Trekker test "boerenopraapwagens" ZUCHT!

Vandaag ontving ik het blad Trekker met op de voorpagina; Opraapwagens voor de boer!
Ben benieuwd! was mijn eerste gedachte, opraapwagens voor de boer! Zijn die er nog dan!
Ik moet bekennen ik heb alles nog niet gelezen maar de teleurstelling is (andermaal) groot!
De testtrekkers van een 260 PK gingen plat voor de wagens! Als het budget er is kies je voor breed rubber onder je wagen, op een bedrag van pak hem beet € 85.000,00 maakt die paar duizend euro ook niets uit! Vreemd genoeg zag ik alleen maar doseerwagens terwijl men in NL liever zonder walsen werkt! Eigengewichten van 8/9 ton roept geen enkele zorg op, maar nog fraaier laadvermogen van 10/12 ton is ook geen vraagteken? Ik bedoel dubbeldoel en je mag 12 ton mais laden in je gigantische wagen.....

Ik ben (uiteraard) de Taarupdoktor/man. Echter promoot ik deze keer niet "mijn" merk maar erger ik mij helemaal groen en geel aan Hekkert en kornuiten die niet in de gaten hebben dat het er in Nederland toch wel iets anders aan toe gaat dan in de BRD!

Ik heb gezegd!

Deel dit topic

Reacties

tractorquintentje
Dat noem ik geen boerenopraapwagens meer...
Valtrapowerr
Oftewel wagens: te groot/duur/lomp?
DESLAGERURRE
Tomme!!! het blad lig nog op fluitenberg .. staat er ook wat van op internet ?
thmtrader
Oftewel het blad trekker is sensatiegeil aan het worden en raken de band met de realiteit kwijt!
steyrdriver
Idd THM tegenwoordig kijken ze liever niet naar die nadelen heb ik het idee.
thmtrader
Nee begrijp mij goed! Maar in die opraapwagenwereld ben ik thuis!
Ik kom door heel Nederland en ik ken maar 1 Veehouder met een trekker van 230 PK ik ken meer loonwerkers die die geen trekker hebben boven de 200 PK!
Na een Rampjaar als vorig jaar lopen de boeren wel warm voor een opraapwagen van een kleine ton waar ze vevolgens 30 jaar mee Moeten draaien anders kost het alleen maar geld!

Het lijkt erop dat men bij Trekker gaat voor Groot, nog groter en als het even kan supergroot! Men leest namelijk liever over een 500PK kniktrekker dan over een trekker van 125 PK!
Valtra-Fordpower
Tsja... Had een Taarop op de dam kunnen staan.. Mits ze niet zo duur waren voor een tweedehands én mét doseerwalsen! 😄

Is deze test ook online te lezen?
DESLAGERURRE
Waarom dooseer walzen dan op de bult? krieg je onozel lange kuilen van :lol:
ul
DESLAGERURRE
En in verhouding is een taarup niet duur 😉 in verhouding !
fordmajor
Wat is duur?
thmtrader
Nou voor € 80.000,00 lever ik wel een nieuwe wagen a la taarup (met walsen) waar je met een "ondermaats" trekkerTJE van 130 PK prima je ding mee kunt doen.... 😃
DESLAGERURRE
Dat wou ik zeggen menno :lol: voor 80,000 heb je een hele mooie kverneland ! 😉
fordmajor
8000,00 spreekt mij beter aan 😄
Valtra-Fordpower
Doseerwalsen op een rijkuil met aanrijd trekker is een must. Dus zonder wanden!

Een goede Taarup kost al gauw 25.000,- euro... Iets te veel voor een boer met het zelfde aantal koeien in gedeeld door duizend! 😛
thmtrader
Word net een nieuwe 470 geveild.... startprijs € 25.000,00 😃
DESLAGERURRE
Doar hij ook al een mooie wagen (taarup)alleen even op een paar puntjes letten 😉 lijkt mij :lol:
DESLAGERURRE
Dikke bull-shit vincent ! voor de helft heb je ook al een hele mooie wagen !
Valtra-Fordpower
Maar Taarups bestaan niet met walsen dus die komt hier niet de dam meer op. (Vroeger toen het loonbedrijf nog kwam, met Taarups. :P)
weurding
Die profi's en torro's van poettinger kosten lang geen 80000 en doen het heel goed hoor ik
thmtrader
Een goede Taarup kost minder Valta-Fordpower.
Maar boerenwagens van een kleine ton! Hoe ver kun je van de realiteit staan????? :?
Veken
Wel ik zou liever meer zien van het 50 tot 100pk segment, wat is er mogelijk met een 4cil boerentrekker (ik ben mss te kleinschalig).
DESLAGERURRE
Wat zeg je weurding ?? KApottinger ? :lol:
DESLAGERURRE
Geen kenneis menno 😉 :lol:
weurding
Ja hooimachines wel diederik, maar hoor toch echt positieve geluiden over de torro en jumbo
Valtra-Fordpower
@DESLAGERURRE

Quote:
Een "goede" prijs voor een 465 is toch al snel zon 10 a 12 duizend euro, en dan moet je nog maar zien wat er op je af komt! Dus of de dealer zit er mee omhoog of hij kan niet echt instaan voor de technische staat!
Ben je dealertrouw nog even het volgende, wij doen ook revisies voor dealers dwz dat wij voor een dealer een wagen klaar maken en dat hij hem levert aan zijn klant, je hebt dan wel garantie op een rotor bijv en kunt ervan uitgaan dat de wagen goed is.
Een THM Rotorwagen word bij ons compleet uitelkaar gehaald (invoer) en weer opgebouwd met altijd een nieuwe rotor, alle onderdelen waar wij aan twijfelen vervangen wij, de rest is dan gecontroleerd! Prijsindicatie voor een 465 is ongeveer 15 a 16 duizend euro, met beperkte garantie!
Daarnaast is een 1030 ook een optie voor zon 10 a 11 duizend euro!

Groeten

@THMTrader

Tik foutje! 😃
fendtjuh
Klets niet slager 😛. Die wagens zijn prima.

Tja hoe je een ton voor een ladewagen ooit terug moet verdienen als boer is voor mij een grote vraag 😛. Maargoed, sommigen hebben veel hectares en doen het samen met nog iemand, dan zou het evt kunnen.

M'n buurman heeft ook nog wel en paar 1030's staan 😃
steyrdriver
V-F zonder walsen geet het heel best 😉 maar het klopt je krijgt het minder mooi op de kuil
Maar doe mij maar zonder walsen, want dat gaat veel sneller met lossen. en het spul gaat ook lang niet zo snel kapot.
huub
Koop dan meteen een 470..
DESLAGERURRE
Ja ja weet ik weurding :lol: haha ben van't zomer zelf ook even om een TORRO heen gelopen ! leek mij ook wel wat .. behalve het prijs kaartje ! :lol:
thmtrader
Waar staat dan € 20.000,00??? en er staat 10/11 duizend voor een 1030......
NH-Ford
'Boerenopraapwagens', hmm, dan moet ik mij toch wel aangesproken voelen lijkt me,
echter zoals ik begrijp om welke wagens het gaat dan passen wij toch echt...
Dit is toch geen boerenwagen...

Hoe zit dat met die 470 menno? Ongebruikt staat erbij, jaartjes in schuur gestaan?
DESLAGERURRE
Verdomme wat bunt die groningers weer irritant ! :lol: :?
Valtra-Fordpower

Voorlopig is dit onze boeren wagen! 😃

Tik foutje Menno.... Kan gebeuren... Shit happens nou eenmaal... 😛
thmtrader
@Veken Volgens Trekker zijn wij allemaal kleinschalig!!!! 😉
fendtjuh
GronigerS?? 😃 Weurding komt net als jij uit die zandbak he :lol:

Tja om dát nou een boerenwagen te noemen vincent 😃

Wat versta jij (buiten een Taarup om :D) wel onder een boerenwagen THM?
DESLAGERURRE
Lees dan even verder joh mafkees 😉
Fokke
Als boerenwagen zou hij wel geschikt zijn :lol:
DESLAGERURRE
Valt dat niet onder hobby vincent ? en snij-kwaliteit ? :lol:
steyrdriver
@thmtrader

Quote:
Word net een nieuwe 470 geveild.... startprijs %u20AC 25.000,00

link 😃
Veken
@Valtra-Fordpower Volgens mij heb jij een vermogen getuig in je arsenaal, wil je niet weten. Kan loonwerker worden zo precies.

@thmtrader Hehe, ik had het blad vroeger, een jaartje.
thmtrader
Slager, Pottinger is op dit moment de absolute top (volgens mij) maar prijzig!

@NH-Ford Toen Kverneland bekend maakte te zullen stoppen met de 470 heeft van de Perk er snel nog 10? besteld, deze die nu geveild word is er1 van! Dus nagelnieuw maar overjarig!
Valtra-Fordpower

Ach voor 25 koeien kun je geen grote wagen kopen! voor 40/50 bunder dejaar... 😛
fendtjuh
@Fokke :lol:

Wanneer zijn die 470's uit productie gegaan dan? Waren ze toen zo goedkoop dat hij er nu mee kan verdienen?
NH-Ford
Dit is een boerenwagen, alleen wil ik hier de prijs ook niet van weten denk ik zo..
Valtra-Fordpower
Wat bedoel je Veken? (industrie Terrein bij ons, "De Veken")
DESLAGERURRE
@DESLAGERURRE
ja ja weet ik weurding haha ben van't zomer zelf ook even om een TORRO heen gelopen ! leek mij ook wel wat .. behalve het prijs kaartje !
dat zeg ik 😉 lijkt mij ook wat maar ja .. paste niet in ons plaatje 😉
NH-Ford
@menno, aha.
Is anders pracht mooi wagentje! Gestuurd tandem, beste banden en licht wagentje, precies wat hier ooit miss zou passen.
Veken
@NH-Ford Moest ik kiezen zou ik eerder voor een gewone vitesse van strautmann gaan (als straut het merk moet zijn).

@Valtra-Fordpower Dat jij ook alles hebt zo precies 😃 (lees ik ben jaloers 😛 )
Valtra-Fordpower
Dat wij een uitgebreid machine park hebben voor een kleine boer? Tsja wij doen alles in eigen beheer.. 😄
Misschien komt er binnen 1 á 2 jaar nog een balenpers bij.. 😄
DESLAGERURRE
@Veken
Moest ik kiezen zou ik eerder voor een gewone vitesse van strautmann gaan (als straut het merk moet zijn).
dan ben je mooi dom bezig haha
thmtrader
Er staat er nog een 2 seizoenen gedraaid is op het eind veel goedkoper!!! 😃
NH-Ford
@Veken
Een vitesse 260 bedoel jij? of giga?
ik noem maar een voorbeeld, pottinger heeft ook hele mooie boerenwagens (behalve de prijs) 😉

Na 3 seizoenen nog goedkoper toch? doen we het dan 😃
Veken
@DESLAGERURRE Waarom?

@Valtra-Fordpower Netjes, moet eigenlijk eens gaan sleutelen aan onze oude kleine pakkenpers 😃
fendt-412
Wie kwam er als beste uit de test dan?
Heb het blad niet, ben nu eigenlijk ook wel benieuwd 😛

weet wel dat je voor een ton een hele leuke, en luxe wagen hebt, heb je denk ik al een leuke jumbo voor.
steyrdriver
thmtrader
Strautmann; goedkoopste in de rij.... Basisprijs €55.254,00 Geteste uitvoering €71.275,00 :? :? :? 😃
Claas-JD
Zijn allemaal bruto prijzen? heb je niks aan
Boswachter
Trekker wordt steeds meer een luxe blad en meer voor de loonwerker.
NH-Ford
Bruto? wij betalen toch geen btw 😉
wat voor strautmann menno? super vitesse?
DESLAGERURRE
Wij waren tot dit voorjaar ook strautmann liefhebbers(z'n 35 jaar 😉 ) maar sins ik /wij gezien hebben wat een taarup/kverneland kan ,willen wij nooit een strautmann weer hebben 😉
Fokke
@Valtra-Fordpower

Rondebalenpers erbij jah ? 😮 Mooi werk 😄
Zolang het maar niet zo gek gaat als bij een (hobby 😃 )boer hier in de buurt met circa 25 koeien, heeft een nieuwe MXU met een nieuwe Claas pers/wikkel-combinatie gekocht 😛 En dat alles voor eigen gebruik ...
Claas-JD
@NH-Ford

Bruto en netto ja. heeft in dit geval niks met btw te maken
thmtrader
Pottinger Torro 5100D geteste uitvoering € 82.790,00 😃 OEPS!

geen enkele wagen was overtuigend de beste :?

O ja Veenhuis was niet getest :?
DESLAGERURRE
Jullie met je bruto prijzen :? nou dan haal je er 20% af ... kan aan mij liggen maar dan vin ik het nog veel 😉
NH-Ford
@DESLAGERURRE
staat hier dan wel strautmann, maar echt geen strautmannfan hoor 😉
sta voor alles wel open, alst me maar aanstaat, onderstel bijv ook
jehan
Prijzen varieren van 55.000 tot 88.000 euries standaart uitvoering dan he strautman was goed en goedkoop .nou ja goedkoop voor een boerenwagen ..hier in de test was ie het goedkoopst
Siebenga
Pottinger heeft wel mooiere boerenwagentjes hoor! Torro is al een behoorlijke wagen 😉
tractorquintentje
Veenhuis is hier zowat de meestvoorkomende wagen 😛 elke loonwerker (of toch bijna elke) heeft er wel 1 hier 😛
jehan
Thm ..veenhuis wordt ook niet meer gemaakt he
NH-Ford
Hoe ligt lely in de test dan?
ben wel benieuwd wanneer ie morgen hier op de mat ligt.
DESLAGERURRE
*uch *uch * VICON 😉
ljdekker
Wij hebben nu dit jaar voor het eerst een Pöttinger jumbo 6000. Hij raapt de schuitemaker die we hadden er uit. Met die wagen durf ik ook wel tegen de nieuwe schuitemakers aan. Monsterwagen!
thmtrader
@Boswachter je slaat de spijker helemaal op zijn kop!
Claas-JD
@DESLAGERURRE klopt ja 20% ervan af is best veel 😛
DESLAGERURRE
DAAROM is er ook " veehouderijtechniek ";)
DESLAGERURRE
@Claas-JD

zit de korting bij in rik 😉
Siebenga
Wil btw niet veel zeggen... maar hier wordt altijd gezeurd dat een boer zelf niet meer moet gaan kuilen.. Omdat het goedkoper is om de loonwerker te laten komen.. Heb je zo veel hectare dat zelf weer kuilen beter uit komt jah dan ken er wel een 80,000 tegen aan.. want voor je zelf rendabel weer trekker werk te doen heb je minimaal 180 hectare nodig heb ik ooit eens berekend. heb je zo veel hectare moet je ook een beste wagen hebben
thmtrader
Correctie Vicon is niet getest 😃
Claas-JD
Ik wil ermee zeggen.. er zit nog wel wat marge in.
DESLAGERURRE
Goed zo sieb 😉
Veken
Ik ben niet op de hoogte van opraapwagens maar want neemt zo'n pottinger torro mee dan?
Valtra-Fordpower
@Fokke

Wikkelcombi jah 😃 Maar dan ook voor loonwerk natuurlijk.. 😄
Siebenga
5100 is een 51 kuub'er lucht vracht... eerste 2 cijfers is de inhoud in kuubs
DESLAGERURRE
Maar geen 10/15 duizend rik 😉
Siebenga
Ag tegen een pottinger is niet tegen te rapen 😃 Zelfs vandaag maar weer gezien 😃
Claas-JD
Dacht je van niet Diederik? 😉
DESLAGERURRE
Nop niet bij zonna 😉 die leggen een (scherpe)prijs neer en daar kun je het mee doen 😃
Siebenga
Beilenstijl 😃
Claas-JD
Hoe goed ken je zonna dan? 😛
jehan
Morgen gaan we onze pottingers testen in nat gras ben benieuwd
Siebenga
Hadden een mooi strautmann wagentje staan met afvoerbandje! MAAR OOOOOOW wat duur 😃 even duur als de jumbo die we nu hebben zo ongeveer.. Tis wel wennen Jehan..
DESLAGERURRE
Wij hebben jaren strautmann gehad weetje 😉 :lol:
Claas-JD
I know
thmtrader
Sieb,
Volgens Folder 30.5 Gemeten!!!!!29,6 (Torro 5100D) 😃 😃 11.780 KG Laadvermogen!!! Het is toch om je te bescheuren.... 😃 😃 😃
Claas-JD
Magoed het hele verhaal draaid om, wil je het zelf? ja/nee. hoe groot? wat mag het kosten? wat leverd het op? wat kost de loonwerker? voor/nadelen... Zo heeft ieder weer zijn voorkeur op mening.
DESLAGERURRE
Heb daar ook al eens geinformeerd over een andere opraapwagen 😉 oeh ... dat viel niet mee :lol:
ljdekker
Heb een keer 13 ton product in onze jumbo gehad, kwam de kuil niet op maar verder was er niks aan het handje.
Siebenga
51 is theoretische inhoud he.. lengte breedte bak tegen de hoogte..
huub
Dat is het probleem met eigen mechanisatie sieb, als je capaciteit koopt dan is de machine te duur, en koop je een machine die past bij het aantal Ha's (finacieel gezien) dan kom je capaciteit te kort..

Dus=Loonwerker 😃
thmtrader
Beilen stijl= U MAG hier kopen 😃
NH-Ford
Voor hier zie ik het lang niet ondenkbaar dat de loonwerker met wagen komt, manuren worden ook iets minder.
dan wel loonwerker met 8 wielig tandem, anders ist hopeloos.
DESLAGERURRE
Goed zo trader :lol: maar moet er wel bij zeggen als zij zeggen is goed ... dan is het ook goed 😃 😉
vanlint8
Hier in de buurt rijdt ook een loonwerker met een jumbo rond, gaat het snelst van allemaal over de gras heen dan alle andere. rijdt met een jumbo en een taarup, maar die jumbo is echt een superwagen. en dan met een fendt 922 ervoor. super combi. mooiste kuilcombi hier in de omgeving.
Siebenga
240 hectare land is genoeg als je zelf behoorlijk personeel hebt, heb je zoons die je graag bij het bedrijf wilt houden is het ook niet onverstandig de mechanisatie bij je bedrijf te houden. goedkoop personeel is ook het overwegen wel waard 😄
thmtrader
Met dit soort boerenwagens is het niet vreemd dat de Taarups nog gaan als de brandweer 😃
Claas-JD
De Hummelo stijl dan? Hier alstublieft? 😃
broek jd
Wij hebben een deutz fahr opraapwagen, het is een gewone boerenwagen met balken invoer wij redden ons goed mee en de prijs is niet schreidend hoog 😉
Favorit614
Tja boerenwagens zie ik eerder in de prijs klasse van max 50.000 en niet v.a. 82.0000
en met een vermogens behoefte van ca 100 PK.

Dit zijn loonwerkers wagens met meer dan 200 ha/ snede
DESLAGERURRE
Maar menno .. of ben jij ook al bij zonna geweest om die wagens 😉 best wel veel he 16000 :lol:
thmtrader
Slager moet je geen Mega vitesse hebben 😉
@vanlint8 Mooi zeker! Maar wel ruim 3 ton aan machine en dat krijg je ergens gepresenteerd....
Siebenga
Iemand een jumbo 8000 kopen? Mooi 8wielig tandemstel er onder 😃 Mits je genoeg bied mag je hem hebben 😃 Moet je wel veel bieden 😃 want loopt als een tiet
DESLAGERURRE
Dan mut ie van die 1 en 3 maken 😃
Claas-JD
Alles is te koop 😛
NH-Ford
How, zie net dat ik even een tandemstelletje moet wisselen in beilen :lol:
thmtrader
Hummelse stijl: Koffie?
Claas-JD
Geen bier?
DESLAGERURRE
Weet er ook nog 1 in ergens anders te staan 😉
DESLAGERURRE
Hooooo !!!!!!!!!!!! menno .. ik heb geen koffie gezien toen 😉
thmtrader
Donders tevreden met de 470 Sieb....
thmtrader
Slager Als jij voor de inzetstukken komt krijg je 2x koffie 😃
DESLAGERURRE
En korting !
DESLAGERURRE
En nu hoor je hem niet meer he 😃 haha maar neem nog wel even een keertje contact met je op menno 😃
Claas-JD
2x koffie is de max denk ik 😃
DESLAGERURRE
Ppppfff nou als dat al niet meer kan :lol: (ik bun gek op koffie )
steyrdriver
Trader ie heb weer pb 😃
thmtrader
Korting en 3x koffie met gebak 😃
DESLAGERURRE
Deal 😉
Valtra-Fordpower
Lekker! Doe mij er maar één! 😛
Fokke
En die korting krijgt 'ie bij de Albert Hein ? 😉
thmtrader
Trader gaat uitloggen! Heren het was mij weer een genoegen!!!
DESLAGERURRE
Mij ook weer menno .. 😃 tot hoorns 😃
Mengeledriver
Ik heb de "Trekker' nog niet gelezen maar als ik dit zo hoor ben ik het geheel met THM eens.
DESLAGERURRE
Wie niet paul :lol:
Corne S
Wij doen het met drie van zulke opraapwagentjes , zijn een stukje goedkoper in aanschaf. De kuil wordt goed vast gereden, gaat allemaal niet zo snel. Je moet het alleen wat beter onderhouden.
valtradriver
Ik heb hem ook nog niet ontvangen,maar gezien de discussie hier zal er niet veel aan die groter grootst mentaliteit bij Hekkert en consorte veranderen,lijkt me het veel beter dat we massaal bij Geert zijn mailbox vol blaffen!!
En dat we deze winter een echte boerenopraapwagen test willen in het formaat Taarup!

Ook al denken ze dat daarmee weinig nieuws te scoren denk ik dat dat best meevalt,kijk naar een Lely of een Bergmann Royal,Sip,eventueel met een JF ES erbij!
Wie heeft het Mailadres?
DESLAGERURRE
Geert W ?echt niet beste keal ! :lol:
maartendankers
Noem me bijdehand maar een echte "boerenopraapwagen" test in de winter brengt wel wat hekelpuntjes met zich mee :lol:
huub
Dan kan aan de hand van die test nu een wagen kopen en er in het voorjaar mee oprapen, begrijp dat dan!
jannickmarmix
Hoezoo groot..en zonder walsen, de walsen overigens die nog veel worden toegepast in nederland onder andere voor met mooie lossen en het stalvoeren.

maar de staat ook in t en w van dat t voor grote boeren en kleine loonwerkers is.
valtradriver
@maartendankers geen nood,die tests liggen gewoon bij b.v. hun duitse zusteruitgevers (profi etc.) op de plank!
Als je maar betaald mag je daar een testje uitkiezen,je brei er nog wat eigen tekst bij en klaar is kees,zo simpel ligt dat!
Doen ze het wel zelf dan is het vaak niet meer dan een opsomming van technische gegevens van de verschillende merken......
GijsMF
Sjonge jonge, minimaal trekkers nodig van 260PK... Dan praat je niet over boeren maar over loonwerkers. Wat dat betreft blijkt het maar weer dat het stoer is een plus 150pk 6 cilinder te hebben. Wij maaien ook 6.5m, met een 4 cilinder van 102pk! Allemaal leuk en aardig, die vele pk's, maar je moet het als boer toch zelf betalen. Ok de meesten hebben tegenwoordig dan 6 cilinders van zon pktje of 125, maar meer voor een boer is ook echt niet nodig. Sjees, 260kp... Wat een waanzin...

Dit is nou een mooi voorbeeld van een 'boerenopraapwagen'. Onze Titan die het hartstikke goed doet, met onze Case Maxxum 5120 4cilinder van 95pk. Daar kun je het werk mee doen, niet met die 200pk trekkers...
valtradriver
Mmm heb ik wat gemist kunnen we tegenwoordig (net als vrogger) weer foto's bijvoegen?

Zo ja,hoe doen we dat 😄
johndeere6230
Wij hebben z'n soort wagen voor 4000,- op de kop kunnen tikken alleen was er met het wielstel geknoeid door de vorige boer 😞 dus kwam de band langs gestuiterd dus nu alles weer gemaakt en rapen we er per jaar een 15 bunder nog mee op met de JD 2250 er voor
Valtrapowerr
Een strautmann vittesse
een pottinger ......profi of een nieuw type
HOOIJMAN
Wij rijden wel met een taarup van een duizendtje of 7 😃
HollandNew
Boerenopraapwagen van de buren. Niks geen poespas en gewoon laden :):
NewHollandErik
@valtradriver

Gewoon een link invoegen. Even een leuk voorbeeld wat niets met het onderwerp te maken heeft:

😃
Tom VB
Geef de trader gelijk met zijn verhaal. Ze beginnen het een beetje hoog in de bol te krijgen daar bij Trekker.
SJB533
Ik bekijk de foto (op de website) en denk, volgens mij zijn ze inderdaad de weg kwijt. De merken die er staan produceren ook wel types voor de gewone boer, maar dat zijn niet de types

Opsomming van een paar:
Mengele --> Garant en Agrobull
Strautmann -->Vitesse en Super Vitesse.
Krone --> Titan

Maar kan je niet beter zeggen dat wij gewoon achter lopen?
Siebenga
Jah zeg dat maar 😉
fendtjuh
Staat toch echt bij dat 'grote veehouders weer investeren in een opraapwagen'. En dit zijn inderdaad wagens voor grote veehouders, dus dan zie ik het probleem niet zo...

Als ze het echt 'boerenwagens' gaan noemen zijn ze dat over het algemeen voor de meeste boeren niet.
Siebenga
Helemaal gelijk fendtjuh.. Zo zag ik het ook
Koe
Volgens mij hoeven voor de getoonde opraapwagens echt geen trekkers van 260Pk, kijk hier maar is naar:

en:

Zijn opzich wel "boeren"trekkers. Als grote boer ga je geen 120ha. met een Taarup wegrijden
fendtjuh
Ik heb de test zelf niet gelezen, alleen het stukje wat op de website staat, maar daar vind ik het gewoon goed aangegeven.

En inderdaad, die 260pk is ook gewoon lariekoek, ze zetten zoiets in een test en meteen heel tf op hol 😛
SJB533
Wat is de eis om een boer "grote veehouder" te noemen? Vind dat een boer van 150 al groot is, maar ken ze hier niet boven de 130 pk (Ja, met 2 trekkers aan elkaar)
Koe
Je moet je afvragen of je dan niet beter een loonwerker moet bellen. wanneer je als boer niet in een goed machinepark wilt investeren maar zelf 2 dagen met een te kleine ladewagen wil aanknooien, en een te kleine trekker op de bult. Deze test was vooral gericht op grotere boeren, die aardig wat hectares hebben.
Siebenga
Loonwerker kan vrij lang goedkoper hoor.. Alleen zijn er ook andere redenen om zelf te gaan kuilen. Maar als je alleen economisch gaat kijken heb je al zo veel hectares dat je niet gaat prutsen met wat wagentjes waar je vaak ook nog langer onder ligt te sleutelen dat dat je daadwerkelijk aan het oprapen bent
SJB533
Als je er hobby aan hebt, doe je t al makkelijk zelf. Denk trouwens dat als je t met een paar boeren samen doet, goedkoper is. Trouwens, een extra reden om zelf in te kuilen, kan ook zijn om je stalvoercombi goedkoper te maken 😉 Er zijn namelijk knap weinig loonwerkers die aan stalvoeren doen... (Dus opraapdoseerwagen met dwasafvoerband)
Siebenga
Helaas is daar dit artikel niet voor geschreven.. zou zeggen doe ene oproep 😉 Men zeurt nu over wat graag gezien had geworden. Artikel zelf wordt alleen voor andere doelgroep geschreven dan men graag had gezien
fendtjuh
Hm stalvoeren kan ook met een wagen van 5000 euro, messen eruit en gaan met die banaan, kan al gauw.

En dat is het, je moet er lol in hebben en handig wezen. Boer hier uit de buurt koopt ook meestal wel nieuw spul, maar als dat na een aantal jaar kapot gaat fixt hij het zelf. Totdat er op gegeven moment teveel tijd in gaat zitten, dan komt er weer wat nieuws. Heeft bar lage machinekosten... Maar dat moet je willen en vooral kunnen!

Dat is het precies siebren, veel mensen hier willen alleen maar klein spul zien omdat dat toch zoveel beter is...
thmtrader
9 pagina's! mooi topic dit!
Uiteraard zijn er bedrijven die zich wel kunnen vinden in dit formaat. Maar je kan niet volhouden dat dat een gemiddeld formaat is! @fendtjuh stelt zelf al dat dit geen boerenwagens zijn!
En dan voor die grote jongens de volgende vraag;
Jullie maaien snedes qua omvang even groot als waar een gemiddeld bedrijf nog niet in een half seizoen kuild bijv. 100 ha. En nu ga je mij vertellen dat je dat met zon wagen wel in je eentje wegrijd binnen acceptabele tijd...... of moet je dan toch met meerdere wagens rijden????
thmtrader
De beste reactie word gegeven door een hele hoop deelnemers aan dit forum.... dus bij deze allemaal top!!!!
thmtrader
O ja en voor ik het vergeet!
De discussie over de snijwagens is goed en leuk, maar het onderwerp is eigenlijk dat het blad Trekker kennelijk alleen maar oog heeft voor groot (de kleinste trekker in dit nummer is 150PK)
Om geen "vroeger" te zeggen; voorheen werden er ook trekkers besproken van 85 PK en kleine machines die gemiddeld wat meer paste!
En als lid van het eerste uur mis ik dat wel.
HollandNew
Tjah @thmtrader, tijden veranderen 😉
Al zie ik zelf liever ook wat kleiner spul. Het gaat toch om de kuil. Zwaarste trekker liefst op de kuil dus 😄
fendt-412
Maarja, kun je een ladewagen echt testen met 120-150pk? Bij een test wil je toch tot het maximale gaan en kijken wat de wagen in huis heeft? Wanneer je een demotrekker tot je beschikking hebt wil je toch ook even zien wat hij nou echt in huis heeft.

De torro 5100 is 30kuub. Zo extreem groot is dat niet. Wanneer je met een ladewagen rijdt als boer heb je alsnog meer dan tijd genoeg om aan te rijden.
30kuub waterinhoud is een mooie boeren wagen, kun je nog eens wat mee doen. maar daar gaat 120pk, bij ons iig wel plat voor. Dan kun je niet kijken wat de ladewagen in huis heeft, bij 250pk kun je echt eens kijken wat zon wagen in huis heeft en kijken wat de echte maximale capaciteit is.

30kuub is denk ik net mooi voor een boer met 150-200 koeien, dan is zelf kuilen een keer interessant. Er zijn vaak ook meerdere arbeidskrachten aanwezig op een bedrijf. En die doelgroep wordt aldoor groter, in de noordelijke provincies zijn er steeds meer boeren die richting de 150-200 koeien gaan. Hebben vaak ook wel een trekker van 150pk, dan zit je niet te ruim in de pk's, weet wel dat je dat niet moet hebben met een ladewagen.

Kun je wel balkenwagens gaan testen voor boeren met 80 koeien, alleen die doen het vaak alleen waardoor het niet interessant is om personeel te huren om in te kuilen.
Siebenga
Tis ook maar een wagentje 😛

Hoftijzer waar die ome joop werkt heeft deze wagens lopen in het loonwerk 😄
thmtrader
Volgens mij is het juist goed om te weten hoe zon wagen presteerd met 120/150 ervoor! dat is zoals jezelf aangeeft "de praktijk"!!!! Dan komt naar voren welke wagen het beste presteert naar angeleverd vermogen....
Enne iemand kon het niet laten om "te schoppen" tegen een Taarup 😞 Dus Even voor de goede orde; snijlengte minimaal 2cm, eigengewicht max 4,6 ton, laadvermogen 10 ton. vermogensbehoefte vanaf 90 PK INHOUD 30,5 kuub! (kon het niet laten) 😃
In mijn klanten bestand bevinden zich ook een aantal veehouders die 250/300 koeien melken en hun 25 jaar oude Taarup zonder enige twijfel hebben laten reviseren om volop mee te draaien naast hun moderne snijwagen die overigens (vaak) gebruikt is aangeschaft!
SJB533
En wat doet die snijwagen dan nu nog?
thmtrader
Hoe bedoel je SJB533?
SJB533
@thmtrader

Quote:
In mijn klanten bestand bevinden zich ook een aantal veehouders die 250/300 koeien melken en hun 25 jaar oude Taarup zonder enige twijfel hebben laten reviseren om volop mee te draaien naast hun moderne snijwagen die overigens (vaak) gebruikt is aangeschaft!

Hierop doelend. Is die Taarup dan ineens de belangrijkste van de 2?
thmtrader
Nee zoals ik zeg naast hun moderne wagen volop laten meedraaien
johnd-ts
Het probleem is gewoon dat TREKKER te klein is om te kunnen bestaan zonder ondersteuning van andere bladen.

daarom zijn ze snel aangewezen op testen ui het Duitse blad PROFI, deze testen zijn nu eenmaal veel minder relevant voor de Nederlandse veehouder omdat er alleen rekening word gehouden met de eventueel grotere boeren in Duitsland, met een andere werkwijze..
thmtrader
Trekker is niet te klein dat geloof ik niet. Maar het word een playboy achtig blaadje met info die je bijna zo uit de folder kunt halen...
fordmajor
@thmtrader

dan spijt het me nog steets dat ik van het jaar niet die bergmann royal K30 heb kunnen kopen, (bj 2001 prijs 8500,-) hij moet nu ergens in de buurt van zevenaar lopen, iemand idee van wie die nu is?
thmtrader
Daar had je mij over gebeld of vergis ik mij nu?
Ik zou niet weten waar die naartoe is gegaan, was wel kort na het belletje van MP dus ik dacht zal wel doorgegaan zijn. :?
ihc-driver
Trekker vind ik zowieso achteruit gaan.

Iedere maand staat er wel wat in over fendt of john deere (dit x eindelijk wat minder) en laatste tijd ook Claas. CNH bv hebben veel series uitgebracht en daar vind je maar weinig meer van terug. en niet alleen met CNH maar er mag ook wat meer in van andere merken.

Ik krijg steeds meer het idee dat Trekker gesponsord wordt door Fendt en John Deere, daar is ook altijd alles goed en minpunten worden beetje weggewimpelt terwijl er bij andere merken een minpunt erg groot kan zijn in hun ogen.

En inderdaad trekkers van 100 pk tellen niet meer mee. En zoals de opraapwagentest: boerenklasse is in mijn ogen dat ik mijn trekker (955) er voor moet kunnen hangen, dat gaat hier dus niet op.
fendt-412
De Trekker is zon beetje de vertaalde Profi, aangezien het marktaandeel in van Fendt en JD in duitsland erg groot is, en van CNH erg klein is die link al snel gelegd.
Ze schrijven net wat de meeste lezers willen lezen, maakt het een stuk fijner dan dat het pal tegen jouw beeld ingaat 😛
SJB533
Denk dat t niet met sponsoring te maken heeft, maar meer met dat die jongens Fendt of JD als beste merken beschouwen, en de rest maar iets minder interessant vinden...
fordmajor
@thmtrader ik ben woensdag wezen kijken. vrijdag gebeld en was al weg, was te laad, wel jammer maar ben nu met een ander bezig, Veenhuis
thmtrader
Of dat nu zon wijs plan is......
fordmajor
Alles beter dan een rapide 100 van 1989 waar 160 pk voor staat, of heb jij nog wat moois?
thmtrader
Ik heb op dit moment even niet wat staan, komt nog wel wat binnen, maar is een 470 dan geen optie?
guus hiddink
Ik weet bijna zeker dat wij als loonwerker zijnde in de buurt de kleinste opraapwagens hebben en toch zijn ze groot genoeg!
DESLAGERURRE
@fordmajor
kiek hier eens .. staan er genoeg 😉
tractors-and-machinery.com/
en dan onder taarup zoeken 😉
DESLAGERURRE
Wat noem jij klein guus ? :lol:
guus hiddink
Ja ik weet niet hoe de link werkt maar bij ons hebben we 2 claas qantum 3800p opraapwagens
guus hiddink
32m3 inhoud.we hebben 1 boer die heeft een tm 190 voor de krone opraapwagen staan waar onze wagen binnen in kan staan en dan komen wij inkuilen met een tm120 met claas opraapwagen
tone29
Bij ons hebben we een dikke krone 48 kuubs wagen zonder walsen. Werkt als een zonnetje. Vlot laden en geen loonwerker meer bellen!
thmtrader


Zo dus 😉
guus hiddink
Ja dat is hem menno bedankt
thmtrader


deze @tone29 ???
DESLAGERURRE
Mooie karre 😉
guus hiddink
Deze zijn bij ons groot zat daar kunnen wij het prima mee doen
DESLAGERURRE
Maar doe mij maar dit 😃
guus hiddink
Zijn ook fijne wagens heb ik ook veel meegewerkt maar dan stond er een JD 6610 of 6400 voor of een Mf 6170 of 6270 voor met de jd ging het mooiste want daar zat ls op
thmtrader
Als je met 2 van dit soort wagens rijd ben je er druk mee op de kuil!
fordmajor
Ik ben geen taarup fan, ik zie die banden bij ons in het land nog niet weer,
DESLAGERURRE
Zoek nog een taarup menno .. e welk type is dat met die lagere schotten dan de 1030 ?
DESLAGERURRE
Wij ook niet @fordmajor maar menno en het receltaat van de wagen hebben ons helemaal over gehaald ! 😉
guus hiddink
Ja idd dit ging vroeger supersnel wij laden met zijn 2 soms 8ha per uur weg
DESLAGERURRE
Dat gaat dan mooi guus 😉
guus hiddink
Ja dat ging zeker mooi maar meestal zat ik op de shovel dus druk druk druk..
DESLAGERURRE
Dan met 2 wagens wel ja 😃
thmtrader
Dat is een 1030 Slager.
Fordmajor die 465 weegt leeg +/- 4 ton, vraag even wat die veenhuis weegt 😉 en met een 470 onderstel is een Taarup niet te kloppen qua bodemdruk.
DESLAGERURRE
Ja ??? maar dacht echt dat het een ander type was .. had veel lager boven-bouw ...
huub
Waarschijnlijk iets met een viaduct slager..
DESLAGERURRE
Och och .. wat lollig huub 😉 nee echt volgens mij was het iets met touwen 😉
thmtrader
Is de Taarup compact 😃 maken wij met de snijbrander 😃
DESLAGERURRE
Jullie geloven mij niet he 😃 haha gaan binne kort kijken .. zal wel even een foto maken 😉
SJB533
@thmtrader

Quote:
die 465 weegt leeg /- 4 ton, vraag even wat die veenhuis weegt

bijna 2X zo veel vermoed ik.

Waarom heeft Kverneland Taarup eigenlijk aan de kant geschoven, want volgens mij is er niks meer van Taarup (Maaiers--> Vicon, Voermachines --> Trioliet, en ik geloof ook Mayer, Schudders --> DF, etc) Of heb ik t verkeerd? Denk dat de naam Taarup groot is geworden door de wagens of niet?
DESLAGERURRE
Dat weet niemand sjoerd 😉
thmtrader
Als je bieten rooit ga je niet "Vervaeten" als je aardappels rooit ga je niet "grimmen" Als je zegt taarupen weet iedereen wat je bedoeld, ja dat heeft taarup groot gemaakt!
Kverneland wou op een gegeven moment alleen nog machines bouwen die wereldwijd verkocht konden worden, een snijwagen paste daar niet in.
PUNT
Het duurde even voor ze in de gaten hadden dat dat niet zo heel slim was 😃
thmtrader
John Deere bijv wil zich (op dit moment) alleen bezig houden met machines die in combinatie met GPS kunnen werken.....
DESLAGERURRE
Oohu ja dat was het .. :lol:
valtradriver
Heb (denk ik 😉 ) hier nog niets gelezen over de boycot van de fabrikanten als ze de vermogensbehoefte gingen meten bij deze test....grote schande deze machtsmisbruik!!!
ligt blijkbaar erg gevoelig....

Lijkt me toch erg verlijdelijk voor de bladen om dit zonder hun medewerking wel een keer te gaan doen
thmtrader
Ha ha Valtradriver ik zat te wachten op de eerste opmerking daarover! Zoals er staat eigenlijk een zinloos verhaal zo 😉
SJB533
Die boycot is 100% ongelogen?
valtradriver
@NewHollandErik

Quote:
@valtradriver

Gewoon een link invoegen. Even een leuk voorbeeld wat niets met het onderwerp te maken heeft:

Bijgevoegde foto's:
BLOOPERS Stuk

Há há das een mooi voorbeeld...grrrrr,wees maar zuinig op deze foto,is heel zeldzaam 😉

Maar nu weet ik het nog niet hoe dat moet,waar moet ik "link invoegen"knop vinden?
NewHollandErik
Een linkje invoegen. Met http:// aan het begin. Snappie? dan zet hij de foto automatisch over. 😄
massey8690
Verdulle ik heb het blad nog niet binnen! ik ga een klacht indienen! 😞 😛
ben benieuwd, idd dat zijn geen boeren wagens meer als ik je zo hoor!
magerehein
Opraapwagens zijn bij de reguliere mechanisatie bedrijven geen handel.Het komt binnen en gaat naar de volgende klant,ook al ligt de invoer er uit. Mensen zijn de rotzooi zat en kopen wat anders meestal wat nieuws.Een ondernemer kiest,of de loonwerker of de boel goed voor elkaar al kost het wat meer.Verder word vaak het kwaliteits aspect van het voer vergeten.Wie zelf inkuilt heeft het ideale tijdstip van kuilen in handen,dat levert altijd geld op iedere snede weer.Verder de trekkers voor de wagens.Vaak word voor een gewone rotor wagen zo n 140 pk geadviseerd.Een trekker van 180 laad voller maar de belasting op de aandrijving word groter.Een nieuwe wagen binnen een paar seizoenen afwerken met een trekker van rond de 300 pk is gekkenwerk,dit soort wagens komt dan weer voor jan modaal te koop met alle ellende van dien.Mocht je toch een gebruikte wagen zoeken zou ik toch overwegen naar Menno te gaan.Hij maakt tenminste werk van een gebruikte wagen zodat je wanneer je iets koopt je zeker weet dat je ook iets goeds hebt en dat doet geen enkel mechanisatie bedrijf meer,je krijgt de rotzooi van een ander en dan spreek ik uit ervaring.
massey8690
Idd, ben het gedeeltelijk wel eens met je, maar menno haalt ook geen tandwielaandrijving van zo'n taarup uit elkaar als ie "het nog goed doet" ik denk dat zo'n taarupwagen bij veel nog zelf inkuilende boeren eruit groeit omdat er een "te" grote trekker voor komt en uit voorzorg wordt ie ingeruild.. en een rotortje oplassen/klaar maken kan iedere 'zelfdoende' boer wel, maar als er iets in de tandwielkast kapot draait kom je soms gigantisch in de de kosten!
HOOIJMAN
2e hands tandwiel kastje valt wel mee.. en zoveel pruttel zit er niet in wat kapot kan gaan.. en ja ik kan het weten 😃
DESLAGERURRE
Tandwiel kast op een taarup ?? er zit maar 1 haakse overbrenging op 😃
massey8690
Jajah een taarup aandrijving die niet kapot kan bij 140-160 pk.., bij ons is stilstand achteruitgang, dus een 2dehands aandrijving opscharrelen is er dan niet bij 😃
HOOIJMAN
En die dingen gaan bij nieuwere wagens net zo goed kapot.. strautmann hoor je veel over hier in de buurt.. is ook nog wel is wat mee.
HOOIJMAN
Maar je mag wel langskomen met je quantum.. zal ik je is ff wat voor doen met de taarup.. een taarup heeft ook nog een andersom draaiende rotor zodat je het veel vaster perst in de wagen.. en je neemt zo meer mee..

Had het dan ook over een revisie-bak ofzo.. die zijn als nieuw. En anders pleur je er een nieuw tandwiel in..
DESLAGERURRE
Lang leve taarup :lol:
HOOIJMAN
Dat zeg ik niet.. maar er word hier altijd zo negatief gedaan, terwijl hij menig nieuwe wagen wat voor doet.. en als een trekker van 120 pk hem makkelijk kan trekken.. hoezo zet je er dan 1 van 160 voor..
massey8690
Wat wil je voordoen? 😛 je zou mij wel voorbij rijden, maar in de quantum zitten (volgens mij?) meer messen en krijg je een fijner product, en jah je neemt meer mee, alleen wij krijgen het niet allemaal bovenin omdat we een paar pk's te kort komen 😛
ik geef toe, "als" je een 2de handsje wilt moet je een taarup nemen 😉
DESLAGERURRE
Ach laat ze toch LULLEN 😃 jij (wij) weten toch beter 😃
HOOIJMAN
Om de 4 cm word er bij ons gesneden.. het kan minimaal om de 2 cm.. maar dat krijg je zowat hakselproduct.. en bij een taarup word alles gesneden en niet de helft langs de messen opgedrukt.
DESLAGERURRE
Ho ho hooiman ! het komt er al gehakselt uit met 36 messen ! tenminste bij ons wel !
HOOIJMAN
De pick-up mocht wel wat breder zijn van een taarup...
@DESLAGERURRE

haha slager okee.. 😃 mja de meeste wagens laten ze langer snijden..
massey8690
Tjahh met een thm rotor wordt miss alles wel gesneden, maar volgens mij is dat met een originele rotor ook wel anders, de helft wordt bij ons ook cker niet langs gedrukt!

maja jammer dat die "ge-wel-dige" taarups niet meer gebouwd worden he 😃
DESLAGERURRE
E wij hebt er ook nog de originele rotor in zitten hoor 😉 !
HOOIJMAN
Het snijden maakt geen verschil met thm rotor of origineel.. het gaat dan alleen om de levensduur.. en met bredere vingers vermoes je minder snel nat gras.

En het zou mij een reet roesten of die dingen niet meer nieuw gemaakt worden 😃
DESLAGERURRE
ZE DOEN HET BEST ! :lol:
valtradriver
Allemaal mooi en aardig die Taarups,maar wat is een goede tweede keus rotorwagen voor als je geen taarup wil of kunt vinden
Dus ook weinig vermogen vraagt,goed snijd en lichtgewicht is.
DESLAGERURRE
Kverneland ?
SJB533
@valtradriver

Quote:
Allemaal mooi en aardig die Taarups,maar wat is een goede tweede keus rotorwagen voor als je geen taarup wil of kunt vinden
Dus ook weinig vermogen vraagt,goed snijd en lichtgewicht is.

Uiteraard THM editie van deze

Hoe ver is deze eigenlijk?
DESLAGERURRE
Kan ook nog 😃
massey8690
Och kverneland, denk je echt dat die wagens nog ook maar iets te maken hebben met een taarup?? 😛
en schuitemaker trekt ook behoorlijk zwaar, alleen miss heeft thm daar wel het 1 en ander aan aangepast zo ik hem hoorde 😛
KHD Deutz-Fahr
@THM
Helemaal mee eens, staat met koeienletters op de kaft, opraapwagens voor de boer :?. Pagina 4 gaat verder met het volgende: Hoe dan ook, wie op het punt staat pakweg 80000 euro te investeren in een opraapwagen :?. Beste veehouders onder ons, wie heeft nog 80 ruggen liggen, die toch maar een beetje verstoffen??

Dit noem ik eerder boeren opraapwagens:
lely.com/nl/ruwvoederwinning/…
deutzfahrvoederwinning.nl/inhoud_tot_39_m3/
KHD Deutz-Fahr
Verder in de laatste trekker, een Xerion met mais opbouw, een zooitje enorme bietenrooiers, en een Mali werktuigen drager met 420 pk, echt een mechanisatie blad voor de gemiddelde boer :?.

Ben juist geïnteresseerd in eenvoudige trekkers rond de 100 pk. Volgende maand staat er wel een test van een Claas Arion van 110 pk, op stapel. Maar meestal staat het blad "trekker" vol met spullen die ik toch nooit zal aanschaffen. Kwalitatief is "trekker" een goed blad, maar ik ben met THM eens, het is allemaal wel erg groot spul, wat getest word.
CaseCS130
Leuk zo'n test inderdaad. Zou wel nieuwsgierig zijn naar hoe groot die doelgroep van hun nou werkelijk is in Nederland. Als er 20 van die wagens per jaar naar grote boeren gaan lijkt me dat al veel. In principe is er nog genoeg aanbod van echte boerenwagens, maar goed ik denk net als anderen hier dat deze test gewoon uit het archief van Profi is getrokken.
eppie
Zo te horen worden de taarup's nog geld waard!!! bij ons staat nog een 470 te koop dus wie bied!!!
SJB533
@thmtrader

Quote:
Het duurde even voor ze in de gaten hadden dat dat niet zo heel slim was :D

Waarom hebben ze m dan niet weer in productie genomen?
SJB533
@eppie

Quote:
dus wie bied!!!

10 cent! Transport voor de verkoper (Ja jij wil er af :D)
maartendankers
Hebben ze daar geen rubriek meer voor ingezonden brieven van lezers? Kan je daar mooi je ei kwijt Menno en als ze ballen hebben plaatsen ze ehm ook nog in hun blad. Dan krijg je daar vanzelf ook weer reacties op.
Fendt926Driver
Allemaal leuke reakties op eeen onderwerp in trekker . de test vindt ik prima maar bij mij zit er 15 jaar levertijd op die wagens. dan komen ze in mijn prijsklasse. wat betreft walzen in een opraapwagen heb ik ook al in een taarup gezien zijn er volgens mij 25 van gemaakt. bij ons MOET een wagen walzen hebben om op de kuil te mogen (rijkuil). wat betreft 260 pk voor de wagens volgens mij rijdt de trader ook met een 4755 of 4955 van 200 plus pk. zelf als boer (135 koeien) rijd ook met 250 pk voor de rapide 140 (maar wel met de grenslastregeling op 1%) ik kijk nu ook trekker en werktuig door voor de gegevens van een fendt xylon van 1995. kosstte toen ook 148.000,- gulden was toen niet aan de orde maar nu wel . als je alleen maar boeren machines van 30000 euro zou testen zijn er nog genoeg die het een klap geld vinden. kortom het is een der moeilijkste taken het een ieder naar de zin te maken
massey8690
Ma ik moet toch zeggen dat claas me tegenvalt, de volgende wagen wordt cker weten een bergmann!! of claas moet z'n punten aan gaan pakken, ze lopen een paar jaar achter qua techniek ed. dat zou met de cargo's wel anders zijn..
landbouw
@NH-Ford

dit is een zeer fijne wagen , ik moet er soms gaan helpen met ruggen en oprapen (met onze machines dan) en die kan er gek vaart achter zetten. Vroeger stond er maar een 4 pittertje van nog geen 100 pk voor en die kon ook hard gaan. Nu hangt er een JD 6830 voor en dat gaat toch net wat harder.
landbouw
Groot spul moet een keer kunnen maar geen blad vol vind ik. En dan bedoel ik met groot de grootste trekkers van hierachter en niet van amerika ofzo. Ik lees ook wel eens graag over een gewone boerentrekker/machine. En dan heb ik het wel niet over een chinees trekkertje ofzo. Een normaal uitgevoerde 100-170 pk. dat is de mooiste klasse
Fendt-718
Zonder walsen?
nou ik had liever met walsen hoor
waaijer

Klopt, dat vind ik ook! Komt er veel mooier uit,

Onze combi;
Claas-JD
Nou ik heb Trekker eindelijk ook op de mat!

Maargoed, Ik zie het probleem niet zo.. Elk merk heeft bij elke wagen in hun programma vaak dezelfde techniek.. Dus als een kleinere wagen wilt hebben kies je dus alsnog voor strautmann.. De beste koop uit de test.
Siebenga
Ik pas 😃
fendt-412
@massey8690
Welke claas hebben ze getest?
De 3500P? hebben hem hier 10jaar getest, kwam er ook niet echt positief uit 😛

Heb ook een bergmann in biddinghuizen bekeken, maar ik snap niet dat die wagens amper in nederland lopen, zag er allemaal erg goed uit. Zeer degelijk materiaal. Gister ook even een Cargos bekeken bij PTC , was een dag voor claasdealers. Maar wat een wagen is dat, is echt helemaal af. Kost wat, maar er mankeerd dan ook helemaal niets aan, een hele vooruitgang vergeleken bij de quantum.

Zou iemand hier ook de uitslag, of volgorde neer kunnen zetten? Heb het blad zelf niet, ben eigenlijk wel benieuwd wat de uitslag is.
DESLAGERURRE
@Claas-JD

ik had um vorige week al rik :lol:
Claas-JD
Hmm beetje raar anders krijg ik hem ook wel optijd...

Pottinger en Strautmann staken er wel bovenuit. Strautmann is ook nog eens de goedkoopste
Siebenga
Zijn ook achter die doseer wagen aangeweest die in beilen staat. Soort zelfde wagen als jullie maar dan met afvoerband. Moest nogal wat kosten. Die strautmans (grotere) hoor ik anders niet geweldige verhalen over om mij heen. Kleinere (boeren) wagens wel daar is niks mis met
valtradriver
@Claas-JD vind dat de Bergmann ook in jouw rijtje hoort,de rest (o.a.SR) was beduidend minder volgen hen dan...
Verbaast me overigens niets als Bergmann in de toekomst oranje wordt 😉
fendt-412
En hoe kwam Lely er vanaf?
DESLAGERURRE
Nou vandaag nog even bij de taarup-dokter geweest 😃 machtig lekkere koffie had ie :lol:
valtradriver
@fendt-412 heb ze even voor je op rij gezet (plussen en -nen) beste vooraan enz.
1: Strautman 3501 DO
2: Pottinger 5100D
3: Bergmann raptor35
4: Krone mx350gb
5: Schuit 135
6: Deutz-Fahr 5520
7: Lely 60RD
8: Claas 5800s
massey8690
- Strautmann kan wel goedkoop en redelijk goed wezen, maar incl optie's is ie niet bepaald "goedkoop" voor een wagen met zo'n Duplex-kettingaandrijving! en die pickupp die ze daar in optie hadden zijn we hier beslist ook nodig want het zijn krabbekaters die strautmanns op veengrond.
- Krone is verrekte duur lijkt me zo.
- Schuitemaker trekt me altijd nog te zwaar.
- Pottinger is wel goed, maar heeft niet zo'n super product als ik hier en daar de verhalen zo hoor, en 1 handeling vergeten en je hele messenbalk is krom zag ik laatst toevallig.
- Deutzfahr heeft me te weinig ervaring lijkt me, ivm kinderziektes ed.
- Lely lijkt me wel een grappig wagentje, maar wel 'te simpel' en hoor er (nog) weinig over.
- Claas loopt gewoon achter qua dat type wagen, zoals ze al wel vermeldden wil claas zich meer op de cargo's richten (heel dom om maar 1 kant op te kijken lijkt me) maar claas heeft heel goede/degelijke ervaringen van vroeger! (sprint 330 ed.)
- van Bergman weet ik niet hoe zwaar ze trekken, daar ben ik erg benieuwd naar, verder lijkt het me een ervaren topwagen!

zo dat was mijn algehele mening 😃
Jammer dat veenhuis/vicon niet getest is en jammer dat de 2 belangrijkste punten niet getest zijn!
massey8690
@fendt-412

een quantum 5800 S volgens mij, is een degelijke wagen die gewoon achter loopt in de tijd ed.
en jullie 3800 was gewoon een wat goedkoper boerenmodel die de snij-inrichting niet zo heel degelijk en netjes voor mekaar heeft, ook de aandrijving is te licht, vooral voor jullie bunders 😛
Siebenga
@massey8690

Quote:
- Pottinger is wel goed, maar heeft niet zo'n super product als ik hier en daar de verhalen zo hoor, en 1 handeling vergeten en je hele messenbalk is krom zag ik laatst toevallig.

vertel es?
ford8630power
En krone is toch helemaal niet duur? Ik heb er wel eens mee gewerkt en dat zijn hele fijne wagens.
Siebenga
Poe praat me niet van krone.. krijg spontaan benauwd en flashbacks van al die stof die ik heb moeten happen bij reperaties.. Speelgoed voor 1/32 is het heel mooi. Maar zodra de tand des tijds om de hoek komt ist met krone gedaan
massey8690
Poe praat me er niet van hoe sieb over krone praat! 😃 je kunt niet al het materiaal van 1 fabrikant over 1 kam scheren, krone produceert vaak in grote getalen, dit kan best goed spul wezen, maar qua hooibouw niet super, maar krone zat wel als enigste boven de 100,000 als ik me het nog zo herrinner 😉
@sieb; bedoel je het kromtrekken van de messenbalk? op de pottinger waar ik dat gezien heb kun je de messenbalk met 2 draaipinnen loskoppelen, vergeet je de ene, dan is na 1 vrachtje met 200 pk ervoor je messenbalk volgens mij wel krom als ik dat zo bekeek 😉 , was toen bijna het geval, ben er net optijd achter gekomen dat die jongen de juiste pin er weer in deed.
en dat van product konden we toen vergelijken met strautmann, die geeft een heel netjes gelost product terwijl de rotor van een pottinger de boel meer als 'betonblokken" perst, kwam er wat hard en met proppen uit (aldus onze plaatselijke loonwerker) maar zo ik las was pottinger een paar jaar terug wel DE voorloper, maar nu lang niet meer zo actief
fendt-412
Valt me wel op dat bij alle series de lichtste types uit de serie zijn gekozen. Het zijn bijna allemaal loonwerkerswagens met te weinig inhoud.
De Europrofi valt ook met een inhoud van 30kuub te krijgen, een lely tigo 50R is bijna evengroot als de 60R profi, maar weet wel dat er 10000 tussen die wagens zit. Bij de europrofi en de 50R zit er ook geen verschil tussen de lely en Pottinger.

Heb de test gister gelezen, is alleen maar vergelijken van smeerpunten en cijfertjes geloof ik. Niets geen snijresultaat oid, daar gaat het uiteindelijk om lijkt me. Bij een keuze van een nieuwe wagen heb je er vrij weinig aan.

Het niet vastzetten van messenbalk is inweze gewoon dom. Kan de fabrikant weinig aan doen. Als je de trekhaak niet borgt raak je de ladewagen ook kwijt, kun je de fabrikant ook niet de schuld van geven 😛
massey8690
@fendt-412

idd in feite heb je niks aan die tests, maar je ziet wel een boel plus/min punten, en veel informatie, daarom ben ik me nu ook meer gaan interresseren in bergmann 😉
valtradriver
Ja @massey8690 dat deed ik een jaar terug ook op een zondagmiddag met hetzelfde weer als nu.... :

De loonwerker hier heeft er ook één.
massey8690
Lijken mij topwagens!, is die royal wel een rotorwagen :? heeft wel wat weg van een taarup met die voorwand :? die raptor staat me zowiezo wel aan!
valtradriver
@massey8690 jazeker zelfs een dubbele rotorwagen en idd een Taarup principe:veel snijden/laden met weinig pk's!
Klik op foto of: bergmann-goldenstedt.de/upload/Flyer/…
massey8690
Goh watapartja!
lijkt me wel een mooi systeem, maar zouden 2 kleine (snel) draaiende walsen weldegelijk lichter trekken en minder verstoppen dan 1 grote :? ik heb er een beetje tweifels bij..;
rth.nl/internet_pdf/… zou me ook niet veel verbazen als kuhn bergmann opkoopt oid. lijkt me een mooie stap voor kuhn, maar bergmann is cker nog een aardig traditioneel familiebedrijf toch :?
valtradriver
Krone heeft dat systeem vroeger ook gehad meen ik,maar of het veel scheelt weet ik niet,maar ze zullen dat bij Bergman toch zeker getest en ervaren hebben van wel,misschien kun je de wagen wel beter vol persen met minder pkaas!
Je hebt in ieder geval meer draaiende delen,maar juist zoiets is juist leuk om te testen bij een blad als "trekker"
Het is zeker een sterk familiebedrijf,maar dat zegt me tegenwoordig weinig meer,als er geld blinkt......
HOOIJMAN
Mhm ik twijfel.. 1 groot wiel loopt ook makkelijker als 2 kleintjes 😛
Valtra-Fordpower
Onze krone heeft een rotor voor het snijden, waarna een balkinvoer komt... Opvolger ervan had volgens mij "Schoppen invoer" daarna kwam pas de echte rotor invoer. 😛
valtradriver
Ja zo is het denk ik gegaan bij Krone ja,maar een aparte snijrotor en persrotor zal dan alleen bergmann hebben.
massey8690
Hmm, bij de grotere rotorwagens gaat het altijd maar om de diameter van de wagen die de capaciteit bepaalt, met 2 van die kleine rotors vertrouw ik de capaciteit toch niet blindelings, dan zou ik toch nog voor de lichtste raptor gaan, daar kan 145pk d8 ik ook wel mooi voor brullen! 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
285
DEELNEMERS
50
WEERGAVES
24