Illustratie van:

Massey Ferguson 135 - Hoe stel ik kleppen (algemeen en bij MF135)

Hallo,

Ik zou graag zelf de kleppen willen stellen van mijn Mf135, zou iemand mij stapsgewijs kunnen uitleggen wat ik moet doen. Heb de klepspeling volgens handleiding van het boek.

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste MF135Borger:
De theorie:

runde.nl/LaRo/kleppenstellen/…

Bij een MF 135:
Rijdt de dieseltank vrijwel leeg. De tank moet verwijderd worden om het kleppendeksel vrij toegankelijk te maken en weegt leeg het minst. (De motorkap moet er ook af). Klepdeksel verwijderen en dan per cilinder de compressieslag opzoeken om dan de speling van in- en uitlaatklep te controleren/af te stellen.
Op het moment dat je bij het ronddraaien van de krukas (aan de V-snaar trekken) de tuimelende beweging van uitlaatklep naar inlaatklep ziet overgaan dan zet je een markeringstreep op de krukaspoelie. Nu de krukas ongeveer 1X ronddraaien (let op de markering) dan staat betreffende cilinder in de compressiestand, de stand voor spelingcontrole/instelling.

P.S.: Vanwege de vrij omvangrijke ingreep door demontage van motorkap en tank is het aan te raden tevens de verstuivers te demonteren om ze te laten testen (indien niet bekend wanneer dit voor het laatst is gedaan).
Zonder de verstuivers draait de motor handmatig ook een stuk lichter, ondanks dat het slechts een 3-cilindertje is.
Het demonteren van verstuivers vraagt wel enige handigheid (ervaring) omdat ze soms erg vast kunnen zitten. Ga er ook uiterst schoon bij te werk.
mf135borger
@Wimsumar Hallo bedankt voor de uitleg dit maakt het verhaal helder. De mf is momenteel ontdaan van al het plaatwerk omdat alles is gespoten, dus kan er prima bij. De verstuivers zijn voor die tijd nog getest dus wilde deze eigenlijk laten zitten. Ik krijg zo 1 2 het blok nog niet rond met de verstuivers erin. Dit moet kunnen toch middels de v riem? nog andere opties om dit te doen?
Wimsumar
Beste MF135Borger:

Quote Reactie van @mf135borger:
Ik krijg zo 1 2 het blok nog niet rond

De motor zal als gevolg van de al wat langere stilstand "verkleefd" vastzitten. In versnelling 3-hoog wat heen en weer rollen zal de motor vast weer lossen zodat deze weer met de V-snaar rond te tornen is.
(Trekker staat op blokken? Monteer 1 achterwiel, schakel differentieelslot in (handrem eraf) , en draai het wiel bij ook 3-hoog).
mf135borger
@Wimsumar dat zou heel goed kunnen want hij staat inmiddels een jaar stil.. wielen zitten er inmiddels onder dus ga even proberen in hoge versnelling. in dit geval klopt het verhaal van voorbeeld niet met een 4 cilinder.. voor elke cilinder moet ik het punt opzoeken waarbij hij uit de uitlaatslag wil naar inlaatslag en dan krukas 1 x rond waarbij compressieslag stand moet staan. maakt niet uit bij welke cilinder ik begin?
Wimsumar
Beste MF135Borger:

Quote Reactie van @mf135borger:
maakt niet uit bij welke cilinder ik begin?

Inderdaad, als je maar per cilinder afwerkt.
Het 4-cilinder-voorbeeld is beslist niet van toepassing op een 3-cilinder, en, slechts een handigheidje voor gevorderden.
Dus: per cilinder de krukas in compressieslagstand van af te stellen cilinderkleppen draaien en vervolgens de klepspelingen controleren/afstellen.

P.S.: Eigenlijk moeten alle schroefdraadbevestigingen op het juiste aanhaalmoment worden vastgedraaid. De boutjes/moeren van de verstuiverklembevestiging worden vrijwel door iedereen op gevoel vastgedraaid. Belangrijker is bij het monteren van de verstuiver er op te letten dat het gat schoon is en er een nieuw zogenaamd brandplaatje (ring) wordt gebruikt. (Ook opletten of de oude er wel uit is).
mf135borger
@Wimsumar duidelijk verhaal.. bedankt.. het blok rond krijgen met verstuivers erin wordt hem niet.. krijg met geen mogelijk rond.. verstuivers halen we er uit.
Wimsumar
Beste MF135Borger:

Quote Reactie van @mf135borger:
verstuivers halen we er uit.

Aanvankelijk dacht ik te schrijven dat alleen losdraaien voldoende zou zijn zodat compressiedruklucht kan ontsnappen. Nog even nadenkend kom ik tot de slotsom dat de motor gedurende het jaar van stilstand mogelijk vastgeroest zit door condenswater en zuren uit de vermoedelijk oude motorolie die er nog in zit.
Het lijkt mij aan te raden toch de verstuivers geheel uit te nemen zodat via het gat wat (nieuwe) motorolie bovenop de zuigers kan worden gegoten zodat het schuren van de roestige cilinder-/zuigeroppervlakken toch wat gesmeerd verlopen kan. (Misschien is schone dieselolie nog beter: eventueel loskomende roestschraapsel kan dan naar het carter afvloeien en gelijk met de oude motrolie afgetapt worden).

P.S.: Giet na het kleppenstellen ook wat motorolie over de klepstelen, tuimelaars, tuimelas en klepstoterstangen. Ook deze zullen uitgedroogd zijn en krijgen bij een eventuele toekomstige startpoging pas op het laatst smeerolie vanaf de oliepomp.
mf135borger
@Wimsumar bedankt voor uw reactie.. inmiddels een paar week verder maar de draad weer opgepakt met de mf. eerst al het electrisch etc aangelsoten en gister de verstuivers gedemonteerd. nadat wat frisse diesel met een slangetje in de cilinders laten lopen (petfles dopje per cilinder. conclusie met geen mogelijk met de riem rond te krijgen. voorzichtig eens een tikje met startmotor gegeven.. geen probleem of raar geluid.. en spray van diesel in de lucht.. maargoed nog steeds kan ik geen kleppen stellen want krijg het handmatig niet rond..
- hoe kan het dat ik hem niet met een tang op de poelie rond krijg?
-ik heb brandplaatjes van histoparts, dit zijn gewoon koper ringen en die erin zaten is de body dikker van en sluit mooier om nozzle.. maakt dit uit?
- er zat al nieuwe olie in het blok zal ik dit alsnog moeten verwisselen ivm potentieel diesel drain?
- verstuivers laten testen of niet? (trekker liep altijd zeer goed)
- verstandig om de nozzles van verstuivers schoon te maken met diesel oid? ivm roet?>

Een hoop vragen.. alvast bedankt voor reacties...
brauheist
@mf135borger startmotor eraf halen en dan met een koevoef tussen de tandwielen
Wimsumar
Beste MF135Borger:

Quote Reactie van @mf135borger:
trekker liep altijd zeer goed

Eigenlijk is dan toch de minst slechte optie er nu zo weinig mogelijk aan proberen af te stellen. Als de motor nu door roest en roet min of meer vastgekleefd zat, dan zal deze vervuiling nu ook tussen de kleppen zitten. Nu klepspeling afstellen betekend dat mogelijk binnen enkele draaiuren geen klepspeling meer over is als de vervuiling ertussen weg is geblazen/gebrand. Beter is na enkele draaiuren een controle-/afstelbeurt toe te passen. De klepspeling zal dan nu (handmatig op gevoel) ruim moeten aanvoelen.

Quote:
voorzichtig eens een tikje met startmotor gegeven.. geen probleem of raar geluid

Je kan nu (met gedemonteerde verstuivers de motor gerust op de startmotor wat losser proberen te krijgen zodat de motor wel handmatig rond te tornen wordt (moet nu op spierkracht nu overigens ook vooruitrollend in 3-hoog willen). Tevens kan al doorstartend eventuele "verrotte" (bio)dieselresidu drukloos uit de brandstofpomp/verstuiverleiding spoelen.
De vrij recent geteste verstuivers hoeven nu niet getest en/of schoongemaakt te worden.
Het 'petflesdopje' diesel zal bij 1 of meerdere cilinders alleen in de verstuiverkom beland zijn waardoor de zuigerveren/cilinderwand nu nog steeds droog zullen zijn. Nogmaals een dopje lijkt me aan te raden.
mf135borger
@Wimsumar bedankt voor reactie.. inmiddels kleppen gesteld.. diesel heb ik middels slangetje door verstuiver gat boven op zuiger laten vallen. verstuivers toch nog even getest.. en alles prima in orde.. spul kan weer in elkaar en kijken of er nog wat muziek in zit.
Wimsumar
Beste MF135Borger:

Quote Reactie van @mf135borger:
diesel heb ik middels slangetje door verstuiver gat boven op zuiger laten vallen.

Met deze extra brandstof bovenop / in de zuiger geen "echte" startpoging doen A.U.B..
mf135borger
@Wimsumar heb aantal x rond gedraaid zonder verstuivers erin waardoor behoorlijk wat uit geblazen is.. kan me niet indenken dat er nog veel op de zuigers ligt
mf135borger
@Wimsumar wat zou er dan gebeuren? gezien alles al weer dicht zit inmiddels..
Wimsumar
Beste MF135BOrger:

Quote Reactie van @mf135borger:
wat zou er dan gebeuren?

Ik kan me voorstellen dat de motor eventjes "zeer ongecontroleerd" gaat lopen (op hol slaan? ) met de extra brandstof. Mogelijk met ongewenst hoge compressie en werkslagdrukken.
Ondanks dat het meeste er al uitgeblazen zal zijn, zoals je aangeeft, toch maar uit voorzorg eerst met de stopknop op "uit" de eerste startpoging doen (let wel: de motor kan aanslaan op de diesel die nog in de cilinder aanwezig is) en een poetsdoekprop bij de hand houden om deze in het luchtfilter te kunnen drukken om de motor te smoren als het mis gaat.
Wimsumar
Beste MF135Borger:

Quote Reactie van @mf135borger:
krijg met geen mogelijk rond

Nu het er op lijkt dat de motor "vastgekleefd" zit, kun je hetzelfde verwachten van de koppelingsplaten.
Test of je met ingeschakelde versnelling + ingetrapte koppeling de trekker heen en weer kan rollen.
Zo niet: dan zitten de koppelingsplaten vastgekleefd.
Is de trekker verrolbaar, dan slipt de plaat en heb je geluk.
Bindt het pedaal bij langparkeren in ieder geval in onderste stand vast zodat de koppelingsplaten losliggen.
mf135borger
@Wimsumar is er trouwens een aanhaal moment voor de verstuivers? om ze evt na te trekken op behaalde waarde?
mf135borger
Trekker heeft even gelopen alleen lekkerij aan de opvoerpomp daarom de vraag.. er gaat een kunststof leiding van de kraan met 2 tonnetjes erop naar de opvoerpomp.. (deze is nieuw lekt niet) de ander gaat van pomp naar filter element.. connectie aan opvoer pomp lekt.. in het oude pompje zat een rubbertje echter is deze gaar en zonder rubber erin kan ik wartel aandraaien maar vind er geen afdichting plaats.. zie foto voor connectie.. hoort hier nog een rubber tussen?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Welgerap52
Het rubbertje moet voorbij het ribbeltje op de leiding
Dus tussen wartel en ribbel
+1
mf135borger
Alles in order trekker loopt weer.. lek vrij en al..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 en hebben de trefwoorden motor en afstellen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN