650/65 r42 of 710/70r38

Er komt een jong gebruikte trekker bij, 170 pk 6 cyl. Zijn voornaamste taken zullen zijn spitten met een 3 m. Imants en transport met een 16 tons kieper. We zitten op dekzand.
We zouden het liefst 710/60 r 42 er op hebben maar volgens de dealer gaat dat niet. We twijfelen nu tussen 650/65 r 42 of 710/70 r 38. Het gaat me vooral over bodemverdichting bij spitten en grip voor de kieper. Met het spitten zouden we wel wat met de spanning kunnen doen, met de kieper moeten we veel over de weg. Wat is jullie mening? Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+1
rickboer blija
710/70r38 is even hoog als 710/60r42, dus ik snap niet waarom er geen 710/60r42 onder zou passen
rickboer blija
@rickboer blija bij michelin is 710/60r42 zelf lager dan 710/70r38

710/70r38 trekkerbandenmarkt.nl/trekkerbanden/…

710/60r42 trekkerbandenmarkt.nl/trekkerbanden/…
Sjoske2
Heb ik eigenlijk niet meegekregen. Heeft misschien met de vorm van de wielbakken of spatborden te maken.
Fendt926Driver
@Sjoske2 de vorm van de wielbakken of spatborden maakt niets uit. Band is band.
Misschien heeft de dealer jullie verkeerd verstaan en dacht hij 710-70R42. Die zal misschien niet passen....
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver veel dealers/vertegenwoordigers hebben te weinig verstand van banden
rickboer blija
@Sjoske2 wat voor trekker gaat het over?
als we dat weten kunnen we misschien vertellen wat wel en niet past
Sjoske2
New Holland T7.170 a-c
rickboer blija
@Sjoske2 broekens.nl/nieuwe-new-holland-t-7170-voor-oosterh…

staat wel een typ fout in het bericht, het moet 710/60r42 zijn en niet 710/65r42. 710/65r42 bestaat namelijk niet
Sjoske2
Dan zal het wel zijn wat Fendt926Driver al zegt. Ga het morgen meteen navragen.
Sjon
Bij Michelin heeft de 65serie lage afgeronde nokken (voor grasland), en de 70serie heeft hogere nokken en is iets stugger. De 65serie heeft ook meestal 2 nokken meer bij dezelfde omtrek.
Hoe dit bij andere merken is weet ik niet.
mdoornekamp
Trelleborg heeft nu ook 710/60r42. bevalt mij goed. Is sowieso 4 cm breder dan michelin en heeft veel meer maximaal draag vermogen.
JD 6430 The Best
@mdoornekamp een loonwerker heeft de hier ook onder een 7530, veel transport en voorladerwerk, die doen het ook goed.
mdoornekamp
@JD 6430 The Best ok. misschien is die bridgestone die jullie hebben wel beter voor de topic starter
rickboer blija
@JD 6430 The Best S.j. van Gunst?
+1
Sjoske2
Kan inderdaad wel. Gevalletje miscommunicatie. Hij had het over Michelin en Trellenborg, maar ik zag op internet dat BTK Agrimax ook een 710/60 r42 heeft. Financieel vast en zeker aantrekkelijker, maar kwalitatief...?
Fendt926Driver
@Sjoske2 maar waarom wil je graag 710-60R42 als 710-70R38 even groot is?
Heb je liever een band met een kleinere luchtkamer?
Heb je dubbellucht van 42 inch wat zou moeten passen?
mdoornekamp
@Fendt926Driver Ik vond grote 42 inch velgen mooier staan onder mijn 6155R. Daarom een 710/60r42. Wel een slecht argument. Voordeel voor mijn is trouwens ook dat de tm 1060 grasland vriendelijker is dan de tm 800
Fendt926Driver
@mdoornekamp wij houden rekening met eventuele dubbellucht. Bij de 916 op 620-65R42 heb ik 13.6 ( 3.48 breed ) en 20 8 ( 3.95 breed)
Bij andere trekkers dan ook 42 velgen kunnen we samen doen met de dubbellucht.....
selten
@Fendt926Driver
650/65 of 620/70?
Los daarvan, waarom zet je zoiets niet op 800 of 900 banden? Zit je dichter bij de 3m breedte... Met 4m breed over straat lijkt me nou ook niet zo makkelijk 😂
Fendt926Driver
@selten de 916 is gekocht om voor de ploeg te kunnen. En dan was 620 al te breed....
620-70 inderdaad...
selten
@Fendt926Driver
Maar als 620 al te breed is snap ik die keuze ook al niet. Dan ga je toch voor een nog smallere band? Of ben ik nu zo gek 😅
Fendt926Driver
@selten compromis tussen wat nog kan en wat moet.
Heb nu de 614 met 520 achterop. Die moet nu ploegen.
Maar ga zo geen extra banden en velgen kopen. Dan kan dubbellucht makkelijk uit.
selten
@Fendt926Driver
Maar t werk wat je hebt is net zoveel, of je nu brede dubbellucht eraan hangt, of een keer wielen wisselt 😅
JD 6430 The Best
@Fendt926Driver Misschien zoeken om een los setje achterwielen in de maat 520 of 580? Dan kun je voor de rest van het werk met een bredere band rijden, en met ploegen op een smallere band.
mdoornekamp
@Fendt926Driver ja dat was bij ons ook nog een beetje de gedachte. Dubbellucht van de 7800 past in theorie ook aan de R
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Wel een slecht argument.

Ik vind het een goed argument!
Sjoske2
@Fendt926Driver
Er komt geen dubbellucht naast, dus ik denk dat het inderdaad interessanter om voor een 710/70 r38 te gaan.
Als de luchtkamer groter is, betekent dat dan ook dat je met een lagere spanning kunt gaan werken? Of is dat te simpel geredeneerd...?
selten
@Sjoske2
Dat is te simpel, dan zou je band verder in kunnen zakken enz.
Maar in principe is een 710/60R42 een zeer goede band die geschikt is voor lage spanning. Daarbij zakt deze wel minder ver in de wang met een verschil van 2 inch.
Een 71070R38 heeft meer rubber zal dus meer zakken, op straat kan dit ook in de praktijk betekenen dat je meer nokken op de grond hebt, en dus op een hogere spanning moet gaan rijden om slijtage te voorkomen. Dan lever je daarbij weer comfort in....
+1
JD 6430 The Best
@Sjoske2 een 710/70 mag lager op spanning over het algemeen. Wij rijden op 710 70 R38 Bridgestone, deze mag op alle snelheden lager op spanning dan de michelin xeobib 710 60 R42

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0