Illustratie van:

Ford 3055 - 3055 hef zakt na stukje rijden en soms als ik meer gas geef

Vandaag heb ik met de palletvork en een pallet met dakpannen geprobeerd te rijden, maar de hef gaat of helemaal omhoog of na een tijdje rijden zakt hij in. Niet te doen, ik moest om de 20 seconden bijregelen om te voorkomen dat hef helemaal omhoog stond of de pallet over de grond sleepte . Ook als ik gas gaf zakte hij soms in. Nou heb ik zoals eerder beschreven, last van lekkage rondom de rem stangen. Zou dit "hef probleem" door een tekort aan olie kunnen komen (eerder bijgevuld, nu 2-3 liter uit denk ik) of is er meer dan aan de hand?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Messmail:

Quote:
de hef gaat of helemaal omhoog of na een tijdje rijden zakt hij in.

Dat klinkt alsof je de hefinrichting op de trekkrachtregelingsfunctie hebt staan.
Het keuzehendeltje voor positie- of trekkrachtregeling zit "bij je rechterkuit".

Zie onderstaande foto + omschrijving eronder:

tractorfan.nl/picture/727490/
+1
messmail
@Wimsumar Ik had even moet vermelden dat ik dat al heb gecontroleerd (met de handleiding..., keuzehendeltje staat omhoog tot tegen de leiding voor een geremde aanhanger (?))
fredjanssen
Als de hendel goed staat.is het mogelijk dat er te weinig olie in zit.er moet 24 á 25 liter dynatrans in zitten geen andere olie want dit geeft ook problemen zoals lekkage.
of de pomp is versleten.zo wie zo de filter schoonmaken.zit in de cardan.
messmail
Quote Reactie van @fredjanssen:
Als de hendel goed staat.is het mogelijk dat er te weinig olie in zit.er moet 24 á 25 liter dynatrans in zitten geen andere olie want dit geeft ook problemen zoals lekkage.of de pomp is versleten.zo wie zo de filter schoonmaken.zit in de cardan.

Ik zal eens een video over het schoonmaken van het filter opzoeken, kijken of ik dan dat me dat zelf lukt.

De olie die er nu in zit komt van de lokale (Frankrijk) New Holland dealer, ik ga er vanuit dat dat de juiste is..? Ik heb elders gezien (forum, kroon olie) dat er 10W40 in zou moeten, ik ben niet erg thuis in de olie (of tractoren) maar dat is toch iets anders dan dynatrans?

Ik kan er zonder veel problemen (voor zover is dat kan beoordelen) een pallet met 450 kilo dakpannen mee liften en als hij in de hoogste stand staat blijft hij ook staan. Kan dan toch de pomp versleten zijn?
Wimsumar
Beste Messmail:

Quote:
Nou heb ik zoals eerder beschreven, last van lekkage rondom de rem stangen. Zou dit "hef probleem" door een tekort aan olie kunnen komen (eerder bijgevuld

De remas loopt volgens mij door de versnellingsbak. Dit is een apart oliereservoir, gescheiden van de rest van de achterbrug/hydrauliekoliereservoir. Een peilcontrole is dus gewenst.

partstore.agriculture.newholland.com/us/…
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Remas (26B op afbeelding in link) loopt door de achterbrug.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
loopt door de achterbrug.

Daar heb jij gelijk aan:

Door busje nummer 2.

partstore.agriculture.newholland.com/us/…

Blijven de verdenkingen van te laag oliepeil in de achterbrug.

Peilplug is nummer 9 (LET OP: nr 33 NIET losmaken! Als ik me niet vergis valt dan de aanzuigleiding/filter los, wat overigens ook het topicprobleem veroorzaakt zou kunnen hebben (?) ).

Vuldop: nummer 35
jammermaarhelaas
De remas is de as die van links naar rechts, onder door de achterbrug loopt, aan beide kanten zit een kering ter afdichting.
In een vorig topic ging het over de seals om de remstangen, en deze remstangen worden via de hevels op de remas bediend.

Er moet ruim 30 liter olie in de achterbrug bij een 3055, is namelijk dezelfde achterbrug als van een 4000. Als je die olie bij een CNH dealer hebt gekocht, en je vertelde waar het voor was, dan zal die olie vast wel de juiste wezen.
Er zit achter de oliepomp een peilplug, met (origineel) een 4 kante kop, en conische schroefdraad. Staat ook wel in de handleiding.

Het probleem wat je beschrijft kan inderdaad komen van een pomp die lucht zuigt.

Het vervangen van het hydrauliekoliefiter is geen kleinigheid, ik neem aan dat het bij de 3055 net zo gaat als bij de 4000:
tractorfan.nl/topic/88029/
messmail
Ik ga morgen eerst olie halen en bijvullen, eens kijken of dat helpt..
+1
messmail
Oké, vandaag om te beginnen olie bijgevuld.
Er ging bijna 20 liter olie bij, dus het was niet zo vreemd dat de hef niet goed werkte.
Ik was echt verbaasd want een kennis van mij heeft ruim een jaar gelden de trekker een grote beurt gegeven en alle olie vervangen (en ik heb hem tussentijds max 50 uur gebruikt).
Ik kan met niet voorstellen dat hij er destijds genoeg in heeft gegooid want er ik heb zeker geen 20 liter opgevangen gedurende het jaar.

In ieder geval bedankt voor de suggesties, ik ga hem morgen nog verder testen, maar het lijkt opgelost. 😄
De eerstvolgende keer dat de hydrauliek open moet zal ik ook meteen de filters reinigen.
Wimsumar
Beste Messmail:

Quote Reactie van @messmail:
maar het lijkt opgelost.

En nu, kun je al met zekerheid zeggen dat het hefprobleem is opgelost?
messmail
Quote @Wimsumar:
En nu, kun je al met zekerheid zeggen dat het hefprobleem is opgelost?

Nee helaas. Het leek opgelost, maar dat was stilstaand. Als ik ga rijden gaat hij soms toch nog omhoog of (meestal) omlaag. Ik heb nu maar met de hef helemaal omhoog gereden (pallets met pannen).

Overigens is het wel zo dat de hendel voor de "modus van de hef" wel omhoog staat, maar tegen de leiding van de aanhangerrem komt. Is dat wel ver genoeg omhoog? (zie foto).

In de handleiding lijkt hij verder omhoog te staan..

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
Quote Reactie van @messmail:
tegen de leiding van de aanhangerrem komt

Ik zou gewoon even de leiding van de aanhangerrem iets verbuigen door hem opzij te drukken /trekken ter plekke van de hendel van trekkracht/positieregeling zodat het hendeltje wel gewoon omhoog kan. Zo te zien hoeft de leiding maar 1 of 2 cm opzij.
Dan kun je snel genoeg zien of de hef dan wel juist functioneert.

Is dit er door een fransman opgebouwd?

Trouwens, wat voor remventiel zit er op de 3055? Heb je hier ook een foto van?
Ik ken ze alleen met een extra plaat op de hefdeksel, tussen deksel en uittrekknop voor externe hydrauliek, waar dan continue olie uit getapt kan worden voor het hydraulisch remventiel (dus ongeacht hef en hydrauliek).
messmail
@jammermaarhelaas

Het ziet er niet uit alsof het zelfbouw is, maar je weet het nooit natuurlijk.
Ik zal hem inderdaad eens proberen te verbuigen..
Foto's toegevoegd.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@messmail

De buis maakt een vrij korte bocht net na de banjokoppeling op het ventiel. Die bocht zou kunnen omknikken bij buigen (even aanvoelen wat er gebeurt).
Mocht je het niet vertrouwen, dan kun je ook de leiding er tussen uit halen door de wartels warmee hij aan de banjokoppeling en aan de snelkoppeling zit los te draaien, en de buis in een werkbank zetten en dan bijbuigen. Eventueel lengteverschil nadien kun je goedmaken door de klemstrip waar de rem-snelkoppeling mee vast zit, iets heen of weer te zetten.
messmail
@jammermaarhelaas Ik heb hem langs de buis gekregen door de aanhangerkoppeling los te maken en hij ging inderdaad een paar cm verder omhoog. Morgen ga ik een paar betonplaten verplaatsen en kijken of hij dan op hoogte blijft.
+1
messmail
@jammermaarhelaas Ok, de hef regeert heel anders nu en blijft netjes op hoogte. Vreemd dat de hendel tegen de remleiding aan kwam en dat de vorige eigenaar dit niet heeft opgemerkt.
(je vraagt je af hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen...)
Nou moet ik de leiding nog zo buigen dat het er langs kan en ik hem weer vast kan maken (hangt nu nog "los").
Blij dat het weer werkt, iedereen bedankt voor het meedenken. 😄
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @messmail:
de hef regeert heel anders nu en blijft netjes op hoogte

Mooi zo!
Omdat de hendel nu helemaal omhoog kan kan ie gewoon op positieregeling, zo hoort het ook voor werk waarbij je een vaste positie nodig hebt.
Om in de bodem te werken met automatische trekkrachtregeling moet je hem omlaag zetten. Dan reageert de hef op de druk die de topstang uitoefent op de sensor onder de stoel (die dikke buis waar de "T koppeling" uit steekt, waar de tuimelaar van de topstang weer aan zit.
jammermaarhelaas
Nu ik dit zo lees is het misschien ook verstandig om het oliepeil van de versnellingsbak te controleren? De niveauplug heeft dezelfde afmetingen en zit aan dezelfde kant van het frame als die van de achterbrug.
Hij zit ongeveer 5 cm boven de treeplank, en 5 cm voor de flens waarmee versnellingsbak en achterbrug tegen elkaar zitten. In de versnellingsbak hoort 12,5 liter olie. Vulplug zit boven op de versnellingsbak, naast de versnellingshendels, het is een dop met ongeveer sleutelmaat 24.
Er kan denk ik wel dezelfde olie in als die in de achterbrug gaat, de CNH dealer heeft je allicht een universele tractor transmissieolie meegegeven?

Succes ermee!
messmail
@jammermaarhelaas Idd goede suggestie. Gecontroleerd en het niveau was oké.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3055 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0