Blauwe diesel voor boeren

Vanaf medio september kunnen boeren hun tractor laten rijden op fossielvrije blauwe diesel. LTO biedt deze mogelijkheid aan haar leden. Deze blauwe diesel B100 is gemaakt van plantaardige afvaloliën en is een CO2-neutraal product. De brandstof kan worden gebruikt zonder noodzakelijke aanpassingen aan de huidige dieselmotor. Grootste voordeel is dat deze brandstof ongevoelig is voor bacteriegroei, waardoor de kans op verstopte filters of storingen aan het brandstofsysteem tot een minimum kunnen worden gereduceerd.

Bron

Blauwe diesel voor boeren
akkerwijzer.nl

Deel dit topic

Reacties

Sanderrr
Maar.... is het ook goedkoper?
Corne S
@Sanderrr

Nee, hij is niet goedkoper als je verder leest.
bas101
Bij mijn weten zal een nieuwe soort dieselolie nooit goedkoper worden dan de bestaande dieselolie ivm met inkomsten van accijnzen voor de staatskas , aanbieden van goedkopere diesel zal door de overheid gezien worden als ondermijning van t belastingstelsel en dus niet worden toegestaan op straffe van .. , ook al is de diesel nog zo milieuvriendelijk , enkele jaren geleden werd er nog over een dieselolie gesproken die voor 100 uit plastic was gewonnen , was ook even duur als de bestaande diesel , enkel nooit meer wat van weer gehoord .
+1
MartinZaandam
@bas101 En het concept bestaat nog steeds. Verleden maand is men in de Haven van Amsterdam begonnen met de bouw van de fabriek die brandstof gaat maken van kunststof
bin2barrel.com/
hermanmuntstra
Ahaaa…. al een paar keer blauwe diesel tegen gekomen in tractoren van klanten, nooit geweten waarom dat blauw was
Husqvarna
@hermanmuntstra
Heb ook jaren blauwe diesel gehad, was een gewoon een kleurstof bedoelt tegen diefstal, maar gebruikte het meer omdat het dan ook in de auto ging en dan niet meer rood was, nooit controle gehad overigens.
+2
1046
Wij hadden pas ook smurfenpis bij ons op de zaak om de machines af te tanken . foutje van de leverancier
wim-same
@1046 Ik ga het pistool niet uit de tank halen als ik aan het tanken ben, dus kan ik de kleur ook niet zien. ze verzinnen continu weer wat anders, en laten de consument gewoon betalen.
1046
@wim-same wij zagen het in et kijkglas op de zijkant van de tank. leek wel koelvloeistof
wim-same
@1046 Kan je afkoelen Marco. ha ha
brauheist
Leuk alternatief, sta er zeker voor open
+5
Sjon
Als het niet goedkoper is als reguliere diesel gaat het niets worden.

Een lagere milieubelasting dient dan ook beloond te worden met lagere accijns.
wim-same
@Sjon direct mee eens, en dan is het nog de vraag of command rail diesels er ook tegen kunnen
paul-mertens
Is deze dan milieu vriendelijker of begrijp ik verkeerd?
+2
Wimsumar
Beste Paul-Mertens:

Quote Reactie van @paul-mertens:
milieu vriendelijker

Nee, dat is volksverlakkerij. Men noemt Blauwe diesel CO² neutraal omdat er bij gebruik van Blauwe Diesel geen CO² uit fossiele energie (aardolieprodukt) vrij komt.
+2
wim-same
@Wimsumar Wim, Het is allemaal politiek gelul en volksverlakkerij.
wim-same
@wim-same Hé Belg, wat wou jij er nou van weten, in België gaat toch alles wel heel politiek correct. ha ha. Ik dacht dat dit alleen maar in Nederland gebeurde. ha ha. mijn Belgische vrienden lachen mij altijd uit.
+1
wim-same
@Wimsumar net zo als de milieuheffing op stroom word goedkoper, ( de stroom is eerst duurder geworden ) en op aardgas word duurder. De staat vangt nu al weer geld van het Groningse aardgas, terwijl de gedupeerden nog steeds het nakijken hebben.
Wimsumar
Beste WimSame:

Quote Reactie van @wim-same:
steeds het nakijken

Ja, de "regering" zegt daarom ook heel politiek correct: "Het gasgebruik moet drastisch naar beneden''.
Ze bedoelen natuurlijk: De bronnen moeten dieper, voor nog meer en nog goedkoper gas. 😜

Ik vraag me overigens ook af hoeveel (fossiele) energie het extra kost om die blauwe diesel te maken. Nou ja, het schandaal zal binnen afzienbare tijd wel voor het licht komen.
+1
wim-same
CO2 kan je ook opvangen en met grote pijpleidingen van de Europoort Rotterdam naar de tuinders in het westland bij Delft brengen. 's nachts word d it in de kassen geblazen, en 's morgens gaan alle ramen open om en te lozen, anders kunnen er geen mensen in de kas komen. Hartstikke milieu vriendelijk toch, komt de CO2 één dag later in de lucht. Tuinders blij, die vangen er geld voor, Industrie blij, Zij vervuilen niet meer en zijn ineens aan alle kanten gecertificeerd. De staat blij, heb weer het eigen volk bedondert, een heel veel geld armer van deze pijpleidingen. De enigen die echt lachen zijn de aannemers en kraanverhuurbedrijven die dit werk mogen maken. dus eind goed , al goed.
+1
walker1
@wim-same Ongetwijfeld nemen de planten in de kassen wel een deel van die CO2 op, tenslotte groeien planten daar van. Echter denk ik dat wanneer je alles gaat berekenen, dus het aanleggen van dat systeem, het onderhouden, het verpompen van de CO2, er misschien nog wel meer CO2 geproduceerd wordt, dan wat die planten op kunnen nemen.
jammermaarhelaas
@walker1

Planten nemen in het donker O2 op, en scheiden CO2 uit, bij dag nemen ze CO2 op en scheiden O2 uit, komt er dus op neer dat als er geen daglicht lampen aan staan in de kas, en er wordt CO2 bij in gepompt, dat het extra CO2 gewoon ongebruikt mee de lucht in gaat zodra de ramen/kleppen open gezet worden.

De chlorofyl korrels in het blad (bladgroenkorrels) maken onder invloed van daglicht onder andere O2 van CO2, dit is een onderdeel van de zogenaamde fotosynthese.

Als ik het fout heb, dan graag correctie.

Bij dat hele CO2 "afvangen" en "opslaan" heeft de olie-industrie een dikke vinger in de pap, en onze premier biedt weinig tot geen weerstand aan hun wensen.
wim-same
@jammermaarhelaas onze premier word later ??????? dus geen commentaar, maar alleen maar medewerking met........ net als Balkenende met zijn Balkenendenorm, en Kok met het kwartje van KOK.
+1
overstekend wild
@walker1 en als de planten / vruchten verteerd en/of verrot zijn komt de CO2 dus als nog vrij. Gewoon één grote zwendel
+1
Wimsumar
Beste Overstekend Wild:

Quote Reactie van @overstekend wild:
zwendel

Noem het boerenslimheid: De brandstofhandelaar die met een blauw pilletje 'blanke' diesel omtovert tot de befaamde gekleurde diesel en hoppa 20 cent/ltr winst. 😎
+1
JD3010
Ik rij er al een jaar mee, het is wat duurder, maar geen risico meer op algengroei in de diesel. Niet alles is in geld uit te drukken, 1keer algen in je diesel kost ook geld en een hoop ergenis.
jammermaarhelaas
@JD3010

Het zou ook minder emissies uitstoten, kun je daar wat van merken, bijvoorbeeld een andere geur of minder rook?
wim-same
@jammermaarhelaas Ik heb een vrachtwagen Euro 5, omdat ik anders de milieu zone's van de steden niet meer in mag. Je ziet hem inderdaad niet meer roken, zelfs niet als je hem koud start. maar verder wel regelmatig electronische problemen zodat je weer naar de dealer kan ä € 84,-- per uur. en je vangt geen Eurotje meer, maar het word je wel verplicht.
jammermaarhelaas
@wim-same

Ja, dat is ergerlijk, dat geloof ik meteen.
wim-same
@jammermaarhelaas alles onder het mom van milieu
jordi 1455
@wim-same zeker ook wat dorstiger dan een oudere vrachtwagen.
wim-same
@jordi 1455 kan ik niet vergelijken Jordi, Deze is veel zwaarder dan mijn vorige vrachtwagen, en heeft ook veel meer motorvermogen.
jordi 1455
@wim-same bij trekkers is het wel het geval.
+1
JD3010
@jammermaarhelaas Nee, ik merk er niks van, maar heb er ook niet zo op gelet. Zulke dingen zijn ook lastig te bepalen.
+2
Sjon
Het was veel beter geweest als de “Blauwe Diesel” bestemd was voor beregening.
Alle accijns eraf als compensatie voor de droogte.

Het is inmiddels wel duidelijk dat de vliegtuigen verantwoordelijk zijn dat het weer/klimaat wereldwijd compleet van streek is. Het aantal vliegbewegingen is de afgelopen jaren enorm gestegen. De kerosine is ook nog eens vrij van accijns.
+2
jammermaarhelaas
@Sjon

Mooie gedachten, maar degene die werkelijk achter de schermen van Nederlandse regering aan de touwtjes trekt laat dat niet zomaar toe.
Net als de verkoop-prijs van blauwe diesel, die mag natuurlijk nooit onder die van hun eigen diesel komen.
Blauwe diesel blijkt schijnbaar een werkelijk alternatief te zijn voor gangbare diesel, en daar mag je dan rood geel (en oranje) niet "oneerlijk" op beconcurreren.
wim-same
@jammermaarhelaas Daar heb je helemaal gelijk in hoor.
paul-mertens
@Sjon dat is ook mogelijk met rode diesel. Daar mag je mee gebruiken op stilstaande apperaat. Die niet op weg rijden
Sjon
@paul-mertens Rode diesel is ook belast met accijns, alleen ietsje lager.
Vrij van accijns kost diesel maar een paar dubbeltjes.
+1
wim-same
@Sjon Rode diesel is in NL niet meer verkrijgbaar voor de landbouw. Alleen nog voor de scheepvaart als je een bunkerverklaring heeft.
Stier69
HeelZuurmond Beesd rijdt op blauwe diesel. Kijk maar bij Goodfuels.
+1
marc102
Waarom noem je het dan geen Groene Diesel???
jammermaarhelaas
@marc102

Misschien klinkt blauw beter in de marketing.
Stier69
@marc102 Die "diesel" is blauw van kleur.
+1
marc102
@Stier69 Als je hem blauw kunt maken dan kun je hem ook groen maken, net zoals ze hem rood kunnen maken 😂
Corne S
@marc102

Past goed bij adblue.
kevin-fendt
Ik heb 2 weken op blauwe diesel gereden in de trekker. Het viel me niet tegen,ik had hoger brandstoffverbruik dan met gewone verwacht maar dat viel mee, kan niet zeggen dat ie minder rookte 😅
Stier69
Het is identiek aan GTL,alle cijfers daarvan gelden ook voor blauwe diesel. Alleen GTL wordt van aardgas gemaakt ( wordt minder hip ) en blauwe diesel van oud papier en straks ook van houtsnippers.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , lto , diesel , filters en brandstof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0