Illustratie van:

Ford 3055 - Er zit teveel ruimte in de het stuur huis, bij hogere snelheden gaan de voorwielen slingeren. Wat is daar aan te doen?

Als ik met de trekker op de weg rijd gaan de voorwielen slingeren. Er zit ongeveer 15 cm speling in het stuur. Deze trekker heeft geen stuurbekrachtiging.Wel zijn er nieuwe fuseebussen en fusee-pennen geplaatst. Daar werd het wel wat beter van maar het is niet genoeg. Wat is er aan te doen? En hoe moet dat dan?

Deel dit topic

Reacties

fendt2
De simpelste oplossing is de stang tussen beide wielen wat langer maken. Of terwijl de trekker wat meer toespoor geven. Niet gunstig voor de banden. Maar dat is uw keuze
Bokke
@fendt2 Beste Fendt2,
Die simpele oplossing was namelijk al aanwezig toen ik de trekker kocht. maar het resultaat is dan, als je op grasland rijd bij elke bocht de zode stuk gaat. Dus die oplossing is voor mij niet bruikbaar. maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
+1
Wimsumar
Beste Bokke: Controleer het 'oliepeil' in het stuurhuis. Vermoedelijk zit er water in, waardoor erg veel (roest)slijtage is opgetreden. Daarnaast, hoe is de staat van de stuurkogels?

Onderdelenboek:

partstore.agriculture.newholland.com/us/…

P.S.:
Of niet met hogere snelheid gaan rijden. (= voor een 72-jarige ook leuk om naar de jongedames om te kijken. 😎 ).
Ehhhh,.. wel oorbeschermers op doen hoor. (Nee, niet voor het geluid, maar anders kom je thuis met tintelende pijnlijke rode oortjes. 😉 ).

Bokke
Beste Fendt2,
Die simpele oplossing was namelijk al aanwezig toen ik de trekker kocht. maar het resultaat is dan, als je op grasland rijd bij elke bocht de zode stuk gaat. Dus die oplossing is voor mij niet zin vol, maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
De opmerking van Wimsumar. lijkt mij bruikbaarder. Ik weet alleen niet hoe ik het oliepeil van het stuurhuis moet controleren. De stuurkogels hebben geen speling Het probleem zit in zit volgens mij uitsluitend in het stuurhuis. Is daar nog wat aan bij te stellen?
Wimsumar
Beste Bokke:

Quote Reactie van @Bokke:
oliepeil van het stuurhuis moet controleren

Kijk op de afbeelding van het onderdelenboek:

Onderdeelnummer 35 is de oliepeilplug.

Onderdeel nr 25 +28 zijn de stelbouten + moer ( elk asje 1 ). Ik veronderstel dat hiermee de conische vertanding op de asjes strakker in elkaar af te stellen is.

P.S.: Heeft de stuurwielas ook op en neergaande speling?
+1
blauwe tractor
Voor deze stuurhuizen zijn nog te koop: Worm as, kogellagers , oliekeerringen, kortom alles is nog verkrijgbaar.
+1
blauwe tractor
Vraag eens info bij tf lid: @RPCounty
+1
Bokke
Het is gelukt!! Achter af een eenvoudig klusje van 20 minuten inclusief de demontage en montage van de het plaatmateriaal. Ik heb vorig jaar over deze speling informatie gevraagd bij twee werkplaatsen. Die deden er nog al moeilijk over, vandaar dat ik er tegenop zag om het zelf te doen. Er zat ook nog wel olie in het stuurhuis en geen water.. Ik heb er beetje olie bij gedaan. en maar weer verder met hooien. Wimsumar bedankt voor de instructies!
Ik heb nog wel een probleem met het in schakelen van de hydraulische aftakas. In een klap komt het vermogen op het werktuig. (cyclomaaier). Dit heeft mij al een set V snaren gekost. Kan dat ook een beetje geleidelijker?

(klik om te vergroten)

Gister avond. Alle gras is verdroogd, maar ik heb hooi zat.
+1
Wimsumar
Beste Bokke:

Quote Reactie van @Bokke:
geleidelijker?

De hydraulisch inschakelbare aftakas schakelt het geleidelijkst in bij stationair toerental. Daarbij kun je de hendel ook wat voorzichter bewegen zodat niet ineens de volle oliestroom de aftakas inschakeld.

Instructieboek hydraulisch inschakel aftakas M.F.:

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…

(De geknapte V-snaren was waarschijnlijk het toeval dat deze snaren 'gewoon' op waren).
jammermaarhelaas
@Bokke

Bedankt voor de terugkoppeling!

Maar, hoe heb je de speling op de stuurinrichting opgeheven? Gewoon met het afstellen van de stelbouten tegen de stuuras links en rechts? Achter de kapjes links en rechts onder de tank?

Mooie originele 3055 zo te zien !

De aftakashendel bediend in feite een hydrauliekventiel, en schakelen bij lage motortoeren (als het even kan ergens rond de 800-900 tpm) is aan te raden.
Bij werk wat op hoger toerental gebeurt laat ik (bij mijn 4610, een opvolger met een soortgelijke achterbrug en aftakaskoppeling) altijd even het toerental terugvallen, aftakas aan, en weer toeren erop.
+1
Bokke
Beste Jammermaarhelaas.
Zoals gebruikelijk was ik weer op de Farm & Country Fair in Aalten en daar zijn altijd wel leeftijdgenootjes waarmee we de de hele landbouw en mechanisatie problemen bespreken. Een van hen wees mij erop dat oudere trekkers daar aanwezig. één stelschroef hadden op het stuur huis en dat die vrij eenvoudig bij te stellen is. Maar ik was er nog niet van overtuigd dat het bij de Ford 3055 ook zo simpel is. Dank zij Wimsumar zijn instructies durfde ik het wel te proberen.Ik was dat geslinger van de voorwielen ook meer dan zat.
Dus het plaatwerk er af.onder de tank inderdaad. De steun van de gas handel ook maar even losgemaakt die zit maar met één bout vast en dan kun je er beter bij aan de rechter kant. Dan zie je aan weerskanten tegen over de stuurarm assen een draadeind met een schroef sleuf.Dat draadeind zit met een moer vast op het bolle deksel van het stuur huis. Die moeren draai je los Vervolgens kun je met een platte schroevendraaier de de draadeinden aan draaien waardoor je de tandwielen van de stuurarm strakker op de tandheugel van de stuuras trekt en er minder speling is. De vrije slag is hierdoor van 15cm naar 8cm terug gebracht. en dat blijkt voldoende te zijn om het slingeren te voorkomen. Hij stuurt wel iets zwaarder nu.

Die V snaren waren bepaald niet nieuw meer, toch jammer maar helaas.
Ik mut mar es wat henniger an doon. dunkt mie.
Wimsumar
Beste Bokke:

Quote Reactie van @Bokke:
wat henniger

Eigenlijk zijn de achterbanden veel te hoog. Hierdoor is de casterhoek nihil/minimaal waardoor (bij toenemende speling) groter kans op slingerende voorbanden.

mvwautotechniek.nl/onderstellen/wielgeometrie.htm/
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Feitelijk heb je gelijk, alleen is het verschil in casterhoek zo weinig tegenover het vlak staan, dat merk je niet. De fusee kan nog wel wat meer voorover voor die rechtop staat.
Bokke
Dus hoe hoger de achter as hoe zwaarder hij stuurt.Kleinere achterwielen dan maar? En hoe zit het dan met achteruitrijden?
Bokke.
Wimsumar
Beste Bokke:

Quote Reactie van @Bokke:
hoe hoger de achter as

Hoe hoger de achteras, hoe kleiner de casterhoek (De fusee komt min of meer rechtop te staan). Theoretisch zal dit juist iets lichter sturen, maar omdat je het meeste min of meer rechtuit rijdt, is het het comfortabelste dat juist door de casterhoek de voorwielen eigenlijk altijd vanzelf hun plek rechtuit zoeken. Het is hetzelfde effect als een zwenkwieltje onder bijvoorbeeld een bureaustoel: Die zoeken ook zelf de gunstigste stand met de richting waarin ze vooruitgestuwd worden. Een kleine casterhoek bevordert dus het slingeren van de voorwielen.

Veel meer effect op licht sturen heeft een hard opgepompte voorband, liefst met multiring-profiel (dan is het rubbercontact/wrijvingscontact met de ondergrond het kleinst). Ook geen onnodig frontgewicht toepassen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3055 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0