Dieselverbruik motorpomp valt erg tegen!

Wij beregenen sinds kort met een zo goed als nieuw pompaggregaat i.p.v. onze oude tractor. Beregenen met een haspel met een 30mm sproeier en 4,8 bar druk aan de sproeier. Al vele jaren zo beregend imet een hoge druk tractorpomp met dubbele waaier. Al naar gelang de aanvoerslanglengte en de putopbrengst komen we op gem. 7,5ltr. diesel per uur met onze trekker. Bij de oude putten heb je wat meer toeren en dus diesel nodig om het water omhoog te krijgen.
Hebben nu motorpomp in geluiddichte kast. Draait super. Alles is goed op elkaar afgeregeld en ingesteld.
Maar de grootste tegenvaller is het Dieselverbruik. Na een week draaien bij verschillende putten zitten we op ruim 8ltr.
per uur. Heb je de nieuwste technieken en heb je meer diesel nodig. Valt dus tegen.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Rode Peter

Reacties

+1
rommert14
Pompen jullie uit putten? Hier een bron met twee elektrische pompen een pompt het water omhoog en de ander zet 12 druk op de leiding, de haspels sproeien 100 meter breed en ik laat hem 30 meter per uur rijden. Beregenen is altijd duur vooral het opgang krijgen na de winter. Nu een pomp kapot die 30 meter in de grond zit en die zijn niet goedkoop.
+2
boegie
Nieuwe motor is zoals je zegt met nieuwe technieken, moet voldoen aan strengere milieu eisen wat betreft uitstoot en dat gaat ten koste van het verbruik. Daar gaat in iedergeval al meer diesel aan op, nieuwere motoren geven ook veel meer warmte is mijn ondervinding
+1
Feeling Blue
Hoe meer techniek, hoe meer verbruik.. Minder uitstoot moet ergens vandaan komen.. Het is bij moderne techniek de vraag hoe je een blok nog rond krijgt binnen de normen van de uitstoot en andere regelgeving, fragiele techniek ipv techniek met een lange levensduur inbouwen, verbruik is niet van belang, stillere motoren, etc.. dat is een ontwerp met heel ander uitgangspunt dan een aantal jaren geleden..

Loonwerker uit de buurt verbruikt ook een stuk meer met zn nieuwe trekker dan ie deed met een oudere terwijl het geen grotere/zwaardere trekker is, er zit wel alle moderne techniek in..
+1
jehan
Hoeveel pk had de trekker en hoeveel pk de motor nu
Rode Peter
Nog ter extra info. Met putten bedoel ik bronnen met diameter van 6inch of 8inch en ruim 30mtr. diep. De 6inch bronnen zitten aan hun max. capaciteit.
Tractor en pompmotor; beide 6cil. met rond de 100hp.
rommert14
@Rode Peter waarom geen elektro pomp?
spotmelker
@Rode Peter Hoe dik is je haspelslang? Wellicht heeft de pomp een dermate grote(re) capaciteit dat hij teveel weerstand krijgt door een relatief dunne slang. Hier rekenen ze anders en kijken ze naar de hoeveelheid water per verbruikte liter brandstof. Er worden om die reden alleen nog maar haspels met 125mm of 140mm slangdikte verkocht.
paul-mertens
Zou dan mooi zijn dat de pomp op water werkte of zonne energie😂
selten
Vind de toename nou niet verschrikkelijk groot... Vraag me alleen af, waarom je voor een 6cil 100pk kiest en niet voor een 4cil....
+1
walker1
@selten Ik vind het ook geen groot verschil, wel zou je verwachten dat bij z'n pompunit de pomp rechtstreeks op de motor zit, met misschien een vertraging er tussen. bij trekker op de aftakas zou je toch wat meer verlies in de aandrijflijn verwachten.

Verder beregenen ze er sinds kort mee, ik denk dat ze het ook over een wat langere periode moeten bekijken, misschien staat het grondwater nu dieper als gemiddeld over meerdere jaren? Nieuwe pomp en motor moeten denk ook nog inlopen, mogelijk dat brandstofverbruik met de tijd wat afneemt?
selten
@walker1 misschien draait de motor nog wel teveel toeren? Loopt de gloednieuwe motor nog wat zwaarder dan een ingelopen motor... Allerlei dingen die kunnen. Het niet via een aftakas lopen lijkt mij inderdaad minder weerstand geven.
+1
ElGuapo
Kun je een hele studie over opzetten. In de basis zou een motorpomp zuiniger kunnen zijn dan je trekker. De trekker heeft meer verliezenvan airco, hydrauliek en andere zaken die energie vergen.
Daarnaast kan de pompcurve van dr motorpomp bij dezelfde haspel zorgen voor een ongunstiger of gunstiger werkpunt. En zo kan ik nog wel wat meer redenen bedrnken waarom het brandstofverbruik zoveel scheelt.
Motorpomp afschrijven voor beregenen lijkt me ook wijzer dan een hele trekker afschrijven daarvoor.
dieseltank
Draai je met 1200 toeren?
ElGuapo
De belangrijkste gegevens zijn:
- Flow of liters per minuut
- Druk of vacuum voor de pomp
- Druk na de pomp
- Brandstofverbruik
Dan kun je de verschillende opstellingen vergelijken.
MaxxuM4ever
@ElGuapo volgens mij is dat allemaal hetzelfde gebeleven en is alleen de krachtbron vervangen van een trekker naar een stationaire motor
ElGuapo
@MaxxuM4ever
Heb je motormerk/type en toerental van de stationaire motor?
Ook van de trekker; motormerk/type, motortoeren en aftakastoeren?
Ben erg benieuwd en wil er wel even naar kijken en aan rekenen.
MaxxuM4ever
@ElGuapo @Rode Peter even vragen, het is zijn spul. Het is maar een halve liter per uur maar wel leuk om uit te vissen waar die halve liter aan op gaat dan.
Van een auto tunen wordt hij meestal wat zuiniger, misschien kan deze stationaire motor ook nog wat getuned worden om het specifiek verbruik wat te verlagen.
Sjon
@MaxxuM4ever De nieuwe motorpompsets hebben (gelukkig) nog bijna allemaal een mechanische brandstofpomp, en geen commonrail. De inspuiting is zo afgesteld dat deze aan de emissie eisen van TIER3 voldoet, en bijna altijd geeft dit een hoger brandstofverbruik.
Rode Peter
TF fans bedankt voor alle reacties. Onze "nieuwe " pompset gaat in goed overleg terug naar de verkoper. Na nauwkeurige meting bleek het dieselverbruik nog hoger dan eerder vermeld.
Maar wat nog vervelender is dat we na veel sleutelwerk (o.a. motor loskoppelen van de pomp) ontdekt hebben dat er een nare tik in het blok zit. Geluid komt niet van de kleppentrein en ook niet uit de brandstofpomp vgl. de dieselmonteur.
Voor ons nu dus einde verhaal.
En dat voor een motor met 240 dr. uren van een gerenommeerd merk. Deze motorserie heefd trouwens 118pk nominaal en geen 100 en wordt veel voor aggregaten en pompen gebruikt.
Ja het zit wel eens tegen. Gelukkig kost het niks alleen een hoop ergenis en eigen uren.
Voorlopig weer pompen met de trekker.
walker1
@Rode Peter is gevalletje garantie neem ik aan?
+1
wotan2
@walker1 Klinkt meer als een gevalletje garantie; we proberen hem te lozen aan een andere sukkel (niet hatelijk bedoeld).
+1
jammermaarhelaas
@Rode Peter

Wil je een merkenstrijd voorkomen door geen merk en type te noemen? Zou toch wel leuk om meer te weten, ookal gaat het om een kapotte motor.
ElGuapo
Het vermogen van industriele motoren moet vaak nog wat worden verlaagd met vermogen voor koelfan, buitentemp, brandstoftemp en meer van die zaken voordat het continu beschikbare vermogen aan het vliegwiel duidelijk wordt. Bij een trekker is het aftakasvermogen netto beschikbaar.
Ben echt wel benieuwd naar de prestaties van beregeningsinstallaties als werktuigbouwer, dus kom maar eens op met wat bruikbare getallen van verschillende sets.
JD3010
@ElGuapo Een industriemotor heeft vaak wel een hoger vermogen, door de constante belasting vd motor.

Overigens gebruikt mijn trekker ook minder dan m'n pompunit bij dezelfde waterhoeveelheid.
jammermaarhelaas
@JD3010

Komt dat lagere verbruik van de trekker doordat het een oudere, brandstof-efficiëntere motor is, of heeft het een andere reden?
+2
JD3010
@jammermaarhelaas Dat is een JD2130 van 1975. De motor op de pompunit is een 4 cilinder Deutz 912.
hummy
Nieuw is niet altijd beter.
ares697
Draaien hier met een 90pk iveco 4cyl, 10 bar op de pomp 7.5l/uur. Met een bron van ongeveer beetje 19m diep
ElGuapo
Als ik het zo bekijk draai je niet op vollast. 7,5l/uur is ongeveer 37,5pk asvermogen. Uitgaande van 66% pomprendement en een geschatte effectieve aanzuighoogte van 5 meter zou je ongeveer 60m3/hr moeten verpompen.
Da's dus met 3 aannames.
geerts 88
Zit natuurlijk ook verschil in pomp 3-4 of 5 waaier.
Ik heb een 4cil turbo iveco 100 pk.
3 waaierige pomp. 9.3 bar pomp 8 bar op haspel. 3.5 op kanon. Dop 28
Haspel is 100/350. Ben 7.5 liter per kwijt.

Soms vraag met kleinere dop zelfde druk of beetje meer druk en iets minder toeren.
Het brandstofverbruik naar beneden gaat.
spotmelker
Quote Reactie van @geerts 88:
9.3 bar pomp 8 bar op haspel. 3.5 op kanon

Dat is een aanzienlijk drukverlies bij 100mm slang. Zit er een turbine tussen?
Sjon
Hier een overzichtje van 2 verschillende pompsets.
De blauwe lijn is een 4cyl 3.2 83pk Iveco met een 3 waaier Caprari pomp.
De groene lijn is een 4cyl 4.5 90pk Iveco met een 4 waaier Caprari pomp.

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@Sjon

Daar zit dus zo 2 liter per uur verschil in. Heb je feitelijk wel een goede verkoper/vertegenwoordiger nodig om het juiste te kopen voor de eigen situatie.
ElGuapo
@Sjon
Ik heb inmiddels toegang tot de pompcurves van Caprari alleen kan ik de pomptypes MEC4/4A en 4/3A niet te vinden in de tabellen. Types MEC A zijn enkeltraps pompen, MEC M zijn meertrapspompen.
Sjon
@ElGuapo De MEC-MG moet je hebben, deze pompen worden rechtstreeks op het motorblok geschroefd.
are550
Hallo allemaal, heeft er iemand ervaring met de 3,2 liter FPT motor ?
ik heb gehoord dat die het niet volhouden doordat ze warm lopen .
en daardoor vroeg tijdig stuk gaan.
wat voor een motor had de topic beginner ?
geerts 88
@are550 waardoor loopt die Warm?
Heb van lmb gehoord dat je toch 1500 toeren moet draaie voor de koeling
+1
walker1
@are550 Van horen zeggen vind ik altijd zo wazig. Waarom zou dat type het niet vol houden? er zal eerder iets mis zijn met de koeling als ze warm lopen of de motor wordt gewoon veel te zwaar belast. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met FPT motoren in het algemeen. Is in feite Fiat en behalve in Fiat's zitten ze dus ook in Iveco's en in New Hollands. Maar FPT levert ook veel motoren aan derden en die kunnen dan wel een motor anders afstellen, of omdat een motor ergens ingebouwd moet worden aanpassingen doen aan het koelsysteem.
Sjon
@are550 De meeste nieuwe pompsets worden gekoeld met het beregeningswater. Geen radiator maar een warmtewisselaar.
+1
jammermaarhelaas
@are550

Heb diverse merken motoren warm zien draaien, kwam dan steeds door een radiateur die vol pluizen zat, of vol stof (grond). Schoonmaken (pluizen eruit blazen tegen de richting in, of grond eruit spuiten met hogedrukspuit op 50 Bar (zodat de radiateur heel blijft) en alles werkt weer prima.
Natuurlijk kan er een te kleine vin op zitten, of iets anders verkeerd zijn, maar gewoon beginnen met de basis is vaak afdoende.
fiatfan
@jammermaarhelaas vorige winter nog gezien. de nieuwe pompsets met radiator die trekken de motorwarmte naar buiten door de radiateur. als de motor gaat zweten zit de radiateur in no time vol. andersom laten lopen die koelvin en het was opgelost
dirkao
Ik heb een farmall 95 met een 3.9 FPT motor , dat vind ik al een rotding. beresterk vanaf 2000 toeren. zit je daar ook maar iets onder is alle fut er al uit. echt een trekker met een bromfiets motor. inmiddels hebben we een intercooler gemonteerd en de brandstof pomp wat open laten draaien. volgens de brandstofpompspecialist heeft hij nu 120 pk. dit gebruiken we eigenlijk nooit,maar bij wat lagere toeren houd hij wel wat beter vast. het lijkt me dat het met een 3.2 motor alleen maar erger is.
Wimsumar
Beste Dirkao:

Quote Reactie van @dirkao:
beresterk vanaf 2000 toeren. zit je daar ook maar iets onder is alle fut er al uit.

Werkt de turbo wel goed (bij lager toerental) ?
Intercooler heeft een FARMALL 95 standaard (op de overigens 'maar' 3,4 liter motor).

FARMALL 95 fabrieksgegevens:

konedata.net/traktorit/case-ih-traktorit/…
walker1
@Wimsumar Zou zomaar kunnen dat die Farmall 95 van @dirkao een andere motor heeft dan de Farmall 95 in Europa. Dirkao woont in Zuid Amerika, daar hebben ze niet de Tier eisen die wij hier hebben. Kan zomaar zijn dat er in de modellen voor Zuid Amerika nog ongeblazen motoren liggen en de Europese versies een turbomotor hebben.
Feeling Blue
@dirkao Cilinderinhoud zegt niets over de karakteristiek/powerband van een motor.. Boring x slag.. de roterende massa etc.. zegt veel meer..
Verder heeft alleen een pomp opendraaien op een software gestuurde trekker weinig nut als de software niet aangepast word..
De software regelt namelijk de hoeveelheid ingespoten brandstof, inspuit duur, koppelbegrenzing, turbodruk etc..
Die parameters zijn standaard afgeregeld waarbij de emissienorm leidend is, als je de parameters instelt zodat de prestaties leidend zijn, krijg je een heel andere karakteristiek..
(Er is aan der andere kant van de oceaan een hele club van boeren die doormidddel van afdwingen en hacken, zorgt dat dat soort software, en ook updates, gewoon voor iedereen beschikbaar is buiten de dealers om)
Zie filmpje:
radium45
Ik heb hier vanmorgen beregend uit een bron waarvan ik altijd dacht dat het een goede was. Altijd vlot 10 bar op de haspel. Echter vanmorgen hield het met 7 bar op, en dit met dezelfde maat nozle als andere keren. Water zakt hard hier in de Achterhoek.
Feeling Blue
@radium45 Met een draaikolk in het water trekt ie daar lucht doorheen.. dat is heel slecht voor de pomp (cavitatie heet dat, zie wikipedia)
Misschien een optie om toch een dieper gat te graven waar de aanzuiging in komt.
radium45
@Feeling Blue Klopt, ben bekend met dit fenomeen. Ik luister ook altijd goed naar de pomp, pto toeren altijd zover terug totdat het typerende geluid weg is.
are550
@radium45 zit er bij jullie veel ijzer (roest ) in het water ??
radium45
@are550 Ja, en veel kalk. 1 zwiep van het kanon over je ruiten en er zit een witte aanslag op.
+1
are550
@radium45 zit de put (bron) misschien dicht geslipt met kalk en roest.
gebeurd hier ook na jaren.
er zijn wel middelen om er in te doen die dit groten deels weer oplossen.
bij ons vaak als een put langere tijd niet gebruikt is.
houthandel1056
@radium45 hoorde op het journaal dat het grondwaterpeil op sommige plekken in een week tijd wel 5/7 mtr gezakt was
dirkao
Beste @Wimsumar ,@walker1 en @Feeling Blue Ik vergeet weleens te vermelden dat ik in brazilie woon, dat farmall 95 geval is van 2015 het model 80 heeft geen turbo , de 95 wel en is verder hetzelfde als de 80. allebij met een gewone mechanische brandstofpomp. als het probleem aan de turbo zou liggen dan zou dat ding op lagere toeren moeten roken, en dat gebeurt niet. alle trekkers van dit model hebben dezelfde kwaal, alleen niet iedereen ergerd zich er evenveel aan. wat emissie eisen betreft: die beginnen hier ook te komen. onder de 100 pk is alles nog met mechanische brandstofpomp, daarboven beginnen er al wel modellen met communrail injectie te komen. wijzelf hebben een case puma 140 van 2016 en die heeft ook communrail.
+1
dirkao
Ik heb nog effe wat huiswerk gedaan: in de farmall 80 en 95 ligt hiet een 3.9 liter viercilinder motor. farmall 110A 4.5 liter viercilinder.en de farmall 130A 6.7 liter zescilinder.allen met mechanische brandstofpomp.
hobby boer en co
Druk = weerstand
weerstand kost vermogen
vermogen kost diesel

!!oplossing!!
Met grotere transport leidingen en voornamelijk je sproeier (vergroot die!!) dan gaat het gewas wat meer liggen misschien maar die komt van eigens weer overeind!!
zeker in weilanden maakt dat geen bal uit. ook wil je kuubs in de grond hebben en deze wil je niet verdampt hebben.
versnellingsbak ja een versnellingsbak tussen je pomp en motor zodat je motor 1200 toeren draait en je pomp 2000-3000 toeren maakt

maar aan allen boeren, vergroot de dop / sproeier / nozzel dan heb je ofwel meer water op het land, ofwel minder diesel verstookt!
selten
@hobby boer en co
Nouja, hoe ver wil je gaan... Om een haspel met een gigantisch grote dop, dan net 20m breed te laten beregenen... Of dan de kleinere dop die je 2L/h kost, en dan 80m breed beregenen... Lijkt me dat je dan toch eerder kiest voor de grotere dop...
Wil je efficiëntie, koop dan een elektrische pomp en ondergrondse leidingen.... 20kW elektromotor levert je wel de kuubs...
hobby boer en co
@selten nu zeg je 2 liter diesel, mar hoeveel minder water komt er met een kleinere dop. die spuit wel verder maar hoe zit het met de kuubs dan....
selten
@hobby boer en co
Hoeveelheid water wordt minder. Minimaal... Je moet toch een bepaalde druk halen wil je de haspel laten oprollen....
Daarbij levert het hele kleine nauwe deel relatief weinig verlies op, kijk eerst naar grote verliezen, aanzuighoogtes en leidinglengtes...
+1
ElGuapo
Weerstand in de leiding is kwadratisch afhankelijk van de stroomsnelheid.
Het werkpunt van de set is het snijpunt van de pompcurve en de leidingweerstandscurve.
Het pomprendement varieert in het hele werkgebied en het gevraagde vermogen kan dan tegenvallen.
Slechte aanzuigcondities zijn ook een zorg. Hoe hoger de opbrengst hoe minder het vermogen om aan te zuigen zonder narigheid (cavitatie)
De pompcurve kun je wat verschuiven door het toerental te varieren, maar bij lagere toerentallen stijgt het brandstofverbruik per pk van de motor ook weer.

Heeft er iemand pompcurves can de Caprari's ?
selten
@ElGuapo
Kort door de bocht is er leidingweerstand afhankelijk van stroomsnelheid. Persoonlijk vind ik t wel goed dit duidelijk te hebben 🙈😬
ElGuapo
@selten Kwadratisch afhankelijk!
2x zoveel stroomsnelheid = 4x zoveel druk.
Dus als je voor 100m3/uur 8 bar op de haspel nodig hebt, heb je voor 120m3/uur 11.5bar nodig.
fiatfan
Met 8 bar bij de pomp vertrekken ipv van 10 bar scheelt enorm veel diesel!!
zorg voor dikke aanvoerBUIZEN en als de put minder wordt doordat het waterpeil zakt dien je een kleinere nozzle te monteren
ElGuapo
@fiatfan Dan creer je meer weerstand spuit ie wat verder maar heb je toch meer vermogen nodig. Je verschuift het werkpunt naar een gunstiger gebied qua aanzuiging.
Beter is het toerental wat terug te schroeven. Kost minder vermogen.
fiatfan
@ElGuapo dat staat hierboven toch. 8 ba ipv 10 is toerental verminderen..
fiatfan
Wij hebben nog geen 0,25 verlies tussen pomp en haspel op wel 350 mtr..
newholland6640
@fiatfan Wat voor installatie met hoeveel bar en hoe groot zijn de leidingen?
fiatfan
@newholland6640 rovattipomp sk 100-3 met 8,25 bar bij de pomp en gewoon laval 100 buizen is bij de haspel 8 bar.
ElGuapo
Wat voor leidinglengtes en interne diameters worden gebruikt?
En wat voor sproeiers of doppen zijn gebruikelijk?
fiatfan
@ElGuapo hoe dikker en korter de slang op de haspel, hoe meer druk.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden motor en aftakas geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!