder 06 hadden zf bakken en achterbrug. Zaten ook in ihc en eicher. Daar had je het echt niet. Denk ook de eerste eigen ontwikkelde bakken van de dx 1978 hadden die kwaal
@weurding
Ja, bij Case waren het ook echt de IHC versnellingsbakken, bij de 844s hadden we zelfde probleem. De 1455 hadden wel een ZF bak.
+2
@grös 1455 nu noem je ook wel 1 hè.
Die kosten tegenwoordig ook bijna meer dan ooit de nieuwprijs.
@cjw73 mooie deutz 13006 ook, absurde prijzen, heb je er een volle week mee gewerkt neem je graag weer afscheid
@weurding ja maar zo'n 13006 heb ik ook niet. Alleen een dx 3.70 uit 88 . Maar die kun je inmiddels ook al vrij goed kwijt qua prijs., maar om de kuilbak met de hand te trekken valt niet mee.
@cjw73 is allemaal waar, maar ik vind het terug verlangen naar de "echte deutz" wel eens wat overdreven. De eerste jaren na de overname door same was het een drama maar de laatste jaren volgens mij super, zelfs de Italiaanse modellen. Ik heb met m'n nieuwe agrolux voor het eerst een deutz zonder hikkende lift!!!
@vedder mag toch nog graag even op mijn oude rijden. En de andere kan ik nog weinig van melden qua kwalen want die is een goed half jaar oud. Das ook een Italiaans model. 5100.
+1
@cjw73 tuurlijk is ook zo, en na een lange dag ben je ze allemaal zat
+1
@vedder Heb destijds 2trouwe deutz,4006met 17000 u en DX 4.51 8500 u in geruild voor 1 Agrofarm 100 cabrio.Had genoeg van al dat onderhoud en lekkende spul en ben hoe we italiaan zeer content met deze super handige 100 pk traktor.Echte stal trekker en genoeg pk voor 15 m schuder en mestmixer.Verder alle vookomend werk.Draai 700 u per jaar.Trekker koste ook nog niet veel.
@ROORDAJ 17000 uur is best veel. Dat moet die agrofarm nog waarmaken
@weurding omdat jij beter gewend bent natuurlijk!
+1
@dx11 of ze beter zijn weet ik niet jan. Wel comfortabeler
Quote Reactie van @weurding:
Wel comfortabeler

eennieuwe claas is net zo comfortabel als de deuts van napoleon
@de hoef nou was vanmiddag weer onderweg met zo'n blauw koekblik maar das weinig beter.😭😭😭
@cjw73 als je een paar euro meer te besteden had, kun je ze kopen met vering
+1
@de hoef ten eerste het is gelukkig niet de mijne en hij heeft wel vering chef.
@cjw73 da's geen vering, is een scharnierpunt met spiralen, nee, neem dan renault claas, volledig op alle hoeken geveerd 😄
+2
Quote Reactie van @de hoef:
eennieuwe claas is net zo comfortabel als de deuts van napoleon

napoleon had het beter voor elkaar dan hannibal, die nam van die graublauwe olifanten mee op reis, had aambeien toen ie op bestemming was.... 😄
@vedder heeft wel wat om de versnellingspook vast te houden tijdens het rijden, voelt het als een echte oldtimer 😉
Ook wel s de pook ernaast geschoten, 5 min schroeven en hij zit er weer in 😄
Een hitachi ex100 wd ook zon machine waar ze goud geld voor geven ook met meer dan 15000 uren op de klok. Denk alleen dat ze in Nederland heel zeldzaam worden. nog effe wachten dus.
+2
Klinkt allemaal leuk als je de inflatie niet meetelt maar je houd jezelf voor de gek.
Als je 10 jaar terug een trekker kocht voor 50k euro en je verkoopt m nu voor 30k dan heb je 40 procent afschrijving. Neem je 20 procent inflatie mee dan kostte die trekker 60k in het geld van nu en heb je 50 procent afschrijving.
@GerbertXL inflatie heb je bij trekkers die wel 10 euro per draaiuur minder waard worden toch net zo goed?
@dx11 Ja, en?
@GerbertXL Gewoon volledig finacieren die trekker, dan wordt de schuld ook minder door de inflatie 😊
@hobbyboer

Stijgen de opbrengstprijzen in de landbouw dan ook even snel mee?
Anders betekend het feitelijk dat alles steeds duurder wordt (herkenbaar fenomeen).
Zoekuren naar elektrische storingen zijn de grootste kostenpost bij de moderne trekker. Het is niet voor niets dat leasen onder de melkveehouders zo populair is. Hier is een mechanisatie bedrijf wat voor meer dan 60% van haar nieuwe tractoren via een lease constructie ; verkoopt,
Quote Reactie van @Pluto:
an 60% van

dat zal wel 95 zijn
@Pluto bij de meeste mech bedrijven is dit enkele procenten hoger...
@JappieJo
Heb 2 loonwerkers, bij de een is het 0%, en bij de ander is het 80 ofzo.
Hier is trouwens ook een mechanisatiebedrijf die gewoon (ingeruilde) trekkers per draaiuur verhuurt, dan zie je de buurman de ene keer met een ouwe Valmet, dan een Fendt vario, en dan weer MF. Als je zelf alleen in het voorjaar wat ploegt en in het najaar nog wat groenbemester zaaien is dat misschien een betere optie.
@grös dat is idd een goeie optie. Maar misschien nog beter om de loonwerker te bellen.
+1
Eerlijk gezegd boeit het toch niet( tenzij je uurtje factuurtje kunt schrijven/of moet betalen) . Een trekker is must, kost altijd te veel maar is ook compensatie/eigen waardering voor al die uren van hard werken en zwoegen.

Trouwens wat moet je met al dat geld als je op alle fronten volgens " de experts " er niks mee mag doen, want alles is te duur

Conclusie: Kopen, aftikken(zelf betalen) en genieten maar💪

Succes!!
Francis
heb nog verschillende david brown staan voor te verkopen 1210 1200 1210 4x4

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , adblue , trekkers , filters en inruilen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
91
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
0