Taarup 465 - Ombouwen naar Loadsensing hydrauliek

Ik heb een Taarup 465 staan die achter een trekker moet met Loadsensing. Ik weet dat er ombouwsets zijn, alleen kan ik die nergens vinden.

Heeft iemand een idee wat er naast de snuffelleiding moet gebeuren om de wagen om te bouwen?
hebbink

Reacties

casejxu
2/2 ventiel NC voor de pers aansluiting. En daar achter volgens mij een t stuk met een slang naar de snuffel. En die 2/2 klep aansluiten bij alle functies.
+1
@casejxu kun je op deze manier elke machine ombouwen naar loadsensing?
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr jup. T werkt alleen nooit zo mooi als officiële maar werkt gewoon prima
Welgerap52
@casejxu wel even diodes erbij tussen
casejxu
@Welgerap52 klopt. Sorry vergeten te zeggen
casejxu
Zoek eens bij taarup onderdelen fotos
jammermaarhelaas
Misschien kun je hier wat vinden?
1001parts.nl/
+1
GerbertXL
Even tussendoor, je weet dat je er evengoed mee kunt werken, ook zonder LS?
Ik heb bij mijn opraapwagen de pick up van het ventielenblok afgehaald en die rechtstreeks in de trekker geplugd, op die manier kun je met 1 ventiel de pick up bedienen, dan zet je de bodemketting op de bedieningskast aan en dan kun je die met een andere ventiel bedienen. Ik zou niet weten waarom je dan nog LS nodig hebt.
@GerbertXL goed punt! Stageboer had ook bodemketting gewoon ‘aan’ staan en drukte op het knopje op de joystick, werkte ook prima👌🏻
casejxu
@GerbertXL ja kan het ventiel van de trekker ook iets terug regelen en dan gewoon open laten staan
Fendt926Driver
@casejxu ja en dan een rapide 80 erachter waar het ventielblok zo heet van wordt dat de functies bleven hangen.
Hier gehad. Maar was er een die het nog leren moest en die liet op straat ( wel vlak bij) ook de hydrauliek erop staan. Dat dus maar niet meer gedaan
casejxu
@Fendt926Driver dan stuur je teveel olie naar het ventiel en dat kan er dus niet door heen. Ventiel iets meer smoren en zou t ook moeten gaan. Hier ttv430 met ruim 85l opbrengst voor de taarup gehad. Dat ging goed
GerbertXL
@casejxu Waarom zou ik 'm open laten staan? Zonde van de extra brandstof en het lawaai.
casejxu
@GerbertXL t kan zeg ik. Ik vind alles op de bedieningskast ideaal. Grote voordeel is dat bij taarup de olie van de jxu makkelijk door kan. Dus verbruik zal minimaal verschillen
GerbertXL
@casejxu Tja zeg het maar. Ik heb er een hekel aan om de olie te laten rondgaan terwijl het geen nut heeft.
Lang geleden toen ik nog niet van school getrapt was heb ik een cursus gehad over brandstofbesparing door load sensing. De beste man voorin de klas was zo verstandig om het verbruik niet in geld, maar in meters bier uit te drukken, dat zal wel geholpen hebben om olie niet onnodig rond te pompen.
Ik hou van problemen oplossen volgens het KISS principe, keep it simple stupid. waarom dure kleppen ergens tussen proppen als het ook met een paar meter slang kan.
Overigens had ik laatst een probleem met de strautmann, de bedieningskast was gevallen bij het aankoppelen en daarna werkte niets meer. Bleek dat de schakelaar van de pick up aanstond...
930triplemaaier
@GerbertXL kiss staat voor keep it safe and simple
GerbertXL
@930triplemaaier Niet bij mij 😬
jammermaarhelaas
Zomaar even een vraag: een beetje tractor heeft 4 dubbel werkende ventielen, dan kun je elke functie zijn eigen ventiel geven en klaar ben je? (gewoon elke functie met zijn 1 of 2 eigen slangen, pick-up, bodemketting, knikdissel en klep achter). Of denk ik nu te makkelijk/moeilijk?
+1
GerbertXL
@jammermaarhelaas Nee dat is zeker niet stom, deed ik met m'n vorige opraapwagen ook. Puntje was alleen dat de trekker maar 2 dw had. Ik had dat creatief opgelost maar als je daarna een wagen koopt met bedieningskast denk je, zo kan het ook.
Trekkers met 4 dw zijn niet zo dikgezaaid als je misschien denkt. Plus dat je ook nog de messenbalk hebt, nummer 5, en dan misschien nog een steunpoot, bij een doseerwagen soms ook een dwarsbandje achter...
930triplemaaier
@GerbertXL de slang van de steunpoot kan na het aankoppelen er weer uit. en de achterklep zou je kunnen combineren met de dwarsafvoerband en dan met behulp een mechanische bediende driewegklep kunnen kiezen.
mdoornekamp
@jammermaarhelaas wel lastig met aankoppelen. Dan heb je namelijk 8 of 9 slangen
930triplemaaier
@mdoornekamp dus jou nieuwe trekker heeft straks welgeteld 0 dubbelwerkende ventielen en alleen de LS aansluitingen?
casejxu
@930triplemaaier dan kan ze kilverbak er niet achter dus verwacht van niet. Maar beetje werktuigen als een opraapwagen hebben toch altijd wel elektrische bediening en dan is ls wel een uitkomst.
930triplemaaier
@casejxu beetje kilverbak heeft al een ventielenblok voor de automatische hoogteregeling van de laser dus dat kan dan ook al prima via de LS
casejxu
@930triplemaaier ja dan wel. Maar met inruilen is het niet heel gunstig
mdoornekamp
@930triplemaaier ja. opraapwagen aan sluiten is 3 slangen van Ls en rem. Steunpoot en stuur as zitten ook op de kast bij sttrautmann
+1
@mdoornekamp die slangen is niet zo’n probleem, hier 10 op de mesttank😜 ff markeren met kleuren tyraps en klaar.
Gelukkig niet dagelijks hoeven omkoppelen
ford8630power
@ronald-deutz-fahr
Bij onze bedien ik ook 10 functies met 4dw ventielen, met behulp van een electrisch 4/2 ventiel, een volgordeventiel en een paar driewegkranen. Dan moet ik wel 11 slangen aansluiten maar dat is me storingsloos bemesten wel waard.
casejxu
@ford8630power 6/2 ventiel zal je bedoelen?
ford8630power
@casejxu
Dat ja 😃
@ford8630power ik bedien maar 4 fucties, 1 slang voor de rem en 1 drukloze retour voor hydromotors.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Taarup 465 en hebben de trefwoorden hydrauliek en loadsensing geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!