JD6800 of een 1256XL?

Andere tractor nodig voor hoofdzakelijk de voermengwagen(70% van de tijd)met iets meer motorkoppel. Huidige JD6600 zowel letterlijk als figuurlijk bijna opgestookt en opgerookt. Moet nu echt weg, geen geld meer aan uitgeven (16000h). Twee vervangers op het oog; een JD6800 en een IH 1256XL(Duitse dealer) Beide rond de 9000h en van 1992 tot 95. Mag ze helaas niet echt wat langere tijd uitproberen.Vraagprijs pittig en ongeveer gelijk. Kan de 6600 "inruilen ". Inter (rood, zwart en grijs) ziet er wat beter uit en loopt wat fijner. Van JD
kan ik wat meer geschiedenis achterhalen.
Ja TF fans geef nog eens wat tips.
pokke-tommie

Reacties

walker1
6800 is wel modernere trekker, maar voor de mengwagen is dat niet zo van belang. Keek er van op dat er maar 3 jaar verschil zit in de bouwjaren. Dan heb je ongeveer de laatste 1256 en de eerste 6800?
casejxu
6800 heeft nog wel het voordeel van de powershift.
+2
johndeere 2650
En de omkeer natuurlijk
valmet 605
Welke heeft de kortste draaicirkel? de JD heeft meer motorinhoud en powershift.
MF 2725
@valmet 605 De JD 6800 zal sowieso de kortste draaicirkel hebben door z'n centrale aandrijfas van de 4 WD en de bekende grote casterhoek van 12 graden. Daar kan een 1255 nooit tegenop.
+1
1046
1256 XL ??????
schluterman
@1046 inderdaad die bestaat niet 1255 wel
1046
@schluterman 1256 bestaat wel , das een oldtimer , usa model
+1
schluterman
@1046 maar geen Duitser uit neuss
valmet 605
@1046 zo scherp hier een complete paflof reactie. 125jabestlaatste nummer
Blind een 1255 opgezocht
Ik wil een andere kleur...
JohnDeere5085
Als vraagprijs ongeveer gelijk is zou ik voor de jd gaan, niet alleen bediening van versnellingen en omkeer, maar ook de hydrauliek bediening en aftakasbediening, zullen stuk makelijker te bedienen zijn.
+1
jammermaarhelaas
De JD is gewoon een modernere tractor. De JD heeft 536Nm@1300tpm en de IH 456Nm@1600tpm, en de huidige JD 6600 heeft 455Nm@1400tpm.
Wanneer het 540pto toerental van de IH bij een hoger motortoerental ligt dan bij de JD, dan kan dat wat goedmaken (meer vertraging).

Ik moet me erg vergissen, maar de IH is voornamelijk interessant voor de liefhebber, tegenover deze JD is hij geen partij.
Veel hangt natuurlijk af van de staat van de tractor, is ie goed onderhouden en niet misbruikt.
ZetorTwente
Beide 9000uur... Poe. Toevallig geen jongere exemplaren (met minder uren) die aan de eisen voldoen? Die kunnen wellicht ook weer langer mee. Ik weet natuurlijk niet wat het financiële plaatje is maar onze trekker draait 90% van de tijd voor de voermengwagen, en kopen daarom altijd eentje jonggebruikt. De kop van de prijs, de nieuwigheid er af maar wel een trekker die je niet in de steek gaat laten. (uitzonderingen daar gelaten)
stephan-inter
Als de inter nu al fijner loopt dan de jd zou ik voor de inter gaan.
Voordeel tegen over jd is.
Trekker is taaier.
Kunt de koppeling van aftakas heel rustig laten opkomen.
Degelijke trekker zonder poespas.

Jd zal luxer zijn.
Heel ruw in aftakas inschakelen.
Veel electronica wat kapot wil.
marco2250
@stephan-inter veel zit er niet op een 6800 is gewoon degelijk spul
walker1
@marco2250 Zit inderdaad niet veel elektronica op
marco2250
Zou voor 100 % gaan voor de jd veel meer trekker als ze net zoveel moeten kosten
stephan-inter
@marco2250
En ik 100 procent de inter.
Veel taaier. gebruiksvriendelijker. Beter in aftakaswerk
+6
walker1
@stephan-inter Hier spreekt wel erg de merkvoorkeur. Veel taaier, nou, de Case IH heeft misschien 4 pk meer op papier, maar de JD heeft 536 nm koppel en de Case IH maar 456 nm, bovendien heeft de JD dat koppel al bij 1300 toeren en de Case pas bij 1600. Daarmee zit de Case dichter bij de JD 6600 dan bij de 6800. Gebruiksvriendelijker, ja daar kan misschien wat persoonlijke voorkeur bij zijn, maar de JD is moderner, heeft omkeer, 4 traps powershift. Waarom de Case beter is in aftakaswerk, geen idee, misschien dat de JD wat ruw inschakelt, maar als het draait dan draait het, zou niet weten waarom de aftakas van de Case dan beter rond draait dan bij de JD.
+1
1046
@walker1 over et taaie. dat zijn papieren gegevens van toen ze nieuw waren. hoe zijn ze nu???
walker1
@1046 Dat geld voor beide trekkers natuurlijk. Ze zouden beide ongeveer 9000 uur hebben, dus afhankelijk van hoeveel zwaar werk er mee gedaan is en hoe het onderhoud is geweest kunnen er nu zeker wel verschillen zijn. Dan moet je ze beide voor de waterrem zetten als je het wilt weten.
stephan-inter
@walker1
De motoren houden het veel langer uit. Kijk maar op de slep.
Aftakas is simpel.
Bij jd schakelt hij heel ruw in.
Bij de inter kan je hem rustig in laten komen doormiddel van de hand koppeling.
Ideaal bij een geknakte breekbout bij volle wagen.

Ja ik ben een interfan maar heb ook ervaring met diverse jd.
6220 6150R 6410.
+1
walker1
@stephan-inter Die aftakas ben ik zeker met je eens, zo'n handkoppeling die je er rustig in laat komen is zeker prettig. trekkertrek ben ik niet zo in thuis, maar vaak is er wel aan de brandstofpomp geprutst, en bovendien komen er ook andere zaken bij kijken zoals gewicht en gewichtsverdeling, banden, welke versnelling. Bovendien zoekt iemand een trekker voor de mengwagen, niet voor trekkertrek.
1046
@walker1 das et mooie juist. hier spelen persoonlijke meningen mee. ik reageer nie met wel merk die moet nemen. ik snap zowiezo nie dat ze zulke vragen hier stellen.want dat word altijd getouwtrek.
walker1
@1046 Tja uiteindelijk moet @pokke-tommie toch zelf beslissen, bovendien heeft alleen hij beide trekkers gezien. Ze kunnen beide de mengwagen aandrijven. Hoewel mijn voorkeur naar de JD gaat, want modernere trekker, zou ik zeker ook kijken naar de staat van onderhoud. Verder is @pokke-tommie al bekend met de JD, alles zal hetzelfde werken als de huidige 6600. Ook geen gedoe dat de aftakas van de mengwagen misschien net te lang of te kort is bij de Case.
+1
@stephan-inter hoeveel % van die inters op de tt heeft nog orgineel vermogen, en mag na de trekkertrek weer gewoon aan het werk? En datzelfde voor de John deeres? Ben zowel geen inter als johndeere man, maar denk dat trekkertrek vergelijk niet eerlijk is.
Handkoppeling word je ook wel flauw van, dat ruwe inschakelen merk je weinig van met de wagen, en komt uiteindelijk de aftakas koppeling te goede denk ik...
JD3010
Quote Reactie van @stephan-inter:
En ik 100 procent de inter.Veel taaier.

Wat versta je dan over veel taaier? De Inter heeft 80Nm minder max. koppel,
stephan-inter
@JD3010
Hij zal het lager in toeren veel langer volhouden is de praktijk
mdoornekamp
@stephan-inter wat is de praktijk? 25 jr geleden waren ze sterk. Nu krijg je er geen opraapwagen of ploeg mee door het land. TENZIJ je een zwaar opgevoerde 14 hebt.

boer hier vlakbij ploegt al jaren met een 1255 met 3 schaar. 4 schaar kan ie niet doen op de zware klei. Ik rijdt met je 6620 of 6630 met 4 schaar.
jammermaarhelaas
@mdoornekamp

Weet je misschien bij welk motortoerental de 6800 zijn 540 pto heeft?
+1
mdoornekamp
@jammermaarhelaas John deere 6800 heeft bij 1950 motor toeren 540. de 6600 heeft dat trouwens bij 2200
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
John deere 6800 heeft bij 1950 motor toeren 540. de 6600 heeft dat trouwens bij 2200

Dat is wel iets om even serieus rekening mee te houden.
De pto van de 6800 staat dus 'in een ruim 10% hogere versnelling'.
Het kan mooi zijn: het mengen en lossen gaat sneller of je kan met een lager motortoerental werken.
Maar het kan er ook voor zorgen dat de trekker/ptokoppeling weer flink op zn klote krijgt als hij de mengwagen maar net kan trekken.
+1
mdoornekamp
@hobbyboer ja klopt. Mijn 6630 heeft de 1000 pto ook nog bij een hoger motor toetental. Mede daardoor kan ie de opraapwagen goed trekken.
rommert14
@mdoornekamp ja tegenwoordig bereik je onder de 200 pk niks meer, is hier net zo onze 7624 is nog speelgoed vergeleken met de loonwerker zijn spul
jammermaarhelaas
@stephan-inter

Weet je bij welk motortoerental de IH 1255 (of 1256XL?) zijn aftakas op 540 tpm heeft?
Dan kunnen we zien hoeveel toeren hij zakt tot aan het max. koppel.
@jammermaarhelaas Een 1255XL heeft 540/1000RPM bij 2000tr volgens de kilometerteller. @pokke-tommie Het is maar net wat je zelf wil. Voor een mengwagen is een trekker zonder veel elektronica en poespas mss wel interessant, dan neig ik eerder naar een 1255xl. Maar als je hem voor ander werk wilt inzetten, zou ik zeker voor de JD gaan. Die luxe is nooit weg...
Maar je heb zelf al jaren een 6600 gehad. Daaruit kan je zelf wel wat opmaken ivm degelijkheid en handigheid neem ik aan. 😉
JD3010
@stephan-inter Maar die JD heeft veel meer koppel onderin.
stephan-inter
@JD3010
Jullie vergeten even dat die jd ook niet mooi loopt volgens vraagsteller
+1
@stephan-inter net hoe je t leest, de inter loopt ‘fijner’
Dus er kan een tik in het blok van de John deere zitten
Of er trilt een moterkap van de John deere, waardoor het raar klinkt, wat wel vaker het geval is
Of een inter loopt van zichzelf gewoon veel rustiger en lager? Stationair toerental..
net hoe je het leest en opvat
walker1
@stephan-inter Jij draait de boel een beetje om. Er staat nergens dat de JD niet mooi loopt, of zowat uit elkaar rammelt, er staat enkel "de Inter loopt wat fijner". Dat hoeft niet direct iets te zeggen over de staat van de motor of de aandrijflijn. kan zijn dat het gewoon stukje persoonlijke voorkeur is, kan zijn dat de JD misschien aan een onderhoudsbeurt toe is, zoiets kan je er vaak wel bij onderhandelen. Ik weet ook niet hoe lang er mee proefgereden is, is er alleen een rondje mee gereden of heeft hij ze beide al voor de mengwagen geprobeerd? Mijn ervaring met de JD is wel dat de groepenpook erg stug schakelt, als je een zware vracht hebt en je rijd dan bv weg in de C ipv de D, dan moet je met die stugge groepenpook schakelen. De versnellingen binnen de groep is wel powershift.
+1
rommert14
@walker1 die ervaring heb ik met onze 7820 ook, dat stugge schakelen, de 1056 schakelt na 35 jaar nog soepel maar ook een heel andere bak natuurlijk.
jammermaarhelaas
@walker1

Dat stugge schakelen heb ik zelf bij een JD 6600 niet zo ervaren, die schakelde heel mooi. Nu ben ik natuurlijk Ford gewend, maar vond die JD mooier schakelen dan de nieuwere 10 serie die "meedenkt" door de passende powershift stand te kiezen bij overschakelen van de groepenpook.
rommert14
@jammermaarhelaas dat passende is bij ons niet altijd passend 😂 dan blijft ie gewoon in de vier.
+2
rommert14
Voor de mengwagen zou ik persoonlijk een powershift willen, net even wat makkelijker als je iets sneller wil rijden met het lossen op de voergang.
+1
1046
Tijd voor 🍻 en 🍿
3130ls
6800 heeft ie geen 540 e? Volgens mij zit hij rond de 1600 toeren
mdoornekamp
@3130ls ja de oudste 6800 s zou kunnen.
+1
@3130ls beetje mengwagen is 1000 toeren aftakas toch?
+1
3130ls
@ronald-deutz-fahr ik heb geen idee🙈
walker1
@ronald-deutz-fahr Ik ben niet zo thuis in de mengwagens, maar ik zou eerder zeggen 540. Voor zekerheid even aan het zoeken geweest, Van de meeste vind ik zo snel geen informatie over, wel van Trioliet, die hebben in ieder geval de meeste wagens voor 540. De echt hele grote wagens zijn wel voor 1000 toeren.
+1
@walker1 de grotere wagens waar ik mee heb gewerkt, vanaf 20 kuub zegmaar, waren allemaal 1000 toeren, en dat is ook niet vreemd aangezien er nogal pk’s doorheen moeten.. maar ik kan er natuurlijk naast zitten 😉 voordeel van 1000 toeren is dat je hem altijd op 750 of 540 het eerste eruit kan draaien als je hem écht niet aan de gang krijgt/ breekbout knapt 😅
+1
walker1
@ronald-deutz-fahr Ja, de grotere wagens is idd 1000 tpm. Maar de meeste wagens voor een 120 pk trekker zijn 540 tpm, voor zover ik het kan vinden op internet.
jan-broekate
De jd natuurlijk
+1
Sojaboontje
Ik zou ook voor JD gaan alleen om het feit dat ik de cabines van een inter/case waardeloos vindt maar dat is mijn mening
jammermaarhelaas
De JD heeft dus op de 540pto al een toerentalbuffer van 1950 - 1300 = 650 toeren, tegenover de IH met 2000 - 1600 = 400 toeren.
Voor de 1000pto geldt dit in sterkere mate, omdat die bij de JD bij een hoger motortoerental ligt, dus er nog meer buffertoeren over blijven.

De inter is dus sneller door zijn reserve-toeren heen, al kun je ook zeggen dat die zich beter lijkt te verzetten omdat de koppelstijgings-curve relatief steiler zou kunnen zijn.
Hoe dan ook is de JD gewoon sterker aan de aftakas vanwege het beduidend hogere max. koppel in combinatie met een nagenoeg gelijke pto vertragings-verhouding tegenover de motor, dus die kan het meeste kracht leveren.
Laat je de merken weg, en kijkt puur naar de cijfers, dan is de keuze wat betreft kracht aan de aftakas niet zo moeilijk meer.
walker1
@jammermaarhelaas Qua koppel ligt de Inter ook dichter bij de JD 6600 en omdat er nu ook gekeken wordt naar een JD 6800 heb ik het idee dat er een wat sterkere trekker gewenst is.
+1
valmet 605
@1046 ben jij ook al toe aan je zoveelste portie snacks en drinken op dit topic?
+2
1046
@valmet 605 ben maar nieuwe voorraad weze halen🍿🍻😂
1046
@valmet 605 sjit .kogel door de kerk. nu zit ik met 5 kuub 🍿en 3 kuub🍻 wat nu???😂😂😂😂😂
+1
walker1
@1046 gelukkig blijft het nog even warm weer, dus die pils zal wel opkomen 😀
+1
valmet 605
@1046 filmavond vlak bij die grote kerstboom houden?
1046
@valmet 605 best hoorrrrr
+6
pokke-tommie
Alle TF fans nog bedankt voor de "deskundige" reacties.
Kogel door de kerk. Géén JD en geen IH.
Kan van onze loonwerker een mooie Claas Ares 6cil. 135PK overnemen.(typenr. nu even kwijt). Lease trekker met 8600h. Grote beurt gehad en 80%banden (20,8×38).Een week op proef.
Dit kan ik wel riskeren omdat de vaste bestuurder mijn eigen zoon daar is. Aanschaffen pa is het advies. De 6600 gaat via handelaar naar Polen, ver weg ermee. Eind goed al goed.
Sojaboontje
@pokke-tommie mooi. veel plezier en geluk er mee gewenst.
walker1
@Sojaboontje ben eigenlijk wel benieuwd als het toch de JF of Case geworden was, welke je gekozen had en of je iets aan de discussie hIerland hebt gehad.
+1
Sojaboontje
@walker1 ik had voor de JD gegaan omdat deze in nederland staat en hij de geschiedenis kon achterhalen. verder vond ik dat er nuttige tips gegeven werden met betrekking van hoe de trekker zou presteren voor de voegmengwagen. dus niet alleen case en JD gekken die beweren dat hun merk geweldig is.
walker1
@pokke-tommie succes ermee. Bekende trekker kopen is altijd wat vertrouwder. Ook ruim in de pk's nu met 135 ipv 120.
valmet6400power
Is dat een Claas met John Deere motor? Daar zijn onze ervaringen niet zo goed mee, in de 4 cilinder variant
fastrac3155
@valmet6400power ik gok dat je op de koppakking doelt? Mocht die kapot gaan , zet er dan een originele Claas in, ze hebben zelf een andere ontwikkeld omdat de je koppakking waardeloos was
valmet6400power
@fastrac3155
Nee koppakking niet, het dieselverbruik en de carterventilatie. Die vielen ons niet mee, hebben er 10 jaar eentje gehad en met 6000 uur weg gegaan toen lag er na gebruik gewoon een plas olie onder de ontluchting.
jammermaarhelaas
@valmet6400power

Naar verluid leverde JD de motoren en was het aftellen/instellen van de brandstofvoorziening aan Claas, en zodoende ook niet meer de verantwoording van JD. Dit kan gemaakt hebben dat er meer klachten mee kwamen dan met een dito basis motorblok in een JD?
valmet6400power
@jammermaarhelaas
Zou goed kunnen! Hebben hem laten chippen toen omdat ie onder de 1200 toeren helemaal niet meer trok, dat was daarna wel beter. Maar zuinig, nee dat is ie nooit geweest..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker en pomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!