Illustratie van:

John Deere 6420 - Aftakas hendel 540 540e 1000

Hallo had even een vraag

Onze 6420 heeft een mechanische aftakastoerental hendel voor de 540 550e 1000. Nu vul ik de mesttank in de 1000 en leeg hem in de 540. Nu moet ik heel vaak die hendel overhalen wat soms heel moeilijk gaat word er helemaal gek van.

Nu de vraag kun je het op een 1 of andere manier ook elektronisch of hydrolisch maken zoals ze dat vanaf de 30 serie hebben.

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

hobbyboer
Als je wil kan alles, maar heb je al een idee waarom het nu niet makkelijk gaat?

Gaat de handel/kabel stroef of wil het schakelen zelf moeilijk omdat er bv spanning op de aandrijflijn staat?

Als er gewoon een beetje spanning op staat kun je dat er eenvoudig afhalen door de aftakas even kort aan te zetten.
Bij het aanzetten gaat de aftakasrem eraf en daarna pakt de koppeling.
In de 10e van een seconde die daar tussen zit tik je hem zo naar een andere stand.
+1
hobbyboer
(Als alles gewoon normaal soepel is)
sjuste
Moet nu elke keer de aftakas even aanzetten want hij blijft meestal in de 540e hangen dan wil hij niet verder en vorige week 1000 m3 verzet met een 8 m3 tank dan ben je dat wel zat op het laatst en moet nu nog 500 m3
@hobbyboer ik heb het idee dat die rijdend soepeler schakelt, misschien is dit ook illusie, maar vaak schakel ik rijdend
mdoornekamp
Het systeem van vullen en lossen met een ander toerental stamt uit de tijd dat je met een handkoppeling werkte. En sowieso elke keer het toerental moest kiezen.

In de huidige 20e eeuw moet je gewoon een tank kopen die op 1000 toeren lost en vult.
casejxu
@mdoornekamp nee ik deed met de 540 pomp altijd op 1000 laden om niet zoveel gas te hoeven geven. Kon bijna stationair laden.

Bij de jxu is t overschakelen overigens ook een drama
GerbertXL
@mdoornekamp En honden zouden moeten stoppen met het likken van hun ballen, maarja.
Even tussendoor, het is op het moment de 21e eeuw.
Voordeel trouwens van vaak omschakelen is dat het redelijk soepel blijft gaan, zoals hobbyboer zegt ene hand aan de knop, andere hand aan de hendel en je haalt 'm zo over.
mdoornekamp
@GerbertXL ohja 21e eeuw. Maar de toeren schakeling lijkt me er niet echt voor gemaakt om zo vaak om te schakelen. Ik zou zelf nooit zo'n tank kopen.
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Dan wordt het toch eens tijd om een ander merk als JD te proberen 😜. Wij wisselen met mestrijden ook altijd van toerental maar dat gaat altijd prima. Weet eigenlijk niet of het schadelijk zou zijn om zo vaak te wisselen. Maar doen het al 17 jaar op deze manier zonder aftakas schade.
@sjuste Heb je ook eens geprobeerd te schakelen terwijl je het gas loslaat, dus zeg maar van 1300 toeren naar stationair? Misschien dat dan de spanning net ff van de aandrijflijn is.
mdoornekamp
@CaseCS130 30 serie gaat elektrisch. Maar ik weet niet of die het 17 jr vol houdt.

Gewoon een vacuüm tank met goede turbo vuller. Hoef je volgens mij niet om te schakelen
walker1
@mdoornekamp Bij de premiums misschien, bij de basis uitvoering is het nog hetzelfde als bij de 20 serie, tenminste wel in de 6130 hier. Is inderdaad een stug hendeltje, maar hier geen machines die het ene op 540 doen en het andere op 1000, dus zo vaak hoeven we er niet mee te schakelen.
sjuste
@CaseCS130 gas loslaten helpt niet ik moet de aftakas echt even laten draaien en soms wel twee keer voordat de hendel in een andere stand wil
GerbertXL
@sjuste Probeer het eens met de trekker uit. Als het dan nog steeds moeilijk gaat, probeer het dan eens aan het hendeltje dat de achterbrug ingaat (wel eerst de bowdenkabel eraf halen). Als het dan nog steeds moeilijk gaat moet er wel iets in de trekker zelf aan de hand zijn.
En probeer het eens bij een andere JD met dezelfde schakeling om te vergelijken.
sjuste
@GerbertXL we hebben ook 2 6210 met dezelfde hendel en die gaan even stug dus is niks mis met die hendel van de 6420 het is gewoon een kwaal van john deere die stugge hendel
Wilde even weten of iemand hier een oplossing voor bedacht had om hem elektrische of hydrolisch te maken of zoiets
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @sjuste:
we hebben ook 2 6210 met dezelfde hendel en die gaan even stug dus is niks mis met die hendel van de 6420

"dus..."
misschien zijn ze wel alle drie stugger dan normaal?
Naar mijn idee gaat het gewoon goed, als alles soepel is.
Heb genoeg andere trekkers gereden waar het beroerder gaat, maar het kan altijd nog mooier.

Misschien is het een idee om, als je toch graag iets wil knutselen, een drukķnop in de cabine te maken waarmee je de aftakasrem even kunt lossen tijdens het schakelen.
sjuste
@hobbyboer heb vorige week een demotrekker voor de mesttank gehad een 6155m die heeft ook nog zo'n hendel en die reageert precies hetzelfde als die van mijn trekker.
de rem eraf halen werkt denk ik niet want aan de aftakas zit de wormpomp van de mesttank en die pomp gaat zwaar en draait niet vanzelf, maar kan het mischien mis hebben
GerbertXL
@mdoornekamp Het hóeft ook niet, maar op die manier kun je met de helft van de toeren toe. Lijkt mij grote onzin dat je niet vaak moet wisselen, wat is de grens, 1 keer per dag?
sjuste
We hebben een bsa tank met 540 toeren pomp en in de 1000 kun je inderdaad mooi bijna stationair vullen dat scheelt een hoop diesel
Derkmax
@mdoornekamp in de 21 e eeuw is het jammer om energie= brandstof te verknoeien. Omdat vullen meer dan een x zo snel gaat als lossen, is het niet nodig om de pomp met hetzrlfde toerental = luchtverplaatsing te laten draaien. Daarom is het heel efficient om op 1000 vol te zuigen en op 540 of 540e (bij mij) leeg te drukken. Als ik bij lossen op 1000 toeren zet, gaat de helft vd lucht door het overdrukventiel.
mdoornekamp
@Derkmax Met een goeie turbo vuller hoef je niet veel vacuum te zuigen. Pomp doe je op weg naar de put al aan. Slang en de put, en de turbo vuller doet het werk. Omdat je moderne trekker veel olie opbrengst heeft, volstaat 1200 toeren .

Trouwens die paar liter diesel die je hooguit met vullen per dag bespaart, zullen de meeste chauffeurs op weg naar het land er wel weer door trappen.
Derkmax
@mdoornekamp je hebt gelijk mbt turbovuller. Maar ik doel meer op minder toeren op de pomp in het land.
Hier heb ik geen turbovuller, wel een dikke vacuumpomp (stamdaard 1000 toeren) daarom vullen op 1000 en lossen op 540e.
CaseCS130
@mdoornekamp Ik snap je redenatie, maar voor een boerentank zonder turbovuller is Derkmax zijn methode niet zo gek hoor. Wij doen het op dezelfde manier en dat gaat hartstikke mooi. En zolang je trekker normaal van toerental wil wisselen is er ook niks vervelends aan. Of het veel diesel bespaart weet ik niet, het werkt wel lekker rustig om met een 1000 rpm pomp op 540 te lossen en je merkt wel duidelijk dat de trekker het makkelijker heeft.
Voor een tank met dikke turbovuller zal het misschien niet veel toevoegen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Maar goed, we dwalen een beetje van de topicstarter zijn probleem af. Helaas kan ik hem niet helpen, geen verstand van JD.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6420 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0