Illustratie van:

Fordson Dexta - Spuwt olie uit uitlaat en geeft witte rook

Hallo,
Ik heb een vraag voor jullie: ik heb een dexta uit 61 die ik volledig gerestaureerd heb.
Nu heb ik mijn eerste grote oldtimer rit gedaan (5u gereden op volle toeren) nu blijkt dat wanneer hij stationair draait hij echt veel witte rook geeft en er zelfs olie uit de uitlaat spuwt...
(Ik had hem reeds weken ervoor een dik uur laten proefdraaien)
Hij heeft wel 20 jaar niet gedraaid dus ik vrees dat de dichtingen wat verduurt zijn.
Bestaat hiervoor een product???
En zoniet, wat zijn mijn opties???
Dank bij voorbaat!!!

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Dexta 1961:

Quote:
Bestaat hiervoor een product?

Ja, gereedschap en meetapparatuur.

De rook wijst op een lage compressie en/of te laat inspuittijdstip.
dieseldokter.nl/techniek-hoek/rookvormen/

Wat heb je gedaan aan de motor bij de "volledige restauratie"? Hoe liep de motor destijds? Van 20 jaar stilstand slijt een motor ook.
Heb er niet veel verstand van maar ik zou zeggen dat pakking stuk is... witte rook door de koelvloeistof en olie van motorolie
+1
Sanderford
Olie uit de uitlaat kan ook duiden op de klepsteelrubbers? Verduurd met de jaren?
+1
oldtimergek
@Sanderford volgens mij heeft dexta geen klepsteel rubbers.
Sanderford
@oldtimergek ik twijfel er ook aan vandaar het antwoord met vraagteken maar waardoor zou tie dan olie langs de uitlaat kunnen gooien?
fordpowergrunn
Ik zal de kop eraf halen en die even laten nakijken, en dan met nieuwe koppakking ertussen weer kijken. 20 jaar stilstand kan van alles veroorzaken. Had je de dexta van te voren ook al? Of lopend weggezet en droog binnen? Blokjes willen nog wel eens scheuren in de winter.
+2
Wimsumar
Beste FordpowerGrunnn:

Quote Reactie van @fordpowergrunn:
Ik zal de kop eraf halen en die even laten nakijken

Kijk, heel sportief van jou dat je dat voor topicvraagsteller Dexta 1961 doet. 🙃
oldman
Beste dexta 1961
Na 20 jaar stilstand dan 5 uur vol gas is niet slim, bestel maar een nieuwe koppakking, deze heb je er n.l uitgebrand.
kijk ook na je olie als deze wit is heb je een groot probleem ,dan na aanbrengen koppakking olie en koelvloeistof vervangen.
lekke koppakking kun je niet herstellen met een zo genaamde pil, dus niet doen!
groet Anne
Wimsumar
Beste Old man:

Quote Reactie van @oldman:
niet slim, bestel maar een nieuwe koppakking

Beetje voorbarig om al onderdelen te bestellen zonder juiste foutdiagnose.
Topicvraagsteller heeft met geen woord gerept over dat de motor beroerd loopt en/of de koelvloeistof uit de radiateur wordt geblazen (typische verschijnselen bij lekke koppakking).
oldman
Beste Wimsumar.
Ervaring leert, in het begin witte rook (nieuwe paus?) en olie als je doorrijd gaat de motor steeds beroerder lopen en is na een kort ritje het hele dorp niet meer zichtbaar door de rook.
maar ja wie ben ik.
m.v.g Anne.
paulusmahandel
Kan ook een olieschraapveer geknapt zijn.
+1
ford3000case745
Stationair roken kan ook onverbrande diesel zijn. En dat "olie" kan dus ook diesel zijn vermengt met roet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN