Nieuwe koppakking blaast direct kapot

Ik heb bij een Fendt Farmer 307 de koppakking vervangen maar deze klapte er na 5 minuten alweer uit.. ik heb bij alle 3 de Koppen de pakking vervangen maar bij 1 (cabine kant) knapte hij er Vrij snel weer uit... iemand enig idee hoe dit kan? Koppen zijn mooi vlak en zitten geen groefjes ofzo in!

Mvg Hidde
farmer103

Reacties

+1
Koppen laten vlakken ?
Geen waterslag ?
Wat bedoel je met " er uit klappen "
Blaast hij lucht of komt er olie of koelvloeistof uit ?
farmer103
@Ferdinanddijkstra er Komt lucht uit en na het stop zetten van de motor koelvloeistof.. is bij het waterkanaal gescheurd de pakking
+1
arjanvw
Heb je de koppen ook laten vlakken? Op het blote ook kan je niet zien of die wel zuiver vlak is. Grote kans dat dat het probleem is.
farmer103
@arjanvw nee nog niet maar ze zijn zo allermachtig mooi vlak.. trekker heeft ook nog maar 1135 uur
arjanvw
@farmer103 zijn dat afgelezen uren? Aan de bekleding te zien lijkt het erop dat hij al veel meer uren heeft... (staat los van jouw pakking probleem)
farmer103
@arjanvw bekleding is iets smerig en onderaan kapot maar dat is ook het enige de hemel, dashboard en de rest is allemaal als nieuw
@farmer103 lijkt mij onbestaand, een trekker van die leeftijd met zo weinig uren.... je bent zeker dat er geen 0 achter moet?
farmer103
@Gavrie Willemsen nee 1135 uur, trekker is nieuw gekocht en erg weinig gebruikt!
@farmer103
Een soort miskoop dus 🤭😂
farmer103
@valmet6400power is niet van ons 😂
+1
Wimsumar
Beste Farmer103:

Quote:
Fendt Farmer 307

Een 307 LS met 3-cilinder MWM-turbomotor neem ik aan? (In je fotoboek staat een 307 C).

Is bij het aanhalen (vastdraaien) van de cilinderkop de schroefdraad op de oude plek "gebotst" waardoor de kopbouten onvoldoende vastgedraaid zijn?
farmer103
@Wimsumar nee een farmer 307 (staat geen foto van op mijn account) is geen ls, c CI of wat dan ook! Gewoon een farmer 307 3 cilinder. Bedankt! Ga morgen eens kijken of dat van toepassing is! 👍🏻
farmer103
Hier een foto

(klik om te vergroten)

Hier een foto
+1
RobVolvo
Niet per ongeluk de pakking er verkeerd om tussen gedaan? De vorm en de boutgaten blijven gelijk, alleen de kanalen komen niet overeen dan.. Misschien in alle toestand die net verkeerd om gedaan? Juiste aanhaalspanning wel genomen? En ook de schroefdraad ingeolied? Geen vloeistof onder de bout waardoor hij niet verder draaien wil?
farmer103
@RobVolvo nee, alles was goed naar mijn gevoel. (Hebben al een heel aantal motoren gereviseerd en los gehad) maar heb dit nog nooit eerder gezien
+1
RobVolvo
@farmer103 Heel vreemd dan... Misschien dat hij bij de eerste keer toch behoorlijk warm is geweest dat de kop is gaan kromtrekken. Maar op die kleine oppervlaktes gebeurt het niet zo vaak. Heb laatst bij mijn 614 ook alle koppakkingen vervangen, ook zonder te vlakken, maar niks geen last..
farmer103
@RobVolvo inderdaad! Klopt deze koppen trekken vrij wel nooit krom en worden bijna nooit gevlakt.. normaal gaat het altijd goed maar deze zit tegen.. al een aantal ervaren monteurs na gevraagd maar geen van allen heeft zo snel een idee
+1
RobVolvo
@farmer103 Heb je de koppen voor montage wel eerst helemaal glad/glimmend geschuurd met scotch brite? Dat alle rommel en oude pakking er helemaal af is?
+1
farmer103
@RobVolvo ja alles was weer brand schoon!
farmer103
Hier de pakking waar het om gaat

(klik om te vergroten)

+1
joop-same
@farmer103 De Max. boutlengte mag 165 mm zijn, aanhalen eerst 30Nm. dan 120 graden en nog een keer 120 graden, de boutgaten zijn schoon?? en de bus komt boven het blok??
Kun je een aftekening van de bus zien op de pakking??
farmer103
@joop-same het moment weet ik alleen ik kan na de 30Nm niet nog eens 2x 120 graden aan draaien.. met 1x hebben we al moeite enig idee hoe dit kan?
+1
joop-same
@farmer103 Dan zijn de bouten te lang geworden, of er zit vuil in de boutgaten.
Lagen er geen dikke ringen onder de bouten, die vergeten zijn??
Meet de bouten eens op als je ze zo los tot onder in het blok gedraaid hebt, en dan de kopdikte.
En heb je de boutlengte al gemeten 16,5 cm je zal toch 2x 120 graden moeten aandraaien anders dan ligt de pakking er weer zo uit
+2
Huuuuub
Cilinderbus niet afgezakt?
Evt. Blokrand of busrand ingeteerd?
Lijkt me de enig mogelijke oorzaak als de kop recht is. En de bouten goed aangetrokken zijn.
farmer103
@Huuuuub niet dat ik kan vinden
Huuuuub
@farmer103
Hoe heb je de bushoogte gemeten dan?
Je kan trouwens alleen zien of de busrand of blokrand ingeteerd is als je de bus er uit haalt.
Op welke manier heb je gemeten of de cilinderkoppen valk zijn?
En op welke manier heb je gemeten of de cilinders en bussen van boven vlak zijn?
+1
albert-fendt
Ik heb dat ook een meegemaakt, toen staken de bussen niet ver genoeg boven het onderblok uit waardoor de koppakking zich niet strak genoeg kan aanduwen op de stalen rand. Je moet dan de bushoogte even opvragen en op 4 plekken per bus opmeten met een meetklok
dendeze
Ik dacht eerst aan een scheur in de kop, dat zie je dikwijls niet met het blote oog, maar nu ik de pakking zie, zie je aan de bovenkant waar de pakking door is dat die hele metalen rand al tekenen van lekkage vertoond, die zwarte rand die je ziet. Dus er is een slecht pasvlak, de kop of het blok kan ik zo niet zien uiteraard.
Ik zou toch de kop laten vlakken omdat je ziet dat het de bovenkant van de pakking is waar hij begint te lekken.
PS: je trekt de bouten toch aan op de juiste volgorde?
farmer103
@dendeze ja kruislings
+1
bas101
Mss is hier pakking gekozen van mindere kwaliteit en is t met een originele duurdere pakking wel opgelost?
farmer103
@bas101 heb nu via fendt een originele sterkere pakking (Oude was ook origineel) contact opgenomen met de plaatselijke dealer die weer contact hogerop heeft genomen en hebben nu een ander soort pakking
Feeling Blue
@farmer103 Zit er geen overmaat in? Is de kop al eerder gevlakt dan moet er ook een dikkere pakking in trouwens..
arnoud
Koppen van een mwm willen zeker wel krom gaan. Meten melt iets wat 100 % vlak is en dan de voelermaat er onder dan meet je het gauw genoeg. Bussen met een klokje gemeten hoe hoog ze er boven liggen?
farmer103
@arnoud ik zei ook bijna niet maar ben bij een revisie bedrijf geweest die gemeten heeft
Meten is vaak het moeilijkste
Denk ook idd een verzakte bus of bout gaten niet zuiver genoeg
Kon je trouwens bij het monteren van de kop de bouten met je vingers aandraaien of met een ratel met kracht???
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!