Illustratie van:

Case International 733 - Oliedruklamp brand nog bij 1300 toeren

Goedemiddag,

Na een uur lang vol gas maaien met een taarup getrokken maaier (trekker is dus echt goed warm) gaat de oliedruklamp pas uit rond de 1300 motortoeren.. gezien de draaiuren lijkt het mij sterk dat er iets ernstig versleten is, wat is er nu wel.aan de hand?

Gaat om een Case International 733
Urenstand 1790 (niet rond geweest)

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

Koiter
Zit er genoeg motor olie in?
Is de oliedruk sensor nog goed?
+1
jim353
@Koiter motorolie voldoende ja, en als de trekker koud stationair loopt flikkert het lampje. En bij iets gas gaat hij uit. Dus dat werkt wel voor zover ik weet.
Koiter
@jim353 lijkt me zoals je zegt sterk dat de motor verleten is bij die urenstand... ik zou het toch bij de sensor zoeken
Hier een 733 met 8197.94 uren (zonder revisie) erop, lampje is direct weg stationair
Mdbm
@Koiter Radiator dicht waardoor de motor heet loopt en de olie te dun wordt?
selectford
Is het nog goede olie.
Het kan dat de olie te dun is
Fendt926Driver
Zit de sensor wel direct bijop het filter element of met een slangetje hoger. Of door een extra olie aftap punt voor een compressor of opbouwturbo wat hoger waardoor de sensor wat later reageerd.
Mijn oude 615 had dat wel.
Met grasmaaien was de lamp altijd uit maar aan het einde van 2300 toeren naar1500 ging de lamp al branden. Dan eerst 1500 dan na het opklappen naar 1300 en op straat ging het vanzelf al weer iets meer toeren met opschakelen
dirkao
Het kan mogelijk zijn dat er diesel in de smeerolie komt, hier door wordt de olie te dun, als dit zo is steigt het oliepeil . het meest waarschijnluk is dat je oliedruk sensor niet goed meer is. je kunt proberen wat er gebeurt als je een nieuwe sensor monteerd. het beste is de oliedruk te meten natuurlijk wel met goed warme motor. de dealer moet gegevens hebben hoe hoog de druk moet zijn. er kan ook nog wat aan het overdrukventiel mankeren ( veertje lam of gebroken, vuil waardoor die niet goed meer afsluit)
Klein Rot
Of kapotte O-ringen om de zuig en persbuis naar de oliepomp. Of een scheur in deze buizen.
Stier69
Hou ons op de hoogte! Een hoop nieuwsgierigen hier . Moet volgens mij iets uitzonderlijks zijn.Onze 733 liep ook altijd probleemloos, en die heeft veel voor de kiezen gehad.
+2
Welgerap52
Ik zou er eerst een manometer aan hangen!
Misschien storm in een glas water
Of is er echt wat aan de hand
dendeze
Haal de sensor er uit en sluit op de opening een drukmeter aan.
Weet je trouwens welke olie er in zit? 10/40 20/40 of wat? ook de oliefilter is dat een originele of een aftermarket?
jim353
Heb de meter er aan gehad, volgas 3 bar. En bij 1000 toeren 0.9. Is dus echt te weinig.
jo845xl
@jim353 Neen , is volgens mij goed . Ik zou eerst een andere sensor proberen.
jim353
@jo845xl volgens betouwbare bronnen zou hij stationair ongeveer 1,5 moeten hebben. En een andere sensor geeft het zelfde resultaat. Zat een tstuk op de meter met een andere sensor
casejxu
@jim353 klopt. Onze 633 geeft al jaren 0.2 0.1 bar als hij warm is stationair. Maar ons motorblok is versleten. Heb wel eens gehoord dag ze iets in het olie kanaal naar de kop toe lieten vallen om die olie stroom iets te smoren
Wimsumar
Beste Jim353:

Quote Reactie van @jim353:
volgens betouwbare bronnen zou hij stationair ongeveer 1,5

Betrouwbare bron:

1 BAR- 3,3 BAR.

Motor type D-206 (Ook in de 624): ihace.de/04_techndaten/523_624_724_824/…

Welke multigrade olie gebruik je in deze motor? Je zou kunnen kiezen voor olie die warm iets dikker blijft.
jim353
@Wimsumar Heb hem uit elkaar. Het glijlager van de oliepomp lag onder in het carter.
Wimsumar
Beste Jim353:

Quote Reactie van @jim353:
glijlager

Glijlager? Misschien een afgebroken stuk aanzuigleiding?

partstore.caseih.com/us/parts-search.html/…
+1
jim353
Zie foto

(klik om te vergroten)

Het busje wat je links op het voorste tandwiel ziet was er uit gelopen. Kan er in principe zo uit aan de voorkant van de pomp.
+1
Klein Rot
@jim353

Jim als je hem zover uit elkaar hebt controleer dan ook de beide leidingen, zuig en pers, goed op beginnende scheuren. Komt voor dat deze overlangs doorscheuren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 733 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0