Illustratie van:

Fordson Major - onbekende banjobout met stukje leiding op brandstofpomp

In mijn boot heb ik een Ford/Ebro D562E motor liggen, waarvan het basisblok van een Fordson Major is. Op de brandstofpomp van deze motor, voor het opvoerpompje, zit een banjobout waaraan een stukje leiding zit die nergens op aangesloten zit, maar waar bij tijd en wijle een beetje brandstof lekt.
Wat is het doel van deze banjobout..?
kan ik hem zomaar afsluiten..?
is het zinnig er een slang op te monteren richting tank..?

Deel dit topic

Reacties

Bokxer
Om deze banjobout gaat het

(klik om te vergroten)

Om deze banjobout gaat het

(klik om te vergroten)

Om deze banjobout gaat het
Wimsumar
Beste Bokxer: Deze banjobout/leiding is bestemd voor de afvoer van overtollige diesel-/smeerolie welke als gevolg van inwendige lekkage (van diesel) gestaag in peil stijgt. Opvangen (schoon!) en in de tank teruggieten kan, of anders, milieuvriendelijk achter een rietkraag
inleveren bij het havenpompstation.

B.T.W.:
Smeerolie van de brandstofpomp verversen: Op pdf pagina 81/82 :

lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…
Bokxer
@Wimsumar
Kan ik die inwendige lekkage stoppen of is dat een complete revisie.......?
Wimsumar
Beste Bokxer:

Quote Reactie van @Bokxer:
inwendige lekkage stoppen

Deze pompen zijn zo gemaakt dat een (overigens onvermijdelijke) geringe inwendige lekkage de draaiende delen smeert. Geen probleem dus.
Bokxer
Bedankt voor je antwoord
Ik draai overigens op GTL, ik heb geen idee van het smerende vermogen van deze brandstof, maar ga wel met enige regelmaat de smeerolie verversen in de pomp
Wimsumar
Beste Bokxer:

Quote Reactie van @Bokxer:
GTL

Over het smerende vermogen van GTl zullen fabrikant/leveranciers vast nagedacht hebben.

Toevoeging lubricity additief.
Bron:
watersportforum.eu/viewtopic.php/…

Nadelen:

josboone.nl/dynamisch/bibliotheek/…
redeagle14
@Bokxer in het ergste geval kunnen rubbers aangetast worden. Omdat GTL natuur producten bevat en daar kan NBR rubber slecht tegen.
Wimsumar
Beste RedEagle:

Quote Reactie van @redeagle14:
Omdat GTL natuur producten bevat

Nee, nu moet je de natuur niet de schuld geven! Het zijn juist de giftig/chemische benzeen/tolueen e.d. PAK's in de minerale dieselolie welke de pakkingen en rubber afdichtingen doen opzwellen (seal swell) met als "positieve" bijkomstigheid dat minder snel lekkage optreedt. Bij overstap naar GTL-diesel krimpen de pakkingen weer (naar oorspronkelijke vorm) met onverhoopte lekkage als gevolg.

N.B.:
De motor van topicvraagsteller loopt geen gevaar: Het dieselopvoerpompje zit op de inspuitpomp en de aandrijfas van de inspuitpomp loopt door de buitenlucht. Het kan niet gebeuren dat door de 'GLT-pakkingkrimp' brandstof (onopgemerkt) naar het motorcarter lekt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0