Illustratie van:

Deutz D4506 - bedrading bij zekering kast en lampjes dashboard

Ik heb een d4506, waarvan de bedrading bij het zekeringkastje los hangt (aansluitingen zo geoxideerd dat alles los gegaan is) en ook bij de lampjes in het paneeltje) Ik heb inmiddels een bedrading schema, maar die kleuren kloppen niet allemaal en ik kan er ook niet zo erg wijs uit worden. Zou iemand een goede beschrijving kunnen geven van vooral het zekeringkastje en/of goede foto;s waarop de kleuren/aansluitingen te zien zijn.
Alvast bedankt..

Deel dit topic

Reacties

weurding
Ik zou even bij een dealer kijken waar een 06 type staat, 40/45 of 5206 zit geen verschil in, dan kun jezelf foto's maken want een 4506 is minstens 30 jaar oud en de meeste zijn al zo versleuteld dat je door de bomen het bos niet meer ziet (was bij mijn 8006 ook zo)
casejxu
Je heb cker het schema uit het handboek?? want daar klopt idd helemaal niks van(A) en schema's zijn niet te vinden.. heb op me werk ook gezocht voor onze 4506 maar niemand wist of kon het vinden.... en foto's heb je ook niks aan omdat alle trekker wel problemen hebben en heb nie zo veel ruimte om het los te halen... enigste oplossing is om alle draden te volgen van waar het vandaan komt. ben zelf ook dagen bezig geweest alles knap te krijgen.. nog een tip. als je massa problemen krijg bij de verlichting op het spatbord even en draadje direct aan de het spatbord vast bouten.
Hanomag440
Ik zou ook gewoon achterhalen waar de kabels van komen. Het duurt natuurlijk wel even maar ik vond het best leuk om te doen en als het werkt geeft het (mij althans) een goed gevoel! Schrijf ook alles duidelijk op, niet dat je denkt: Dju, wat was dat draadje weer voor.. Good luck!
roefje
Dag nico ik heb ook een 4506 staan ik wil de verlichting ook nog terecht maken maar heb geen schema van de bedrading zou je die mij willen sturen mvg roel mail r.senger@kpnplanet.nl
trecteur
Heel wat draden van m'n 4506 hangen los, andere werden bijgelegd met extra schakelaars (bv licht vooraan en spatbordlichten) Kan iemand aangeven welke draden vanuit het contactslot naar het zekeringskastje gaan (+ op welke zekering ze op moeten aangesloten worden) en welke draden gaan naar het paneeltje met de lampjes op het dashbord. Dank alvast.
Wimsumar
Beste Trecteur:

Quote Reactie van @trecteur:
Kan iemand aangeven

Op onderstaande T.F.-pagina (link) staat diverse documentatie waarin het electrisch schema te vinden is:

Klik/doorklik op gewensde "boek" (afbeelding).

tractorfan.nl/machine/deutz/…
trecteur
@Wimsumar Beste Wim

Dank voor je reactie. Ik kreeg eerder al de hdln via Rozema en probeerde het schema uit de 'Bedienungsanleitung' te volgen. Helaas kan ik niet 'ontrafelen' op welke aansluiting van het contactslot er nu precies wat moet aangesloten worden. Om de voorlichten te laten werken kan ik een gele draad aansluiten op het contact, maar schakelen tussen dim en grootlicht werkt niet met de hendel (waar de hoorn en de richtingsaanwijzers zitten).
Waar sluit ik de massadraad die naar de lichten moet aan bij de zekeringenkast of contactslot?
+1
Wimsumar
Beste Trecteur:

Quote Reactie van @trecteur:
hendel (waar de hoorn en de richtingsaanwijzers zitten)

Is deze gecombineerde richtingaanwijzer-/groot-/dimlichtschakelaar nog goed?
De massadraad van de lampen kan dicht bij de lampen weer aan de trekker worden verbonden. Dit hoeft niet beslist ergens onder het dashboard.

De bedradingsschema's moet je, voor meer duidelijkheid, op het scherm flink uitvergroten.
trecteur
@Wimsumar Ja, die werkt nog. Claxon+ richtingsaanwijzers werken. Het schakelen werkt ook als ik de gele draad vanaf het licht vastmaak aan een lege schuiver op zo'n 'doosje' onder het dashbord. Ik weet echter niet goed wat dit 'doosje' is, maar als ik de traktor start, dan brandt het dimlicht en met de schakelaar kan ik dan wel van groot naar dimlicht wisselen.
Inderdaad het schema is pas duidelijk leesbaar na vergroting op bv A4 (of zelfs A3) formaat.
Op dat schema zie ik ook dat slechts 1 draad naar de lichten loopt vanaf het zekeringskastje (en niets vanaf de knipperlichtschakelaar)
Het licht dat de richtingswijzers toont op het paneeltje werkt ook niet (hoewel de lampjes ok zijn)
Dank voor je hulp!
Rozema
@trecteur
Het doosje is de grootlicht relais, die is verbonden met de schakelaar.

Vanaf het contactslot lopen de draden eerst naar de zekeringkast. Vanaf daar naar de schakelaar/ relais.

De indicatielampjes voor het knipperlicht op je dashboard komen vanaf je relais. Deze is herkenbaar aan de codering op de relais. Er zijn drie lampjes in het dashboard, die gaan branden als er (meerdere) aanhangwagens zijn aangekoppeld. Heeft de trekker überhaupt een 7 polige aansluiting bij de hef?
trecteur
@Rozema dag Romke

Ik neem aan dat het eerste lichtje (links te beginnen) brandt als de knipperlichten van de traktor bediend worden (en de 2 volgende dus bij de aanhanger(s). Er is een 7 polige aansluiting achteraan, maar die is ook later aangepast geworden. Enkel verbonden met de spatbordlichtjes.
Er ligt een draad van de zekering naar de schakelaar ook van het contactslot naar de zekering, maar waar leg ik nu best m'n draad aan die naar de lichten moet? Voor de spatbordlichten ligt een draad op het contactslot (werken bij stand P, 2 en 3 op het contact.
Als ik de (gele) draad naar de lichten op het contactslot aansluit (stand 3) dan werkt het dimlicht maar kan niet geschakeld worden naar grootlicht.
Rozema
@trecteur
Indicatielampjes
Inderdaad, het aantal lampjes wat brand is afhankelijk van het aantal aangesloten aanhangwagens, of eigenlijk het belaste vermogen op het relais.

7 Polige stekker
Alle draden (behalve de massa misschien) moeten vanaf het dashboard komen, hier kun je de knipper/dimlichten allemaal aansluiten op de 7 polige stekker.

Schakelaar
De ingaande van het contactslot gaat eerst naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar lopen verschillende draden naar de zekeringskast. De dimlichten branden in P, 2 en 3. (1 is contact en starten). De koplampen moeten alleen branden bij 3, dus je moet vanaf de zekeringskast het zo aansluiten dat stand 3 van het contactslot via de zekering naar het grootlichtrelais naar de koplampen loopt. Ik denk dan ook dat je gele draad op het relais moet aansluiten
trecteur
@Rozema Begrijp ik het goed als volgt:
- draad van contactslot (op aansluitklem stand 3) naar zekering
- dan een draad van zekering naar relais
- op een andere schuiver van het relais met de gele draad naar de koplampen

Vanuit de knipperlicht/dim schakelaar is een (bruine) draad die naar voren loopt (maar nergens aangesloten momenteel) samen met die gele (en een witte). Wordt die dan aangesloten op het 2de contact van de koplampen (grootlicht). De gele zou ik dan verbinden op het andere contact vd lamp (dimlicht) De witte is wellicht bedoeld als massa?
trecteur
@Rozema ] Romke, is het dan normaal dat wanneer ik die gele draad aansluit op het relais de koplamp gaat branden zodra ik de traktor start?
Rozema
@trecteur Ja dat klopt, ik heb het nog iets uitgebreid door vanaf het relais eerst een extra zekering er tussen te zetten. Daarmee voorkom je dat het relais stuk gaat wanneer er kortsluiting in de koplampen ontstaan. Officieel hoort dat ook zo.

Wat betreft de grootlichtrelais. Het relais heeft een aantal aansluitingen met coderingen. Er is een ingaande plus vanaf de het contactslot (3) via de zekeringskast. Ook is er een aansluiting vanuit de knipperschakelaar die dient om te switchen tussen groot- en dimlicht. Vanaf het relais lopen dan 3 draden voor naar de koplampen (dimlicht, grootlicht en een massa) De massa heb ik terug laten komen naar het dashboard maar je kunt ook elders massa maken.
trecteur
@Rozema ok veel dank voor de toelichting. Ik probeer dit morgen eens in de praktijk om te zetten. Blijf met het probleem dat het voorlicht begint te branden als ik de traktor start. Klopt dit wel?
Rozema
@trecteur Dus de voorlichten gaan aan zodra je de trekker start? Of de voorlichten staan al aan voordat de trekker gestart word?
trecteur
@Rozema Bij het starten staat sleutel in stand 1, zodra de trekker draait, gaan de koplampen aan. Dit is enkel wanneer ik de gele draad vastmaak aan een vd vrije schuivers op het relais.
Als ik die gele draad direct op stand 3 vastmaak op het contactslot werken de lichten enkel in stand 3 (ook als de trekker niet draait, wat me normaal lijkt)
Rozema
@trecteur Het laatste is zoals het hoort te zijn. Kortom, een schema is handig maar het logische nadenken biedt de oplossing 😉
trecteur
@Rozema Mooie wijsheid, helaas wil de schakelaar om van dim naar grootlicht dan niet werken als de gele draad direct op het contactslot zit... 😞
Rozema
@trecteur Lastig beoordelen op afstand, zou ik zo niet kunnen verklaren

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
251