Vandaag ontving ik het blad Trekker met op de voorpagina; Opraapwagens voor de boer!
Ben benieuwd! was mijn eerste gedachte, opraapwagens voor de boer! Zijn die er nog dan!
Ik moet bekennen ik heb alles nog niet gelezen maar de teleurstelling is (andermaal) groot!
De testtrekkers van een 260 PK gingen plat voor de wagens! Als het budget er is kies je voor breed rubber onder je wagen, op een bedrag van pak hem beet € 85.000,00 maakt die paar duizend euro ook niets uit! Vreemd genoeg zag ik alleen maar doseerwagens terwijl men in NL liever zonder walsen werkt! Eigengewichten van 8/9 ton roept geen enkele zorg op, maar nog fraaier laadvermogen van 10/12 ton is ook geen vraagteken? Ik bedoel dubbeldoel en je mag 12 ton mais laden in je gigantische wagen.....
Ik ben (uiteraard) de Taarupdoktor/man. Echter promoot ik deze keer niet "mijn" merk maar erger ik mij helemaal groen en geel aan Hekkert en kornuiten die niet in de gaten hebben dat het er in Nederland toch wel iets anders aan toe gaat dan in de BRD!
Ik heb gezegd!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik kom door heel Nederland en ik ken maar 1 Veehouder met een trekker van 230 PK ik ken meer loonwerkers die die geen trekker hebben boven de 200 PK!
Na een Rampjaar als vorig jaar lopen de boeren wel warm voor een opraapwagen van een kleine ton waar ze vevolgens 30 jaar mee Moeten draaien anders kost het alleen maar geld!
Het lijkt erop dat men bij Trekker gaat voor Groot, nog groter en als het even kan supergroot! Men leest namelijk liever over een 500PK kniktrekker dan over een trekker van 125 PK!
Is deze test ook online te lezen?
Scherp
Een goede Taarup kost al gauw 25.000,- euro... Iets te veel voor een boer met het zelfde aantal koeien in gedeeld door duizend!
Maar boerenwagens van een kleine ton! Hoe ver kun je van de realiteit staan????? :?
Ben je dealertrouw nog even het volgende, wij doen ook revisies voor dealers dwz dat wij voor een dealer een wagen klaar maken en dat hij hem levert aan zijn klant, je hebt dan wel garantie op een rotor bijv en kunt ervan uitgaan dat de wagen goed is.
Een THM Rotorwagen word bij ons compleet uitelkaar gehaald (invoer) en weer opgebouwd met altijd een nieuwe rotor, alle onderdelen waar wij aan twijfelen vervangen wij, de rest is dan gecontroleerd! Prijsindicatie voor een 465 is ongeveer 15 a 16 duizend euro, met beperkte garantie!
Daarnaast is een 1030 ook een optie voor zon 10 a 11 duizend euro!
Groeten
@THMTrader
Tik foutje!
Tja hoe je een ton voor een ladewagen ooit terug moet verdienen als boer is voor mij een grote vraag . Maargoed, sommigen hebben veel hectares en doen het samen met nog iemand, dan zou het evt kunnen.
M'n buurman heeft ook nog wel en paar 1030's staan
Maar doe mij maar zonder walsen, want dat gaat veel sneller met lossen. en het spul gaat ook lang niet zo snel kapot.
echter zoals ik begrijp om welke wagens het gaat dan passen wij toch echt...
Dit is toch geen boerenwagen...
Hoe zit dat met die 470 menno? Ongebruikt staat erbij, jaartjes in schuur gestaan?
Voorlopig is dit onze boeren wagen!
Tik foutje Menno.... Kan gebeuren... Shit happens nou eenmaal...
Tja om dát nou een boerenwagen te noemen vincent
Wat versta jij (buiten een Taarup om :D) wel onder een boerenwagen THM?
link
@thmtrader Hehe, ik had het blad vroeger, een jaartje.
@NH-Ford Toen Kverneland bekend maakte te zullen stoppen met de 470 heeft van de Perk er snel nog 10? besteld, deze die nu geveild word is er1 van! Dus nagelnieuw maar overjarig!
Ach voor 25 koeien kun je geen grote wagen kopen! voor 40/50 bunder dejaar...
Wanneer zijn die 470's uit productie gegaan dan? Waren ze toen zo goedkoop dat hij er nu mee kan verdienen?
ja ja weet ik weurding haha ben van't zomer zelf ook even om een TORRO heen gelopen ! leek mij ook wel wat .. behalve het prijs kaartje !
dat zeg ik lijkt mij ook wat maar ja .. paste niet in ons plaatje
Is anders pracht mooi wagentje! Gestuurd tandem, beste banden en licht wagentje, precies wat hier ooit miss zou passen.
@Valtra-Fordpower Dat jij ook alles hebt zo precies (lees ik ben jaloers )
Misschien komt er binnen 1 á 2 jaar nog een balenpers bij..
Moest ik kiezen zou ik eerder voor een gewone vitesse van strautmann gaan (als straut het merk moet zijn).
dan ben je mooi dom bezig haha
Een vitesse 260 bedoel jij? of giga?
ik noem maar een voorbeeld, pottinger heeft ook hele mooie boerenwagens (behalve de prijs)
Na 3 seizoenen nog goedkoper toch? doen we het dan
@Valtra-Fordpower Netjes, moet eigenlijk eens gaan sleutelen aan onze oude kleine pakkenpers
Heb het blad niet, ben nu eigenlijk ook wel benieuwd
weet wel dat je voor een ton een hele leuke, en luxe wagen hebt, heb je denk ik al een leuke jumbo voor.
wat voor strautmann menno? super vitesse?
Rondebalenpers erbij jah ? Mooi werk
Zolang het maar niet zo gek gaat als bij een (hobby )boer hier in de buurt met circa 25 koeien, heeft een nieuwe MXU met een nieuwe Claas pers/wikkel-combinatie gekocht En dat alles voor eigen gebruik ...
Bruto en netto ja. heeft in dit geval niks met btw te maken
geen enkele wagen was overtuigend de beste :?
O ja Veenhuis was niet getest :?
staat hier dan wel strautmann, maar echt geen strautmannfan hoor
sta voor alles wel open, alst me maar aanstaat, onderstel bijv ook
ben wel benieuwd wanneer ie morgen hier op de mat ligt.
zit de korting bij in rik
Wikkelcombi jah Maar dan ook voor loonwerk natuurlijk..
Volgens Folder 30.5 Gemeten!!!!!29,6 (Torro 5100D) 11.780 KG Laadvermogen!!! Het is toch om je te bescheuren....
Dus=Loonwerker
dan wel loonwerker met 8 wielig tandem, anders ist hopeloos.
en met een vermogens behoefte van ca 100 PK.
Dit zijn loonwerkers wagens met meer dan 200 ha/ snede
@vanlint8 Mooi zeker! Maar wel ruim 3 ton aan machine en dat krijg je ergens gepresenteerd....
En dat we deze winter een echte boerenopraapwagen test willen in het formaat Taarup!
Ook al denken ze dat daarmee weinig nieuws te scoren denk ik dat dat best meevalt,kijk naar een Lely of een Bergmann Royal,Sip,eventueel met een JF ES erbij!
Wie heeft het Mailadres?
maar de staat ook in t en w van dat t voor grote boeren en kleine loonwerkers is.
Als je maar betaald mag je daar een testje uitkiezen,je brei er nog wat eigen tekst bij en klaar is kees,zo simpel ligt dat!
Doen ze het wel zelf dan is het vaak niet meer dan een opsomming van technische gegevens van de verschillende merken......
Dit is nou een mooi voorbeeld van een 'boerenopraapwagen'. Onze Titan die het hartstikke goed doet, met onze Case Maxxum 5120 4cilinder van 95pk. Daar kun je het werk mee doen, niet met die 200pk trekkers...
Zo ja,hoe doen we dat
een pottinger ......profi of een nieuw type
Gewoon een link invoegen. Even een leuk voorbeeld wat niets met het onderwerp te maken heeft:
Opsomming van een paar:
Mengele --> Garant en Agrobull
Strautmann -->Vitesse en Super Vitesse.
Krone --> Titan
Maar kan je niet beter zeggen dat wij gewoon achter lopen?
Als ze het echt 'boerenwagens' gaan noemen zijn ze dat over het algemeen voor de meeste boeren niet.
en:
Zijn opzich wel "boeren"trekkers. Als grote boer ga je geen 120ha. met een Taarup wegrijden
En inderdaad, die 260pk is ook gewoon lariekoek, ze zetten zoiets in een test en meteen heel tf op hol
En dat is het, je moet er lol in hebben en handig wezen. Boer hier uit de buurt koopt ook meestal wel nieuw spul, maar als dat na een aantal jaar kapot gaat fixt hij het zelf. Totdat er op gegeven moment teveel tijd in gaat zitten, dan komt er weer wat nieuws. Heeft bar lage machinekosten... Maar dat moet je willen en vooral kunnen!
Dat is het precies siebren, veel mensen hier willen alleen maar klein spul zien omdat dat toch zoveel beter is...
Uiteraard zijn er bedrijven die zich wel kunnen vinden in dit formaat. Maar je kan niet volhouden dat dat een gemiddeld formaat is! @fendtjuh stelt zelf al dat dit geen boerenwagens zijn!
En dan voor die grote jongens de volgende vraag;
Jullie maaien snedes qua omvang even groot als waar een gemiddeld bedrijf nog niet in een half seizoen kuild bijv. 100 ha. En nu ga je mij vertellen dat je dat met zon wagen wel in je eentje wegrijd binnen acceptabele tijd...... of moet je dan toch met meerdere wagens rijden????
De discussie over de snijwagens is goed en leuk, maar het onderwerp is eigenlijk dat het blad Trekker kennelijk alleen maar oog heeft voor groot (de kleinste trekker in dit nummer is 150PK)
Om geen "vroeger" te zeggen; voorheen werden er ook trekkers besproken van 85 PK en kleine machines die gemiddeld wat meer paste!
En als lid van het eerste uur mis ik dat wel.
Al zie ik zelf liever ook wat kleiner spul. Het gaat toch om de kuil. Zwaarste trekker liefst op de kuil dus
De torro 5100 is 30kuub. Zo extreem groot is dat niet. Wanneer je met een ladewagen rijdt als boer heb je alsnog meer dan tijd genoeg om aan te rijden.
30kuub waterinhoud is een mooie boeren wagen, kun je nog eens wat mee doen. maar daar gaat 120pk, bij ons iig wel plat voor. Dan kun je niet kijken wat de ladewagen in huis heeft, bij 250pk kun je echt eens kijken wat zon wagen in huis heeft en kijken wat de echte maximale capaciteit is.
30kuub is denk ik net mooi voor een boer met 150-200 koeien, dan is zelf kuilen een keer interessant. Er zijn vaak ook meerdere arbeidskrachten aanwezig op een bedrijf. En die doelgroep wordt aldoor groter, in de noordelijke provincies zijn er steeds meer boeren die richting de 150-200 koeien gaan. Hebben vaak ook wel een trekker van 150pk, dan zit je niet te ruim in de pk's, weet wel dat je dat niet moet hebben met een ladewagen.
Kun je wel balkenwagens gaan testen voor boeren met 80 koeien, alleen die doen het vaak alleen waardoor het niet interessant is om personeel te huren om in te kuilen.
Hoftijzer waar die ome joop werkt heeft deze wagens lopen in het loonwerk
Enne iemand kon het niet laten om "te schoppen" tegen een Taarup Dus Even voor de goede orde; snijlengte minimaal 2cm, eigengewicht max 4,6 ton, laadvermogen 10 ton. vermogensbehoefte vanaf 90 PK INHOUD 30,5 kuub! (kon het niet laten)
In mijn klanten bestand bevinden zich ook een aantal veehouders die 250/300 koeien melken en hun 25 jaar oude Taarup zonder enige twijfel hebben laten reviseren om volop mee te draaien naast hun moderne snijwagen die overigens (vaak) gebruikt is aangeschaft!
Hierop doelend. Is die Taarup dan ineens de belangrijkste van de 2?
daarom zijn ze snel aangewezen op testen ui het Duitse blad PROFI, deze testen zijn nu eenmaal veel minder relevant voor de Nederlandse veehouder omdat er alleen rekening word gehouden met de eventueel grotere boeren in Duitsland, met een andere werkwijze..
dan spijt het me nog steets dat ik van het jaar niet die bergmann royal K30 heb kunnen kopen, (bj 2001 prijs 8500,-) hij moet nu ergens in de buurt van zevenaar lopen, iemand idee van wie die nu is?
Ik zou niet weten waar die naartoe is gegaan, was wel kort na het belletje van MP dus ik dacht zal wel doorgegaan zijn. :?
Iedere maand staat er wel wat in over fendt of john deere (dit x eindelijk wat minder) en laatste tijd ook Claas. CNH bv hebben veel series uitgebracht en daar vind je maar weinig meer van terug. en niet alleen met CNH maar er mag ook wat meer in van andere merken.
Ik krijg steeds meer het idee dat Trekker gesponsord wordt door Fendt en John Deere, daar is ook altijd alles goed en minpunten worden beetje weggewimpelt terwijl er bij andere merken een minpunt erg groot kan zijn in hun ogen.
En inderdaad trekkers van 100 pk tellen niet meer mee. En zoals de opraapwagentest: boerenklasse is in mijn ogen dat ik mijn trekker (955) er voor moet kunnen hangen, dat gaat hier dus niet op.
Ze schrijven net wat de meeste lezers willen lezen, maakt het een stuk fijner dan dat het pal tegen jouw beeld ingaat
kiek hier eens .. staan er genoeg
tractors-and-machinery.com/
en dan onder taarup zoeken
Zo dus
deze @tone29 ???
Fordmajor die 465 weegt leeg +/- 4 ton, vraag even wat die veenhuis weegt en met een 470 onderstel is een Taarup niet te kloppen qua bodemdruk.
bijna 2X zo veel vermoed ik.
Waarom heeft Kverneland Taarup eigenlijk aan de kant geschoven, want volgens mij is er niks meer van Taarup (Maaiers--> Vicon, Voermachines --> Trioliet, en ik geloof ook Mayer, Schudders --> DF, etc) Of heb ik t verkeerd? Denk dat de naam Taarup groot is geworden door de wagens of niet?
Kverneland wou op een gegeven moment alleen nog machines bouwen die wereldwijd verkocht konden worden, een snijwagen paste daar niet in.
PUNT
Het duurde even voor ze in de gaten hadden dat dat niet zo heel slim was
ligt blijkbaar erg gevoelig....
Lijkt me toch erg verlijdelijk voor de bladen om dit zonder hun medewerking wel een keer te gaan doen
Gewoon een link invoegen. Even een leuk voorbeeld wat niets met het onderwerp te maken heeft:
Bijgevoegde foto's:
BLOOPERS Stuk
Há há das een mooi voorbeeld...grrrrr,wees maar zuinig op deze foto,is heel zeldzaam
Maar nu weet ik het nog niet hoe dat moet,waar moet ik "link invoegen"knop vinden?
ben benieuwd, idd dat zijn geen boeren wagens meer als ik je zo hoor!
Had het dan ook over een revisie-bak ofzo.. die zijn als nieuw. En anders pleur je er een nieuw tandwiel in..
ik geef toe, "als" je een 2de handsje wilt moet je een taarup nemen
@DESLAGERURRE
haha slager okee.. mja de meeste wagens laten ze langer snijden..
maja jammer dat die "ge-wel-dige" taarups niet meer gebouwd worden he
En het zou mij een reet roesten of die dingen niet meer nieuw gemaakt worden
Dus ook weinig vermogen vraagt,goed snijd en lichtgewicht is.
Dus ook weinig vermogen vraagt,goed snijd en lichtgewicht is.
Uiteraard THM editie van deze
Hoe ver is deze eigenlijk?
en schuitemaker trekt ook behoorlijk zwaar, alleen miss heeft thm daar wel het 1 en ander aan aangepast zo ik hem hoorde
Helemaal mee eens, staat met koeienletters op de kaft, opraapwagens voor de boer :?. Pagina 4 gaat verder met het volgende: Hoe dan ook, wie op het punt staat pakweg 80000 euro te investeren in een opraapwagen :?. Beste veehouders onder ons, wie heeft nog 80 ruggen liggen, die toch maar een beetje verstoffen??
Dit noem ik eerder boeren opraapwagens:
lely.com/nl/ruwvoederwinning/…
deutzfahrvoederwinning.nl/inhoud_tot_39_m3/
Ben juist geïnteresseerd in eenvoudige trekkers rond de 100 pk. Volgende maand staat er wel een test van een Claas Arion van 110 pk, op stapel. Maar meestal staat het blad "trekker" vol met spullen die ik toch nooit zal aanschaffen. Kwalitatief is "trekker" een goed blad, maar ik ben met THM eens, het is allemaal wel erg groot spul, wat getest word.
Waarom hebben ze m dan niet weer in productie genomen?
10 cent! Transport voor de verkoper (Ja jij wil er af :D)
dit is een zeer fijne wagen , ik moet er soms gaan helpen met ruggen en oprapen (met onze machines dan) en die kan er gek vaart achter zetten. Vroeger stond er maar een 4 pittertje van nog geen 100 pk voor en die kon ook hard gaan. Nu hangt er een JD 6830 voor en dat gaat toch net wat harder.
nou ik had liever met walsen hoor
Klopt, dat vind ik ook! Komt er veel mooier uit,
Onze combi;
Maargoed, Ik zie het probleem niet zo.. Elk merk heeft bij elke wagen in hun programma vaak dezelfde techniek.. Dus als een kleinere wagen wilt hebben kies je dus alsnog voor strautmann.. De beste koop uit de test.
Welke claas hebben ze getest?
De 3500P? hebben hem hier 10jaar getest, kwam er ook niet echt positief uit
Heb ook een bergmann in biddinghuizen bekeken, maar ik snap niet dat die wagens amper in nederland lopen, zag er allemaal erg goed uit. Zeer degelijk materiaal. Gister ook even een Cargos bekeken bij PTC , was een dag voor claasdealers. Maar wat een wagen is dat, is echt helemaal af. Kost wat, maar er mankeerd dan ook helemaal niets aan, een hele vooruitgang vergeleken bij de quantum.
Zou iemand hier ook de uitslag, of volgorde neer kunnen zetten? Heb het blad zelf niet, ben eigenlijk wel benieuwd wat de uitslag is.
ik had um vorige week al rik :lol:
Pottinger en Strautmann staken er wel bovenuit. Strautmann is ook nog eens de goedkoopste
Verbaast me overigens niets als Bergmann in de toekomst oranje wordt
1: Strautman 3501 DO
2: Pottinger 5100D
3: Bergmann raptor35
4: Krone mx350gb
5: Schuit 135
6: Deutz-Fahr 5520
7: Lely 60RD
8: Claas 5800s
- Krone is verrekte duur lijkt me zo.
- Schuitemaker trekt me altijd nog te zwaar.
- Pottinger is wel goed, maar heeft niet zo'n super product als ik hier en daar de verhalen zo hoor, en 1 handeling vergeten en je hele messenbalk is krom zag ik laatst toevallig.
- Deutzfahr heeft me te weinig ervaring lijkt me, ivm kinderziektes ed.
- Lely lijkt me wel een grappig wagentje, maar wel 'te simpel' en hoor er (nog) weinig over.
- Claas loopt gewoon achter qua dat type wagen, zoals ze al wel vermeldden wil claas zich meer op de cargo's richten (heel dom om maar 1 kant op te kijken lijkt me) maar claas heeft heel goede/degelijke ervaringen van vroeger! (sprint 330 ed.)
- van Bergman weet ik niet hoe zwaar ze trekken, daar ben ik erg benieuwd naar, verder lijkt het me een ervaren topwagen!
zo dat was mijn algehele mening
Jammer dat veenhuis/vicon niet getest is en jammer dat de 2 belangrijkste punten niet getest zijn!
een quantum 5800 S volgens mij, is een degelijke wagen die gewoon achter loopt in de tijd ed.
en jullie 3800 was gewoon een wat goedkoper boerenmodel die de snij-inrichting niet zo heel degelijk en netjes voor mekaar heeft, ook de aandrijving is te licht, vooral voor jullie bunders
vertel es?
@sieb; bedoel je het kromtrekken van de messenbalk? op de pottinger waar ik dat gezien heb kun je de messenbalk met 2 draaipinnen loskoppelen, vergeet je de ene, dan is na 1 vrachtje met 200 pk ervoor je messenbalk volgens mij wel krom als ik dat zo bekeek , was toen bijna het geval, ben er net optijd achter gekomen dat die jongen de juiste pin er weer in deed.
en dat van product konden we toen vergelijken met strautmann, die geeft een heel netjes gelost product terwijl de rotor van een pottinger de boel meer als 'betonblokken" perst, kwam er wat hard en met proppen uit (aldus onze plaatselijke loonwerker) maar zo ik las was pottinger een paar jaar terug wel DE voorloper, maar nu lang niet meer zo actief
De Europrofi valt ook met een inhoud van 30kuub te krijgen, een lely tigo 50R is bijna evengroot als de 60R profi, maar weet wel dat er 10000 tussen die wagens zit. Bij de europrofi en de 50R zit er ook geen verschil tussen de lely en Pottinger.
Heb de test gister gelezen, is alleen maar vergelijken van smeerpunten en cijfertjes geloof ik. Niets geen snijresultaat oid, daar gaat het uiteindelijk om lijkt me. Bij een keuze van een nieuwe wagen heb je er vrij weinig aan.
Het niet vastzetten van messenbalk is inweze gewoon dom. Kan de fabrikant weinig aan doen. Als je de trekhaak niet borgt raak je de ladewagen ook kwijt, kun je de fabrikant ook niet de schuld van geven
idd in feite heb je niks aan die tests, maar je ziet wel een boel plus/min punten, en veel informatie, daarom ben ik me nu ook meer gaan interresseren in bergmann
De loonwerker hier heeft er ook één.
Klik op foto of: bergmann-goldenstedt.de/upload/Flyer/…
lijkt me wel een mooi systeem, maar zouden 2 kleine (snel) draaiende walsen weldegelijk lichter trekken en minder verstoppen dan 1 grote :? ik heb er een beetje tweifels bij..;
rth.nl/internet_pdf/… zou me ook niet veel verbazen als kuhn bergmann opkoopt oid. lijkt me een mooie stap voor kuhn, maar bergmann is cker nog een aardig traditioneel familiebedrijf toch :?
Je hebt in ieder geval meer draaiende delen,maar juist zoiets is juist leuk om te testen bij een blad als "trekker"
Het is zeker een sterk familiebedrijf,maar dat zegt me tegenwoordig weinig meer,als er geld blinkt......