Illustratie van:

Kubota B6100 - Motor loopt heet. Hoe kan dat?

Ik heb al jaren een Kubota B6100. De laatste tijd loopt de motor heet. Dit type heeft geen waterpomp, dus daar kan het niet aan liggen. Koelvloeistof heeft ie genoeg. Wat kan de oorzaak zijn?

Deel dit topic

Reacties

walker1
Thermostaat gaat niet open?
Klein Rot
In een systeem zonder waterpomp werkt koelvloeistof niet.
Koelsysteem vullen met een mengsel van water en gewone antivries, antivries en water vooraf mengen en in de motor gieten.
Wimsumar
Beste Jaques L.:

Quote:
De laatste tijd loopt de motor heet.

Waaraan bemerk je dat? (Deze KUBOTA heeft standaard geen motortemperatuurmeter). Wat zijn de verschijnselen? Stoomvorming + overkoken uit de radiateurdop?

Ik vermoed dat de radiateur uitwendig vervuild is met aangekleefd stof e.d. waardoor de warmte-afgifte naar de koellucht onvoldoende is.
dendeze
En indien hij buiten proper is en nog heet loopt dan is de radiator binnenin vervuild.
dendeze
Ook wordt een mengeling van 70% water en 30% antivries aangeraden, koelvloeistof zoals Evans heb ik ooit al eens geprobeerd in een motor met een elektrische waterpomp, dat is iets wat ik nooit meer zal kopen, dat spul is veel te dik en kost ook weer meer energie.
Je zou eerst ook eens kunnen proberen wat hij doet met zuiver water er in, bevriezen zal hij nu niet doen.
Wimsumar
Beste Dendeze:

Quote Reactie van @dendeze:
70% water en 30% antivries aangeraden

Als je zo wantrouwig bent voor koelvloeistof, dan moet je ook adviseren een Antivriesmengsel te maken met gedemineraliseerd water.

N.B.: Door de hoger soortelijke warmte (= hoeveelheid warmte die water op kan nemen) heeft water inderdaad een beter koelend effect dan koelvloeistof-/antivriesmengsels. Daar staat tegenover dat de vorstbescherming te wensen over kan laten naarmate meer (zuiver) water wordt toegevoegd. Anderszijds, koelvloeistof en antivries hebben op hun beurt een veel hoger kookpunt dan water waardoor minder snel kookproblemen bij een motor zoals in dit topic. (Hoewel de fabrikant van de motor er vast wel rekening mee heeft gehouden dat normaal gesproken de koelende vloeistof in de motor onder de 100 graden kan blijven).

AANVULLING:
In de handleiding van deze KUBOTA B6100 wordt "opvallend" het gebruik van water als koelmiddel genoemd. Voor vorstbescherming kan/mag een antivriesmengsel worden gebruikt.

Zie pdf pagina 25 en verder van de handleiding:

Handleiding van KUBOTA B6100: (Openen/downloaden):

kubotabooks.com/AutoIndex/index.php/…
Sideswipe
@Wimsumar

Ik heb zelf nu dat ik de vloeistof wil vervangen van een GT 21 en die heeft ook geen pomp, heb net de handleiding gevonden van de motor die erin zit (D1403).

Daar staat dit:

Always use a 50/50 mix of long-life coolant and clean soft
water in KUBOTA engines. Contact KUBOTA concerning coolant for extreme
conditions.

1. Long-life coolant (hereafter LLC) comes in several
types. Use ethylene glycol (EG) type for this engine.
2. Before employing LLC-mixed cooling water, flush the
radiator with fresh water. Repeat this procedure 2 or 3
times to clean up the radiator and engine block from
inside.
3. Mixing the LLC
Premix 50% LLC with 50% clean soft water. When
mixing, stir it up well, and then fill into the radiator.
4. The procedure for the mixing of water and anti-freeze
differs according to the make of the anti-freeze. Refer
to SAE J1034 standard, more specifically also to SAE
J814c.
Klein Rot
Dit is een zogenaamd thermosiefon koelsysteem, dit principe berust puur en alleen op de verandering van het soortelijk gewicht van water als dit warmer wordt. Het water in de motor wordt warm, het soortelijk gewicht wordt daardoor lager dan dat deel dat in de koeler zit, dit warme water zal daarom omhoog trekken en word aangevuld door het koelere water uit de radiateur er zal een circulatie onstaan die de motor koelt.
Water met antivries heeft wel de eigenschap dat het soortelijk gewicht veranderd met de temperatuur verandering, koelvloeistof heeft deze eigenschap niet en kan daarom niet in een thermosiefon oelsysteem gebruikt worden.
Sideswipe
@Klein Rot Ik heb een GT 21 (kubota) en daar zit ook geen pomp in (D1403 motor) maar wel een groene ondoorzichtige vloeistof.
Als ik wil verversen wat moet er dan in? Trekker staat wel buiten (onder een overkapping) in de winter dus gewoon gedistilleerd water gaat dan ook niet)
Klein Rot
@Sideswipe
Waarom wilt u dit vervangen? U kunt het met een koelvloeistof tester controleren,als het vriespunt laag genoeg is zou ik het gewoon laten zitten.
Sideswipe
@Klein Rot

Meer omdat ik niet weet hoe lang het erin zit. Vorig jaar gekocht en is ca 20 jaar oud.
Sideswipe
@Klein Rot Ik had een ander topic geopend en daar ben ik er achter gekomen dat er wel een pomp opzit. Ik had m in de eerste instantie niet herkend omdat ik meer aan motorfietsen sleutel (en dit is mijn eerste tractortje).
Bert353
In plaats van gedemineraliseerd water kun je ook regenwater gebruiken. dat is (zeg maar) op "grote" schaal gedemineraliseerd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kubota B6100 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0