Ford 8340 - Spannen van de multiriem 8340

Goededag trekkerfanaten,
Kan iemand mij vertellen hoe ik de multiriem moet spannen van de ford 8340 SLE ?
De oude is gebroken maar ik krijg de nieuwe er niet op.
Moet de spanner gelost worden? zo ja hoe?
Verder een prima trekker!!!

Groet van Post - Dordrecht.
Warmtebron

Reacties

arnoba
Normaalgezien kantelt de alternator om de riem aan te spannen
arnoba
K zat met het systeem van de 8210 in men hoofd, die moet je nog manueel bijspannen
+1
jammermaarhelaas
Er zit een automatische spanner op, dit is een spanrol op een veerbelaste hevel. Deze zit tegen de distributiedeksel, en er zit volgens mij een boutkop op het draaipunt van de hevel waar sleutel 17 op past. Je kunt met deze sleutel 17 (of dop met ratel) de spanner "opspannen" tegen de veerdruk in, en zodoende kun je de nieuwe mutiriem er weer op leggen. De alternator hoeft hier niet voor gelost of verzet te worden. Hij is te benaderen vanaf de rechterkant, dus daar waar de brandstofpomp zit.

Zit er een Airco op, dan kan het anders zijn, hier heb ik geen ervaring mee.
Warmtebron
@jammermaarhelaas bedankt voor de info.
Ik had die bout nooit gezocht achter de waterpomp verscholen.
Ik ga het vanavond proberen.
Ik laat het nog wel horen of het is gelukt.

Groet van Post-Dordrecht
Warmtebron
@jammermaarhelaas goede morgen,
Ik heb gekeken maar de spanner zit alleen vast met een centrale inbusbout op de rol zelf.
Als ik deze los maak komt de hele spanrol los.
Helaas kan ik geen bout vinden zoals beschreven.
Als ik de bandenlichter onder de rol steek komt er ook geen beweging in met de veer.
jammermaarhelaas
@Warmtebron

De automatische spanner zit aan de gladde rol, die rol loopt dus over de rug/achterkant van de riem. Deze rol zit in volgorde tussen de waterpomp en de alternator.
Deze gladde rol zit met een bout M10, met kop 17 op de spanner-hevel. Als je op deze boutkop een sleutel 17, of een dop 17 met ratel zet, en je draait hem rechtsom, dus vast, dan komt de spanner omhoog, tegen zijn veerdruk in. Zo krijg je ruimte om de riem er op te kunnen leggen.
Je moet wel enige kracht zetten, en het makkelijkste gaat het als je de sleutel omhoog doet, dus als de sleutel buiten de tractor uit steekt, niet naar je toe tussen de radiator en de distributie-deksel, op dat punt zit je namelijk dichter bij het draaipunt van de spanner, en dat kost je meer kracht.

Je spreekt over een bout achter de waterpomp, een inbus, dit herken ik niet. Ook hoef je niks los te draaien, maar rechtsom, dus als het ware vast. De automatische spanner waar het over gaat zit een handbreedte onder de waterpomp, tegen de distributiedeksel, en er is ook maar 1 gladde rol, deze zit hier op.
De riem kun je er op leggen door hem langs de koelvin heen te werken, om hem zo om de waterpomp poellie te krijgen en dan volgt de rest van zelf: Krukas, waterpomp, alternator, geribte looprol, krukas. Nu tussen alternator en waterpomp de riem naar onderen trekken en met de rug over de gladde rol van de automatische spanner leggen. Even kijken of ie overal goed ligt, en spanner loslaten. Rekjes er weer voor en klaar.
+2
Warmtebron
@jammermaarhelaas goede middag, het is gelukt vanmorgen vroeg.
Inderdaad sleutel 17 op de bout van de spanrol en daar ging hij.
Moest wel inspuiten met wd 40 ging toen heel soepel.
Bedankt voor jou / jullie reacties.
Het is eigenlijk zo gebeurd als je het een keer gedaan hebt.
Groet van Jeroen Post
+1
nhmonteur
Het is inderdaad precies zoals @jammermaarhelaas zegt.
Met een ratel met dop 17 kan je de spanner omhoog halen. Je legt eerst de snaar om de krukaspoelie waterpomp en dan met de rug over de spanner. Dan haal je de spanner naar boven en leg je de snaar om de dynamo en als laatst over het plastic looprolletje tussen dynamo en krukaspoelie.
Een trekker met airco is precies hetzelfde alleen loopt dan de snaar van de krukaspoelie met de rug over een grote looprol en dan over de aircopomp naar de waterpomp.

Succes
arnoba
@nhmonteur nu we toch over waterpomp-riemen bezig zijn op een 8340, onze is eentje met airco, maar ondertussen ligt er al enkele jaren een korte riem op en is de airco dus uitgeschakeld, met airco er tussen leefde de riem nog maar 50 u, wat denkt u dat het probleem aan de aircopomp kan zijn?
nhmonteur
@arnoba ik zou dan denken dat de pomp veel te zwaar loopt.
Een aircopomp vraagt al best een beetje vermogen, maar als die nog eens zwaarder draait dan wat normaal is en hij word vaak ingeschakeld dan kan het best zijn dat hij riemen vreet.
arnoba
@nhmonteur Valt dit te openen (na leegpompen van gas natuurlijk) en eventueel zelf met nieuwe lagers op te lossen of is dit sowieso nieuw of laten reviseren in gespecialiseerde firma? Ooit met een aparte riem gebouwd op zulke trekker? Als het riempje dan begeeft loopt de motor tenminste niet warm. En het is eigenlijk niet dat ie bij ons vollebak moet koelen, wij zijn geen frigomensen 😉 . Maar midden zomer bij het balenpersen, bikken of groenbemester zaaien zou het aangenaam zijn moest het werken.
nhmonteur
@arnoba eigenlijk heb ik nog nooit een aircopomp uit elkaar gehad. Ook geen idee of dit goed zelf te doen is. Er zijn vast bedrijven die hier gespecialiseerd in zijn, maar een neiuwe pomp valt vaak ook nog wel mee mbt de kosten.
Op deze trekkers nooit gezien met een aparte snaar. Wel wat je zegt een kortere snaar en dan zonder aircopomp draaien.
arnoba
@nhmonteur Weet je toevallig of deze pomp in het REMAN- gamma van New Holland zit? Van de nieuwere modellen weet ik dat het wel zo is. Of is het prijsverschil met volledig nieuw eerder beperkt? (airco heeft een trekker niet nodig om te rijden dus onze pa geeft er niet veel geld aan uit)
nhmonteur
@arnoba nou net ff gekeken, maar zit geloof ik niet in de reman programma. Nieuwe pomp kost, schrik niet 955 euro. Wellicht is hij ook bij kramp/bepco te krijgen en een stuk goedkoper.
Maar voor die prijs is reviseren ook misschien een optie als dat kan.
arnoba
@nhmonteur Dat de nieuwe pomp duur was wisten we al, vandaar dat we nu al een tijdje met een korte riem rondrijden. Maar aangezien ik wist dat de laatste jaren het reman gamma uitgebreid was had ik daar op gehoopt, bij kramp was het 600 - 700 dacht ik een paar jaar geleden. Wanneer ik tijd heb toch maar eens zoeken naar revisiemogelijkheden of het even leegpompen op stage (k doe momenteel stage bij NH dealer, maar achter prijzen vragen en het dan niet kopen hebben ze over het algemeen nergens graag 😄 ) en zelf eens opendoen om te kijken of we iets vinden. Alvast bedankt voor het advies!
JD3010
@arnoba Bijna 450 euro heb je een nieuwe.
arnoba
@JD3010 bij kramp? Granit? Bepco?
JD3010
@arnoba Uit Duitsland,
dirkao
Ik weet niet hoe dergelijke dingen in nederland werken, maar zijn er geen bedrijven die gespecialiseerd zijn in voertuig arco's ? ik kan alleen maar meepraten over wat ik hier in brazilie bij de hand heb, maar wij hebben de ervaring dat je voor dergelijke dingen bij de trekkerdealers weg moet blijven ( zijn duur , er niet in gespecialiseerd en vaak roepen zij ook mensen van buitenaf. doen er zelf niks aan , maar weten wel een dikke rekening te sturen. mensen die er in gespecialiseerd zijn weten in een handomdraai te ontdekken wat er aan mankeerd, kunnen repareren wat nodig is en ook onderdelen zijn er vaak goedkoper. groeten, succes
wouterdp
Ik denk eerder aan je looprol als ze niet exact in lijn loopt snijdt hij de riem door. Al verschillende keren gezien bij 40 series
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!