Lamborghini R654 onbekende hendel en wat andere vraagjes.

Hallo.

Sinds kort ben ik in bezit van een Lamborghini R654. Nu heb ik onderhand al het een en ander gedaan aan de trekker. Zojuist wou ik het koppelingspedaal afstellen en tot mijn verbazing zat er voor de hevel op de bak nog een hevel. Deze hevel zat nergens op aangesloten. Enige wat ik kon verzinnen is dat deze voor een doordraaiende aftakas is? Maar bij bediening merkte ik geen verschil (aftakas bleef vrij draaien).

Ook zit er link onder het zadel 2 hendels. 1 korte helemaal aan het einde voor de snelheid van de pto en een lange 30 cm ervoor die wel weerstand biedt, maar geen idee wat deze doet.

Ook wou ik het bakoliepeil controleren. Weet iemand hoe dit te doen? De achterbrug giert wel wat. Neem ik voor lief maar ik wil wel de olie gechecked hebben.

Laatste vraag: weet iemand aan welke Same trekker deze relevant is? En is hier een handboek van? (Van de Lambo zelf kon ik niks vinden).
Tito1990

Bijlages

(klik om te vergroten)

Onbekende hendel

(klik om te vergroten)

Nog een onbekende hendel

Reacties

wim-same
Deze Lamborghini is nog niet relevant aan een bepaald type Same. anders had ik je wellicht wel kunnen helpen. Dat was de serie hierna pas
Tito1990
@wim-same
Oke dankjewel. Weer wat geleerd.

Toch komt de motor mij bekend voor als een motor van een Same (p984 motor volgens tractordata). Maar dan denk ik dat alleen de motor gerelateerd is aan een Same.
wim-same
@Tito1990 zelfde motor als de Same Centauro 70.
wim-same
Klopt, de motor wel, P motor, boring 98 mm en 4 cilinder. P staat voor een serie motoren met olie sproeiers onder de zuigers. hele goede motoren.
Tito1990
@wim-same
Top! Goed om te horen. Motor loopt en start perfect dus daar is inderdaad ook niks mis mee.
+2
Plaats fotos van je lambo, vind het echt super trekkers om te zien
+1
Tito1990
@bernard-vant-klooster

Dit is eigenlijk de enige foto die ik nu heb.

(klik om te vergroten)

wim-same
Hele mooie trekker toch. Foto plaatsen onder de rubriek foto's.
Tito1990
Dankje. Zodra ik meerdere foto’s zal ik het rubriek aanvullen.
WO 562 Driver
@Tito1990 Die lange hendel is volgens mij de inschakeling van de aftakas
Zoals die nu staat ( naar achter) denk ik de rij afhankelijke stand, in het midden de neutraal en naar voren de gewone aftakas.
Hoe schakel je de aftakas nu in als ik het vragen mag?
Ik denk dat er onder het stuur een hendel zit die de handkoppeling is van de aftakas.
Tito1990
@WO 562 Driver
Net getest en de aftakas werkt dus helemaal niet. Jammer. De oude eigenaar heeft mij vertelt dat alles werkte.

De hendel bij de stoel doet niks. Ook niet met lopende motor. Als ik deze naar beneden druk voel ik wel weerstand. De hendel aan de bak bied te veel weerstand en kan ik niet indrukken. Het voelt wel als een “koppeling”. Je voelt een druklagertje draaien. In rust gebeurt er in ieder geval niks. Ik wou er proberen wat meer kracht op te zetten met een buis oid. Maar kon zo niks geschikts vinden. Ik verwacht dat deze koppeling omgekeerd werkt? (Rust open en bedient dicht?). Er is ook een gat in de treeplank die geen bezetting heeft. Vermoedelijk zou deze de extra koppeling bedienen.
@Tito1990 die hendel aan de bak biedt weerstand als de motor draait? Misschien is dat de hendel die wisselt tussen 540 en 1000 toeren? Bij onze lambo valt ie er ook niet direct in. Trekker uit, hendel indrukken en voorzichtig aan de aftakasknobbel draaien zodat ie erin valt. Wil je anders fotos sturen van de hendels? Heb er ook niet echt verstand van maar weet wel dat onze lambos ook zo hun “gebruiksaanwijzing” hebben
Tito1990
@bernard-vant-klooster
Haha oke duidelijk. Ik heb hem simpel even gestart en de hendel bewogen. Er leek niks te gebeuren.

Ik vond zojuist wel deze foto online. Na wat vertaalwerk blijkt hendel 4 (dat gat in de treeplank) dus de 4wd te zijn die ik niet heb. 7 is aftakas inschakelen (doet dus blijkbaar niks) en 6 is de koppeling voor de aftakas. Hendel 6 mis ik dus.

(klik om te vergroten)

Tito1990
@bernard-vant-klooster
De 540 / 1000 rpm pto weet ik wel te vinden. Die zit helemaal linksachter op het hefdeksel. Dit weet ik van de oude eigenaar.
@Tito1990 weet je zeker dat hij in 540 of in 1000 zit? Kun je de aftakasknobbel met gemak draaien of biedt hij weerstand? Voel je kracht op de hendel van de aftakas?
Tito1990
@bernard-vant-klooster
Ik begin nu zelf te twijfelen. Ik ga het checken!
1066
Wat is het verschil tussen een R653 en R654
Tito1990
@1066
Wat ik zo kan zien is een 653 een 3 cilinder met 62pk. De cilinders hebben een boring van 105 gezien de motorcode ( en de post van Wim-Same ). Voor de rest lijken ze volgens Google hetzelfde.
joop-same
@Tito1990 De R 654 is met een 984 P motor boring 98 x slag 120 inhoud 3620cc met 67 pk.
joop-same
De hendel van je eerste foto, onder aan de bak dus, dit is de hendel van de PTO handkoppeling, zit er ook nog een soort handrem hendel die niets doet, dan is dit de PTO handkoppeling.
Tito1990
@joop-same
Dag Joop,

Volgens de handleiding moet deze inderdaad de PTO koppeling moet bedienen. Helaas ontbreekt de hendel volledig bij mijn trekker (nummer 6 op de foto).

De grote hendel bij de stoel (nummer 7 op de foto) die niks doet bedient iets in de versnellingsbak. Hij is namelijk verbonden met een as in de bak.

Weet je toevallig om het inschakelen van de PTO koppeling omgekeerd werkt? Dus in rust ontkoppeld en bedient gekoppeld? Dan kan ik namelijk alles wel verklaren.
joop-same
@Tito1990 De koppeling van de PTO werkt niet omgekeerd, gewoon indrukken is vrij en de hendel of pedaal los is geschakeld, de lange hendel zit die op een as die op een deksel zit en de bak ingaat dan is dit de handrem.
Deze bakken komen overeen met de Hurliman 470 - 480 serie.
De olie peil moet er zitten, 2 stopjes 5 a 6 cm van elkaar LI. op de zijkant voor de Achteras, er zit
niet een peilstok naast de versnelling boven op het deksel ??
wim-same
@joop-same @Tito1990 De koppeling hefboom zoals bij jou trekker krijg je met de hand ook niet ingedrukt. Hier heb je de hand koppelings hendel voor nodig om deze te bedienen. deze heeft al een enorme overbrenging.
joop-same
De grote hendel die niets doet, kun je die ook vast zetten als je hem helemaal naar achter trekt, zo ja dan is dit de hendel voor je handkoppeling van de PTO. en dan zal de kabel die er aan moet zitten wel stuk wezen.
joop-same
Het olie pijl van de achterbrug/versnellingbak zit Li. voor de achteras op ongeveer de helft van de bak.
Tito1990
@joop-same
Nogmaals gekeken en heb m niet kunnen vinden....
joop-same
@Tito1990 Ik heb wel een werkplaats handboek van de motor, en van de achterbrug en bak, en van de hefinrichting voor je te koop, mail naar berendijk@kpnmail.nl
Tito1990
@joop-same
Bedankt voor je aanbod. Ik ben echter al voorzien.
Tito1990
Om dit verhaal ook even compleet te maken, je kunt het olie peilen bij de grote imbusbout onder de keuzehendel van de hoge / lage giering.
@Tito1990 ben je eruit gekomen?
Tito1990
Nou weer wat probleempjes. De trekker liep geweldig en loopt eigenlijk nog steeds geweldig. Hij was 2 weken geleden naar de oldtimer in Meddo geweest. Klaar voor vertrek terug maandag schoot mijn voet van het gaspedaal met het gevolg dat hij niet meer stationair loopt. Hij blijft wel lopen met lichtjes gas geven maar loopt dan erg onregelmatig. Als ie bijna afslaat begint ie op te toeren en zakt daarna weer af. Een cyclus van ongeveer 5 seconden wat zich continue herhaalt. Ik ben ermee naar huis gereden en niks vreemds gemerkt voor de rest.
Nu heb ik net de bij de regulateur de kap eraf genomen. Wat mij opviel is dat de grote veer die aan de gashendel zit nogal los zat. De regulateur staat ook op vol gas in rust wat normaal lijkt. Zodra ik de stophendel bedien lijkt ook alles prima en staat de gasveer onder spanning. Het lijkt allemaal soepel te gaan. Een ding viel me op. Ik zag een aantal (4 stuks) lagertjes zitten. 2 hiervan liepen netjes in een baan van de pompas. De ander leken alsof ze eruit geschoten waren. Ik heb een vage foto toegevoegd waarin je dit kunt zien. Volgens mij hoort het omcirkelde lager in de plek waar de pijl wijst. Maar kan me ook voorstellen dat er een extra baan erachter zit (die ik niet kan zien). Weet iemand zo of dit allemaal hoort? Ik moet sowieso de zaak verder demonteren. Ik had verwacht dat er simpelweg ergens een veertje afgeschoten was maar dit nog niet kunnen ontdekken.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Moeilijk te zien.
joop-same
@Tito1990 Hier zitten 4 kleine kogel lagertjes in waar van er wat stuk zijn, niet meer laten lopen.
De kans is groot dat ze tussen de tandwielen komen.
Olie aftappen en als er kogeltjes uitvallen dan moet je disterbutie los.
In een onderdelen of een werkplaats hand boek kun je goed zien hoe het zit
Tito1990
@joop-same
Bedank voor het delen van je kennis.

Ik heb zojuist de arm die de regelstang bedient eruit gehaald en het goede nieuws is alle kogels zitten op de plek.
Dit betekend ook dat de regelstang nu helemaal los is van het systeem op de stophendel na. Het viel mij op dat de regelstang nu erg zwaar gaat. Ik kan de stang ook niet soepel bedienen. Dit gaat met stoten. Ik ben voor 95% van overtuigd dat dit het probleem is. Nu nog even zien hoe ik dit ga oplossen. Als ik de regelstang eruit trek zal ik de pomp ook opnieuw moeten calibreren.

Ik heb veel aan lijnpompen van Mercedes gewerkt en daar moest de regelstang ook altijd soepel lopen. Dit komt niet eens in de buurt van hoe het hoort.

Nu nog zien wat de oorzaak is. De distributie zal eraf moeten ben ik bang voor. Ik zal eerst een aan de kant van de stophendel kijken wat hier aan de hand is.
Tito1990
@Tito1990

Nou het is al opgelost. Er had zich vuil opgehoopt achter de stopkap van de uit-knop. Die hoes was kapot toen ik de trekker kocht. Na wat schoonmaakwerk gaat hij weer soepel en ik merkt nu ook dat er een veer ergens zit die de regelstang op spanning houdt. Die veer kan de regelstang weer naar volgas drukken zonder kracht te zetten.

Gelukkig geen grote schade maar een beetje vuil. Achja.
joop-same
@Tito1990 Ik denk dat toen jou voet van het gas viel, sloeg de regelstang met een slag naar sttat.tt.
In veel gevallen is dan het begrenzing pennetje op de regelstang van de pomp stuk, dit is dan gebroken en zit tussen de regelstang en het pomp huis, vaak is er niets van te merken alleen onregelmatig lopen en niet stattioneer wil lopen bij gewoon gas los laten, laat je dan het gas heel langzaam los dan loopt hij stat. wel.
Hier is een fabrieks modificatie van door een aanslag op het rechthoekige deksel wat onder de pomp zit te maken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!