Stroomsterkte starter

Beste tfers,
Hebben jullie een idee van hoeveel stroom een starter trekt van een tractor? Het is wel al een ouder type, ongeveer 30 jaar oud en gaat om een 6cil. Ik wil dit graag meten voor mijn eindwerk maar ik moet een richtwaarde hebben voor mijn meter te kunen maken.

Deel dit topic

Reacties

TurnMeLoose
Hang de meter eraan en je weet meer...?
FabianFendt
Een startmotor??
een startmotor trekt met starten 300 tot 400 ampere bij een 6cil en gewoon 12v.
ul
Meten is weten... 😉
fordfanaat
Ja ik wil dit ook meten maar ik moet een richtwaarde hebben voor deze meter zelf te make. Omdat ik gene diee had of dit 100 of 500 was.
Als je het vermogen opzoekt van de startmotor, dan kan je het ook berekenen
Corne S
Een dikke shuntweerstand kopen en daarover gaan meten. Je kunt natuurlijk ook eerst de weerstand van de kabel meten, dan starten (eventueel met uitgetrokken stopknop, slaat hij niet aan). Dan gewoon over de kabel meten. Je multimeter in stroomstand zetten en in serie er tussenhangen, zou ik niet doen. Dan is het einde shuntweerstand in je meter.
ValtraStisch
3kw starter trekt 3000/12=250A theoretisch
brunus
Amperetang dr aan hange dan weet je het precis

zn amperetang gaat meestal tot 1000A
hans ih
De stroomsterkte van een starter moet je meten met een Ampère tang.Dit is een klem die rond de kabel zit,door het magnetis veld dat ontstaat van de stroom door de kabel van de starter, wordt er een inductie spanning gecreerdt.Hierdoor kan de Amperage bepaald worden.Dus heb jegeen extreem sterk meettoestel nodig.De starter heeft wel minder a nodig als de stilleger wordt bediend.Dit omdat er geen brandstof onder druk moet gezet worden.
Hoekstraj
De stroomsterkte hangt ook af van de kabel en een goede startmotor vraagt 300 tot 400 ampere en een defecte startmotor 600 ampere of hoger
RobinBos
Op de startmotor zelf staat wel aangegeven hoeveel vermogen hij vraagt, vaak in Kilowatts (kw)
Het aantal kw's vermenigvuldig je met 1000, zodat je watts krijgt, en dat deel je weer door 12 volt, en dan heb je de stroom.

Weet je hoe je stroom doorgaans kunt meten? dat is een ampere meter in lijn met de verbruiker, maar dat gaat in dit geval over enkele honderden amperes, en dat is zeer af te raden, een (goede) amperetang kan uitkomst bieden. Wel even opletten of de betreffende amperetang ook gelijkstroom kan meten, dat kunnen ze namelijk niet allemaal.
Valtra-Fordpower
Stroom kun je ook meten met een voltmeter.

Zet in serie een weerstand van 1 ohm. Meet daarover het voltage en dat is gelijk aan het amperage. 😛

Want: U=I*R => I=U/R
Omdat je de spanning meet over 1 enkele ohm deel je de spanning door 1 en je hebt Ampere.

U= Spanning
I= Ampere
R= Ohm (Weerstand)
RobinBos
Grappemaker 😛
waar dacht je zo'n weerstand te vinden?
Valtra-Fordpower
Zijn er wel hoor... Alleen voor dit amperage kon het nog wel eens lastiger worden... 😃

Maar tis wel zo! 😛
Mengeledriver
Ohw, bijna elke batterijlader van een vorkheftruck heeft er 1. En rijregelingen ook.
Hoe betrouwbaar het wordt da's punt 2 en dat kon nog wel eens het probleem worden.
Gewoon een Ampheretang aanschaffen of lenen.
RobinBos
Die weerstanden van 1 ohm voor dit vermogen zijn inderdaad moeilijk te vinden 😛 Stukje kabel met een eigen weerstand van 1 ohm kan ook, maar zie dat maar eens te meten 😉
Valtra-Fordpower
Even een Fluke amperetang aanschaffen
shop.conrad.nl/gereedschap/meettechniek/… Kost maar 272 euro! 😛

Meetpunt A bij het begin en meetpunt B op het einde van de kabel. 😛
fordfanaat
Het is voor mijn eindwerk en heb geen geld ervoor gekregen, moet alles zelf betalen en ik vind het zonde zo een tang te kopen als ik zelf ook een schakeling kan bouwen zodat ik het mijn mijn a-metertje kan meten.
Valtra-Fordpower
Nou dan weet je wat je te doen staat. Een geijkte weerstand van 1 ohm vinden. 😃
RobinBos
Dat is af te raden, tenzij je zelf een electrotechnische studie doet, of iets in die richting.
die dingen kun je wel ergens lenen, een beetje mechanisatiebedrijf heeft er wel eentje.
fordfanaat
Ik zit op een technische school, de leerkracht electronica heeft wel gezegt da hij hierbi jging helpen, het was niet zo moeilijk wij wou het doen zoals Corne S met een shuntweerstand. We moesten enkel een richt-ampere weten zodat we de meter niet te zwak maken.
Corne S
Als meter gebruik je gewoon je multimeter, dan kun je altijd nog zien op welke stand je zet.

Die weerstand van 1 ohm zou ik niet doen. 1 ohm met zulke stroom is veel. Je weerstand gaat waarschijnlijk in rook op. Je moet in de richting van 0,1 / 0,01 ohm denken. Die shuntweerstanden voor grote stromen zijn ook niet goedkoop!!
RobinBos
Maar waar gaat het om dan? het nauwkeurig meten van de stroom? of het zelf ontwikkelen van een ampere meter?
zelf ontwikkelen én nauwkeurig meten gaat niet lukken ben ik bang.
fordfanaat
Het is slecht een klein deel van mijn eindwerk
het gaat gewoon omdat ik deze stroom kan meten met zo weinig mogenlijk geld. Dus zelf ontwikkelen. Erg nauwkeurig moet het niet, het is voor een verschil te zien tussen een oude en nieuwe starter.
Wimsumar
Beste Fordfanaat: Dat is een leuk proefje, het verschil meten tussen een oude en nieuwe starmotor. Zou de uitslag misschien erg verrassend kunnen worden, dat de oude nu juist een hoger stroomverbruik heeft door de kortsluiting die inwendig optreedt ?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
74