Illustratie van:

Deutz D4006 - Krukas F3L912 heeft drijfstang lagerschade

Beste,

Een Deutz 4006 met motor F3L912 die ik aan het herstellen ben heeft een beschadigde krukas aan de 2de drijfstangtap. Men heeft te lang blijven rijden met een versleten drijfstanglager die bij het uithalen flinterdun en afgevreten was. De andere helft lag in stukjes in de carter.
De 2de drijfstangtap heb ik opgemeten en is eerder ovaal dan rond.
De afmetingen zijn 60mm en 59,3mm (slechts gemeten met schijfmaat). Wat ongeveer een verschil in rondheid van 0,7mm is. Waarbij ik niet weet of de drijfstangtap langs 1 kant of langs beide kanten is afgesleten. (minimale tapdiameter is 64.49mm).
Is dit nog mogelijk om deze te slijpen of is een occasie krukas kopen een betere en goedkopere optie?
Hoe zit het met de kostprijs voor de drijfstanglagers bij de 3de of 4de ondermaat, die zijn waarschijnlijk al iets moeilijker te verkrijgen?

Mvg

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Krukas F3L912

(klik om te vergroten)

Detail beschadigde drijfstangtap

Reacties

+3
Huuuuub
Gooi die krukas maar bij een revisiebedrijf binnen.
Je hebt nog kans dat er scheuren in zitten of dat de krukas al krom is.
Zij kunnen je precies vertellen of die krukas nog te slijpen is als ze hem onderzocht hebben.

Laat dan trouwens ook de drijfstang zelf controleren want daar heb je ook een grote kans dat de grondboring onrond geworden is.
+1
Kramer U800
Wat @Huuuuub zei zou ik ook doen. En als je nog drijfstanglagers nodig hebt kan je hier te recht. shop.delegro.nl/ Dan naar motoronderdelen, dan naar Deutz, en dan naar FL912.
+3
selten
@Kramer U800
Als je toch naar revisiebedrijf gaat, waarom zou je dat niet ook meteen daar halen? Weet je zeker dat je de goede hebt...
Kramer U800
@selten Kan idd ook! 👍🏻
Rozema
Even nieuwsgierig, hoeveel heeft de motor gedraaid?
b-loc
@Rozema 11000 uren
+2
bas101
Onrondheid van 0,7mm is gruwelijk veel , mag je van geluk spreken dat de drijfstang niet door t blok naar buiten is gekomen , als tap onder de 1mm zit keuren de meeste revisiebedrijven de krukas al af ,als t nodig is heb ik wellicht een F3L812 krukas liggen maar weet niet of deze uitwisselbaar is voor een 912 , slag zou van beide motoren 120mm zijn grt bas
+1
b-loc
Ondertussen is de krukas al een paar weken terug. Hierbij zijn de tolerantie's gecontroleerd, magnetisch getest en herslepen.
In de motor zelf zijn alle oliekanalen gereinigd dus is het tijd om de motor terug in elkaar te monteren.
Nu ben ik opzoek naar het aanhaalmoment van de bouten van de contragewichten op de krukas.
Helaas staat dit niet in het werkplaatshandboek FL912/913.
+1
Wimsumar
Beste B-Loc:

Quote Reactie van @b-loc:
aanhaalmoment van de bouten van de contragewichten

Masse d'equilibrage (balansmassa) :

3 mpk aanvangmoment + 30 + 30 graden.

Bron:

pdf pagina 23:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

DUITS: Gegengewichtschrauben:
pdfpagina 17:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4006 en hebben de trefwoorden Krukas en deutz 4006 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN