Tractor moet zo snel mogelijk kenteken krijgen

Aan de verbetering van de veiligheid rond (land)-bouwverkeer wordt door de belanghebbenden hard gewerkt. Onder meer het T-rijbewijs is daar een resultaat van, reageert Arjan Breure.

Teleurgesteld en verdrietig ben ik na het lezen over voorbijdaverende landbouwvoertuigen in de column van Gerhard Hormann (RD 17-8). Door toedoen van zo’n column komt het imago van de sector op een laag niveau te staan en wordt het landbouwverkeer bijna niet meer geaccepteerd op de Nederlandse wegen.

Deel dit topic

Reacties

+21
walker1
Die man moet niet zeuren, verhaal staat in het Reformatorisch dagblad. Als God gewild had dat er kentekens op trekkers zaten, dan hadden ze er al lang op gezeten.
+2
Albert Peters
@walker1 laten we hier maar niet gaan praten over wat God wel of niet wil Anders zijn we volgend jaar nog bezig
+1
mike_v
Waarom zou een trekker GEEN kenteken moeten hebben @walker1?
+1
walker1
@mike_v Wat mij betreft mogen die kentekens er wel komen.
Tinus
De column in kwestie:
rd.nl/vandaag/economie/…
+4
Fendt926Driver
@Tinus de mening van een enkeling met geen flauw idee van de werkelijkheid
bas101
@Tinus de man heeft t in zijn verhaal over statistieken van t aantal bijna ongelukken , nou op de Duitse Bundesstrassen gebeuren dagelijks bijna ongelukken van automobilisten die 100kmh.mogen rijden die in lange slierten achter langzame vrachtwagens rijden ( die daar 60kmh mogen ) en proberen die vrachtwagens voorbij te komen , beide voertuigen rijden met kentekens
+1
nielsve
@Tinus als meneer de column schrijver nu eens achterom had gekeken zodra hij de achterliggende trekker hoorde aankomen, dan wist hij hoe breed de trekker was en had hij daar op kunnen anticiperen.
Maar nee, daar zijn de meeste (zondags fietsers) te lui voor en die werkende boer of loonwerker die op een LANDBOUW weg rijd moet altijd maar op de rem gaan staan en in de kant gaan rijden om een fietser of voetganger te paseren. Ook al zijn zij maar wat in hun vrije tijd aan het rondfietsen en hebben ze alle tijd van de wereld en kost het hun enkel maar wat spierkracht om terug op gang te komen in plaats van fossiele brandstof en extra co2 uitstoot waar die groene mussen zich altijd zo druk om maken 🙄
walker1
@nielsve Verkeer blijft vooral een kwestie van rekening met elkaar houden, maar je moet er niet van uit gaan dat iedereen maar de berm in vliegt omdat jij vind dat boeren die aan het werk zijn voorrang moeten hebben op mensen die een recreatief rondje fietsen. Er zijn trouwens ook mensen die op de fiets naar het werk gaan. Blijkbaar kan jij dat in een seconde beoordelen terwijl je met dik 40 km/h een fietser nadert?
Wat je verhaal over CO2 uitstoot betreft, ook wandelaars en fietsers stoten CO2 uit.
+1
nielsve
@walker1 ik zeg niet dat ik tegen 40 kph langs die fietser wil scheuren.
En ik pas mijn snelheid altijd aan aan de situatie. Zelfs als er eens fietsers zijn die mij de ruimte geven en in de berm gaan staan dan nog minder ik mijn snelheid.

Enne België is niet zo'n fietsland als nederland.
De wegen die ik bedoel daar kom je zeer weinig tot geen woon werkverkeer tegen.
Hier zijn eigenlijk de toeristische diensten de "schuldigen" door hun fietsroutes over onaangepaste wegen te maken.
En als je zo een troep op een koersfietsje met een apenpakje aan ziet afkomen dan weet ik wel zeker dat zij niet naar hun werk rijden, Maar die hebben dan ook weer teveel moeite om hun voet uit hun klikpedaal te krijgen.
walker1
@nielsve Misschien is België niet echt een fietsland, maar toch wel een wielren land! Ik denk wel dat wij in Nederland vaker gescheiden fietspaden hebben.
mike_v
Quote Reactie van @nielsve:
België is niet zo'n fietsland als nederland

Dat weet ik nog niet zo ... 😉 . Fietsers hebben wij hier net zoveel last van.

In NL zijn er inderdaad veel vaker gescheiden fietspaden. Nadeel is er dat de trekkers over datzelfde "fietspad" (parallelweg) gestuurd worden ... Dat kennen wij in België niet.
bas101
Daar gaan we weer
+2
valmet 605
Bijna ongeluk ja. Veel vermogen ja. Zwaar ja. TRijbewijs? Leuk als de lestrekker was als een echte trekker (lestrekker zijn begrenst op 25) kenteken toezicht keuring ook voor samenstellen van trekker en werktuig. Enz enz. Zolang in ons land wildwest de norm is en ik zelf voorbeelden weet van unimogs met landbouwkipper de snelweg uit rijden vertrouw ik niks.
mike_v
Quote Reactie van @valmet 605:
Leuk als de lestrekker was als een echte trekker (lestrekker zijn begrenst op 25)

Misschien tijd om al de rest dan ook terug te schroeven naar de maximaal toegelaten snelheid 😉.
valmet 605
@mike_v kip of ei verhaal. Echt ik moet aan het zuurstof als de trekkers zo ver begrenst zouden worden.
mike_v
Hoezo kip of ei @valmet 605? De snelheid is in het verleden vastgelegd. Zolang die niet aangepast wordt, zou iedereen zich daar toch gewoon aan moeten houden? Oké, 25 is traag, vervelend. Maar stoppen voor rood is ook vervelend als er verder niemand in de buurt is. En toch stop je.
+3
Feeling Blue
Dus omdat meneer 1, slechts 1 nare ervaring heeft moeten de regels aangepast worden...

Ik denk dat meneer beter eerst eens naar het "instituut kerk" gaat kijken, daar zijn veel meer nare ervaringen.. en dan heb ik het niet over een hypothetisch verhaaltje maar over zaken die daadwerkelijk plaatsvinden..

De kerk vernield wel vaker imago's.. zijn ze erg goed in..
ej-van-de-voort
‘Als ik minister zou zijn’

Gelukkig is meneer dat niet, uit de strekking van de column krijg ik het gevoel dat vooral alles wat meneer stoort het dan zou moeten ontgelden. Toevallig een pensionado wiens laatste herinnering aan landbouw paard en wagen is?😁
walker1
@ej-van-de-voort Is wel artikel in de refo krant, ze hebben daar ook nog geen televisies, dus zou zomaar kunnen dat paard en wagen daar nog gebruikelijk is en een grote trekkers iets wat ze niet elke dag zien en duivels is?
ej-van-de-voort
@walker1
😂😂 jongere generatie is over t algemeen erg goed bekend met internet, dus dat zullen ze wel weten. Weet alleen niet of deze meneer die vooruitgang ook al kent😁
1066
Ik lees Cumela nou wat dat betreft kunnen we nog wel even als je ziet hoe de leden zich aan de regels houden die nu al WEL gelden
+1
aad3040
Als deze meneer dan toch minister wil worden van infrastructuur, kan hij meteen beginnen met alle landbouw wegen breder te maken want hier schort het nogal eens aan de wegen zijn niet meegegroeid met de machine's die er nu rijden het is allemaal een beetje sneller en groter.
mike_v
Quote Reactie van @aad3040:
hier schort het nogal eens aan de wegen zijn niet meegegroeid met de machine's die er nu rijden het is allemaal een beetje sneller en groter

Wegen moeten niet aangepast worden aan snellere trekkers Aad. Ze mogen nog steeds maximaal maar 25km/u rijden.
Kunnen is niet hetzelfde als mogen 🙈 .
aad3040
@mike_v bij jullie nog steeds paard en wagen?de snelheid staat er hier buiten het gaat erom dat de wegen te smal geworden zijn ten opzichte van de machines die er gebruik van maken.
mike_v
Dat de wegen niet aangepast zijn aan de afmetingen @aad3040, klopt. Maar ik doelde op het gedeelte dat jij zegt dat je bredere wegen wil omdat je sneller kan rijden. Terwijl je geeneens sneller mag rijden dan vroeger. 😉
verwijderd
+1
mike_v
Ben je bang dat jouw combinatie afgekeurd zou worden als die keuring er zou zijn @bernard-vant-klooster? Misschien iets aan je eigen mentaliteit doen en zorgen dat je voertuigen in orde zijn dan?🚜🚓
+1
walker1
@bernard-vant-klooster In feite zeg jij nu dat jullie trekkers niet in orde zijn, tenminste als je nu al bang bent voor de apk en boetes, dan zal het wel niet in orde zijn?
+2
@walker1 we hebben 4 trekkers en sinds de melkprijs hoger is hebben we al onze machines wel weer in orde dus maak ik me niet zo zorgen om een apk keuring. echter zijn de tijden niet altijd goed geweest en hadden we toen de discussie over trekkerkentekens begon een heel ander arsenaal aan trekkers die lang niet door de keuring waren gekomen. eerlijk gezegd begin je dan wel te zweten, want je weet dat de kosten voor het in orde maken van die trekker hoger zijn dan de trekker zelf nog waard is. los daarvan weet ik van apk keuringen bij auto's dat kleine dingen (zoals een raam wat niet open en dicht wil) de auto al wordt afgekeurd. bij auto's is het vanzelfsprekend dat ie in orde moet zijn want hij is gemaakt om op de weg te rijden. een trekker is daar in eerste instantie niet voor gemaakt, die draait meer op het land dan op de weg. dus ik vind dat daar onderscheid in gemaakt moet worden en de apk keuring voor trekkers, als ie er al komt, van een veel lager niveau moet zijn dan die van een auto. echter, de Nederlandse regering kennende, denk ik dat de apk keuring van een trekker, als ie er komt, gelijk ook extreem zal zijn en veel zal gaan kosten. dan heb ik liever helemaal geen trekkerkenteken. maar dat is natuurlijk mn eigen mening daar hoef je het niet mee eens te zijn haha
walker1
@bernard-vant-klooster Iemand die met zijn auto nog geen 10000 km per jaar rijd, moet evengoed de auto jaarlijks laten keuren als iemand die dik 50000 km per jaar rijd.
@walker1 dat klopt maar dat doet niets af van het feit dat die auto daar ook echt voor bedoelt is en de trekker is gemaakt met als doel het land goed te bewerken. twee hele verschillende doelen onder dezelfde apk richtlijnen vind ik niet reeël. lampjes en spiegeltjes moeten in orde zijn en als de remmen het niet doen moet dat ook eerst maar even gemaakt worden, maar hier en daar een druppel olie en een roestgat in de cabine moet geen afkeur worden en ik kan de toekomst niet voorspellen maar zodra er een motie wordt aangenomen om kentekens in te voeren slaagt de cumela of een andere organisatie er wel in dat de richtlijnen voor deze apk keuring streng zullen worden. loonwerkers hebben hun spul wel voor elkaar, zij leven van hun trekkers dat is hun grootste inkomstenbron. bij boeren is het anders, die moeten het hebben van de koeien. hoge trekkerkosten bij bijv. lekkages etc. hebben daar meestal niet de prioriteit.
ej-van-de-voort
@bernard-vant-klooster

Ik neem aan dat een apk in overleg met deskundigen opgesteld zal worden. Dan komen daar mi ook andere punten uit dan bij auto’s

De rol van trekkers is wel wat uitgebreider geworden dan landwerk, kijk alleen maar naar hoeveel er standaar voor een dumper staan. En het lijkt mij logisch dat er een controle is op de staat van voertuigen die van de weg gebruik maken, of dat nu trekker, truck of auto is vind ik daarin wat ondergeschikt.
cb6520
@bernard-vant-klooster apk hebben ze in duitsland al jaren, valt best mee al die apk dingen kun je wel gelijk doen met onderhoudsbeurt
+2
walker1
@cb6520 Ja inderdaad, en als je het spul bij houd en netjes houd, dan heb je bij de apk echt geen problemen. APK is ook vooral veiligheid, remmen, banden, verlichting, etc, als je op de openbare weg komt moet dat gewoon in orde zijn. De tijd van trekkertjes van 50 pk, die hooguit 25 km/h reden en geen cabine hadden en je dus nog je hand kon uitsteken als je geen knipperlicht had, is al lang voorbij. Tegenwoordig is een beetje boerentrekker al gauw 100 pk, loonwerker al snel het dubbele, het rijd allemaal 40, 50 km/h of nog harder, dan moet het ook gewoon in orde zijn.
cb6520
@walker1 precies en als er dan apk is dan is dat gezeur over snel heid ook voorbij dat je 40,50,60 mag
+2
walker1
@cb6520 Dat ook. Bovendien, dik een ton (of 2) neertellen voor een trekker is geen probleem, maar als ze straks een keer 100 euro voor een apk moeten lappen, is het meteen te duur.
cb6520
@walker1 hier zit er zelf een kenteken op de voerwagen met luchtremmen en alles. Je hoeft niet overal een kenteken op te zetten als je er niet mee over de weg gaat of machines die langzamer gaan dan 20 kmh
+1
walker1
@cb6520 Dat ook, een trekker die niet van het erf af komt, die bv alleen voor de mengwagen staat, hoeft ook niet apk gekeurd te worden.
Feeling Blue
@cb6520 In Duitsland moet je alles "eingetragen" hebben wat niet origineel is bij aflevering af fabriek, en wat je wil "eintragen" moet ook nog eu/tuv gekeurd zijn..
Dus banden, velgen, lampjes, toeters en bellen, spoilers, spatbordverbreders, etc..
Voor alle aanpassingen moet je naar het keuringsstation.. Daarom staat bij advertenties ook vaak: "Alles eingetragen"
Niet omdat de boetes zo hoog zijn (want je lacht je kapot om die vijf euro of een tientje..) maar vanwege de juridische rompslomp bij aansprakelijkheid en omdat lang niet alles geaccepteerd word bij aanbieding voor keuren..
Bij controle moet alles op de fahrzeugbrief staan wat er daadwerkelijk op zit..
cb6520
@Feeling Blue klopt maar het meeste wat je koopt via een dealer kun je afspreken hoe ze de machine afleveren.
Is wel moeilijker als je bv een machine uit nederland koopt dat je daar dan apk op krijgt
+2
tim-klok
Laat die domme stadse mensen een keer blij zijn met boeren...
Ik kan zo geiiriteers worden aan dat volk dat ze de boeren nooit een keer begrijpen🙄😥

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , kenteken , t-rijbewijs en veiligheid geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0