MF575 lekt olie uit ontluchtingen

Beste, graag had ik geweten wat de reden kan zijn dat de tractor behoorlijk wat olie lekt uit de ontluchting van de servopomp en onderaan uit een open gaatje in de "ik denk" versnellingsbak?
Het is meestal na een langer stukje rijden. Oliepeil van motor blijft ok. Wat is de bedoeling van dat gaatje onderaan. Er zit een soort van pennetje in.

Alvast bedankt
ErikDB

Reacties

+1
hooidonk
Hallo Erik,

Ik denk dat het het gaatje is onderin het koppelingshuis. Dat gaatje zit er onderin zodat de koppeling niet gesmeerd wordt met lekolie als één van de keerringen het begeeft en het pennetje zorgt er voor dat het gaatje open blijft. Als de motorolie op peil blijft, kan het bijna niet anders dan dat de olie uit de versnellingsbak komt. Dit lekt dan langs de keerring van de price-as. Enige oplossing is de trekker te splitsen en die keerring te vervangen. Als je hem dan toch in tweeën hebt, kun je ook beter meteen de keerring van de krukas vervangen en de koppeling zelf goed na lopen.
ErikDB
Hey hooidonk, bedankt voor je reactie. Dat is al een heel werkje! Ik wil de tractor verkopen met zo weinig mogelijk kosten maar hij moet wel in orde zijn. Nu kan ik op zoek naar een mechanieker of zelf proberen doch denk ik dat we wel enkele euros kwijt zijn. Alleszins bedankt.
stephan-inter
@ErikDB
Of zo verkopen en eerlijk vermelden dat die keering lek is.
hooidonk
@ErikDB

Het is inderdaad nog best een klus. Vooral alle kabels, leidingen en andere pruttel er omheen los halen voor je hem kan delen, is nog best een heel werk. Over het algemeen is het goed zelf te doen, mits je het geduld en ietwat technische kennis er voor hebt. De kosten zijn afhankelijk van de staat van de koppeling. Als er een nieuwe drukgroep in moet, dan kost dat best wel heel wat geld. Als het alleen de keerringen zijn, ben je met een paar euro klaar en kost het je vooral de uren. De keuze hangt ook af van de staat van de trekker. Als hij in de hogere prijsklasse zit, is het gauwer interessant.

Of zoals @stephan-inter zegt, zo verkopen en het er bij vermelden. Op zich doet het niet veel af van het functioneren van de trekker, dankzij het gaatje met het pennetje. Er zijn tenslotte wel meer oude trekkers die niet helemaal zindelijk zijn. Mocht hij toch niet te verkopen zijn, kun je altijd nog de reparatie overwegen.
Wimsumar
Beste ErikDB: De olie in de servo(stuurbekrachtiging)pomp zal alle kleuren van de regenboog hebben (waardoor schuimvorming). Ook het filter zal waarschijnlijk dringend aan verversing toe zijn.

In onderstaande link de M.F.-560 handleiding voor het onderhoud aan de servo:

(Doorklikken op vorige of volgende in de bovenhoeken van het scherm)

annatefka.nl/mf_instr_boek/200_500_serie/…

Olie-advies: Hydrauliekgeschikte motorolie (S.T.O.U.) of ATF. (zie verderop in de handleiding).
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ontluchting en olielek geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!