Ford 4000 - Oorzaak onregelmatig lopen gezocht

Beste tf-ers

Mijn ford 4000 loopt sinds ik hem gekocht heb niet goed stationair, hier mee doel ik met een soort ploffend geluid uit de uitlaat net of hij af en toe niet op alle cilinders loopt.

Wat ik al gedaan heb is, kleppen netjes gesteld, koppakking vervangen gezien deze lek was, compressie gemeten en is ook in orde, verstuivers getest, timing pomp gecontroleerd, filters vervangen.

Nu denk ik zelf dat het dan in de pomp zal zitten, iemand ideen om daar wat aan te controleren, of eventueel heel andere dingen wat nog de oorzaak van het slecht stationair lopen zou kunnen zijn? Met wat meer gas en volgas over de weg loopt hij overigens als een zonnetje

Alvast bedankt grt deutz-5006
Deutz-5006

Reacties

stephan-inter
Draait hij niet te langzaam stationair?
jammermaarhelaas
Stationair hoort iets van 700-850 tpm te zijn. Ook al is ie 600, dan nog hoort ie niet te ploffen/blazen.

Waar ik na lezen van het geheel aan denk als eenvoudig te controleren ding is een goede ontluchting van het brandstofsysteem (met name 1 verstuiverleiding waar nog wat lucht in zit) maar dat zal wel in orde wezen?
Deutz-5006
@jammermaarhelaas kan ik me niet voorstellen nee, heb er al een stuk mee gereden ook vandaar
nhmonteur
De motor rookt verder niet?
Deutz-5006
@nhmonteur stationair wel wat, beetje wit acbtig,
redeagle14
@Deutz-5006 dan sluit een verstuiver waarschijnlijk niet goed af.
Deutz-5006
@redeagle14 alles goed schoon gemaakt en nieuwe kopere ringen er tussen..
redeagle14
@Deutz-5006 goed getest, ook op druk? En niet met een druppel aan de neus.
Deutz-5006
@redeagle14 ze zouden getest zijn, k ga ze morgen zelf idd maar eens testen
nhmonteur
@Deutz-5006 en je weet zeker dat alle verstuivers goed zijn? Juiste inspuitdruk, mooi vernevelen, niet nadruppelen?
Deutz-5006
@nhmonteur zoals hierboven, ze zouden getest zijn maar ik wil het idd zelf maar eens proberen dat ik het zelf kan zien ja. op 180 bar moeten ze staan dacht ik?
+1
ronald73
@Deutz-5006 Misschien dat er tijdens het monteren een vuiltje in een van de verstuivers is gekomen? Je zou kunnen proberen bij draaiende motor een voor een de aanvoerleidingen naar de verstuivers los te draaien, goed luisteren, en aan de hand van de werking van de andere cilinders lokaliseren waar die slecht werkende verstuiver zich bevindt. 't Is maar een idee.
dj1957
Ik vermoed dat je luchtfilter verstopt zit je moet vol gas geven en dan zal je zien dat de rubber slang van de luchtfilter dicht knijpt. eens volledig uitstomen
Deutz-5006
@dj1957 helaas zonder luchtfilter geen verschil
Wimsumar
Beste Deutz-5006:

Quote Reactie van @Deutz-5006:
helaas zonder

Helaas is de topic nu zonder de reactie van jou met het filmpje waarbij je ook noemt dat de motor zo nu en dan zelf iets in toerental verhoogd. Dit pendelen van het motortoerental is een typerend verschijnsel van een haperende brandstoftoevoer naar de inspuitpomp. Een vervuild filter en/of dichtgeslibt zeefje op het tankkraantje (inwendig) zijn daar de oorzaak van. Mogelijk ook oorzaak van het plofgeluid.
Deutz-5006
@Wimsumar dat galoperen is over, dit kwam doordat er gisteravond iemand voor de 'grap' de tank kraan had dicht gedraaid, maar dat staat weer terug en e dus alleen nog het omschreven probleem van hier boven
+1
Wimsumar
Beste Deutz-5006:

Quote Reactie van @Deutz-5006:
galoperen

Je hebt die 'grappenmaker ' toch wel even laten galoperen? (Flink wat klappen gegeven). 😉
Deutz-5006
Probleem helaas nog niet opgelost, verstuivers staan exact op 180 bar en vernevelen keurig 😐
Wimsumar
Beste Deutz-5006:

Quote Reactie van @Deutz-5006:
verstuivers staan exact op 180 bar en vernevelen keurig

Je had gelijk de uitgelezen kans de compressie weer te meten (nou ja, kan evenzogoed nog wel). Ik sluit niet uit dat de koppakking weer een gaatje heeft (vanwege het typerende plofgeluid).

Quote:
schoonbranden heeft dat nog zin? Heeft die bij de vorige eigenaar nooit gedaan

"IJzer'' moet je smeden als het heet is. Een onbekende motorstoring zul je er niet mee oplossen.
P.S.: Het was de vorige eigenaar toch ook gelukt de koppakking er uit te branden?
Deutz-5006
Hem flink laten werken en schoonbranden heeft dat nog zin? Heeft die bij de vorige eigenaar nooit gedaan namelijk..
nhmonteur
@Deutz-5006 zal je zeker eens moeten proberen. Als het kan eens ff voor een mestmixer zetten of een waterrem. En laat hem daar maar eens een paar uurtjes flink werken
+1
wouterdp
Compressie testen. Roterende pomp kan niet op 1 cilinder falen zoals een lijnpomp
jammermaarhelaas
Even een heel andere invalshoek. Hoe is de staat van de uitlaat? Lekt er veel uitlaatgas langs spruitstuk en uitlaatpijp? Is de uitlaat zelf bij de demper helemaal dicht?

Ik heb hier andere uitlaat op mijn 4610 gezet (en goed passend op het spruitstuk, de oude lekte op meerdere plekken) en meteen ook nieuwe rubberen demperkussens in de randen tussen tank-kap, motorkap en front, en dat scheelde een dag en nacht aan rammel, tril, plof, blaas en fluitgeluiden.
koopvanderwalparts.com/catalog/product/…
Dat laatste is natuurlijk niet waar jou vraag over gaat, maar het is een tip.
wouterdp
Ik had er over gelezen dat je reeds compressie gemeten had. Staat je pomp volledig droog? Bij minimaal lucht aansluiten krijg je ook zulke symptomen of als hij te weinig brandstof krijgt. Als dit alles goed is stel dan je verstuivers eens 20 bar lager af. Slijtage van de pomp kan er voor zorgen dat je niet genoeg druk hebt voor een goede verstuiving
Deutz-5006
@wouterdp hij zweet wel beetje ja, zal dat nog is goed nalopen
dendeze
Het ploffen kan ook te maken hebben met een stroef werkende klep.
Deutz-5006
@dendeze en dit is alleen op te lossen door je kop er af te pakken of?
Wimsumar
B este Deutz-5006:

Quote Reactie van @Deutz-5006:
je kop er af

Welnee, kleppendeksel er even afpakken en de kleppen handmatig induwen om dan het terugveren te kunnen beoordelen.
(Met een compressietest zou een "stroeve klep'' ook haarfijn aan het licht komen).
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!