Ford 3055 - hefmast?

Misschien niet echt een Ford 3055 vraag maar toch. Ik heb een palletvork. Da's leuk om pallets te verplaatsen maar het lijkt mij ook handig om een pallet voor een raam op de 1e verdieping / dakpannen naar de dakrand e.d. te kunnen heffen. (Zoals ik eerder schreef, verbouwing huis in Frankrijk). Nou zie ik een hoop hefmasten te koop maar ik vraag me af of het realistisch om te denken dat ik met mijn Ford ( met de juiste hefmast) iets van rond de 500 kg naar 3.5 of 4 meter kan heffen? Of is de trekker te licht voor dat soort werk? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten / rekening mee moet houden?

BVD Timo
messmail

Reacties

+1
Stier69
Hee ook nog laat op? Heb er even over nagedacht,maar ik zou het zelf niet durven. Hefmast weegt zelf al heel wat, zwaartepunt ligt ver naar achter en de hefinrichting en topstang krijgt vreemde krachten te verwerken. Daarnaast kun je ook nog beter zelf in een goede kooi zitten,eigenlijk zoals een heftruck.
+1
Veens
Even onze ervaring ter indicatie:

Wij hebben een Perfect hefmast aan onze NH t4050N (zonder cabine) om fruit mee te laden op het moment. Ik meen dat deze trekker ongeveer even zwaar is als die van jou. Ik zet hiermee 800kg 1,5m hoog op de laadklep van een vrachtwagen, en dat gaat prima.
Je moet natuurlijk niet met je last op hoogte nog eens uitgebreid gaan rondrijden.

Nu moet ik wel zeggen dat wij de hefmast rechtstreeks aan de achterbrug hebben gemonteerd via de rails voor de trekhaak, maar met een half uur is hij er ook weer af.
messmail
@Veens Dat klinkt goed. De 3055 zit idd ook rond de 1800kg.
messmail
Quote Reactie van @Veens:
Nu moet ik wel zeggen dat wij de hefmast rechtstreeks aan de achterbrug hebben gemonteerd via de rails voor de trekhaak, maar met een half uur is hij er ook weer af.

Hmm Dat is natuurlijk ook nog een optie, maar dat is dan waarschijnlijk voor gebruik op vlak terrein? (Geen topstang en dus niet verstelbaar, of zie ik dat verkeerd?)
+1
Veens
@messmail Nee, er zit wel een topstang tussen. De onderkant zit draaibaar gemonteerd in het frame.
Zoals deze: google.nl/search/…
+2
Fendt926Driver
Een niet te zware hefmast moet wel kunnen.
Hier in de buurt zijn er die 2 kleine massieve voorwielen van een heftruck naast de mast lassen.
Met de last laag kun je rijden met de hef iets omhoog en als je recht voor de plek staat waar je hoog heffen wilt laat je de wielen op de grond zakken en heft op hoogte en rijdt dan de paar meter achteruit.
Let wel dat alle gewicht dat de mast meer weegt je minder kunt laden.
Maar een hele lichte mast beurt weer geen 1500 kg....
messmail
@Fendt926Driver ik heb ook niet echt een hele zware mast nodig denk ik. Voor mij zou een lichte al ruim voldoende zijn. Het terrein is niet echt vlak dus "zijwielen" lijkt me lastig maar ik zou natuurlijk wel extra stabilisatie poten er aan kunnen maken als dat nodig blijkt te zijn..
Fendt926Driver
@messmail steunpoten zijn leuk maar kun je niet mee rijden. dus voor de steiger optillen met de poten aan de grond kun je niet meer achteruit rijden op de pallet op de steiger te zetten.
de zij wielen zijn niet om op oneffen terrein te rijden. enkel de meter achteruit met de hefmast hoog om de pallet op de steiger op 2.9m hoog te zetten.
bij ongelijk terrein zou ik misschien eerst iets vlak maken want zelfs een shovel gaat dan om met de last hoog
messmail
@Fendt926Driver hmm. We wilde de grond na de verbouwing egaliseren maar misschien is het idd toch slimmer om dat (grofweg) eerst te doen. Goede tip had ik nog niet aan gedacht..
+1
yoohan
Zal best wel gaan, mits je geen rare capriolen uithaalt met veel last in de lucht.
Heeft een 3055 wel normale hydrauliekventielen?
Ik heb weleens met een 2000/3000 met hefmast gewerkt en dat was geen werken, daar moest je met een knop schakelen tussen hefinrichting en hydrauliek. Praktisch gezien is dat een waardeloos systeem.
messmail
@yoohan De 3055 heeft ook een stand waarbij de olie naar hef en externe cilinders gaat. Ik ga een ventielblok bijplaatsen omdat het standaard ventiel lastig te regelen is.
+3
jammermaarhelaas
@yoohan @messmail

Een 2000/3000 heeft kortere trekstangen ("heflatten") als een 3055, en wel zoveel korter dat je met een 3055 gewoon lang niet zoveel kunt heffen zonder met de voorwielen van de grond te komen als met een 2000/3000. Dat is wel iets om ook even goed in gedachten te houden.

500kg met een hefmast tillen en dan rijden over niet geheel valk terrein gaat denk ik al niet zonder behoorlijk frontgewicht aan de 3055 (ik schat ten minste 400 kg, dat is mijn 4610 met gewichten ook zwaarder aan het front als een 3055 zonder gewichten, en dan kan ik balen van 500kg in de hefmast hebben, niet hoger dan 1,5 meter!)
Het dan ook nog 4 meter hoog tillen is onverantwoord, vragen om ongelukken!
messmail
@jammermaarhelaas Bedankt voor de reactie, dit helpt mij om in te schatten wat wel of niet realistisch is. Ik relateerde het aan wat ik met mijn palletvork kan liften, maar die weegt natuurlijk niks naar verhouding.. Ik kan dus beter minder gewicht liften. Het heeft pas nut als ik tot de ramen van de eerste verdieping kan komen. Dat zou ongeveer 3 meter zijn (haal ik de dakrand niet, maar dan maar een meter lager), dan maar met minder gewicht lijkt me. Dat lijkt me dan alsnog beter dan alles via een trap naar boven / beneden 😄
+4
Mdbm
Ben ik de enige die het onverstandig vindt om met een trekker op smalle wielbasis en laag eigegewicht een last van 500kg tot 4 meter hoog te hijsen? Op oneffen terein dan nog. Vergeet het eigengewicht van de hefmast en vooral het hefboomeffect niet!!
+1
Piet1960
@Mdbm Nee, er zijn veiliger oplossingen.
messmail
@Mdbm Ik vraag het omdat ik er geen ervaring me heb 😄 Misschien beter ook om de achterwielen zo ver mogelijk naar buiten te verplaatsen. Het lijkt er nav jullie reacties inderdaad op dat minder gewicht en minder hoog realistischer is.
messmail
Bedankt voor jullie reacties. Erg nuttig voor me om een inschatting te kunnen maken. Ik heb me duidelijk vergist in wat er nog veilig is. Zou 250kg naar 3 meter hoogte wel realistisch kunnen zijn of is dat nog steeds te veel? (ik moet dan vaker op en neer rijden maar beter dan alles via een trap naar boven)
Overigens, om een idee te geven, het zou mooi zijn als ik met een pallet tot het raam op de eerste verdieping zou kunnen komen (2m90).

(klik om te vergroten)

messmail
@messmail de aanhanger is iig niet te groot lijkt me 😉
+1
Stier69
@messmail Dat klinkt al beter. Als je zover bent zou ik even testrijden met 250 kg in de hefmast niet ver van de grond. Kijken wat de combi doet .Dan zie je snel wat je aan reserves hebt .Better safe than sorry zeggen ze vaak.
messmail
@Stier69 en misschien toch maar op zoek naar frontgewichten voor de zekerheid...?
+1
Stier69
@messmail dat scheelt altijd,maar op zo'n Ford valt dat niet mee. Ik zou als ik jou was zelf iets maken om de Ford te verzwaren. Een frame waar je betonblokken in stapelt of zo. Is goedkoper dan frontgewichten en na de bouw gooi je alles eraf en heb je weer een mooi Fordje.
messmail
@Stier69 Er liggen nog wel wat flinke betonblokken op het terrein (volgens mij ooit als gewicht gemaakt, zitten kettingen ingegoten), daar kan ik idd wel iets "omheen lassen".
messmail
Quote Reactie van @Stier69:
dat scheelt altijd,maar op zo'n Ford valt dat niet mee. Ik zou als ik jou was zelf iets maken om de Ford te verzwaren. Een frame waar je betonblokken in stapelt of zo. Is goedkoper dan frontgewichten en na de bouw gooi je alles eraf en heb je weer een mooi Fordje.

Hmm, ik maak een denkfout geloof ik. Ik heb er een voorlader bij (zit er nog niet op en ik heb geen bak), maar daar dat is natuurlijk nog makkelijker..
jammermaarhelaas
@messmail

Ja, als je die er aan maakt, en dan eventueel nog wat van die betonblokken er voor bij aan hangen scheelt al heel wat. Probleem is dan wel dat je wat zwaarder stuurt, maar das voor een goed doel.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @messmail:
, ik maak een denkfout geloof ik. Ik heb er een voorlader bij (zit er nog niet op en ik heb geen bak), maar daar dat is natuurlijk nog makkelijker

Ja. Is de denkfout niet dat je een palletvork voorin de voorlader doet en de betonblokken in de hef. Dan kun je veel meer verzetten. En als je de hefmast achter hebt doe je op de palletvork voor 2 beton blokjes.
+1
Fendt926Driver
Blader eens door de foto s van @Henk 1120 wat die allemaal kan ( en doet) met een kleine trekker met voorlader
+1
Henk 1120
@Fendt926Driver Kan zeker veel hebben zo'n voorlader, met 20 grindtegels achter in 't bakkie 😀 tractorfan.nl/picture/988064/…
tractorfan.nl/picture/988063/…
tractorfan.nl/picture/1232740/…
messmail
Quote Reactie van @Henk 1120:
Kan zeker veel hebben zo'n voorlader, met 20 grindtegels achter in 't bakkie

😄
messmail
@Fendt926Driver Ja een vork in de voorlader lijkt me idd ook handig (maar haalt ie 3 meter niet).
Maar op dit moment is het nog een "handbediende bak", dus dat vraagt iets meer dan alleen een passende palletvork vinden.
Overigens is dit ook wel op het randje lijkt me 😉 tractorfan.nl/picture/1231065/…
+1
Wimsumar
Beste Messmail:

Quote:
ik vraag me af of het realistisch om te denken dat ik met mijn Ford ( met de juiste hefmast) iets van rond de 500 kg Maar 3.5 of 4 meter kan heffen?

Neem in ieder geval een hefmast die jouw gewensde hoogte haalt. (Dan hoef je niet te improviseren met bijvoorbeeld een aantal op elkaar gestapelde pallets om wel op hoogte te kunnen komen).
Rijdt met de (beladen) hefmast altijd zo laag mogelijk en hef alleen stilstaand en op vlakke ondergrond.
Dan kan (na gewenningsperiode) 500 kg tot 2 meter hoogte en halveer het gewicht voor ieder meter dat je hoger wilt. (250 tot 3 meter, 125 tot 4 meter hoog).
Gebruik de voorlader niet als frontgewicht! Het rijdt (met lege hefmast) veel te zwaar om vlot met hefmastwerk te kunnen manoeuvreren. Enkele tientallen kilo's frontgewicht is naar je eigen inzicht voldoende.
+1
messmail
@Wimsumar Ja, improviseren lijkt me idd in potentie nog gevaarlijker..
messmail
Hmm, ik zie nu dat zelfs de lichtste Wifo voor deze hoogte (2M80 / 1000kg) al 400 kg weegt.
yoohan
En gewoon een bouwlift? Kun je mooi met de 3055 met palletvork de gewenste materialen opzetten.
messmail
@yoohan Ja, ik heb nu spijt dat ik er tijdens crisis niet één heb gekocht, toen gingen ze voor een paar honderd euro weg omdat er amper gebouw werd, maar tegenwoordig zijn ze een heel stuk duurder.
Een hefmast leek mij handiger omdat er geen kabel aan zit en het transport naar Frankrijk is toch wat makkelijker lijkt me. Maar een bouwlift gaat natuurlijk wel weer een stuk hoger en als ik toch niet meer dan 250kg kan heffen.. Bedankt voor de suggestie, ik zal nog eens zoeken.
+1
deutzisthebest
Ik heb laatst een hefmast aangeschaft gemaakt van een oude heftruck. Zelf een krentenbrood en dergelijke aangelast. Ik schat dat de mast zo rond de 300 weegt en ik kan er met een Deutz D4006 nog 650kg mee tillen voordat hij zegt doe het zelf maar. Tot 500kg gaat het heel mooi. Soepel en snel de hoogte in zonder dat de trekker instabiel wordt. De mast zelf gaat tot de 4,5m hoogte. Hef erbij en je kan nog hoger.
tractorfan.nl/picture/1249648/…
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @deutzisthebest:
Zelf een krentenbrood en dergelijke aangelast

Heb je hier ook een foto van, zodat te zien is waar de mast zit ten opzichte van de hefkogels?
+2
deutzisthebest
@jammermaarhelaas

Bij deze! Het krentenbrood zit op 50 cm hoogte.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

messmail
@deutzisthebest mooi, doe mij er ook maar een..past zeker niet door de brievenbus.. 😉
+1
Deutz-5006
Hefmast kan makkelijk, hebben hier een heel huis opgezet met hefmast, zorgen dat er genoeg gewicht aan je trekker hangt, en wij hadden extra treklatten gemaakt die extra kort waren zodat de mast zo dicht mogelijk op de trekker hing en vervolgens de mast in kettingen ophangen om je hef te sparen.
messmail
@Deutz-5006 hmm kortere hetlatten.. ook een idee natuurlijk. 😄
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3055 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!