Iseki frontlader scheef / pistons bijregelen?

Vorige week heb ik een tweedehands tractor aangekocht, nl. een iseki TL 2500. Hierop staat een nieuwe frontlader, maar spijtig genoeg staat de bak wat scheef. Tussen links en rechts is er een verschil van 4cm. De pistons lijken ook niet gelijk uit te schuiven, de rechtse piston is ongeveer 8mm verder uitgeschoven dan de linkse. Vermoedelijk ligt daar het probleem.

Bestaat er een mogelijkheid om die pistons terug gelijk te zetten om zo de bak terug recht te krijgen of zit het probleem wellicht ergens anders?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
gil-claes

Reacties

Klein Rot
Leg het frame van de frontlader eens op een vlakke vloer grote kans dat het frame niet mooi vlak op de vloer ligt, het zal maar op 2 punten de vloer raken. De cilinders gelijk zetten heeft geen zin.
gil-claes
Oei... Dan is er vermoedelijk geen oplossing om de bak terug recht te krijgen of zie ik het fout?
Klein Rot
@gil-claes
Als het frame inderdaad krom is kan je het op een trekbank met hydraulisch gereedschap proberen recht te trekken. Bij een vrachtwage schade herstel bedrijf misschien even vragen.
+1
Wimsumar
Beste Gil-Claes:

Quote:
nieuwe frontlader,

Dat betekent een garantiekwestie met de leverancier.
De voorlader kan scheef opgebouwd zijn , of, door een 'fabrieksfout' krom zijn.

P.S.: Met achterbanden van ongelijke hoogte hangt de voorlader ook scheef.
gil-claes
@Wimsumar Vermoedelijk zal het een fabrieksfout zijn, maar aangezien het een tweedehandsaankoop is vrees ik dat ik het had moeten opmerken bij de aankoop.
@Klein Rot Bedankt voor je tip, ik ga daar even ten rade!
Wimsumar
Beste Gil-Claes:

Quote Reactie van @gil-claes:
tweedehandsaankoop

Dat ontslaat de verkoper niet van zijn verplichting in te staan voor wat jij van een nieuw opgebouwde voorlader mag verwachten. Ga in overleg met het bedrijf waar je deze aankoop hebt gedaan.
gil-claes
@Wimsumar Ik zie hem in de loop van de week nog, dus zal hem er zeker nog over aanspreken. Bedankt!
Sjon
Je kan hem ook zelf proberen recht te trekken. Het frame waar de bak zit aan hoogste kant vast zetten en dan maar heffen.
Zo is die waarschijnlijk ook krom gegaan.
gil-claes
@Sjon Dat heeft me onlangs nog iemand verteld... heeft dat risico's? Ik wil nl. niet nog extra dingen afbreken 😉
Feeling Blue
@gil-claes Je moet de verkoper in de gelegenheid stellen de reparatie te doen.. Zou er niet zelf aan beginnen.. (wettelijk geneuzel)
Mdbm
@Sjon Meestal wordt het alleen maar erger. Er scheurt of knikt ergens wel iets.
Sjon
@Mdbm Het is maar 4 cm. Je buigt hem gewoon terug in de orginele staat.
Mdbm
@Sjon Ja, 4cm is inderdaad niet veel op die afstand. Zou dus wel kunnen lukken.
bartjuh
Je kan ook van 1 van de 2 hefcilinders de slangen omdraaien. Als je dan hydrauliek bedient gaat de een omhoog en ander omlaag. Daarna slangen weer goed doen en gaan met die banaan
gil-claes
@bartjuh bedankt voor je tip 😉
geerts 88
Als de voorlader krom zou zijn is het toch te zien zijn. Anders iets rechts er tegen houden bv een waterpas. Om zomaar wat er aan te gaan trekken lijkt me niet verstandig
gil-claes
@geerts 88 Ik ga eerst een keertje horen waar ze vrachtwagens herstellen, zij hebben er misschien een zicht op, bedankt!
frammi
Kan ook zijn dat de manchet doorlekt van de cylinder welke niet helemaal uit komt.( er van uit gaande dat het geen verdringer cylinders zijn)
gil-claes
@frammi Bedankt voor je reactie, kan ik dat ergens controleren of kan ik dat best overlaten aan iemand die iets van die cilinders kent? Zelf ken ik daar iets te weinig van...
fendtinterfan
@gil-claes kan niet. Bij een voorlader zitten ze gewoon parallel zonder iets ertussen dus dan zakt hij gewoon in zijn geheel.
wat zou kunnen zijn is dat de zuiger in de cilinder is los gekomen. Dan zou je dat kunnen zien doordat. dat die cilinder niet volledig in trekt.
Wat ik denk is dat de voorlader aan 1 kant krom getrokken is en die kun je zo weer recht maken. Daarna goed controleren op eventuele scheuren, die gewoon even lassen. En lekker aan het werk daarna
frammi
Als boven en onder aan de cylinders van de frontlader een slang zit , dan zijn het geen verdringercylinders. Als dit zo is dan de frontlader helemaal omhoog zetten en bij de linkse cylinder de bovenste slang losdraaien.(wel even een bak of een emmer er onder zetten). Vervolgens de frontlader omhoog bedienen.
Als nu olie uit de cylinder komt lopen is bij deze cylinder de manchet lek en moet er een nieuwe manchet in.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!