Fendt 105 LS - Vloeistofkoppeling verversen? Of bijvullen?

Sinds 2 weken heb ik een Fendt 105ls gekocht uit 1980 en ik heb er al aardig wat kilometers mee gereden. Maar ik heb nu een probleem met de koppeling. Ik zag dat er al aardig wat vragen over de vloeistofkoppeling zijn. Maar daar komt eigenlijk geen duidelijk antwoord op. Als ik hem in zijn 2 zet dan duurt het een poosje en veel gas voordat hij uit de vloeistofkoppeling komt. dit is zo bij alle versnellingen. toen wij hem kochten zijn wij er 2 uur mee naar huis gereden en hebben wij nergens last van gehad. Ik vroeg me af of je de koppeling kan verversen of kan bijvullen zelf kon ik niks vanaf de buitenkant vinden waar je hem kan bijvullen of verversen. alvast bedankt.
FENDT105FENDT

Reacties

Fendt926Driver
Vullen is eigenlijk wel een dealer / mechanisatie bedrijf klusje.
Onder de trekker zit een deksel dat kan open en kijk je op de vloeistof koppeling.
En als je er op zit zit er links voor een opening afgedekt met een gaasje of een dekseltje dat je er zo uit kunt pakken
Dan de koppeling zo draaien dat de vulopening voor die opening zit.
Dan bout eruit en vullen totde hoogte van de bout. Dus niet tot boven!!
Een nieuwe koperen ring gebruiken onder de bout en weer vast draaien.
Wel de juiste olie gebruiken!!!!!
Maar let er ook even op waar de olie eventueel weg lekt.
unipower
@Fendt926Driver Geen kopperring maar een aluminium ring gebruiken 😉
+1
Fendt926Driver
@unipower sorry foutje.
inderdaad een NIEUWE aluminium ring gebruiken.
nooit de oude weer her gebruiken dat is bijna niet weer dicht te krijgen
stephan-inter
@Fendt926Driver
Waarom mag hij bij fendt niet boven peil komen?
Veel inters worden voller gegooid voor op de baan.
Zijn zelfs paar die hem gewoon helemaal vol hebben
unipower
@stephan-inter Ik heb hem bij de mijne ook zo vol mogelijk gegooid, mag best alleen hoe voller hij zit hoe meer kans je hebt dat hij gaat lekken op de keerring als de olie te warm word. Te vol heeft ook geen nut
stephan-inter
@unipower
Volgens hun was helemaal vol geen slip.
Ik heb mijne ook idd wat voller gegooid
unipower
@stephan-inter Helemaal vol zie ik niet zo zitten, de vloeistofkoppeling heeft een centrifugaalwerking dus de olie wordt naar buiten geslingerd en daar heeft deze de meeste overbrengingskracht (kracht X arm). De laatste liter olie die je erbij gooit zit in het midden en doet dus vrij weinig. Als je motor nog genoeg toeren draait is er zowieso geen slip in de vloeistofkoppeling en onderin toeren doet de motor toch niet veel meer 😉
FENDT105FENDT
@unipower zou het ook kunnen dat de platenkoppeling slipt door een slechte kering dat er dan olie op de platen komt dit hebben wij een keer gehad met een andere trekker zonder vloeistofkoppeling
unipower
@FENDT105FENDT Dat de platenkoppeling vet is lijkt me niet, heb bij mijn 308 ook de platenkoppeling vernieuwd deze ging onder het rijden ook slippen, dan is hij aan vervanging toe. De vloeistofkoppeling moet boven de 12/1300 motortoeren toch wel aangrijpen 😉
Fendt926Driver
@stephan-inter hij mag wel iets boven peil. maar voor gewoon werk met de trekker voldoet het prima zoals voorgeschreven door de fabriek.
snap ook niet waarom jullie de koppeling voller willen gieten.
bij onze 612 moeten we steeds harder rijden dat die nog iets af toert. 4laag of 4 hoog de laatste keer en dan nog beginnen te graven.
maar 5 laag gaat al vlot tegen de 20 kmh aan
unipower
@Fendt926Driver Jou 612 heeft een koppelomvormer dat werkt weer net wat anders dan een gewone vloeistofkoppeling
Fendt926Driver
@unipower daar heb je ook wel weer gelijk in.....
FENDT105FENDT
Is dit het klepje wat je bedoelt?

(klik om te vergroten)

porschestandard
@FENDT105FENDT Ja daarachter zie je de koppeling zitten die moet je dan even handmatig doordraaien tot je de stop ziet.
Fendt926Driver
@FENDT105FENDT ja klopt. daar zit een soort spring veer achter kun je er zo met 2 vingers uitpakken
Wimsumar
Beste FENDT105FENDT:

Quote:
Als ik hem in zijn 2 zet dan duurt het een poosje en veel gas voordat hij uit de vloeistofkoppeling komt. dit is zo bij alle versnellingen.

Is dit met bijvoorbeeld een zware wagen achter de trekker of zonder treklast?
FENDT105FENDT
@Wimsumar zonder wagen. Dus gwn zonder treklast
Wimsumar
Beste FENDT105FENDT:

Quote Reactie van @FENDT105FENDT:
zonder treklast

Dan veronderstel ik dat er te iets minder olie in de vloeistofkoppeling zit dan standaard. Is er olielekkage waar te nemen onder het koppelingshuis?

Vloeistofkoppelingtest:
Bij normale hoeveelheid moet het motortoerental tot ongeveer 1.200 toeren komen terwijl de trekker met de rem stil wordt gehouden (deze test in bijvoorbeeld de derde versnelling, hoge gearring doen). Als de vloeistofkoppeling gemakkelijker doorslipt (door geringere olievulling) dan zal de motor meer toeren kunnen maken dan 1.200 (terwijl wederom de trekker met de rem stilstaand kan worden gehouden.
Een lager toerental betekend dat er meer olie in de vloeistofkoppeling zit.
De aanbevolen hoeveelheid voor een FENDT 105 is 5,6 liter ( SAE 10).
FENDT105FENDT
@Wimsumar vaak gebruiken wij 10w40 olie kun je dat er ook gewoon in doen of is dat slecht voor de koppeling?
Fendt926Driver
@FENDT105FENDT zou ik niet doen. de centrifugaal kracht in de koppeling wordt gehaald door een bepaalde viscositeit van de olie.
voorgeschreven olie is het beste.
is ook iets apparte olie dus in 5liter cans verkrijgbaar
Wimsumar
Beste FENDT105FENDT:

Quote Reactie van @FENDT105FENDT:
10w40 olie kun je dat er ook gewoon in doen

Goede vraag!
Voorgeschreven is een HD SAE 10 monograde motorolie waarbij dunvloeibaarheid vereiste is. Een 10 W 40 voldoet in principe daar ook aan. Echter, de 10 W 40 pomp je ook niet zelf gratis uit de grond en vanwege het niet speciale karakter van de voorgeschreven olie verwacht ik niet dat je er mee duur(der) uit bent. Daarnaast, ondanks dat de verversingstermijn 5.000 uur is (en het dus vrijwel nooit gebeurd) zal de FENDT-dealer vast de voorgeschreven olie voorradig hebben. Bovendien moet je daar toch heen voor een nieuwe afdichtring.
FENDT105FENDT
Ik heb de olie uit de floeistogkoppeling laten lapen maar er zet precies 5.6 liter in wel was het hele dunne olie zullen het dan tog de koppelingsplaten zijn?
Wimsumar
Beste FENDT105FENDT:

Quote Reactie van @FENDT105FENDT:
olie uit de floeistogkoppeling laten lapen

Je hebt zeker de aftapplug en/of de oliestraal op je ogen gekregen en kan nu de letters op het toetsenbord slecht vinden? 😜 🙃

Floeistogkoppelingen, ehhh,... sorry..., vloeistofkoppelingen geven zelden problemen en dat zal ook nu zo zijn.
Opnieuw vullen (nieuwe olie) met hooguit dezelfde hoeveelheid als wat er uit kwam. (Ga hierbij uiterst schoon te werk A.U.B.. Een ingespoeld zandkorreltje zal na verloop van tijd wel fijnvermalen worden in de vloeistofkoppeling, maar het hierbij ontstane metaalgruis zal voor een kettingreactie zorgen).
Nu de aandacht op de (droge) rijkopppelingsplaat.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!