Massey Ferguson 135 - Hoe stel ik kleppen (algemeen en bij MF135)
Ik zou graag zelf de kleppen willen stellen van mijn Mf135, zou iemand mij stapsgewijs kunnen uitleggen wat ik moet doen. Heb de klepspeling volgens handleiding van het boek.
Alvast bedankt!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 en hebben de trefwoorden motor en afstellen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
De theorie:
runde.nl/LaRo/kleppenstellen/…
Bij een MF 135:
Rijdt de dieseltank vrijwel leeg. De tank moet verwijderd worden om het kleppendeksel vrij toegankelijk te maken en weegt leeg het minst. (De motorkap moet er ook af). Klepdeksel verwijderen en dan per cilinder de compressieslag opzoeken om dan de speling van in- en uitlaatklep te controleren/af te stellen.
Op het moment dat je bij het ronddraaien van de krukas (aan de V-snaar trekken) de tuimelende beweging van uitlaatklep naar inlaatklep ziet overgaan dan zet je een markeringstreep op de krukaspoelie. Nu de krukas ongeveer 1X ronddraaien (let op de markering) dan staat betreffende cilinder in de compressiestand, de stand voor spelingcontrole/instelling.
P.S.: Vanwege de vrij omvangrijke ingreep door demontage van motorkap en tank is het aan te raden tevens de verstuivers te demonteren om ze te laten testen (indien niet bekend wanneer dit voor het laatst is gedaan).
Zonder de verstuivers draait de motor handmatig ook een stuk lichter, ondanks dat het slechts een 3-cilindertje is.
Het demonteren van verstuivers vraagt wel enige handigheid (ervaring) omdat ze soms erg vast kunnen zitten. Ga er ook uiterst schoon bij te werk.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Dus tussen wartel en ribbel