Hallo,
Wij hebben thuis een veehouderij. en hebben een oude(hele oude ) volvo bm shovel (ca. 35000 draaiuren)
(Volvo BM LM846 tractorfan.nl/picture/277421/)
deze heeft gister, tijdens het kuilen, de 'geest' gegeven.. hij verloor opeens vermogen, begon te tikken in de motor.. (dat deed hij overigens altijd al) en uit alle hoeken en gaten kwam motorolie dampen..
toen hebben we de shovel aan de kant gezet, uit gedaan, en gewacht, gebelt, en een L90C gehuurt.
gisteravond hebben we het oude hok weer eens aangezet, en hij draaide weer, geen dampen, tik weg maar zodra de motor weer warm werd kwam de tik terug en kwamen de dampen weer.
wij hebben het gevoel dat de motor vastloopt.
maar nou is mijn vraag, hebben mensen zulke ervarigen gehad met werktuigen? zou het de motor zijn of zou het kunnen zijn dat de motoroliepomp kapot is?
ik hoop op een beetje zinnige reacties... want 'een nieuwe kopen' kan ik zelf ook wel bedenken na ca. 35000 uur
Alvast bedankt!
Dr Fendt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Volvo BM Shovel ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dwers troch âlles hinne. (tu)
Helaas, het zal voor zichzelf spreken dat de motor "gewoon" op is.
Een andere motor erin of revisie doen en op naar de volgende mijlpaal.
(tu)
Dit betekent: "duim omhoog", maar het bijbehorende icoontje verschijnt niet.
Het betekent niet: "tuut".
we hebben nu een L90C te huur, misschien dat we die kopen, met inruil van die LM846..
olie lekken is ook geen optie. de motor was zekerweten aan revisie toe maar dat is tie niet meer waard, zie uitelijk en uren
maar jullie denken dus niet dat de motoroliepomp kapot/versleten is? dat de opbrengst te laag was na al die uren en daardoor veel te warm word?
Kijk, in een motor gaat de olie daarlangs waar het 't gemakkelijkst gaat: 1 plek met "ruimte" en de rest krijgt minder. (Overigens, gezien de leeftijd/draaiuren niets mis mee).
Vraag: Ging het oliedruklampje branden bij stationair toerental?
Zeer goed onderdelen en Volvo shovel adres : Bert van Roozendaal Wolvega.
lavanroozendaal.nl/
@Winsumar, ja het oliedruklampje begon te branden bij stationair toerental, vandaar de gedachte van ons; de oliepomp werkt niet goed.
"Doordat jij het zolang vol gehouden heb, krijg je van ons een mooie opknapbeurt! :)"
Met hoeveel uur had je hm kocht?
Voordat je veel gaat slopen,zou ik eerst eens even kijken wat er precies aan de hand is.
Het brandende oliedruklampje duidt waarschijnlijk op versleten lager.
Als je er op tijd bij bent,kun je die simpel vervangen.
Het dampen kan door drukopbouw in het carter als gevolg van lek uit comprssieruimte komen,alswel door een warmgelopen lager.
Een compressie test kan je dat snel vertellen.
In sommige 846 ligt dezelfde motor als in de 810-814 trekker.
ik heb een volvo bm 846 hij loopt niet lekker ik denk komt door die oliepomp waar kan hem vinden of waar kan ik die onderdellen van bm lm 846 bedankt wie kan mij helpen thxx
hallo,
ik heb een volvo bm 846 hij loopt niet lekker ik denk komt door die oliepomp waar kan hem vinden of waar kan ik die onderdellen van bm lm 846 bedankt wie kan mij helpen
zie bovenstaande reacties...