Verkoop dieselauto's in Nederland fors gedaald

Dieselauto's raken uit de gratie. De verkoop van nieuwe diesels in ons land is fors gedaald. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Aumacon.
 Verkoop dieselauto's in Nederland fors gedaald (bnr.nl)

Dieselauto's raken uit de gratie. De verkoop van nieuwe diesels in ons land is fors gedaald. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Aumacon.

Nieuwsgrazer

Reacties

+4
walker1
Tja, iets teveel negatieve aandacht, mede veroorzaakt door prutsers bij VW.

(klik om te vergroten)

+1
Husqvarna
@walker1
Voor de VW-rijder, de problemen kwamen pas echt toen de auto's een update kregen om wel aan de normen voldeden, toen gingen verstuivers e.d. kapot. Maar doe mij maar de goeie ouwe 1.9 tdi, dan maar milieuvervuiler mag nog steeds alle steden in.
ronald-deutz-fahr
@Husqvarna echte ouwe trouwe 1.9TDI mag de steden niet meer in, liefst nog met roternde pomp, loopt als een trekker, en lekker zwart pluimen😎😜
Husqvarna
@ronald-deutz-fahr
Haha, nee hoor mijn ouwe trouwe 1.9 tdi BJB van 11-2004 met zuinigheidslabel G en 132 co2/km
mag alle steden nog gewoon in; Utrecht en Rotterdam hebben wel een verbod van diesels voor 1-1-2001, alleen in 2019 mag ik waarschijnlijk Arnhem en Maastricht niet meer in.. (alle diesel voor 2006). En na 2006 zijn de pompverstuiver ook nog wel gebouwd dus helemaal vrij worden ze nooit.
ares697
@Husqvarna Dan zit ik nog net goed met een 1.9 uit 2006. Zonder roetfilter wordt wel wat duurder volgend jaar.
walker1
@ronald-deutz-fahr Nou, dat die echte roetbakken zo'n beetje uit het verkeer verdwenen zijn, ben ik niks rouwig om.
ronald-deutz-fahr
@walker1 @walker1 die van mij is van 2001, mag de milieuzones niet in, maar het rijd als dr brandweer en is nooit wat mee, ondertussen 330 op het klokje, we zijn ongeveer op de helft 😎
walker1
@ronald-deutz-fahr Ik rijd ook diesel, maar d'r kwam wel altijd een zwarte pluim roet uit de uitlaat als je het gas intrapte. Als je zoals ik een lichte vorm van astma hebt, dan kijk je toch wel iets anders naar roet en fijnstof. Rijd nu in een dieselauto die ik in 2010 nieuw gekocht heb. Enige wat ik af en toe uit de uitlaat zie komen is wat witte rook als de auto aan het regenereren is, dus roetfilter schoonbranden. En dan ken ik ook wel de nodige mensen die altijd wat te zeuren hebben over roetfilters en andere moderne techniek. Auto rijd perfect en nog geen technische problemen gehad, ook niet met roetfilter of bv egr klep.
ronald-deutz-fahr
@walker1
Hoe gaat dat nu met deze droogte? Veel last van stof en dergelijke?
Nieuwe auto is ook niet voor iedereen haalbaar, en gebruikt blijft maar mijn idee toch een gok, vooral ex lease auto’s ‘de baas betaald toch’, dus trappen maar..
Nu ben ik in 5 jaar nog nooit in de steek gelaten dus om de betrouwbaarheid hoef ik geen ander. Maar ik kan heelgoed snappen dat je er in jouw situatie heel anders naar kijkt!
walker1
@ronald-deutz-fahr Op zich gaat het nu wel met de astma, maar het gaat al jaren met z'n ups en downs hoor. Ga echt niet beweren dat als het nu wat beter gaat, het komt door schonere auto's. Zeker fijnstof wordt op vele manieren veroorzaakt en niet alleen door verbrandingsmotoren. Ik ben zelf ook geen heilig boontje, of een links georiënteerd persoon en zoals ik al eerder schreef, ik rij zelf ook al jaren met dieselauto's. Maar ik denk wel dat wanneer je het met moderne technieken schoner kan krijgen je dat ook moet doen. Ik snap best de auto's en andere voertuigen daar complexer van worden en misschien wat vaker een storing hebben, en dat het voor de hobby sleutelaars ook niet meer zo leuk is. Maar dat gezeur dat je alleen maar ellende hebt met roetfilters, egr, ad blue, etc is grote onzin. Dan mag men mij uitleggen waarom het bij mij wel gewoon heel blijft en bij hun niet.
Verder kan ik ook niet om de paar jaar maar een andere auto kopen, maar ik heb in 2010 wel gebruik gemaakt van fiscale voordelen zoals geen BPM en 3 jaar geen wegenbelasting toen ik mijn nieuwe diesel kocht. Als die regeling er niet was, dan was die auto alleen al door de BPM een stuk duurder geweest en had ik het waarschijnlijk niet gedaan en was ik met de oude auto blijven rijden, of had een keer een jongere gebruikte gekocht.
Dus als jij nog goed zit met je huidige auto, lekker mee blijven rijden. Hoogstwaarschijnlijk krijg je er bij inruil toch bijna niks voor terug.
erik9831
@walker1 Toen ze net opkwamen, de EGR-kleppen zijn er bij ons wel een resem problemen geweest. Maar na een tijd zijn deze uiteraard helemaal opgelost geweest. Soms zijn er nog wat probleempjes, maar die zijn dan ook zeer uitzonderlijk geworden. Zo was het ook bij de eerste roetfilters, dat er een heleboel problemen waren, maar door onderzoek en het zoeken naar oplossingen zijn deze problemen ondertussen ook helemaal van de baan.

Ik heb zelf een Trafic, van 2012. Ik ben in het begin van dit jaar gaan kijken voor een nieuwe, toen kreeg ik van die bepaalde dealer een zeer mooie prijs voor men oude. Heb het toen niet gedaan, omdat ik ook met dat probleem zat van 'het werkt goed, gaan we het wegdoen of niet'. Afgelopen maand bij een Fiat gaan zien (zelfde als een Renault, opel of Nissan) 1.500€ duurder als een Renault en ik krijg voor men oude wagen nog maar 1.500€ 😱 Dit terwijl ik er in het begin van het jaar nog bijna 8 keer meer voor kreeg. Stond bij de Fiat dealer 40% korting op de modellen, daarom dat ik eens gaan kijken was.

Hier is de verkoop ook in elkaar gezakt voor dieselwagens in België. Paar jaar geleden werd je de hemel ingeprezen als je een diesel kocht en nu word je bijna op de brandstapel gegooid omwille van het aankopen van een diesel.
bas101
@erik9831 ja Erik ik heb mij in december in Belgie toch een mooie Peugeot RCZ diesel 2011 kunnen kopen voor een onwaarschijnlijk lage prijs , en wat een betrouwbare mooie auto 😄
walker1
@erik9831 Ja, ik blijf ook nog maar even doorrijden met de huidige auto. Zoals ik schreef, destijds gekocht met fiscale voordelen zoals geen BPM en 3 jaar geen wegenbelasting, dus was geen dure auto, maar de prijzen voor gebruikt hebben wel een paar keer een flinke val gemaakt. Vanaf 2014 moest er voor de zuinige schone diesels weer belasting betaald worden, dus werden ze 2ehands minder interessant, bovendien kwamen ze toen ook massaal gebruikt op de markt omdat er veel leasecontracten afliepen en ook particulieren die te weinig kilometers voor een diesel maakten er ook van af wouden. De laatste tijd staat de prijs voor gebruikt weer onder druk door de vele negatieve aandacht door o.a. het sjoemel schandaal bij VW en ook de milieuzones die er steeds meer komen. Maar als ik nu een andere auto nodig zou hebben, dan denk ik dat ik toch wel voor een jong gebruikte diesel ga kijken en er misschien eentje uit Duitsland haal, ook daar zijn ze minder gewild aan het worden en daar hebben ze ook vaak een dikkere motor en meer opties. In Nederland wordt toch vaak de basismotor gekozen.
Husqvarna
@walker1
De nieuwste diesels van VW, BMW en Mercedes zijn al schoner als de benzine-modellen, alleen de consument vertrouwd ze niet meer. Trouwens alle 3 hebben gesjoemeld, maar VW is eenmaal de grootste autobouwer ter wereld, ze hebben nu zoveel geïnvesteerd in schone diesels dat ze daar niet zo van af stappen. Andere merken, Toyota, Fiat/Chrysler stoppen al bijna met diesels in personenwagens, Toyota, de 2e grootste autobouwer ter wereld is gewoon al het verste met hybride aandrijving.
bas101
@walker1 was het niet Bosch die de software leverde voor VW en overigens aan al die andere fabrikanten als Opel BMW Mercedes etc. ?
+2
bas101
Tot over een paar jaar als t dieselverhaal vergeten is, dan is t weer de benzine auto die teveel benzeen en co2 uitstoot
Husqvarna
Japanse merken stoppen al met diesels verkopen in Europa, personenauto's, en veel bussen word al geoutsourced, bij PSA (Toyota) of Renault (Nissan).
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden verkoop en nederland geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!